Toon posts:

6.1 of 7.1 mbt opkomst hddvd/blueray

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik sinds kort een media center heb draaien, ben ik van plan hier een receiver (+ boxen) voor te kopen. Echter zit ik erg te twijfelen tussen een 6.1 en 7.1 receiver.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat High Definition films zouden beschikken over 8 kanaals geluid (7.1), aleen kan ik hier nergens duidelijke informatie over vinden.

Er is namelijk een prachtig 6.1 setje te koop bij pixmania, de sony HT-DDW880.

Ik weet dat op het moment 7.1 weinig voordelen heeft tegenover 6.1, aleen een stereo achter kanaal. Maar mochten er later echt 7.1 films uitkomen, ga ik liever voor een losse 7.1 receiver en boxen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 17:29 ]

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:23

DJ Vincento

1422055

Het is maar of je er zo om staat te springen, extra fucnties. Het is maar een extra kanaaltje, of je daar nou zo'n verschil in merkt. Verder kun je beter een 6.1 set kopen die een goed geluid levert, dan een 7.1 set die een geluid levert die niet aan te horen is. Ik zou gewoon naar de winkel gaan om eentje uit te zoeken op gehoor, en niet eentje uit zoeken d.m.v naar features te kijken zoals 6.1, 7.1 of vermogens.

• DriveSand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Weet wel dat het voor de meeste mensen al moeilijk is om een 5.1 setje fatsoenlijk neer te zetten, laat staat 7.1. In dat geval gaat op dat een goed geplaatste 5.1 beter klinkt als een slechte 7.1. Heb je er dus de ruimte voor en kun je het goed neerzetten, dan kan het een meerwaarde hebben. Heb je de ruimte niet, zet dan een 5.1 (of desnoods 6.1) neer en maak je niet zo druk om 7.1, tegen de tijd dat dat standaard is ben je weer aan een nieuwe versterker toe.

Verwijderd

Zit ook naar dat setje te kijken, maar kan niet geen echte reviews vinden. Dat-ie een hdmi aansluiting heeft bevalt me wel, en die actieve sub.
Heb jij wel een review? Maw, hoe kom je bij dat setje? :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:08:
Zit ook naar dat setje te kijken, maar kan niet geen echte reviews vinden. Dat-ie een hdmi aansluiting heeft bevalt me wel, en die actieve sub.
Heb jij wel een review? Maw, hoe kom je bij dat setje? :)
Kwam het met toeval tegen, en vond de prijs zeer aantrekkelijk. Voor een losse receiver en boxen ben je meer kwijt, en vaak nog minder vermogen ook. En de behuizing past heel erg goed bij mijn htpc :)

Revieuws heb ik helaas ook niet kunnen vinden.

Ben er wel achter gekomen de receiver geen geluid signalen kan ontvangen via hdmi, is enkel een om 2 hdmi apparaten te schakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 19:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:25:
[...]

Kwam het met toeval tegen, en vond de prijs zeer aantrekkelijk. Voor een losse receiver en boxen ben je meer kwijt, en vaak nog minder vermogen ook. En de behuizing past heel erg goed bij mijn htpc :)

Revieuws heb ik helaas ook niet kunnen vinden.

Ben er wel achter gekomen de receiver geen geluid signalen kan ontvangen via hdmi, is enkel een om 2 hdmi apparaten te schakelen.
hoe weet je dat? dat klinkt wel als een raar verhaal nm.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:23

DJ Vincento

1422055

Wat word de toekomst? 15.1? Ik vraag me af of je al verschil hoort tussen 5.1 en 7.1

Verwijderd

Er is een duidelijk verschil te horen tussen een 5.1 en een 7.1 (of 6.1) set! Als je de speakers goed plaatst dan heb je een veel betere 'beleving' van het surround geluid.
Maar goed op dit moment is er nog heel weinig 7.1/6.1 materiaal beschikbaar.. Let wel dat een goede versterker prima de 2 extra achter kanalen kan aansturen met een 5.1 bron, het klinkt dan beter dan een 5.1 opstelling.
Als je op je budget moet letten dan zou ik je toch adviseren om voor een 5.1 set te gaan, die leveren voor het zelfde geld meer kwaliteit.
Andere mogelijkheid is natuurlijk de set stap voor stap opbouwen, beginnend met een goede receiver + twee speakers bijvoorbeeld ;)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lees dit maar eens: http://news.digitaltrends.com/talkback103.html ;)
Betwijfel of je alleen voor het stereo effect achterin een upgrade zou willen doen later.. Tis ook weer een extra speaker die je moet wegwerken :)

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Ik heb wel wat ervaringen ondervonden met HD DVD.
De 7.1 sporen zijn in de formaten Dolby TrueHD en DTS HD, verder is er vaak ook Dolby Digital Plus en PCM (beiden 5.1) aanwezig.
Het heeft nu geen enkele zin om voor dit doel een 7.1 receiver te kopen omdat de huidige generatie receivers voor zover ik weet niet de formaten Dolby TrueHD en DTS HD ondersteunen. Die geluidssporen hebben een bandbreedte van een hele dvd, wel zon 10 mbit en de huidige receivers kunnen dat niet aan.

Dolby Digital Plus heeft een hogere bitrate dan gewoon DD (1500 kb/s ongeveer) en dit formaat wordt ondersteund door elke DD receiver.

Ik zou dus gaan voor een goede 5.1 receiver.

Verwijderd

Irminsul schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 17:09:
Het heeft nu geen enkele zin om voor dit doel een 7.1 receiver te kopen omdat de huidige generatie receivers voor zover ik weet niet de formaten Dolby TrueHD en DTS HD ondersteunen.
Ze kunnen idd niet overweg met die formaten, maar via de analoge outputs kan je wel 7.1 naar je recveiver sturen :)
Pagina: 1