[W2003] Netwerkprinter 'verder' delen

Pagina: 1
Acties:

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Op een Windows 2003 server is er verbinding met een netwerkprinter (gedeelde printer bij een pc in het netwerk, geen losse printserver) gemaakt.
De server heeft twee netwerkkaarten, de netwerken mogen onderling geen contact hebben.
Nu is het de bedoeling dat er vanaf de pc's in het tweede netwerk toch gebruik gemaakt kan worden van de gedeelde printer uit netwerk 1, ik hoopte dit via de server te doen.

In de server is er dus verbinding met de printer, en ik dacht deze eenvoudig nogmaals 'verder' te kunnen delen, zodat clients uit netwerk 2 naar de server kunnen printen, die alle opdrachten vervolgens weer doorstuurt naar de daadwerkelijke printer in netwerk 1.

Windows laat dit echter niet toe; alle instellingen op de host-pc staan goed, maar op de server is de optie 'Sharing' niet mogelijk.

Via Google kwam ik uit op een complete Queue Manager, die een virtuele printer maakt, en alle jobs naar die printer intern verdeelt over een printerfarm, dit programma doet het prima, maar het is vrij duur, en voor één printer is het nooit echt ontworpen (geavanceerde rapporten / paginamanagement e.d.), dus ik zoek een alternatief, hetzij freeware, hetzij ingebouwd in Windows.

Netwerkschema:

Printer --- HostPC, printer in WindowsXP gedeeld ----LAN1---- SERVER ----LAN2---- Clients

De server maakt dus verbinding met de HostPC, vanuit de server kan ik iig printen, maar nu moet ik dus zorgen dat clients uit LAN2 via de server kunnen printen.

Iemand ideeën?

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• bibawa
  • Laatst online: 13-04-2008
Je zegt zelf dat netwerk2 niet in contact mag komen met netwerk1 dan is het mij ook al vrij logisch dat je dan niet aan je printer gaat geraken..

Als je dat wil zal je netwerk1 echt moeten laten communiceren met dat ene netwerk, of anders een 3de netwerkjje aanleggen ;)

• DarthPlastic
  • Laatst online: 07-01 19:29
bibawa schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 08:35:
Je zegt zelf dat netwerk2 niet in contact mag komen met netwerk1 dan is het mij ook al vrij logisch dat je dan niet aan je printer gaat geraken..

Als je dat wil zal je netwerk1 echt moeten laten communiceren met dat ene netwerk, of anders een 3de netwerkjje aanleggen ;)
Daarom wilde ik het via de server laten lopen, dit zou toch mogelijk moeten zijn. De server heeft echter ook verbinding met een netwerkprinter, dus stuurt hem weer verder.
Zijn er anders een soort print-passthrough programma's die een virtuele printer aanmaken, zodat ik die kan delen? Zoiets als die printdistributor, maar dan simpeler...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

DarthPlastic schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 11:56:
[...]

Daarom wilde ik het via de server laten lopen, dit zou toch mogelijk moeten zijn. De server heeft echter ook verbinding met een netwerkprinter, dus stuurt hem weer verder.
Zijn er anders een soort print-passthrough programma's die een virtuele printer aanmaken, zodat ik die kan delen? Zoiets als die printdistributor, maar dan simpeler...
Als de printer in netwerk#2 gedeeld is via een computer.. En de server kan hierop wel printen dan is het ook mogelijk om deze printer te delen.

Alleen moet je een iets andere manier de printer bij de server toevoegen..

Komt er op neer dat je deze methode moet gebruiken..

Maak een nieuwe printer aan op de server.
Selecteer bij Poorten: Nieuwe poort en dan een Local Port en vervolgens geef je
\\computernaam\printershare of \\ip-adres\printershare op (waarbij IP/computernaam en printershare voor de betreffende computer + printer is)

kies vervolgens het juiste printerstuurprogramma. je kunt de zojuist aangemaakte printer gewoon weer delen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 13:42

Marientjuh

Fullstack developer

Even ter verduidelijking op wat hierboven werd gezegd:

Ik ga altijd voor de volgende methode:

- Voeg nieuwe locale printer toe (zorg dat dat plug & play uitstaat gevinked :))
- Create new port -> Standard TCP/IP port
- IP invullen in de nieuwe wizard (of pcnaam)
- Dan goede drivers laden
- En dan kan je delen net of het jou pc is :D

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Marientjuh schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:29:
Even ter verduidelijking op wat hierboven werd gezegd:

Ik ga altijd voor de volgende methode:

- Voeg nieuwe locale printer toe (zorg dat dat plug & play uitstaat gevinked :))
- Create new port -> Standard TCP/IP port
- IP invullen in de nieuwe wizard (of pcnaam)
- Dan goede drivers laden
- En dan kan je delen net of het jou pc is :D
geen Standard TCP/IP port.. maar Local Port heel belangrijk. en dus \\ip-adres\sharenaam of \\computernaam\sharenaam invoeren!!!

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Pagina: 1