processor vervangen, maar...

Pagina: 1
Acties:

• bokhari78
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02-2022
Hallo,

Onlangs heb ik een AMD Athlon 1200 mhz processor in een MSI K7T Turbo moederbord geplaatst, maar ik zie (tijdens het opstarten) dat de processor op 900 Mhz draait? Voorheen had ik een 100Mhz processor en dit is een 133mhz.

Mijn vraag is dus hoe ik deze processor op 1200 Mhz kan laten draaien? Wat moet ik instellen?

Volgens mij gaat het om de volgende instellingen in BIOS en op het moederbord:

BIOS:

DRAM Timing by SPD
- YES : All DRAM timing programing by SPD
- NO : 1) SDRAM CAS-Latency --> Manual
2) DRAM Clock --> Manual
3) SDRAM "Precharge"/"RAS to CAS"/"RAS Pulse" set to 3T/3T/6T

SDRAM CAS Latency
- 3
- 2
- Auto

DRAM Clock
- 100Mhz
- 133Mhz
- Auto

welke instelling moet ik voor DRAM Timing by SPD, SDRAM CAS Latency en DRAM nemen?

Moederbord:

CPU Front Side Bus Frequency Selector: J17

Alvast bedankt,

Bokhari

• bokhari78
Bios heb ik gereset (voor de zekerheid) en met de jumper heb ik nu de FSB op 133Mhz gezet. Wanneer ik nu de PC aanzet zie ik dat de CPU op 1200 Mhz staan, dat is dus goed. Ik krijg wel de volgende melding bij het opstarten:

Warning! CPU has been changed. Please enter CPU speed CMOS setup and remember to save and exit!

Maar de vraag is wat ik precies moet instellen dan?

Ik heb van alles geprobeerd in de BIOS maar het vage is dat de PC de ene keer wel goed opstart maar de andere keer begint het moederbord te piepen en start de PC niet door. Daarnaast geven de LED lampjes op het moederbord volgens de handleiding het volgende aan:

The memory module might be damaged or not installed properly

Trouwens... ik heb 2 geheugen modules van elke 128 MB ze zijn uiteraard PC133 maar wel 2 verschillende (merken), kan dat wat uitmaken? Lijkt mij niet... want voorheen toen FSB op 100Mhz stond had ik dit probleem niet.

Iemand enig idee?

Verwijderd

er zit een jumper op het moederbord voor 100 mhz of 133 mhz fsb...

te laat.......

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 08:10 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Twee verschillende merken maakt niet uit, kijk wel even of ze nog gewoon op 133 draaien, en niet per ongeluk hoger zijn geklokt. Probeer ze anders handmatig even op 100 MHz.

• bokhari78
Exorcist schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 09:51:
Twee verschillende merken maakt niet uit, kijk wel even of ze nog gewoon op 133 draaien, en niet per ongeluk hoger zijn geklokt. Probeer ze anders handmatig even op 100 MHz.
Hoe kan ik zien of ze wel of niet op 133Mhz draaien?
En hoe kan ik ze handmatig op 100Mhz zetten? of bedoel je dat ik de FSB jumper terug op 100Mhz moet zetten?

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Je kunt CPU-Z proberen. Ik weet niet of het werkt met de dit moederbord maar het is het proberen waard. Dan kun je meteen de actuele clocksnelheid zien.

• bokhari78
Arno E schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 16:41:
Je kunt CPU-Z proberen. Ik weet niet of het werkt met de dit moederbord maar het is het proberen waard. Dan kun je meteen de actuele clocksnelheid zien.
Vanwege de problemen bij een FSB van 133Mhz heb ik het dus weer teruggezet op 100Mhz dus de proc draait nu op 900Mhz, dat kan ik toch zien wanneer ik de PC opstart? En in windows kun je dat ook zien... dus waarom zou ik die CPU-Z moeten installeren?
Pagina: 1