PC eet minder stroom dan gloeilamp? Dat wil ik ook!

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 15:52
Ik wil mijn hele systeem zo zuinig mogelijk maken dmv onderclocken en toch maximale prestaties proberen te behouden. De CPU AMD XP-M eet nog maar 13W dmv Bios voltages en lage clocks. Nu wil ik ook mijn 7600GS wat lager zetten alleen heb niet veel keuze in Bios voltages. Helpt het als ik van AGPx8 naar x4 ga? Of is het genoeg door de clocksnelheid met Powerstrip laag te zetten. Bij mijn CPU maakt het niet uit of ik lagere clocks heb met zelfde voltage in Bios, Wattage blijft zefde, dit gaat alleen omlaag bij voltage omlaag brengen. Hoe kan ik trouwens weten wat mijn videokaart aan stroom eet bij verschillende settings, SiSoft Sandra kan dit niet geloof ik.
Zijn er ook nog truuks om de hdd etc minder stroom te laten eten? zoals drivespeed ofzo? Heb al in de bios de standby aangepast in S3 State of S4 State weet ff niet meer, dan eet je pc alleen maar stroom voor je mem dat als enige aan blijft, handig als je de plee moet bezoeken...
Thanx voor reacties alvast, ben benieuwd

Verwijderd

Als je je echt zoveel zorgen maakt om die paar watt moet je misschien maar een VIA systeempje overwegen met alles onboard. Dan moet je makkelijk onder de 100 watt totaal kunnen duiken en misschien wel onder de 50 watt zelfs.

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 16:30

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

@ HlpDsk, sommige van die via boardjes (zoek voor complete systemen eens naar lexcom) gebruiken samen met de rest van zo'n pc minder dan 15 watt...

Everybody lies

Verwijderd

De PSU gaat waarschijnlijk alleen die 15 watt alleen al matchen aan inefficiëntie. En dan komt er een harde schijf bij. En randapparatuur zoals speakers. En dan natuurlijk een scherm. Zelfs een beschaafde 17" TFT gebruikt wel wat watts. Daarna is het een optelsom. Een PC bestaat uit meer dan alleen een mobo + cpu.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 05:31 ]

• darkcarlaza
Wat de PSU betreft, dat weet ik niet, het is een Enermax Noisetaker die nogal efficient is. Mijn pc staat 24/7 aan en ik wil het mileu en de kosten beide zo min mogelijk belasten. Als ik ga gamen draai ik alles open en eet de pc zo'n 250 á 300W, das mij heel wat teveel als je al ziet dat een Nintendo Wii met games zo'n 17W nodig heeft. Als ik dan toch alleen surf en wat muziek luister heb ik echt niet zoveel kracht nodig. Alleen hoe zorg ik ervoor dat ik mijn Videokaart onderclock en eventueel de rest ook zo zuinig mogelijk laat draaien.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

darkcarlaza schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 11:25:
Als ik ga gamen draai ik alles open en eet de pc zo'n 250 á 300W, das mij heel wat teveel als je al ziet dat een Nintendo Wii met games zo'n 17W nodig heeft.
Alleen vergeet je hier even je ouderwetse grote TV of flatscreen mee te rekenen ;)
Dan wordt het verschil al wat minder.

Aan videokaarten valt niet zo heel veel aan het verbruik te doen, er is maar weinig wat je echt uit kan schakelen zonder dat je gewoon het beeld op je scherm verlies :+. Als je in 2D mode zit is het verbruik al een stuk minder dan in 3D modus. Waar je bijvoorbeeld mee zou kunnen spelen zijn de clocks, die zou je in 2D mode omlaag kunnen gooien.
Al naar RivaTuner gekeken?

[ Voor 32% gewijzigd door Ultraman op 24-02-2007 14:50 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Kan het niet dat je via NiBiTor je bios edit met lagere clocks? Met als bedoeling dat hij minder stroom verbruikt uiteraard.

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

darkcarlaza schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 11:25:
Mijn pc staat 24/7 aan en ik wil het mileu en de kosten beide zo min mogelijk belasten.
Tja, dan heb ik maar 1 oplossing voor je.
Gooi je pc, tv, evt dvd-speler en andere meuk naar buiten en ga een boek lezen ofzo als je, je zo druk maakt om dit soort dingen :O

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 14:39:
[...]

Gooi je pc, tv, evt dvd-speler en andere meuk naar buiten en ga een boek lezen ofzo als je, je zo druk maakt om dit soort dingen :O
Dat vind k dus echt het domste antwoord dat je kan geven... Je kan best een beetje op het milieu letten terwijl je comfort er hetzelfde bij blijft. Daar hoef je echt zelf niet onder te ''lijden''. Jij klinkt als zo'n persoon die zn pc ook 24/7 aan heeft staan en het dan stoer vind dat ie zoveel stroom verbruikt en een dikke rekening heeft....

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Vind het in tegenstelling tot MIssXannie wel een goed projectje. Maar waarom koop je geen laptop? Dan ben je helemaal energie zuinig bezig. Je kan ook ipv de computer andere componenten in huis aanpakken. Denk hierbij aan gloeilampen vervangen door spaarlampen. De kachel lager zetten en gordijnen eerder sluiten.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07 11:58
Je kan een andere videokaart overwegen, eentje die zuiniger is. Ik heb een fx5200, die gebruikt niet zoveel geloof ik. Of zo'n oude trident pci kaart met 4 mb geheugen >:) .

Als je systeem echt zuinig is geworden kan je deze met een laptop-adapter, of iig een 12V adapter overwegen. Zelf heb ik een hele oude externe parallele cd-brander, waarin een molex-aansluiting zit, die ik later wil gaan gebruiken voor een ultra-zuinige server als voeding, in combinatie met bovenstaande link :).Het voordeel is dat je geen normale voeding hoeft te gebruiken, die op zo'n lage belasting vrij inefficient is, en de warme van je voeding houd je buiten je kast.

[ Voor 12% gewijzigd door stefan001 op 25-02-2007 14:49 ]

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Koop een oude laptop? Of een OLPC laptop?

Even serieus, het scherm van je PC verbruikt toch best wel wat stroom. Die zal je dus ook mee moeten tellen, en dan valt het tegen. Ook zijn de videokaarten van tegenwoordig stroom-slurpers (ook in idle mode). Je kan beter gewoon zoveel mogelijk je PC uitzetten, dan verbruikt hij minder dan een gloeilamp. Ik gebruik zelf RMclock om mijn CPU op een laag voltage te laten draaien, maar op het geheel scheelt dit gewoon niet zoveel. In vergelijking met een oude laptop (P3 generatie) die < 25 WATT gebruikt als hij aanstaat met scherm en al, is het gewoon ziek.

Betreffende de Wii-opmerking. De PS3 en XBox 360 gebruiken ~180 WATT bij een spelletje (exclusief scherm). De Wii is gewoonweg zuinig gemaakt, maar haalt bij lange de kracht van de PS3/XBox 360 niet. Vergelijk bijv. eens het stroomverbruik van de PS2 met de PS2 slimline; de slimline verbruikt iets van 25 watt ipv 80 watt voor de PS2.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 14:39:
[...]

MissXannie, wat een ongelofelijke b*llsh*t is dat zeg.
Als een PC 24/7 aanstaat waarvan er misschien een uurtje echt gebruik wordt gemaakt van de CPU en GPU kracht is het natuurlijk zeer aan te raden om het verbruik op de andere tijden terug te dringen.

Naar TS, ik volg je topic op de voet.

Ik had zelf twee computers staan, 1 met een VIA bordje.
Het hing ervan af wat ik wilde doen welke pc ik aanzette.

Nu heb ik de zuinige naast de TV gezet en grappig genoeg staat de normale nog minder aan, want als ik even wat wil opzoeken nav iets dat ik zie op TV zet ik m aan en zoek t op terwijl voorheen de normale pc vaak lang aanstond en ik regelmatig even wat ging doen erop.

Dus je zou ook eens kunnen kijken oif je niet een soort ultrazuinig pctje kan kopen voor de 23/7 en je huidige pc voor de rest.
(ik was weinig kwijt de kast (kleiner dan een shuttle maar wel dezelfde vorm) gratis via hardware.info alleen het bordje (met 1 GHZ CPU en verder alles onboard) en wat geheugen moest ik kopen. Ik denk er hard aan om eerdaags eens te kijken of ik de DVD speler en HD van mn overleden notebook erin kan stoppen zodat hij nog zuiniger wordt, het voelt echt wel goed namelijk.)

en @TweakerNummer:
Een OLPC laptop zou ik graag kopen. Dat lijkt me echt perfect.
Ik hoop dat ze met een actie komen dat rijke westerlingen €300,- voor een OLPC laptop betalen en daarmee gelijk een exemplaar kopen voor een kind ergens anders.

[ Voor 18% gewijzigd door Silent7 op 25-02-2007 15:00 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:05
Als je toch niet de hele dag internet, gooi gelijk je kabelmodem uit, vergeet niet je elektronische wekkers uit te zetten en houd alle ramen en deuren gesloten :)

Even on-topic nu, volgens mij is er vor je videokaart weinig te vinden om die te onderclocken, je hard disken zijn met tools ook langzamer te zetten. (deze worden meestal gebruikt om de stilte te krijgen)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:03:
Even on-topic nu, volgens mij is er vor je videokaart weinig te vinden om die te onderclocken, je hard disken zijn met tools ook langzamer te zetten. (deze worden meestal gebruikt om de stilte te krijgen)
Daar gaat je HDD niet minder door verbruiken vrees ik. Hij zal nog altijd continu op dezelfde snelheid draaien. Alleen worden de seek times wat langer om de schijf wat stiller te maken.

Je videokaart kan je underclocken met een hoop tooltjes. Zoiezo heeft een 7600GS al een 2D en 3D clock geloof ik.

Mijn 6600GT gaat zo'n 200MHz op de core langzamer draaien in 3D en de core voltage daalt ook met 0,1V. Misschien kan je het BIOS van je videokaart wel aanpassen?

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-02-2007 15:12 ]

• darkcarlaza
In de Bios zet ik de AGP op 1.4v ipv 1.7v maar hoeveel dit scheelt, geen idee en het kan niet lager. Ik zet de clocks met Powerstrip zo laag mogelijk.

ps, hele huis heeft spaarlampen en de kachel gaat alleen aan als ik een ijspegel aan mijn neus zie hangen... een dikke trui helpt prima voor wat warmte...

Het gaat er mij om dat mijn pc geen 250+ Watt mag eten als ik internet etc. Als ik uTorrent aan heb staan waarom heb ik dan in vredesnaam zo veel stroom nodig.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik denk dat je de spanning van de AGP bus signalen bedoelt. Ik betwijfel of dit veel invloed heeft op het verbruik van de computer.

Wat ik bedoel is het BIOS van de grafische kaart zelf aanpassen en daarin de spanning op de core veranderen in 2D modus. Ik weet echter niet of dit bij alle (moderne) kaarten kan. Bij sommigen in ieder geval wel. Er loopt hier vast wel iemand rond die er wat meer van weet. Het aanpassen van het BIOS van de grafische kaart is in ieder geval iets moeilijker dan dat van je moederbord.

Voorbeeld uit het BIOS van mijn kaart:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
$ffffffffff ----------------------------------------------------------------
$ffffffffff NVIDIA VGA BIOS information
$ffffffffff ----------------------------------------------------------------
$1100000000 Title                     : ASUS N6600GT(TOP) VGA BIOS Version 5.43.02.39.AS43
$1100000002 Version                   : 5.43.02.39
$1100000100 BIT version               : 1.00
$1100000200 Core clock                : 100MHz
$1100000201 Memory clock              : 600MHz
$1100010000 Performance level 0       : 300MHz/550MHz/1.30V/100%
$1100010001 Performance level 1       : 520MHz/550MHz/1.40V/100%
$1100020000 VID bitmask               : 00000011b
$1100020100 Voltage level 0           : 1.30V, VID 00000000b 
$1100020101 Voltage level 1           : 1.40V, VID 00000011b
$1100030001 Core thermal compensation : 5°C
$1100030002 Core thermal threshold    : 145°C/135°C/90°C
$1100030003 Ambient thermal threshold : 110°C/100°C
$1100000003 SW masked units           : none

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
darkcarlaza schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:33:
In de Bios zet ik de AGP op 1.4v ipv 1.7v maar hoeveel dit scheelt, geen idee en het kan niet lager. Ik zet de clocks met Powerstrip zo laag mogelijk.

ps, hele huis heeft spaarlampen en de kachel gaat alleen aan als ik een ijspegel aan mijn neus zie hangen... een dikke trui helpt prima voor wat warmte...

Het gaat er mij om dat mijn pc geen 250+ Watt mag eten als ik internet etc. Als ik uTorrent aan heb staan waarom heb ik dan in vredesnaam zo veel stroom nodig.
Omdat er een hoop transistors op een videokaart/CPU zitten die stroom vreten ook al gebeurt er niks mee. Kijk eens naar http://www.tomshardware.c...ation_of_cool/page17.html dan zie je dat een idle systeem met een 6800 GT 40 watt meer verbruikt dan tov een onboard videokaart.

Je kan met nibitor je videokaart BIOS aanpassen zodat er minder volt door de core heen gaat, dat scheelt weer wat maar dit is gevaarlijk. Te weinig volt betekent dat je systeem niet meer zal boeten. Daarnaast blijft het gewoon zo dat als je echt energie zuinig wilt je een nieuwe systeem/laptop zal moeten kopen.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je een backup maakt van je huidige BIOS kan je met behulp van een PCI videokaart toch de originele BIOS terugflashen.

Zoiezo moet het wel kunnen om het core voltage in 2D (wat de TS wil) te verlagen als je ook de kloksnelheden nog verlaagt.

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-07 21:28
Hier vind je een inkoopactie van zuinige kleine pc'tjes (best goedkoop vind ik)http://www.samenkopen.net/action/951944

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 12:02
Een desktop kan je idd maar zo zuinig krijgen.
Als je een écht zuinige pc wilt kan het beste een laptop in huis halen.
Mijn laptop adapter kan maximaal 75 Watt leveren dus de laptop zal nooit meer dan 75Watt verbruiken.
Bovendien heb ik mijn cpu spanning verlaagt met Rightmark cpu clock utility waardoor de fan bij geen belasting (internet, mail, etc) pas na 5 minuten even draait (bij dit weer).
Als je echt zuinig wilt gaan kan je dus het beste op een laptop overschakelen.

Kies wel een goed laptopmodel want sommige laptops maken een verschrikkelijke herrie terwijl andere fluisterstil zijn.

• darkcarlaza
hmm, wellicht een idee, wel graag externe GPU die met een stroom knop werkt...
over en uit

Verwijderd

Gedurende de meeste tijd van het jaar is het ook niet echt boeiend. Al wat je meer gebruikt aan stroom, spaar je op gas. Uiteindelijk wordt elke milliwatt omgezet in warmte.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

peke schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:06:
Als je een écht zuinige pc wilt kan het beste een laptop in huis halen.
Als je *echt* voor zuinig gaat zou ik een Macmini overwegen. In sleep gebruikt 'ie 1W, bij normaal gebruik 25W, en met 100% CPU-load een spetterende 35W. Da's gemeten op het stopcontact, dus inclusief het rendement van de voeding. En een 1.5GHz G4 is meer dan snel genoeg voor de doorsnee thuisgebruikert.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-07 15:57
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:31:
Gedurende de meeste tijd van het jaar is het ook niet echt boeiend. Al wat je meer gebruikt aan stroom, spaar je op gas. Uiteindelijk wordt elke milliwatt omgezet in warmte.
Ja, maar die energie uit het stopcontact is heel wat prijziger dat de calorieen/energie uit gas. Dus het boeit wel degelijk. Anders zou je wanneer de CV stuk was, makkelijk kunnen overschakelen naar elektrische straalkachels en die CV in de zomer maar eens fixen. Kan ook wel, maar pakt nogal onvoordelig uit. :P

_██_
(ಠ_ృ)

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-07 16:43
Of scoor een oude pc voor je internet-taken.. Mijn P2 350 MHz met 5 hd's gebruikt ook maar max 50 watt :P

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Zo te horen kun je gewoon het beste een laptop kopen, die zijn het zuinigst met energie.
Andere optie is het gebruik van zuinige 2.5" (laptop)harddisks in een gewone PC waardoor die koeler, stiller en natuurlijk zuiniger wordt. Vervolgens probeer je zo veel mogelijk apparaten extern te gebruiken met USB, Firewire, whatever. Want wanneer je die apparaten niet nodig hebt/gebruikt zet je ze gewoon uit.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
* Tomfish Schrok wel toen hij eergisteren het voltage van zijn computer meette Zat op de 175watt idle. Vond ik nogal veel eigenlijk. Helaas kan ik het verbruik niet echt omlaag brengen, maar wel leuk topic verder!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-06 00:36
Wat ik altijd doe is een mobo met geïntegreerde videokaart + aparte videokaart kopen. Als ik wil gamen verwissel ik gewoon de kabel en verander ik in mijn bios welke videokaart hij moet gebruiken. Wat omslachtig, maar het scheelt op zijn minst 60 Watt.

Verwijderd

En eens in de zoveel weken een nieuwe kabel :P

Verwijderd

@TS: Jouw pc gebruikt imo onmogelijk 250-300W bij vollast. Dat is eerder 't verbruik van een systeem met 8800GTS/GTX. Je cpu is mss niet zuinig, maar die heb je dus getweakt, je graka is vrij zuinig, kan me moeilijk voorstellen dat de rest van je systeem 150-200W vreet...
Pagina: 1