Toon posts:

[FC6] Harde schijf wil niet mounten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers!

Ik heb een probleempje, ik heb laatst Fedora Core 6 geinstalleerd, en ik heb 2 harde schijven, maar daarvan wil ie er eentje niet mounten. Ik zal het even nader toelichten..

Ik heb 2 harde schijven, een oude van 20 GB voor m'n OS en applicaties etc. etc., en een Maxtor van 160 GB (met 3 partities) voor m'n muziek etc. etc.

Een tijdje terug crashte Windows en vervolgens kon ik niets anders dan m'n pc rebooten. Toen Windows daarna zou opstarten werd m'n Maxtor hdd gescant op fouten (ben ff de naam ervan kwijt :/, maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel). Maar dat duurde zo lang dat Windows helemaal niet meer opgestart werd, hij bleef maar door controleren, er kwam geen eind aan. Eerst een uurtje of wat geprobeert, uiteindelijk ongeveer 24 uur en toen was ie nog niet klaar. Daar klopte iets niet. Die harde schijf maar los getrokken, dan werkte Windows wel weer gewoon.

Later ging ik weer proberen wat er mis was met die Maxtor, toen bleek ie helemaal niet meer herkent te worden, niet in m'n BIOS en niet in Windows. Hij zat gewoon goed aangesloten, zoals ie altijd gezeten had, maar hij werd niet herkent.

Daarna een poos geen tijd gehad om er iets aan te doen, maar laatst heb ik Fedora Core 6 geinstalleerd en Windows er helemaal afgegooit. Nu dacht ik vanmiddag weer eens te kijken wat er met die harde schijf aan de hand was, en er iets meer tijd aan te besteden, en toen kwam ik iets vreemds tegen...
Die Maxtor werd niet herkent (master, slave, alle mogelijk jumpercombinaties, maakte allemaal niet uit) als er ook iets anders aan die IDE-kabel hing (andere hdd, of dvd/cd-rom). Het werkte allemaal niet. Hij werd alleen herkent als ik die Maxtor in z'n eentje aan een IDE-kabel hing. Toen met Knoppix geprobeert of hij het ook nog goed deed, en inderdaad, hij kon prima gemount worden, en alles stond er nog op en kon nog prima gebruikt worden.

Nu heb ik mijn cd-brander los getrokken, en aan mijn primaire IDE-kanaal hangen nu mijn 20 GB harde schijf met Fedora Core 6 (als master) en mijn dvd-brander (als slave). Aan m'n secundaire IDE-kanaal hangt nu mijn Maxtor harde schijf, die nu wel herkent wordt omdat ie alleen aan een IDE-kabel hangt.

Nu dacht ik die partities op m'n Maxtor te mounten in FC6, maar dat werkte niet. 2 van de 3 partities zijn Fat32, en 1 partitie is NTFS. Bij de 2 Fat32 partities krijg ik de volgende foutmelding:
mount: /dev/hdc1: can't read superblock
Bij de derde partitie (die NTFS is) krijg ik een foutmelding dat hij het NTFS filesystem type niet kent, maar dat klopt, dat heb ik (nog) niet geinstalleerd.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Hoe dit te verhelpen is?
Misschien heeft de voorgeschiedenis er niets mee te maken, misschien toch wel, dus ik heb het er maar wel bij gezet, het probleem is dus dat ik m'n partities niet kan mounten.

P.s. Ik heb een AMD Athlon 64 3500+ CPU, 1 GB DDR Ram (2x512), Asus A8N-SLI Deluxe s939 mobo (nForce4) en draai dus nu Fedora Core 6. Ik hoop dat dit voldoende informatie is en dat iemand me kan helpen, hier op GoT en met Google heb ik niets kunnen vinden wat mij tot een oplossing heeft gebracht. ;(

Alvast bedankt!

Verwijderd

Hardeschijf fabrikanten hebben (vaak) tooltjes om hun producten te testen, die van Maxtor heet PowerMax en is hier te vinden. (Klein probleemtje is dan weer dat je perse windows moet hebben om dat op een floppy te krijgen)

Ik zou daar eerst een mee testen op je HD nog wel goed is.