Toon posts:

Dubieus zaakje (WD HD)

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders hebben via een huisgenoot van mijn broer (een jongen die zelf PC's in elkaar zet) in juni 2006 de volgende onderdelen besteld (via SallandAutomatisering), die hij vervolgens in elkaar heeft gezet.

22860 AMD CPU Athlon 64 3400+ Clawhammer 2.2 GHz, 1600 MHz, Boxed
21399 Asus Moederbord K8V-MX
1333 TwinMos Dual Channel 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 3
8545 WD Caviar RAID Edition 120 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA/150
21409 NEC ND-4570 Bulk, Zwart
13924 Sweex Prescott Pluto 400 Watt Zwart, 400 Watt
2761 Sony 3,5 Inch Diskette Station Zwart
25069 Logitech Desktop Cordless Internet Pro Draadloos, Zwart / Zilver (Demomodel)
17819 Creative Speakerset SBS 380 2.1, Zwart

Nu werd de computer in december 2006 ineens enorm traag, niet meer mee te werken. Wij terug naar die huisgenoot, hij had er naar gekeken en belde terug met het bericht 'Ja hij is beschadigd, hij heeft een stoot o.i.d. gehad toen hij aan stond, hier geven ze geen garantie op'. Vond ik erg vreemd want heeft alleen maar op mijn kamer gestaan, maar oke dat geloofde ik dan nog wel.

Vervolgens kijk ik even op bovenstaande factuur en zie dat er een SATA harde schijf in zat. Dus ik had vervolgens bij Salland een nieuwe besteld:

12504 WD Caviar SE16 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

Na een aantal dagen binnen, alles volledig naar verwachting. Ik kwam vandaag bij m'n ouders, om de harde schijf er even in te zetten. Maak ik de computer open, en wat zie ik tot mijn verbazing, een WD harddisk met IDE aansluiting?! Harde schijf losgekoppeld, en hij was aan de zijkanten ook nog eens erg beschadigd, of ie al heel erg vaak in en uit computer(s) is geschoven. Zou niet normaal zijn want bij m'n ouders is ie er maar 1x ingezet en verder niet aangeraakt. Om het nog gekker te maken keek ik even naar de sticker op de HD. Waar bij de nieuwe SATA schijf netjes 7 februari 2007 staat, zie ik op deze IDE harddisk 21 juni 2003 staan! Heeft iemand het hier wel eens meegemaakt dat hij een WD HD bestelde in juni 2006 en een product van 3 jaar oud aangeleverd kreeg? Ik niet iig! Mijn vermoeden is dat hij er gewoon een oude harddisk ingegooid heeft die ie nog ergens had liggen en al half overleden was, of is dit onzin?

Tot slot wil ik jullie nog even om een raad vragen, want mijn ouders worden zo moe van die gozer. De computer is nu al maanden 'kapot'. Er zit een Asus Moederbord K8V-MX in, (dit klopt wel haha), en de nieuwe harde schijf is dus een WD Caviar SE16 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300. Ik had al wat rondgespeurd op internet en op het moederbord zelf gekeken, en daar zitten gewoon 2 SATA aansluitingen op. Wat voor SATA kabel heb ik hier voor nodig om deze harde schijf gewoon werkend te krijgen?

Superbedankt, en als jullie benieuwd zijn wil ik de naam van die gast wel noemen, dat zal hem leren >:)

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

Als het goed is heb je bij je moederbord in de doos de SATA kabels zitten. Kan niet echt fout gaan...

Verder laat die naam maar zitten, maar ik zou hem gewoon niet meer vertrouwen.
Lijkt erop dat hij zelf wel de SATA schijf in zn eigen pc heeft gezet en zn oude ATA hd in de jouwe.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Elke standaard Sata kabel voldoet. Die gast heeft je gewoon een oor aangenaaid, geen zaken meer met die gast doen en even melden bij andere mensen die misschien via hem ook een PC aangeschaft hebben, of door hem gemonteerd/gerepareerd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij heeft de PC in elkaar gezet, dus we hebben op wat driver cdtjes na niks bij de PC gehad..

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 18:24:
Ja hij heeft de PC in elkaar gezet, dus we hebben op wat driver cdtjes na niks bij de PC gehad..
Nou dan moet je zeker even bij hem langs gaan, die kabels moet hij er eigenlijk gewoon bij leveren.
Anders moet je even bij een computershop langs gaan, voor een sata kabel. Vragen ze er nou erg veel geld voor, dan kan je er hier vast wel een via via krijgen...

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

dat wordt een ritje naar de plaatselijke pc boer ;) sata-kabeltje kost trouwens maar een habbekrats..
Suc6 verder!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou mijn geld van de hd en de sata kabel eisen. Hier heb je gewoon recht op.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:30
Ik zou sowieso geen zaken doen met een gast die je half 2006 opscheept met socket 754 en een AGP slot. Er zit gewoon ouwe zooi in en dat gezeik met die HD maakt het er idd niet beter op...

Verwijderd

Cubefanatic schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:16:
Ik zou sowieso geen zaken doen met een gast die je half 2006 opscheept met socket 754 en een AGP slot. Er zit gewoon ouwe zooi in en dat gezeik met die HD maakt het er idd niet beter op...
Oude zooi? Mijn systeem draait anders nog prima, met S754 & AGP hoor :)

Rare zaak imo van die maat van je. Je hebt je schijnbaar laten oplichten.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:51
Ik zou zowiezo even contact opnemen met die vriend voor een bakkie koffie en dan dingen op een rij zetten en vragen wat hier nou precies de bedoeling van is. Want volgens mij heeft hij gewoon zelf die hdd erin geplaats, aangezien salland niet een van de minste is. Ga ik er niet vanuit dat hun de kwaadaardige zijn.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:30
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:19:
[...]

Oude zooi? Mijn systeem draait anders nog prima, met S754 & AGP hoor :)

Rare zaak imo van die maat van je. Je hebt je schijnbaar laten oplichten.
Ja, maar dat zijn geen dingen die je half 2006 aangesmeerd hoort te krijgen. PCIe sowieso, op z'n minst een CPU op socket 939, AM2 of 775. Sowieso beter mocht ie kapot gaan (onderdelen beter leverbaar) en beter ivm upgraden...

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
Cubefanatic schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:16:
Ben ik niet met je eens, lang niet iedere pc gebruiker heeft het allernieuwste nodig, en ook anno 2006 (en 2007) kan een socket 754 en AGP systeem nog heel goed mee komen, is gewoon geheel afhankelijk van het gebruik.
En juist socket 754 en AGP kan dan heel interessant zijn omdat je de kosten zo wat kan drukken.

daarnaast is het natuurlijk onzin dat je "recht hebt" op alle zooi die er bij de onderdelen zat, ik neem aan dat zijn opdracht was om een systeem in elkaar te schroeven, dan was het misschien wel netjes om alle overgebleven zooi er bij te doen maar er is ook wel wat voor te zeggen om alleen het systeem zelf te "leveren" icm een driver cdtje (die je vaak ook beter zelf kunt houden, want is er een keer een probleem dan is die cd vaak zoek bij de computerleek..)

Hubrecht neem dit niet persoonlijk op hoor, maar ik zet zo nu en dan ook wel wat in elkaar voor een kennis en als ik dan weer moet opdraven om problemen op te lossen dan is het cdtje dat ik er bij gedaan had weer zoek.. kan ik alles gaan downloaden..

Blijven we bij het hoofdpunt: de harde schijf. Dat lijkt me niet helemaal in de haak inderdaad, de meest logische verklaring is inderdaad dat hij de nieuwe gehouden heeft en er een oude in gestopt heeft maar zeker weet je het niet, dus beschuldig hem niet direct, maar om hem er mee te confronteren (wel op een nette manier natuurlijk) is wel een goed idee.

Verwijderd

ff uitkijken met die HD met dat moederbord , er zijn wat moederbordjes in die serie die moeite hebben met SATA/II schijven. Indien (wel correct aansluiten natuurijk) de HD niet gedetecteerd wordt,
helpt het wel eens om de schijf via een jumper op "SATA/I mode" te zetten.
Misschien de reden waarom er "maar" een IDE schijf is ingezet :)

( heb hier toen ook 's mee zitten kloten (wel al 2jaar terug ofzo), maar wel opgelost dmv de jumper)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 19:53 ]

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Cubefanatic schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:22:
[...]

Ja, maar dat zijn geen dingen die je half 2006 aangesmeerd hoort te krijgen. PCIe sowieso, op z'n minst een CPU op socket 939, AM2 of 775. Sowieso beter mocht ie kapot gaan (onderdelen beter leverbaar) en beter ivm upgraden...
Wat een gelul. Veel mensen willen een goedkope computer. Dan is het logisch dat er wat oudere hardware ingaat...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 18:19:
........ en als jullie benieuwd zijn wil ik de naam van die gast wel noemen, dat zal hem leren >:)
Dat kun je beter niet doen. Policy en zo....

Die iemand heeft er mogelijk een andere HD ingezet als er is besteld. Dat kan, als dit zo is, niet en daarom vraag je hem hoe dit nu kan en als er geen bevredigend antwoord komt zal hij óf het aankoopbedrag moeten terugbetalen óf alsnog de HD moeten leveren en inbouwen. Nu je zelf een HD hebt gekocht is die laatste optie nog steeds aan de orde trouwens.

ARME AOW’er

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]
Superbedankt, en als jullie benieuwd zijn wil ik de naam van die gast wel noemen, dat zal hem leren >:)
Wat dacht je van zelf even contact opnemen met hem om uit te zoeken hoe de vork in de steel zit voor iemand publiekelijk aan de schandpaal te nagelen :Z

Zeker in situaties waar veel digibeten bij betrokken zijn kan het al snel gebeuren dat kleine misverstanden kunnen ontstaan waarmee er een grote kloof kan ontstaan tussen verwachtingen en realiteit...

Denk bijv. idd aan die SATA-II issue. Kan zijn dat de WD wel degelijk besteld is, dat hij het probeerde en dat het niet werkte en dan de huisgenoot van je broer je broer uitlegde dat het niet ging lukken en of een andere HDD die wel ermee ging werken goed was. Goede kans dat hij ja knikte en niets doorvertelde- of niet in een vorm die je ouders snapten.

Dat wil niet zeggen dat het niet *kan* zijn dat die jongen de boel heeft lopen oplichten, maar het is echt voorbarig om die conclusie te trekken :o

Oslik blyat! Oslik!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-02 23:38
labtech schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:48:
[...]

Wat een gelul. Veel mensen willen een goedkope computer. Dan is het logisch dat er wat oudere hardware ingaat...
Niet altijd, zo is socket A bijvoorbeeld niet echt goedkoop, omdat het niet meer gemaakt wordt ;). Het is denk ik goedkoper om het nieuwste te hebben (ook weer niet té nieuw natuurlijk) aangezien dat in de massaproductie zit.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

leonpwner1 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:03:
[...]
Het is denk ik goedkoper om het nieuwste te hebben (ook weer niet té nieuw natuurlijk) aangezien dat in de massaproductie zit.
Je gaat er gemakshalve aan voorbij dat de oude voorraden ook op moeten en vaak tegen dumpprijzen van de hand gaan.

We kennen de prijs die betaald is niet dus waar hebben we het dan over. Welke PC er gekocht is, doet er totaal niet toe.

ARME AOW’er

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Oude hardware is goedkoop? Dacht van niet. Als je de "nieuwste" S939 mb wil hebben dan heb je vaak een bord dat gemaakt is in midden 2006. Dan verwacht je dat je 3 jaar garantie krijgt. NOT dus. Ik had laatst een S939 mb met een 63 serienr en op de doos stond een 68 nr en de I/O backplate klopte voor geen meter. Mijn net nieuwe Jetway S939 mb was al een jaar oud. Jetway is een bedrijf die geen probleem maakt van een 1 jaartje langer of korter. En de prijs? De prijs van die Asus was goedkoop maar wat wil je, maar die Jetway was toch 80 euro.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Heeft die jongen een bedrijf? Anders kun je toch contact opnemen met de consumentenbond of dergelijke.

• Avalaxy
  • Laatst online: 24-02 23:38
Guardian Angel schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:06:
[...]

We kennen de prijs die betaald is niet dus waar hebben we het dan over. Welke PC er gekocht is, doet er totaal niet toe.
De prijs die betaald is is mischien inderdaad niet zo relevant, maar als een oud systeem duurder is dan een minder-oude-systeem, dan zou het dus heel erg goed kunnen dat die gozer gewoon zijn oude pc aan de TS heeft verkocht, want anders had hij dat minder-oude-systeem wel gekocht voor de TS. IMO dus wel relevant.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:48
Ik ben benieuwd. :)
Maak er desnoods een spoiler van, voor degenen die het niet willen weten.

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
leonpwner1 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:03:
[...]

Niet altijd, zo is socket A bijvoorbeeld niet echt goedkoop, omdat het niet meer gemaakt wordt ;). Het is denk ik goedkoper om het nieuwste te hebben (ook weer niet té nieuw natuurlijk) aangezien dat in de massaproductie zit.
Ik had het over wat oudere hardware, niet over antiek :)

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-02 20:27
"Oudere" mensen oplichten die geen of weinig verstand van hardware hebben. BAH! Ik ga voor het knokploegje ;)

FF serieus, de zijkanten van de hdd zijn al versleten, en het model is uit 2003. Jouw ouders hebben betaald voor een nieuwe pc. Het gaat hier klaarblijkelijk om een 2e hands HDD. De SATA schijfen hebben een hogere doorvoersnelheid. etc. etc.
Een bakje koffie met je ouders en die vriend (en een tube lijm in je schoenen) zal idd wonderen doen.

• crazyheinz
  • Laatst online: 30-01 08:50
Haha, dat doet me denken aan een kerel die voorstelde om zijn tweedehandse 7900GT in de computer te steken die ik voor iemand aan het bouwen ben, en dan de 8800GTS voor mij te houden :o

Ooit komen ze er wel achter dat er iets niet klopt aan de computer of het moeten echt mensen zijn die er geen fluit van kennen.

[ Voor 4% gewijzigd door crazyheinz op 23-02-2007 22:12 ]

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 18:59
Als het een beunhaasje is heb je gewoon pech denk ik, hadden ze maar naar 'n echte winkel moeten gaan..

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
Je kunt toch gewoon de originele facturen van Salland bekijken? Ik neem aan dat je alle garantiepapieren er bij gekregen hebt, of heb je garantie via die vriend? Ik neem aan dat die vriend de originele facturen nog wel heeft, want hoe moet hij anders garantie claimen? Als daar alle goede componenten op staan, dan heb je misschien niet het nieuwste spul, maar weet je wel dat alles nieuw is. Ik ken ook wat mensen die voor anderen systemen in elkaar zetten en installeren (doe het zelf ook) en daar wordt meestal gewoon een prijs bovenop de factuur van de winkel zelf gerekend. Dan krijg je ook gewoon alle facturen etc. mee.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Salland zet trouwens ook serienummers op de facturen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine update: Ik heb hem gebeld, en toen ik het aan hem voorlegde werd het opvallend stil aan de andere kant van de lijn...hij bleef volhouden dat het een leveringsfout van Salland moest zijn en dat hij anders echt geen flauw idee had...ja sure. Jammer dat ik dat van die serienummers nog niet wist op de factuur...maar factuur heeft hij uiteraard ook, en die zal ie natuurlijk al wel niet meer hebben als ie slim is...

Nu heb ik bij ViComputers een SATA kabeltje gehaald, prima allemaal, en een verloopje van ATA voeding naar SATA voeding. Kan het dat er ook gewoon een ATA voedings-aansluiting op mijn nieuwe SATA schijf zit? Ik heb de oude harde schijf er nu uitgehaald, en de SATA aangesloten, maar dan krijg ik bij het opstarten de melding

None Raid
WDC W2500KS...
Press <tab> key into user window

Als ik op <tab> druk kom ik in een venster waar je normaalgesproken Create Array, Delete Array etc kan kiezen, maar nu staat er "Notice: the number of disks is not adequate to create a raid!", waardoor deze opties gedisabled zijn. Hij geeft wel gewoon aan WDC W2500KS... SATA, de goeie size en Status HDD.

Als ik bij het opstarten op DEL druk staat bij Primary IDE Master en Primary IDE Slave allebei not detected. Secundary IDE Master staat gewoon de cdromdrive, die het wel doet.

Weet iemand hoe ik de SATA harde schijf werkende kan krijgen? Superbedankt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ten eerste S-ATA werkt niet meer met master en slave, daar zul je dan ook je schijf niet terug gaan vinden. Verder vermoed ik dat je de RAID functie van je S-ATA controler moet uitschakelen in het BIOS of je dient een RAID set aan te maken van één schijf, maar omdat je aangeeft dat dergelijke opties zijn uitgeschakeld, vermoed ik het eerste; het uitschakelen van de RAID functie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:16:
Ten eerste S-ATA werkt niet meer met master en slave, daar zul je dan ook je schijf niet terug gaan vinden. Verder vermoed ik dat je de RAID functie van je S-ATA controler moet uitschakelen in het BIOS of je dient een RAID set aan te maken van één schijf, maar omdat je aangeeft dat dergelijke opties zijn uitgeschakeld, vermoed ik het eerste; het uitschakelen van de RAID functie.
Hoe schakel ik deze uit de de BIOS? Want kan als ik op DEL druk op de setup te enteren zie ik daar vervolgens niks staan over RAID? Het gaat om een Asus Moederbord K8V-MX. In ieder geval al superbedankt!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke, het was even zoeken. (manual) Op pagina 2-19 van de handleiding zie je een plaatje van het BIOS scherm "Advanced". In dit scherm vind je de optie "Onboard S-ATA-IDE". Deze optie moet je op S-ATA zetten in plaats van de standaard optie RAID.

Link naar handleiding (download site): http://support.asus.com/d...nguage=en-us&model=K8V-MX

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 02-03-2007 23:30 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
super bedankt voor de moeite, het is gelukt!! :>

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Vervolgens kijk ik even op bovenstaande factuur en zie dat er een SATA harde schijf in zat. Dus ik had vervolgens bij Salland een nieuwe besteld
en wat zie ik tot mijn verbazing, een WD harddisk met IDE aansluiting?!
Ben ik de enige die hier oplichting in ziet ??

Als je een factuur hebt, maakt niet uit van wie, en jan dader heeft het ding geleverd (waar genoeg getuigen van zijn) en hij schuift het op saland denk ik dat het een oplossing kan zijn om de jongen op de hoogte te brengen dat hij de keus heeft de resultaten van zijn handelen op te lossen of tegen een aangifte aan kijken bij de politie.

Ik heb het idee dat hij niet erg blij zal zijn dat:

- de politie in beeld komt en hem vragen begint te stellen
- de politie misschien achter meerdere " slachtoffers" komt
- hij zijn boekhouding moet overhandigen aan de FIOD (waar de politie een werk afspraak mee heeft)
- hij een strafblad kan krijgen voor oplichting als het blijk dat hij meerdere mensen heeft getilt en dat het krijgen van een leuke baan al snel onbereikbaar wordt aangezien daar meestal toch wel een security clearance aan hangt

Het is redelijk simpel vast te stellen wanneer de windows versie geinstalleerd is door de schijf aan de afdeling digitale recherche te overhandigen met als onderzoeksvragen wanneer de windows versie geinstalleerd is en waar het productnummer vandaan komt en misschien zelfs om te kijken of het woord "salland" voor komt op de PC.
Ook zal salland best bereid zijn mee te werken en kan een stukje boekhouding overleggen en kan zo beeld verkregen worden over zijn handel de afgelopen jaren.

zomaar een idee :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1