Toon posts:

MacBook wil soms niet in sleep via lid + random crashes

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ello,

Ik heb mijn MacBook net terug gekregen van de Apple Store maar ze zagen totaal géén probleem met mijn laptop... leuk hoor :/ Het probleem is dus dat mijn MacBook sommige dagen (niet altijd verdorie :/, daarom waarschijnlijk dat ze hem terug gegeven hebben) weigert in sleep te gaan. Ik doe het scherm dicht .. dan gaat die even in sleep en zodra die in sleep is springt hij weer aan. Bovendien crashen programmas vrij vaak (abnormaal vaak eigenlijk), en is mijn ram volgens remember.app volledig naar de zak. Maar volgens de apple hardware test helemaal niet. Zelfs niet volgens de test van Apple die ze in de stores draaien.

Maw: ik voel me stevig genaait. Mijn laptop doet gaar, ik durf hem niet mee te nemen ergens in sleep mode omdat die dan toch constant wakker springt (en ik ben iemand die er van uitgaat dat een laptop volledig uitzetten en opnieuw opstarten 'a pure waste of time' is). En als dat niet erg genoeg is crashen mijn programmas nog af en toe de hele tijd. Namelijk: "EXC_BAD_ACCESS (0x0001)". Mijn laptop is net geformateerd geweest zonder mijn gegevens te bewaren dus het ligt al zeker niet aan de software. Maar nee hoor, ze geloven mij ginder niet. "Volgens ons is er geen probleem en kunnen wij dus niets repareren". ik begrijp hun standpunt wel maar ze zijn precies ook wel te tam om het degelijk te testen. Maw, laptop lang laten draaien enzv... ze zijn er in totaal een uur of 2 mee bezig geweest. En ik ben soms wel > 10u op mijn laptop bezig/dag.

En als da nog niet genoeg is blijkt dat mijn iSight nu naar de zak is. Ik haal hem uit sleep de eerste keer sinds hij van de store komt en tadaa, mijn lichtje blijft groen branden en ik kan Photo Booth niet meer gebruiken. Leuk!

Anyway, nu vraag ik mij af of er iemand ongeveer hetzelfde voorheeft? Vlgs mij is het iets met het moederbord dat gaar begint te doen als het te warm krijgt. Ik heb een forum topic gevonden waar blijkt dat ik dus niet de enigste ben met problemen: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=209362 . Zij zeggen dat het door externe apparaten kan komen, misschien .. kan wel (ik ben gekend om een externe muis te gebruiken zoals 99% van de gebruikers). Maar het zou toch niet mogen hé. Moet ik anders altijd al mijn stuff gaan afkoppelen om mijn laptop in sleep te zetten (had overigens de laatste keer dat het gebeurde niets aangekoppeld)? Ik heb er trouwens een filmpje van maar het is met mijn GSM getrokken. Als iemand interesse heeft zal ik het wel online zetten.

Anyway, ik heb nu deze stappen ondernomen: bluetooth géén toestemming gegeven om laptop uit sleep te halen en ook niet voor admin access & geen externe apparaten. Dus, we zullen zien wat dat geeft. Maar wat ik erger vind is dat mijn iSight nu om zeep is en dat mijn programmas waarschijnlijk weer zullen crashen...

Verwijderd

Ik zou het toch eerst met ander of minder geheugen proberen. Ik weet niet wat je configuratie is maar wanneer je er zelf geheugen bij gezet hebt dan zou ik dat er een tijdje uitlaten. Defect geheugen kan namelijk rare dingen doen met je Mac.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
PRAM o.i.d (geen idee hoe dat heet bij Mac) resetten?
Dat andere ding (soort van CMOS o.i.d) resetten?

Los volgens mij veel probleempjes op bij sommige Mac's

Verwijderd

Topicstarter
Het is standaard Hynix ram van apple zelf. Het is een CTO met 1GB ram, white, 2Ghz. Anyway, ik heb men MacBook een tijd uitgezet en men iSight is precies in orde nu thk god :) Dat is toch al vooruitgang haha. Maar, ik zal is zoeken achter stuff om te resetten. Ik weet dat je ergens bij het booten een knop een paar seconden kunt inhouden ofzo. Als mijn laptop start dan flitst men scherm overigens ook steeds wit. het is niet normaal, maar dat resetten zou het probleem moeten verhelpen heb ik is gelezen. Thx, zal het is proberen :D Niet meer aan gedacht.

Verwijderd

reset PRAM: aanzetten, en apple+alt+P+R toets in houden.(3 keer de opstart toon)
reset geheugen: aan-uit knop inhouden tot je beep hoort, en je sluimer led gaat knipperen. zelf zou ik het zoeken bij een apparaat dat de machine uit sluimer haalt(BT muis, iPod), of een programma. mischien iets mis met de topcase?

Hynix/samsung apple geheugen kan ook kapot gaan, gebeurt niet veel maar gebeurt wel eens!

Verwijderd

Topicstarter
Wegens een noodgeval kan ik mijn MacBook niet langer links laten liggen. Ik voel dat mijn desktop zijn laatste adem aan het blazen is en mijn macbook moet dus gefixt worden. Deze keer heb ik er een filmpje van gemaakt met mijn GSM. Formaat is dus 3gp. Af te spelen met quicktime normaalgezien. Sorry voor het crappy geluid maar ik weet niet wat het is. Op het moment dat ik de stroom uittrek bleef hij nog steeds in sleep vallen om daarna direct terug te ontwaken. Op het moment dat ik de klep opendoe hoorde je hem nog een laatste keer uit sleep komen. Maar het is duidelijk hoorbaar dat hij steeds weer opnieuw start bij het inzoomen op het standby lampje.

Neway, ik hoop gewoon dat ze dit aanvaarden als bewijs van het niet juist functioneren van mijn laptop. Maar ik zou eerst nog wat meningen willen van jullie. Hebben jullie al over zoiets gehoord en wat zou dan de oorzaak zijn? Volgens mij is het een soort van variatie op de random shutdown. Namelijk de random wakeup lol :) Denk dat het probleem vooral voorkomt als mijn laptop lange tijd heeft aangestaan. En aangezien ik hem als desktop replacement wil gaan gebruiken is dat dus minstens 12u/dag. Toen ik hem net had (de dag voor de patch) werd het ding ook al belachelijk warm .. vlgs mij warmer als de meeste macbooks toen.

edit: wat ik nu ook nog voorheb is dat mijn bluetooth niet meer herkend wordt. Een maand ofzo terug toen ik dit eerst postte was die ook soms weg maar nu is het dus permanent. Ik heb op dit forum ergens gelezen dat dat door een USB device ofzo zou kunnen zijn, maar ik heb alles er afgekoppeld en enkele malen gereboot enzo voordat ik het filmpje gemaakt heb. En mijn bluetooth is nog steeds verdwenen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2007 16:08 ]

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Gaat hij wel in standby? Want op het filmpje is het net of hij in standby wil gaan en net voordat hij in slaap valt weer aangaat. Kun je niet in je console kijken ofzo of daar rare meldingen in voorkomen?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je de SMU al gereset? Dit soort vaag gedrag kan veroorzaakt worden door een rotte SMU. De SMU reset je door de computer uit te zetten, de batterij eruit te halen en vervolgens de powerknop minimaal 5 seconden ingedrukt te houden.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:39
Daedalus schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 23:05:
Heb je de SMU al gereset? Dit soort vaag gedrag kan veroorzaakt worden door een rotte SMU. De SMU reset je door de computer uit te zetten, de batterij eruit te halen en vervolgens de powerknop minimaal 5 seconden ingedrukt te houden.
Je vergeet dat de poweradapter ook niet aangesloten mag zijn. De Mac moet dus helemaal van de stroom af.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

[ Voor 6% gewijzigd door orillion op 13-05-2007 11:11 ]

Verwijderd

heb je niet ergens ingesteld dat hij mag ontwaken als bijvoorbeeld een bluetooth apparaat mist ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat bluetooth zal het wel niet zijn want mijn bluetooth werkt al een tijd niet meer. Ik krijg het zelfs niet aangezet via netwerkinstellingen. Ik denk echt dat mijn mac om zeep is hoor :s Trouwens de eerste keer in het filmpje zet ik hem in standby via het menu. En ik veronderstel toch dat dat moet lukken zonder aangekoppelde devices hé. Maar bwmaster waar stel je zoiets in? Ik heb het nog nooit gezien dus lijkt me straf dat het dat is.

Verder gaat hij dus constant in standby als de klep dicht is maar hij springt er onmiddelijk weer uit. Dat gaat zo gewoon door tot als ik de klep open doe en dan blijft die aanstaan. En nu begint hij het zelfs te doen zonder dat hij langdurig opgestaan heeft. Tenminste de laatste keer toch .. wie weet of het de vlgd keer ook zo gaat zijn :s En het erge is dat ik daarvoor speciaal een mac gekocht heb. Alee het was toch één van mijn redenen. Sleep is zo snel en handig als het werkt bij mac .. but nooo.

Ik ga nu nog is mijn SMU resetten Daedalus en ik zal dan nog wat experimenteren vandaag. Als het daarna nog is dan gaat die binnen. Genoeg mee gezeverd. En hopelijk zijn ze deze keer niet te beroierd om er langer mee te prutsen als een uurtje of 2.

edit: was ik even vergeten te vermelden ... vroeger toen ik hem als bij wonder is in sleep kreeg af en toe sprong die soms snachts na een uurtje ofzo weer aan. Als ik dan mijn klep opendeed stond het scherm uit .. maw die zat precies in desktop mode ofzo :s Erg vervelend.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 15:02 ]

Verwijderd

Macs zijn ook maar computers. Als ik mijn windows notebook dichtklap gaat deze ook in slaapstand, daar is een mac niets bijzonders in hoor!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mac ging vroeger op 3 seconde in sleep en 2 seconde er uit. En mijn windows laptop ging vroeger op pakweg 15 seconden in sleep en 20 seconden uit sleep. Dus ja, er is wel degelijk een verschil. Ik heb trouwens mijn SMU gereset maar .. same problem :s Vlgd week naar binnen dan want deze week is het er weeral is niet van gekomen :) Als ik men laptop aanzet heb ik trouwens ook altijd al die witte lichtflits gehad op mijn scherm. Das op zich niet erg maar ik dacht toch dat dat niet helemaal normaal was zeker hé?
Pagina: 1