Toon posts:

[Norton Ghost 8] experimenteren met backup

Pagina: 1
Acties:
  • 1.163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Sinds vandaag ben ik aan het experimenteren met het backuppen met NG8. Van het forum heb ik vernomen dat deze versie nog steeds het meest gebruikt wordt.

Nu is het volgens mij gelukt om een image te maken van mijn C:\ met die diskettes. Mijn vraag is of ik ook een bootable dvd of cdr zou kunnen maken met de image en de opstartdiskettes. vertrouwen op de kwaliteit van diskettes is toch altijd wat tricky.Hoe zou ik dit voorelkaar kunnen krijgen?

Ik heb de image ook al op een dvd gezet (bootable gemaakt met Nero) maar kreeg de melding this image wasn't created with NG 8 oid terwijl het een kopie is van de image die op een andere schijf staat.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, danwel van andere nuttige tips kunnen voorzien.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-07 18:29

DinX

Motormuis

Bij ons op het werk gebruiken we Norton Ghost 8 onder Bart PE. Zo kunnen we eerst verbinding maken met een netwerkshare en de image daar naartoe/vandaan kopiëren. Werkt perfect.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Topicstarter
DinX schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:52:
Bij ons op het werk gebruiken we Norton Ghost 8 onder Bart PE. Zo kunnen we eerst verbinding maken met een netwerkshare en de image daar naartoe/vandaan kopiëren. Werkt perfect.
Kan het programma ook met een stand-alone pc overweg?

Het liefste maak ik gewoon 1 dvd (die dan waarschijnlijk bootable moet zijn?) die tevens de gegevens van de diskettes als de backup image bevat. Kan ik anders misschien dit maken met een nieuwere versie van NG en toch 8 blijven gebruiken? Ik had v.10 gedownload en begreep daar niet veel van.

• DinX

DinX

Motormuis

Normaal kan je eigen data bij plaatsen op een BartPE cd/dvd.

Verwijderd

Topicstarter
DinX schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:31:
Normaal kan je eigen data bij plaatsen op een BartPE cd/dvd.
Hoe moet ik dat voor me zien dan? Dat ik zowel BartPe als de NG8 image op 1 dvd zet en vervolgens het mogelijk is om de image te booten vanaf die dvd?

• DinX

DinX

Motormuis

BartPE is een bootable PE omgeving. Je hebt dus een soort van afgeslankte windows XP dir volledig vanaf cd/dvd draait. Je kan daar programma's op voorhand in installeren (voor het maken van de cd) enzo. Dus die NG8 zet je erbij. De image zet je dan ook bij op die DVD (als er plaats genoeg is).

Lees je eerst eens een beetje in wat BartPE in houdt. Hier op GoT zijn er ook wat topics over.

http://gathering.tweakers...rchtimeout%5D=30#hitstart

[ Voor 42% gewijzigd door DinX op 23-02-2007 21:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik ben nog steeds bezig met die bootable DVD maar het is me nog niet gelukt.

Via de eerste diskette van NG8 wordt volgens mij PC-DOS opgestart de 2e diskette bevat puur ghost.exe.
Is het nu mogelijk om via Nero een bootdisc aan te maken en dan als optie te kiezen dat hij van een normale windows opstartdiskette de bestanden plukt en op deze dvd dan tevens de ghost.exe te kopieren en daarnaast mijn backup image? of gaat dit niet werken omdat het hier PC-DOS betreft, en dit is volgens mij iets anders.

Daarnaast had ik het probleem dat NG8 een gebrande backup op een dvd niet kon lezen. Er staat zoiets als. This file isn't created with NG. Hoe kan dit?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stop toch met het DOS gebeuren, en richt je zoals geadviseerd op BartPE.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarom Ghost zijn eigen image niet wil uitlezen kan ik niet zeggen. Mogelijk heb je ergens iets misgedaan.

Hoe dan ook, een bootable cd/dvd met Ghost is niet zo moeilijk. Een uitstekende startplaats is How To Create A Bootable Ghost Rescue CD Tutorial. Deze handleiding spreek wel enkel over cd's maar de werkwijze is identiek voor een dvd. Meer informatie omtrent deze werkwijze en aangepaste versies vind je in [Uitleg] Backup & restore CD maken met Ghost en Bootable unattended GHOST recovery DVD maken. Als je relevante vragen hebt kun je die ook altijd kwijt in die topics.
gambieter schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 16:44:
Stop toch met het DOS gebeuren, en richt je zoals geadviseerd op BartPE.
Er is toch helemaal niets mis met DOS. Voor de beperkte toepassing van de topic starter is een DOS-bootable omgeving heel wat eenvoudiger aangemaakt en bovendien ook heel wat sneller in gebruik (een bootable DOS Ghost cd is in enkele seconden geboot - probeer dat maar eens met BartPE).

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:49:
Mijn vraag is of ik ook een bootable dvd of cdr zou kunnen maken met de image en de opstartdiskettes. Hoe zou ik dit voorelkaar kunnen krijgen?
De allersimpelste manier kost je vijf minuten tijd en werkt zonder BartPE oid.
1) Ga naar www.bootdisk.com en download een win98 boot floppy image (1 min).
2) Start Nero, kies bootable cd/dvd, kies als boot image je net gedownloade floppy image (1 min).
3) Sleep ghost.exe uit je Norton Ghost 8 map naar de cd/dvd, klik op branden en wacht even (3 min).
Dat is alles.

Nu nog een backup maken (1 minuut + tijd backuppen):
1) Opstarten met je cd/dvd, je krijgt een menu waarin je opstarten met cd support kiest.
2) Type de drive letter van je cdrom speler (zal wel c:\ zijn als al je partities NTFS zijn).
3) Type ghost.exe (of ghost.exe -noide als je geen partities ziet).
4) Maak een backup naar een DVD
5) Ghost vraagt om een lege dvd, verwijder de huidige cd/dvd en stop er een lege in.

Simpel en doeltreffend zou ik zeggen 8).

[ Voor 52% gewijzigd door dr snuggles op 10-03-2007 17:55 ]

Verwijderd

En ook omslachtig.

Maak gewoon een image en pleur die tesamen met ghost.exe op de dvd.

En het kan nog makkelijker en beter:
Acronis gebruiken. Die maakt een image vanuit Windows en maakt direct een bootable DVD voor je.
Heeft ook nog eens ingebouwde BartPE ondersteuning mocht je daar ook mee willen experimenteren.

Bootable image exporteren als iso image, je backup-image injecteren met b.v. UltraISO en branden maar.

Edit:

Ik heb even een korte flashanimatie gemaakt:
www.l0bker.nl/acronis/acronis.htm

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 17:56 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:45:
En ook omslachtig.

Maak gewoon een image en pleur die tesamen met ghost.exe op de dvd.
Dan heb je dus nog steeds een floppy disk nodig. Het was juist de wens van de TS om deze niet meer te gebruiken weet je nog ;).

Over BartPE:
BartPE voor backups gebruiken kan, maar heeft enkele nadelen.
a) Kost meer tijd om te begrijpen en te maken (de eerste keer 1,5 uur oid, inclusief NG8.0).
b) Elke keer als je een backup maakt, moet je vijf minuten wachten voordat BartPE is opgestart.
c) De BartPE omgeving is minder stabiel dan de DOS omgeving.

Het voordeel van BartPE is dat je meer dingen grafisch kan doen. Bovendien is er met BartPE geen noodzaak meer op Ghost te gebruiken, aangezien DriveImage XML een zeer goede gratis open source vervanger is om backups terug te zetten. DriveImage XML zit standaard bij de Ultimate Boot cd for Windows en gebruikt BartPE als basis. Mocht je ooit iets met BartPE gaan doen, maak dan meteen deze UBCD :).

[ Voor 84% gewijzigd door dr snuggles op 10-03-2007 17:57 ]

Verwijderd

dr snuggles schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:52:
[...]

Dan heb je dus nog steeds een floppy disk nodig. Het was juist de wens van de TS om deze niet meer te gebruiken weet je nog ;).
Je hebt helemaal geen floppy disk nodig dan.
Je kan ook booten van dvd, weet je nog ;)

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:57:
[...]
Je hebt helemaal geen floppy disk nodig dan.
Je kan ook booten van dvd, weet je nog ;)
Nee dat weet ik niet, want je zegt alleen: Sleep ghost + een image naar een dvd en brandt deze. Dan krijg je een dvd met twee bestandjes. Dat is alles behalve bootable. Als je bedoelt: maak bootable dvd, dan kom je op mijn methode uit en slaat je post nergens op.

Hoe maakt je trouwens zo'n gave flash-animatie :? Dat is erg handig :)

Verwijderd

Je komt dan niet op jouw methode uit.
Bij jouw methode maak je een bootable dvd m.b.v. een floppy image van bootdisk.com en sleep je alleen ghost.exe naar de dvd om te branden.
Daarna maak jij een andere dvd met de image terwijl deze heel goed op de eerste dvd past tesamen met ghost.exe

Flashanimatie is gemaakt met Adobe Captivate 2. Geniaal programma :)

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:11:
[red:snuggles' methode] terwijl deze [red:Rolflobkers methode] heel goed op de eerste dvd past tesamen met ghost.exe
Ik snap mijn methode wel, maar jouw methode niet. Hoe maak je volgens jouw methode een backup dan :? De dvd met de image + ghost.exe is niet bootable en je mag geen floppy disk gebruiken.
Flashanimatie is gemaakt met Adobe Captivate 2. Geniaal programma :)
Aah tnx, tis alleen wel redelijk duur: $599 :D.

Verwijderd

eh..... :S

Dit schrijf je zelf:

De allersimpelste manier kost je vijf minuten tijd en werkt zonder BartPE oid.
1) Ga naar www.bootdisk.com en download een win98 boot floppy image (1 min).
2) Start Nero, kies bootable cd/dvd, kies als boot image je net gedownloade floppy image (1 min).
3) Sleep ghost.exe uit je Norton Ghost 8 map naar de cd/dvd, klik op branden en wacht even (3 min).
Dat is alles.

En dan ben je de draad kwijt als ik zeg:

4) Sleep je image ook naar de cd/dvd en klik dan pas op branden.

? :S

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:22:
eh..... :S
4) Sleep je image ook naar de cd/dvd en klik dan pas op branden.

?
Aha, nu begrijp ik je. Jij wil de gemaakte backup bij de dvd zetten als 4e stap. Zet dat er dan meteen bij ;). Dat gaat prima bij het terugzetten van een backup :).

Alleen bij het maken van een backup heb je geen ene reet aan een oude image. Dan heb je toch echt een andere DVD nodig om de image op te zetten. Maar goed, tis duidelijk verder. De TS heeft weer wat te lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door dr snuggles op 10-03-2007 18:38 ]

Pagina: 1