Dell Optiplex GX280 SFF bevriest

Pagina: 1
Acties:
  • 844 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sonic1986
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-10-2025
Beste mede-tweakers,

Jullie zien het topictitel al... OMG, Dell! Ja, het ik heb een Dell voor een tijdje terug op Marktplaats gekocht vanwege een tijdelijke uitwijk! Ondertussen heb ik al een zelfsamengesteld PC die vloeiend draait :*)

Het probleem zit 'm in de Dell. Het is type is een Optiplex GX280 Small Form Factor. Hij heeft het altijd goed gedaan, totdat ik vond dat de stock koeler van de processor teveel herrie ging maken. Ik heb geprobeerd de stock koeler te vervangen voor een normale 80mm fan! Dit leek even goed te gaan, maar het probleem was dat de stock koeler de warmte meteen naar buiten afvoert en de 80mm fan de warmte alleen naar boven blaast (of naar benden). Dit bood dus geen oplossing, want nu bleef de warmte in de kast hangen!

Ik heb dus maar weer besloten om de stock koeler erop te zetten en toen begon het probleem. De pc start niet lekker meer op. Soms blijft hij bij de POST hangen, soms start hij door, maar blijft hij hangen bij het opstarten van Windows XP.

Alleerst heb ik geprobeerd Windows opnieuw te installeren, maar ook hier kreeg ik hetzelfde effect. Tijdens de installatie bevriest de pc gewoon spontaan en kan ik niks meer doen. Ik heb toen de processor vervangen. Er zat een Intel Pentium 530J in. Deze heb ik vervangen voor een Intel Celeron 325. Ik heb deze vervangen, omdat de de Intel Pentium misschien te warm zou zijn geworden en niet meer lekker zou functioneren.

Hierna ging het installeren van Windows wel lekker en leek het erop dat het dingetje weer gewoon ging draaien. Ik heb de Intel Pentium 530J processor in mijn zelfsamengestelde pc gedaan en hier gaf het hij geen problemen. Hier draaide hij gewoon lekker, dus kon ik nog niet echt een verklaring vinden voor het probleem met de Dell! Terzijde was ik weer blij dat mijn Dell draaide, maar schijn bedriegt!

De Dell draait wel, maar ik heb het idee waarneer ik performance gaan vragen van de PC dat hij toch weer bevriest. Hij slaat nu weer spontaan vast (tijdens vragen van performance) of hij valt gewoon helemaal uit. Ik heb de Diagnotics Tools van Dell gedraaid en deze geeft aan dat alle hardware gewoon goed zou moeten zijn.

Daarna heb ik nog geprobeerd om de Dell Servicedesk te bellen, maar deze willen mij niet helpen, omdat de PC niet op mijn naam staat en ik geen idee meer heb van wie ik de PC heb gekocht |:(

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat er iemand is die hier ervaring mee heeft om eventueel nog ideeen heeft om te proberen het probleem te verhelpen!

Bij voorbaat dank!

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Wanneer de machine bevriest moet je eens kijken naar de status van de powerbutton (groen of amber, knipperend of niet) en de statusleds ABCD die achterop zitten.
Ik verdenk je moederbord (lekkende elco's misschien), maar bij een GX280 SFF vooral de voeding.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Sonic1986
Oke, alvast bedankt voor de snelle reactie! Ik ben nu niet thuis, maar zodra ik thuis kom is dat het eerste wat ik ga doen!

Andere tweakers met suggesties?

Edit: Nu je het zegt! Soms als hij bevriest, dan zet ik 'm uit (powerbutton 5 sec inhouden)! Dan zet ik 'm weer opnieuw aan dan gaat de powerbutton amber (orange) knipperen en de processor koeler gaat enorm te keer. Hier komt geen warmte vanaf als ik m'n hand er tegen aan hou! Dan zet ik 'm weer uit, weer opnieuw aan en dan boot hij weer!

[ Voor 51% gewijzigd door Sonic1986 op 23-02-2007 12:36 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58
Heb je het koelblok ook losgehad? Want het kan zijn dat je koelpasta niet goed meer is en dat je processor daarom te warm wordt.

• Sonic1986
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb vandaag koelpasta besteld bij Azerty :*)

Dus dat is iets wat ik nog moet proberen!

• jmr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 10:57

jmr

Staan je condensatoren op je moederbord soms ook al bol?

"640K ought to be enough for anybody." Bill Gates, 1981

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 21:49
Elco's al gecheckt of ze bol staan?

• Sonic1986
Er zijn altijd dingen die ik vergeet! Ik heb er eigenlijk nog niet echt op gelet, maar het lijkt mij toch dat het op moet vallen?

Valt zoiets nog wel onder de garantie bij Dell? Ik heb via het service tag nog kunnen achterhalen dat de garantie onlangs verlengt is! Ik heb geen idee hoe en wie dat heeft gedaan, maar dat boeit me voor de rest niet zo!

• Vunzz
Als de powerbutton oranje knippert is de voeding inderdaad defect.
Is een bekend probleem bij de 280, ik stuur net weer een monteur de deur uit :D

[ Voor 38% gewijzigd door Vunzz op 23-02-2007 12:42 ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Sonic1986
Vunzz schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:41:
Als de powerbutton oranje knippert is de voeding inderdaad defect.
Aha, dat is vervelend, maar het is wel een uitkomst! Ik zal is kijken of ik een vervangende voeding kan vinden waarmee ik het kan testen!

Het vreemde is wel dat hij vaak nog wel opstart. Kan het dan toch zijn dat hij gewoon bevriest omdat de voeding niet meer genoeg power kan geven?

Ik heb nog niet gezocht op een nieuwe voeding voor een small form factor van een GX280, maar misschien dat er iemand is die weet waar ik zo'n ding nog kan verkrijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door Sonic1986 op 23-02-2007 12:44 ]

• Sonic1986
Vunzz schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:41:
Is een bekend probleem bij de 280, ik stuur net weer een monteur de deur uit :D
Is er een mogelijkheid om een Dell PC over te laten zetten op mijn naam, zonder dat ik weet van wie het ding geweest is?

• Vunzz
Sonic1986 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:45:
[...]

Is er een mogelijkheid om een Dell PC over te laten zetten op mijn naam, zonder dat ik weet van wie het ding geweest is?
Dat durf ik echt niet te zeggen, ik werk zakelijk met die dingen.
Als je er niet uit komt met Dell, neem dan even contact met me op via IM.

• Sonic1986
Oke Vunzz, alvast bedankt voor je snelle reacties! Ik heb thuis nog een 20 pins voeding liggen, die (denk ik) wel gaat passen in mijn Dell! Ik zal dat eerst is gaan proberen! Ik wil je wel contacten via IM, maar ik kan geen adres vinden in je profiel O-) Zie ik weer iets over het hoofd?

• Vunzz
Sonic1986 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:00:
Oke Vunzz, alvast bedankt voor je snelle reacties! Ik heb thuis nog een 20 pins voeding liggen, die (denk ik) wel gaat passen in mijn Dell! Ik zal dat eerst is gaan proberen! Ik wil je wel contacten via IM, maar ik kan geen adres vinden in je profiel O-) Zie ik weer iets over het hoofd?
Ik bedoelde eigenlijk Direct Messages hier op Tweakers, maar [vunzz at hotmail] mag ook.

• Sonic1986
Vunzz schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:55:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk Direct Messages hier op Tweakers, maar [vunzz at hotmail] mag ook.
Direct Messages.... Nog nooit gezien.. Wellicht dat je me nog kunt vertellen hoe dat werkt! Ik heb je toegevoegd!! Cu

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58
Sonic1986 schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 16:24:
[...]

Direct Messages.... Nog nooit gezien.. Wellicht dat je me nog kunt vertellen hoe dat werkt! Ik heb je toegevoegd!! Cu
Staat in je Voorkeuren

• Sonic1986
Gevonden en meteen aangezet! Bedankt!

• Sonic1986
Mijn probleem is ondertussen niet opgelost! Ik heb een verkeerde voeding toegestuurd gerkegen, maar nu lijkt het probleem ineens bij de CPU koeler te liggen? Heeft er iemand nog zo'n ding voor mij liggen tegen een kleine vergoeding?

• Sonic1986
Kick...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat moet je denk ik in http://tweakers.net/aanbod vragen :)
Overigens: wij hadden hier op de zaak ook een GX280 staan (normale desktop weliswaar, en die wilde ook niet helemaal lekker booten. Bleek dat de koeler er gewoon niet helemaal lekker op zat. DIng goed vastgezet en gaan :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

TS, bij mij is de monteur net weg en heeft netjes voor mij een nieuw of gerepareerd mobo erin gezet.

Bij mij stond ie ook niet op mijn naam en ik wist ook niet van wie. Toen moest ik op een bepaalde subsite van Dell 'International Tag Transfer' ofzo het nummer op mijn naam laten zetten en nu staat ie netjes op mijn naam en draait het systeempje weer prima!

Voor het geval je het niet meer weet: [Dell] Voeding GX270 compatible met standaard ATX?
Pagina: 1