Vervanging 80mm fan voor voeding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anabasis769
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-03 19:56
Mijn huidige (sleeve) fan van mijn voeding (SFF-behuizing Aspire/Apevia X-Qpack) geeft een zeer irritante resonantie.
Nu vind ik het vergeleken met case fans niet zo eenvoudig om de juiste vervanging te vinden.

De huidige fan wordt onder verschillende merknamen geproduceerd, maar al deze merken hebben als type nummer: DFS802512M
Nu is er één spec die het wat lastig maakt om de juiste vervanging te vinden, namelijk de airflow waarde: 32.4 CFM

Uiteraard is de doelstelling dat de nieuwe fan ook wat stiller is dan de huidige (~29 dB).

Naast de nodige aanpassing om van een 3 of 4 pins connector naar de huidige 2-pins, vraag ik mij af of dit ook mag bij specifieke fans met thermal of rpm sensor(draadje) zoals: SilenX IXP 54-14 en de Noctua NF-R8.

Kortom: welke 80mm fan adviseren jullie en kan dit met alle typen fans?

By-the-way: zou de garantie vervallen bij een aanpassing van de connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-06 15:08
Heb laatst nog een fan vervangen van een voeding (HP geval, ding zat totaal vast). Voeding open geschroefd, fan bekeken (bleek 80mm), oude 80mm fan gepakt (kan ook nieuw natuurlijk), erin geschroefd, draadjes gestript, rood aan rood, zwart aan zwart, dichtgeschroefd en voila. Kun je natuurlijk een papst fan kopen ofzo want die zijn lekker stil en die erin schroeven. Voor de rest zal het weinig uithalen denk ik. Die pc heeft hier ook een tijd gedraait zonder dat die voedingfan draaide. Is gelukkig niks mee gebeurd, maar nu krijgt hij weer een lekker briesje.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209331

Als je erg stil wilt, moet je een inderdaad een Papst kopen bijvoorbeeld de 8412/N2GLE
Specs
Geluidsproductie 12 dB(A)
Luchtverplaatsing 33 m³/h ( 19,4 cfm )
Snelheid 1500 rpm
Spanning 12 Volt
Koeler 80 mm x 80 mm x 25 mm
Stroomverbruik 0,45 Watt
Bevestiging geschroefd
Aansluiting Molex-stekker (3-polig)
Lagering gel

Het is wel een low rpm fan dus ik zou je voeding zodanig aanpassen dat je er 2 inzet, bijv een aan de achterkant en een aan de onderkant, en dan de 2e fan op een moederbordconnector laten draaien, dat heb je stilte, en goede koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:07
let ook op de dikte..
sommige 80mm fans in voedingen zijn wat platter is mijn ervaring althans

I7 7700K - DDR4 32GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anabasis769
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-03 19:56
Ik zat zelf te denken aan de SilenX IXP-54-14 en de Noctua NF-R8 (beiden 80x25, net als de DFS802512M).

De dB/CFM ratio van Papst fans is niet bij elk model in balans, wat het weer lastig maakt om het juiste model te vinden.