Toon posts:

De overheid en schending van privacy. Waar gaat dit heen?

Pagina: 1
Acties:
  • 648 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een topic naar aanleiding van de volgende berichten:
- Nederland wil locatie mobiele bellers vastleggen
- Duitsland denkt over verbod anonieme e-mailadressen

Het is de bedoeling dat je hier schrijft over wat je vindt van schending van de privacy door de overheid EU enz en waar je denkt waar het naar toe gaat.
Je mag schrijven over:
- afluistertechnieken
- complottheorieën
- de eindtijd, antichrist
- en wat je ook maar denkt wat hiermee te maken heeft

Zorg wel dat je zoveel mogelijk on-topic blijft.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:40
In principe vind ik afluisteren, lezen van e-mailtjes e.d. geen slecht idee.
Op die manier kunnen alle "slechte" mensen snel worden aangepakt, het grote nadeel hiervan is, of ze het doorhebben of het over een geintje gaat of niet anders kan iedereen snel de klos zijn als ze over msn o.i.d. gaan ouwehoeren.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik maar beginnen. :)
In het topic 'Nederland wil locatie mobiele bellers vastleggen' waarin ik in het startbericht naar heb verwezen hefet iemand de volgende link neergezet:
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=975
Het gaat over het boek: 'Worden wij wakker' van 'Marcel Messing' en daarin wordt het volgende naar vorgen gehaald.
Spionagemachine in actie
Intussen is er een broertje van TIA geboren: het Lifelog-programma. Dit programma dumpt alle privégegevens in een gigantische databank. E-mails, websites, bekeken tv-programma’s, gelezen tijdschriften, wat er gegeten is, welke film er bezocht werd, van welke bank geld werd opgenomen, naam van de bezochte supermarkt plus gedane inkopen - Liflog slaat alles centraal op, ondersteund door het veel geroemde GPS-systeem, dat ook nog opslaat waar, op welke dag en hoe laat je ergens naar toeging. Audiovisuele sensoren houden verder in de gaten wat je zegt en ziet, terwijl biomedische monitors je gezondheid bijhouden. Sciencefiction? Helaas niet. Er wórdt al mee geëxperimenteerd. De massa weet het alleen (nog) niet. En waarom gebeurt het? ‘Om de draden van een individueel leven te kunnen traceren’, patronen en gewoontes te ontdekken waardoor we nog beter beveiligd worden tegen terrorisme.

De politici vinden dit natuurlijk allemaal geweldig. Wie wil er als machthebber nou niet alles wat zijn bevolking doet in de gaten kunnen houden. Dit is de ultieme natte droom voor Machtswellustelingen als Kim Jong Il en andere dictators. Maar wat veel mensen in nederland niet weten is dat dit werkeijkheid is en wordt. Het is toch ronduit angstaanjagend als de overheid weet:
- wat je elke dag eet doordat ze na kunnen gaan wat je koop bij de supemarkt
- weet waar je solliciteerd
- wat je koop in de winkels
- waar je loopt, waar je bent geweest, de familieleden die je hebt bezocht
- en zo kan ik de lijst nog wel langer maken

De overheid heeft altijd al controle over ons willen hebben kijk maar naar Hitler en andere dictators.

Ik wil later in dit topic er verder op in gaan als er meer reacties zijn maar ik wil eindigen met de volgende zinnen uit het derde deel van Star Wars:

Emperor Palpatine: In order to ensure our security and continuing stability, the Republic will be reorganized into the first Galactic Empire, for a safe and secure society which I assure you will last for ten thousand years.
[De Senaat vult zich met applaus]
Senator Padmé Amidala naar Senator Organa: So this is how liberty dies... with thunderous applause.

Doen wij niet hetzelfde? Applaudiseren wij niet voor politici die onder het mom van criminaliteit maar vooral terrorisme al onze vrijheden en privacy afpakken en zo controle over ons krijgen?
Remy!!!! schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:13:
In principe vind ik afluisteren, lezen van e-mailtjes e.d. geen slecht idee.
Op die manier kunnen alle "slechte" mensen snel worden aangepakt, het grote nadeel hiervan is, of ze het doorhebben of het over een geintje gaat of niet anders kan iedereen snel de klos zijn als ze over msn o.i.d. gaan ouwehoeren.
Het is goed als mensenop deze manier gepakt kunnen worden. Maar een computerprogramma weet niet of mensen goed of slecht zijn en of een programma voor goede of slechte dingen wordt gebruikt is aan de gebruiker.
Een dictator zal dit gebruiken voor de hele bevolking terwijl een echt eerlijke politicus het alleen wil gebruiken tegen criminelen en terroristen.
Helaas bestaan er geen eerlijke politici meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 11:21 ]

• Remy!!!!
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:16:
Het is toch ronduit angstaanjagend als de overheid weet:
Maar wat is hier in principe erg aan?
Eigenlijk weet bijna iedereen al wat je doet:
Dit weten de cassieres van de supermarkt ook
je kan ook solliciteren via internet, dan kan ook iedereen er makkelijk achter komen.
De persoon die achter je staat in de rij weet dat ook.

Nu is dit allemaal een beetje vergezocht, maar eigenlijk weten veel mensen al wat jij aan het doen bent.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:40
Is het erg dan, dat 'ze' 'alles' van 'ons' weten?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Remy!!!! schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:22:
[...]

Maar wat is hier in principe erg aan?
Eigenlijk weet bijna iedereen al wat je doet:
Dit weten de cassieres van de supermarkt ook
je kan ook solliciteren via internet, dan kan ook iedereen er makkelijk achter komen.
De persoon die achter je staat in de rij weet dat ook.

Nu is dit allemaal een beetje vergezocht, maar eigenlijk weten veel mensen al wat jij aan het doen bent.
Natuurlijk weten meer mensen dit maar dat is niet wat ik hiermee wilde aangeven. Wat ik hiermee wilde aangeven is dat de overheid alles wat je doet in het dagelijkse leven kan volgen en dat al die informatie centraal wordt opgeslagen en tegen je gebruikt kan worden. Daarom noemde ik alledaagse dingen in het rijtje. :)

• Remy!!!!
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:25:
[...]

Natuurlijk weten meer mensen dit maar dat is niet wat ik hiermee wilde aangeven. Wat ik hiermee wilde aangeven is dat de overheid alles wat je doet in het dagelijkse leven kan volgen en dat al die informatie centraal wordt opgeslagen en tegen je gebruikt kan worden. Daarom noemde ik alledaagse dingen in het rijtje. :)
Dat begijp ik, maar wat is daar erg aan?
Als je niks verkeerd hebt gedaan dan hoef je je geen zorgen te maken, en als je wel wat verkeerd hebt gedaan is het goed dat je op die manier wordt gepakt.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ben een groot voorstander van een Big Brother overheid. Dat omdat ik zeer veel unieke kansen zie.

De overheid zegt zelf dat ze niet efficient en veilig kan werken, dat is tenminste de lijn die bij al dat geprivatiseer op te maken valt. Deze gegevens gaat de overheid dan wel beheren dus vermoed ik dat er best een groot lek gaat ontstaan. En dan moet je eens kijken wat voor commerciele activiteiten ik kan ontplooien.
Een datingbureau. :)
Met niet alleen naam, leeftijd en interresses maar ook de medische databank (abortussen gehad? platvoeten? allergieen die lastig zijn?), financiele databank (goede baan? Jobzeker? Goede bonussen? rijke ouders ivm erfenis) en juridische zaken (notoire hardrijder, zuiplap, gordeldrager, stiekeme roker/drinker?). Het lijkt mij namelijk geniaal om zo mensen bij elkaar te brengen zodat de vrouwtjes zeker een rijke vent kunnen trouwen.

Een dievengilde-website.
Moet je eens nagaan als al die gegevens op straat liggen. Men denkt dat er gelijk Jodensterren opgeplakt worden, maar dat gaat natuurlijk onzin. Iedereen die 2000 euro bij de electronicaboer inlevert is qua adres interessant, dan weet je waar de plasmaschermen hangen (en belangrijker: hoe zwaar). Een beetje extra datakoppelingen en je weet meer over hun contracten met beveiligingsbureau's of wanneer ze een boeking hebben bij het reisbureau. Je kan dan geheel zonder arbeidsrisico je slag slaan bij de mensen thuis. Uiteraard blijft dit allemaal ondergronds zodat niemand er van weet en wegens mogelijk gezichtsverlies zal de overheid een lek ook niet snel dichten (ontkennen is makkelijker).

Het is echt geniaal dat mensen niets te verbergen hebben en daarom hun rechten en die van anderen zo op straat willen laten slingeren. De Direct-Marketing-mogelijkheden die ik voorzie zijn echt geniaal.....

* Delerium zal pas problemen krijgen als de abortusnazorgfolder bij dat 15-jarige meisje in Staphorst door de ouders wordt onderschept.
Remy!!!! schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:27:
Als je niks verkeerd hebt gedaan dan hoef je je geen zorgen te maken, en als je wel wat verkeerd hebt gedaan is het goed dat je op die manier wordt gepakt.
Mag ik je creditcardnummer hebben? Trust me, I'm a moderator. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Delerium op 23-02-2007 11:36 ]

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-12 13:03

ikbenwouter

! w t R

Los van het feit dat degene die zo'n database in kunnen zien hier misbruik van kunnen maken doordat je compleet te volgen bent vind ik het idee dat ik overal in de gaten gehouden wordt heel naar.

Ook al heb je niks te verbergen voelt het gewoon zuur dat al die onschuldige mensen maximaal in de gaten gehouden moeten worden, hoever moet je gaan en hoeveel zin heeft het?

Hiernaast komt er nog bij dat er overdreven gecontroleerd gaat worden bijvoorbeeld onder het mom van terrorisme bestrijding. Zoals op de vliegvelden dat je je flesje water niet meer mee mag nemen, de mensheid moet gewoon veel te veel van zijn vrijheden opgeven terwijl het zelfs vaak om maatregelen gaat die een soort schijnveiligheid bewerkstelligen.

........................................................................................................................................................

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:30

beany

Meeheheheheh

Waar ik bang voor ben is dat de verzamelde info van de burger op een gegeven moment misbruikt zal worden. Kennis is macht...

Als alles over een burger voor de overheid beschikbaar is, kunnen toekomstige leiders daar misbruik van maken. Het is mogelijk dat over 20 jaar er iemand aan de macht komt die achteraf gezien het niet erg voor heeft met mensen die anders denken of gebruiken hebben die hem/haar niet aan staat. Even een select doen op de database doen, en de uitkomst daarvan zijn dus de mensen die verplaatst worden naar interneringskampen of wat dan ook... Het klinkt bizar, maar de geschiedenis wijst uit dat het mogelijk is dat zulke mensen aan de macht kunnen komen.

Zaken die verzameld worden die nu heel onschuldig lijken kunnen later wel eens heel belangrijk gaan worden.

Specifieke voorbeelden laat ik hier maar even buiten... dat kan te makkelijk als conspiricy theorieen worden geinterpreteerd worden, of als onzin. Maar ik denk dat een ieder wel bepaalde dingen wel kan bedenken.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Remy!!!!
ecteinascidin schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:31:

Mag ik je creditcardnummer hebben? Trust me, I'm a moderator. ;)
Geen probleem, ik heb alleen geen cc.
En je mag ook best m'n pincode hebben, moet je alleen wel eerst mijn pas weten te bemachtigen. Op dat gebied ben ik heel open. ;)

Verwijderd

Topicstarter
ecteinascidin schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:31:
Ik ben een groot voorstander van een Big Brother overheid. Dat omdat ik zeer veel unieke kansen zie.
beany schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:39:
Waar ik bang voor ben is dat de verzamelde info van de burger op een gegeven moment misbruikt zal worden. Kennis is macht...

Als alles over een burger voor de overheid beschikbaar is, kunnen toekomstige leiders daar misbruik van maken. Het is mogelijk dat over 20 jaar er iemand aan de macht komt die achteraf gezien het niet erg voor heeft met mensen die anders denken of gebruiken hebben die hem/haar niet aan staat. Even een select doen op de database doen, en de uitkomst daarvan zijn dus de mensen die verplaatst worden naar interneringskampen of wat dan ook... Het klinkt bizar, maar de geschiedenis wijst uit dat het mogelijk is dat zulke mensen aan de macht kunnen komen.

Zaken die verzameld worden die nu heel onschuldig lijken kunnen later wel eens heel belangrijk gaan worden.

Specifieke voorbeelden laat ik hier maar even buiten... dat kan te makkelijk als conspiricy theorieen worden geinterpreteerd worden, of als onzin. Maar ik denk dat een ieder wel bepaalde dingen wel kan bedenken.
En wat als er iemand als Stalin of Hitler aan de macht komt en dan nog vele malen erger? dit zal zeker gebeuren. Hoe zou je het dan vinden dat er nu al netwerken bestaan die door hem gebruikt kunnen worden?

In de statenvertaling staat het volgende in Openbaring 13:16-17
16 En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden;
17 En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.
Ik geloof dat de bijbel Gods woord is en dat dit ooit werkelijkheid zal worden. In de toekomst zal er een dictator opstaan die de 'antichrist' wordt genoemd. Deze man zal over de hele werled regeren en eisen dat mensen hem als god vereren. Zonder toestemming van deze man zal je niet kunnen eten, drinken, naar school gaan, medische zorg krijgen enzovoort. Je moet zijn teken (waarschijnlijk een soort van microchip) in je rechterhand of voorhoofd nemen en voor zijn beeld buigen en hem aanbidden wil je deelkrijgen aan de samenleving. Het gevolg is dan wel dat je naar de hel gaat omdat je tegen God hebt gekozen.
Door al de techniek van tegenwoordig is het al mogelijk om mensen toe te laten of buiten te sluiten. Waar is je privacy dan? Waar is je vrijheid dan? De dictator kan je willekeurig toelaten of uitlsuiten. Je wordt toegelaten als je doet wat hij zegt en uitgelsloten als je hem weerstaat. En hoe is dit alles mogelijk?
Door al die spionage van de overheid die ze doordrukken onder het mom van terrorisme en veiligheid. Maar vooral doordat wij zo dom en blind zijn om de overheid haar gang te laten gaan. Ik weet dat dit zal gebeuren en dat hoe dan ook onze privacy zal worden afgenomen. Maar dat betekend niet dat ik mensen niet ga waarschuwen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 11:51 ]

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-12 13:03

ikbenwouter

! w t R

Remy, ga je ook nog inhoudelijk reageren of ben je al overtuigd van het feit dat al die maatregelen leiden tot een slechte zaak?

Edit: @DutchDeltaForce als je ecteinascidin's post goed had gelezen had je gezien dat hij erg sarcastisch is...

[ Voor 30% gewijzigd door ikbenwouter op 23-02-2007 11:51 ]

........................................................................................................................................................

• Remy!!!!
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:49:
[...]

En wat als er iemand als Stalin of Hitler aan de macht komt en dan nog vele malen erger? Hoe zou je het dan vinden dat er nu al netwerken bestaan die door hem gebruikt kunnen worden?

In de statenvertaling staat het volgende in Openbaring 13:16-17
16 En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden;
17 En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.
Ik geloof dat de bijbel Gods woord is en dat dit ooit werkelijkheid zal worden. In de toekomst zal er een dictator opstaan die de 'antichrist' wordt genoemd. Deze man zal over de hele werled regeren en eisen dat mensen hem als god vereren. Zonder toestemming van deze man zal je niet kunnen eten, drinken, naar school gaan, medische zorg krijgen enzovoort. Je moet zijn teken (waarschijnlijk een soort van microchip) in je rechterhand over voorhoofd nemen en voor hem buigen wil je deelkrijgen aan de samenleving. Het gevolg is dan wel dat je naar de hel gaat omdat je tegen God hebt gekozen.
Door al de techniek van tegenwooridg is het al mogelijk om mensen toe te laten of buiten te sluiten. Waar is je privacy dan? Waar is je vrijheid dan? De dictator kan je willekeurig toelaten of uitlsuiten. Je wordt toegelaten als je doet wat hij zegt en uitgelsloten als je hem weerstaat. En hoe is dit alles mogelijk?
Door al die spionage van de overheid die ze doordrukken onder het mom van terrorisme en veiligheid. Maar vooral doordat wij zo dom en blind zijn om de overheid haar gang te laten gaan.
Ja daar heb je wel gelijk in, je zou het eventueel kunnen beveiligen door de database te vernietigen zodra er een nieuw iemand aan de macht komt, dit zal alleen moeilijk te realiseren zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Remy!!!! schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:51:
[...]

Ja daar heb je wel gelijk in, je zou het eventueel kunnen beveiligen door de database te vernietigen zodra er een nieuw iemand aan de macht komt, dit zal alleen moeilijk te realiseren zijn.
Ja kijk maar naat terminator 3 rise of the machines. Toen SkyNet aan de macht kwam zorge hij eerst dat alle databases beschermd en gekopieerd werden naar alle pc's ter wereld.
woutor schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:49:
Edit: @DutchDeltaForce als je ecteinascidin's post goed had gelezen had je gezien dat hij erg sarcastisch is...
Weet ik maar feit is dat veel mensen werkelijk geloven dat het goed is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 11:54 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik wil later in dit topic er verder op in gaan als er meer reacties zijn maar ik wil eindigen met de volgende zinnen uit het derde deel van Star Wars:

Emperor Palpatine: In order to ensure our security and continuing stability, the Republic will be reorganized into the first Galactic Empire, for a safe and secure society which I assure you will last for ten thousand years.
[De Senaat vult zich met applaus]
Senator Padmé Amidala naar Senator Organa: So this is how liberty dies... with thunderous applause.

Doen wij niet hetzelfde? Applaudiseren wij niet voor politici die onder het mom van criminaliteit maar vooral terrorisme al onze vrijheden en privacy afpakken en zo controle over ons krijgen?
Het "grappige" hieraan, is dat conservatieven in de VS op het achterste poten staan. Zij denken dat Star Wars III over Bush spreekt, terwijl de script tijdens het Vietnam-tijdperk geschreven was. Blijkbaar deed men hetzelfde tijdens de Koude Oorlog, toen mocht de overheid teveel omdat je nooit weet of er evil-commies rondlopen. Keer op keer vindt men in de wereldgeschiedenis iets om angst bij burgers op te drijven en op basis van angst slikken de kiezers alles.
Göring: "Why, of course, the people don't want war. Why would some poor slob on a farm want to risk his life in a war when the best that he can get out of it is to come back to his farm in one piece. Naturally, the common people don't want war; neither in Russia nor in England nor in America, nor for that matter in Germany. That is understood. But, after all, it is the leaders of the country who determine the policy and it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a democracy or a fascist dictatorship or a Parliament or a Communist dictatorship."

Gilbert: "There is one difference. In a democracy, the people have some say in the matter through their elected representatives, and in the United States only Congress can declare wars."

Göring: "Oh, that is all well and good, but, voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger. It works the same way in any country."
Herman Göring had dat ook mooi uitgelegd, de Duitsers waren niet dom en ze liepen achter Goebbels aan. Tegenwoordig zijn de Amerikanen ook niet dom, maar ze lopen achter de moderne variant van Goebbels. Reclamebureau's die perfect drama-filmpjes voor het avondjournaal maken (bv couveuse schandaal om 2de Golfoorlog (1991) te verklaren) en PSYOPS militaire propagandamachines met duizenden troepen die voor je dagelijkse portie propaganda zorgen. Amerikaanse wetgeving verbiedt hun propagandamachine om de Amerikaanse burgers te beïnvloeden, maar ze mogen de rest van de wereld platspammen met propaganda (inclusief de NAVO-landen). Aangezien de pers/media klakkeloos dingen van persbureau's overneemt, dan geraakt het in de Amerikaanse huiskamers. Meer over Westerse propaganda: rapture in "Amerikanen zijn echt wel simpel van gees..."

Onder meeste Europese landen ligt een extreemrechtse bom, wanneer de economie omzeep gaat en mensen beginnen massaal extreemrechts te stemmen, dan breekt de pleuris uit. Een voorsmaakje van laatste 20 jaar Vlaams Blok in België: rapture in "PVV: Geen bewindslieden met dubbele nati..." Inperking van privacy en databases opbouwen leveren erg krachtige tools voor dictaturen op. Democratie is een dictatuur van de meerderheid, dus een dictator moet slechts de meerderheid overtuigen om hem te aanbidden, massaal op een nieuwe leider stemmen en hij komt met absolute macht aan de macht. Extreemrechtse partijen zoals Vlaams Blok zijn leidergebaseerd, vrijheid van meningsuiting nemen ze erbij om xenofobe/racistische uitspraken/rants te doen, maar geen enkel partijlid mag de mening van hun leider in twijfel trekken. Met de overstap van Vlaams Blok naar Vlaams Belang, had men serieus wat cosmetische ingrepen gedaan om de scherpe kantjes af te vijlen en gematigde kiezers worden aangetrokken, maar de ware aard zal terug naar boven komen als ze aan de macht geraken (wolf in schaapskleren).

De VS is al een lange tijd semi-dictatuur en bepaalde momenten staat men op de scheidingslijn van de volledige dictatuur. Als Watergateschandaal niet aan het licht gekomen was, dan kon Nixon en opvolgers continue de verkiezingen manipuleren zodat altijd de almachtige partij aan de macht blijft. Dan heb je Soviet schijnverkiezingen, we hebben 2 bolletjes om in te kleuren, wat een troost? Maar u zult toch aan de almachtige partij onderwerpen. De EU is ook aardig op weg naar dictatoriale trekjes met referenda, de neestemmers liggen buiten spel en de Europese gedrocht van een grondwet wordt toch door ons strot geramd.: rapture in "Europese grondwet: "Rol van Nederland is..."

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:24:
[...]
Het "grappige" hieraan, is dat conservatieven in de VS op het achterste poten staan. Zij denken dat Star Wars III over Bush spreekt, terwijl de script tijdens het Vietnam-tijdperk geschreven was. Blijkbaar deed men hetzelfde tijdens de Koude Oorlog, toen mocht de overheid teveel omdat je nooit weet of er evil-commies rondlopen. Keer op keer vindt men in de wereldgeschiedenis iets om angst bij burgers op te drijven en op basis van angst slikken de kiezers alles.

[...]
Herman Göring had dat ook mooi uitgelegd, de Duitsers waren niet dom en ze liepen achter Goebbels aan. Tegenwoordig zijn de Amerikanen ook niet dom, maar ze lopen achter de moderne variant van Goebbels. Reclamebureau's die perfect drama-filmpjes voor het avondjournaal maken (bv couveuse schandaal om 2de Golfoorlog (1991) te verklaren) en PSYOPS militaire propagandamachines met duizenden troepen die voor je dagelijkse portie propaganda zorgen. Amerikaanse wetgeving verbiedt hun propagandamachine om de Amerikaanse burgers te beïnvloeden, maar ze mogen de rest van de wereld platspammen met propaganda (inclusief de NAVO-landen). Aangezien de pers/media klakkeloos dingen van persbureau's overneemt, dan geraakt het in de Amerikaanse huiskamers. Meer over Westerse propaganda: rapture in "Amerikanen zijn echt wel simpel van gees..."

Onder meeste Europese landen ligt een extreemrechtse bom, wanneer de economie omzeep gaat en mensen beginnen massaal extreemrechts te stemmen, dan breekt de pleuris uit. Een voorsmaakje van laatste 20 jaar Vlaams Blok in België: rapture in "PVV: Geen bewindslieden met dubbele nati..." Inperking van privacy en databases opbouwen leveren erg krachtige tools voor dictaturen op. Democratie is een dictatuur van de meerderheid, dus een dictator moet slechts de meerderheid overtuigen om hem te aanbidden, massaal op een nieuwe leider stemmen en hij komt met absolute macht aan de macht. Extreemrechtse partijen zoals Vlaams Blok zijn leidergebaseerd, vrijheid van meningsuiting nemen ze erbij om xenofobe/racistische uitspraken/rants te doen, maar geen enkel partijlid mag de mening van hun leider in twijfel trekken. Met de overstap van Vlaams Blok naar Vlaams Belang, had men serieus wat cosmetische ingrepen gedaan om de scherpe kantjes af te vijlen en gematigde kiezers worden aangetrokken, maar de ware aard zal terug naar boven komen als ze aan de macht geraken (wolf in schaapskleren).

De VS is al een lange tijd semi-dictatuur en bepaalde momenten staat men op de scheidingslijn van de volledige dictatuur. Als Watergateschandaal niet aan het licht gekomen was, dan kon Nixon en opvolgers continue de verkiezingen manipuleren zodat de altijd de almachtige partij aan de macht blijft. Dan heb je Soviet schijnverkiezingen, we hebben 2 bolletjes om in te kleuren, wat een troost? Maar u zult toch aan de almachtige partij onderwerpen. De EU is ook aardig op weg naar dictatoriale trekjes met referenda, de neestemmers liggen buiten spel en de Europese gedrocht van een grondwet wordt toch door ons strot geramd.: rapture in "Europese grondwet: "Rol van Nederland is..."
In de VS zijn er altijd al schijnverkiezingen geweest.
Er zijn zoals je weet 2 partijen:
- democraten
- republiekeinen

De werkelijke macht ligt bij machtige families en die bepalen uiteindelijk wat er gebeurd. Ze hebben het woord democratie bedacht en die 2 gezichten gegeven door het maken van 2 partijen. Wat maar weinigen weten is dat die partijen 2 gezichten van 1 hetzelfde monster zijn. Het maakt geen moer uit wie er aan de macht is in de VS de schaduwregering blijft altijd hetzelfde.

En dat de Europese grondwet door onze strot gestampt wordt had ik al tegen mijn vader gezegd na de neestem van Nederland. Politici denken alleen aan hun eigen macht en willen die zo grootmogelijk maken.

Nog zoiets!!!!!
Weet je waarom de rijke landen weinig voedselhulp sturen, weinig doen aan armoede en weinig doen aan ziektes als het om derde wereldlanden gaat?
Simpel:
- voedselhulp kost geld
- economische hulp kost geld
- medische hulp kost geld
- 3e wereldlanden zijn alleen nuttig als het om grondstoffen gaat en die roven we dan ook van die mensen
- we dumpen hun gif bij hen zoals dat schip heeft gedaan
- we houden Afrika expres arm zodat ze een overschot houden aan grondstoffen zodat die door ons geroofd kan worden

Waarom?
- een Afrikaan kost meer geld dan het opleverd
- de wereldbevolking moet krimpen en hoe kun je dat beter doen dan mensen die toch niets opleveren te laten sterven aan ziektes of honger. Het doet de rijke landen gewoon niets dat er elke minuurt tich mensen sterven aan honger en ziektes.

Conclusie
- het is heel cru maar ik denk dat politici vaak het volgende motto hebben: een dode afrikaan levert meer op dan een levende.
En dat is precies de reden waarom ze bijna niets doen aan wat er met afrika gebeurt.

Ik vindt dit zelf zeer triest en gruw hiervan. Gelukkig zijn er nog mensen die hart hebben voor mensen die honger hebben of aan ziektes lijden maar van de politiek hoef je niets te verwachten. Stel egoistische apen. (Slaat op politici)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 12:46 ]

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Maar door dit topic te bewegen naar de Bush-junta in de VS krijg je niet de indruk dat er hier iets misgaat. Het is de makkelijkste manier om het eigen gedrag goed te praten wanneer je gaat vergelijken met een ander. Dat we daarvoor een slecht voorbeeld gebruiken (en uit de contekst lichten want in de VS zelf gaat het aanzienlijk gematigder aan toe dan we hier denken te zien ((lees eens een Amerikaanse krant)) maakt nog niet dat de discussie uit Nederland gezet kan worden.

Want ga maar na: in heel Europa tiert Extreem Rechts vrij welig (Duitsland, Frankrijk, Belgie, Nederland, Oostenrijk enzovoort). Je ziet steeds meer onzinvoorstellen uit de EU en buurlanden komen, je ziet steeds minder conclusies getrokken worden laat staan harde afstraffingen (Balkenende is de enige pro-Iraq-oorlog staatsman die probleemloos is herkozen) en daarom schuift hier de bureaucratie steeds verder. Het systeem hier is gewoon gaan schuiven en schuift op momentum verder. Neem bv Turkije als EU-kandidaat, het maakt geen bal uit wat ze doen, de besprekingen worden nauwelijks opgeschort en gaan gewoon door. De CIA-vluchten krijgen dan wel aandacht en er zijn 60 mensen aangeklaagd (in Duitsland/Italie) maar niemand gaat daar consequenties aan verbinden door de CIA een terroristische organisatie te noemen.
Wel krijg je dim-wits die menen niets te verbergen te hebben, terreur een zeer goede reden vinden om alle data op straat te gooien maar verder niet nadenken over oorzaken, gevolgtrekkingen en gevolgen. Terwijl de meest simpele manier, die door alle originele grondwetschrijvers wordt erkent, dat een overheid niet te vertrouwen is en daarom op een need-to-know-basis moet werken. Want de overheid niet weet kan immers ook niet misbruikt worden, nu niet en nooit niet.

Nou ja, we hebben al 60 jaar geen gruwelijke oorlog over ons heen gehad en zijn na 1989 een beetje vergeten wat er allemaal op het spel stond. We zijn in Europa en Nederland in het bijzonder vergeten wat vrijheden betekenen en hoe ze tot stand komen, daarom zijn we gedoemd de fouten uit het verleden te herhalen. Je ziet het iig met ongezonde overheidsbemoeienis opkomen. Of, in andere woorden, overheidselementen ontstaan die alleen een splijtzwamfunctie hebben (denk aan Wilders z'n parlementaire geschreeuw dat 1 miljoen burgers niet te vertrouwen zijn).

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

En het militair-industrieel-congressioneel-complex speelt ook een behoorlijke rol, ze zien graag oorlog/defensieuitgaven, zelfs de president heeft niet veel grip op deze gang van zaken.: [Docu] Why We Fight (2005)

Macht van het geld is ook een interessant fenomeen. Rol van de private nationale banken in een land.: BARACUS in "De dag dat de dollar valt..."

De beperking van privacy, databases opbouwen,... gaat naar dissidentenjacht heen. Mijn hamstertheorie is een lastige hindernis om mensen tot nadenken te krijgen, zeker omdat mensen tijdens hun opleiding niet echt hebben geleerd om na te denken. Wel allerlei feiten uit boeken van buiten te leren, maar weinigen vragen af naar hoe, waarom,... Geschiedenislessen wordt meestal gegeven om datums van stokoude dingen van buiten te leren, maar niet echt om de link tussen het verleden en heden te leggen zodat je allerlei dingen kan verklaren en gevaren op tijd kan opmerken. Zeker niet met de staatsexamens in Nederland, wat de staatsexamen eist is on-topic en de rest is off-topic. Als de staatsexamen paar datums van WOII vraagt, dan is de rest van WOII off-topic. Scholen krijgen subsidies afhankelijk van scores op de staatsexamen en de scores worden ook in een ranking in de lokale kranten gezet. Dus elke school probeert hun leerlingen voor de staatsexamen te optimaliseren zodat er weinig les gegeven wordt en meer aan "TestKingen" (Cisco en Microsoft multiple choice examens worden weleens voorbereid door eens paar uren multiple choice dingen invullen zodat je weet wat je moet antwoorden op het examen) gedaan wordt.

De gemiddelde hamster in mijn hamstertheorie is ideaal voor eender welke regime, maar mensen die beginnen na te denken en dissidenten worden zijn een grote dreiging. Door privacy in te perken en databases op te bouwen kan men veel gemakkelijker de dissidenten op te sporen. Je moet slechts de stempel terrorist of ander krachtterm opsmijten en het volk zit te juichen om iemand aan de hoogste boom op te hangen. Zulke wetgeving is in de VS ingevoerd: http://www.youtube.com/watch?v=uqxmPjB0WSs

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:35:
[...]

Conclusie
- het is heel cru maar ik denk dat politici vaak het volgende motto hebben: een dode afrikaan levert meer op dan een levende.
En dat is precies de reden waarom ze bijna niets doen aan wat er met afrika gebeurt.
En weet je wat nu het grappige is in je hele relaas over evil politici en achterliggende complotten: die politici doen precies wat jij en jan met de pet belangrijk vinden. Wat politici doen op het vlak van ontwikkelingssamenwerking is slechts een afspiegeling van wat de bevolking van dat land ermee wil.

Dat is dus precies de reden waarom er niets met Afrika gebeurt: aan de oppervlakte vinden we het allemaal heel zielig maar als we er daadwerkelijk iets voor in moeten leveren dan interesseert het ons werkelijk geen ruk.

En dan is het blijkbaar oh zo makkelijk om politici de schuld te geven.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bovendien is gratis eten voor Afrikanen niet goed, vooral de VS (landbouwoverproductie) doet graag aan Afrikaanse markten overspoelen met te goedkope tot gratis voedsel. Zo krijgen de Afrikaanse markten geen kans om zich op te bouwen. Na lange tijd Afrikaanse markten platbashen door het Westen, rushen de Afrikanen naar de Chinese invloedsfeer. Chinezen zijn handelaars die niet zeiken over allerlei dingen en ze bieden aan Afrika een echte economie ipv markten platbashen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021

Het is toch ronduit angstaanjagend als de overheid weet:
• Hoe kunnen ze weten wat ik koop bij de supermarkt/winkel dan? Ik betaal altijd contant.
• Hoe zouden ze te weten komen bij wie ik soliciteer? Mijn post komt volgens mij altijd ongeopend aan...
• Hoe kunnen ze weten waar ik loop en wie ik bezoek?

Doe eens de lijst langer maken, want ik begrijp daadwerkelijk niks van al je rethoriek en bangmakerij.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-12 00:35
Mr_Atheist schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:13:
[...]

• Hoe kunnen ze weten wat ik koop bij de supermarkt/winkel dan? Ik betaal altijd contant.
• Hoe zouden ze te weten komen bij wie ik soliciteer? Mijn post komt volgens mij altijd ongeopend aan...
• Hoe kunnen ze weten waar ik loop en wie ik bezoek?

Doe eens de lijst langer maken, want ik begrijp daadwerkelijk niks van al je rethoriek en bangmakerij.
Je pint of haalt het geld bij de bank, geld is ook gemerkt, kleine moeite om dat te koppelen aan jou rekening.
Bedrijven hebben al veel verplichtingen, werklozen moeten ook verplicht solliciteren, zeer kleine stap om alle solicitaties verplicht te laten melden bij centrale instantie. Zogenaamd in het motto van: stel je voor dat een boef/terrorist ergens probeert binnen te komen als werknemer, stel je voor dat de werkloze sjoemelt met uitkering en niet echt zit te sollicitieren.
Huh, camera's genoeg overal in het kader van veiligheid. Als je krant beetje leest, weet je hoe ver de regering al wil gaan met mobiel telefoneren opslag. Je zult ook wel gelezen hebben, hoe ze camera beelden al gebruikt hebben. Waarom dacht je dat pasfoto zoveel strikter moet zijn?

Echt, stap voor stap zijn we de laatste paar jaar in de richting van big brother gegaan. Als je 10 jaar terug in de tijd was en kijkt wat er nu gedaan wordt, zou je echt perplex staan, je zou je afvragen, hoe het kan dat mensen zo stom zijn om dat toch maar allemaal te pikken.

Je hebt vast wel is wiskunde gehad. Dan ken je vast wel het simpele logaritme, waarbij je met behulp van vergelijkingen bijvoorbeeld onbekende variabelen oplost.
Je hebt vast ook wel is van statistiek gehoord.

Nou ga dan is wat verder denken en ga gewoon is bedenken wat tegenwoordig al met computers mogelijk is. stel je nou is bots voor die domweg in allerlei databanken en internet en camera's etc etc rondkijken en dingen gaan combineren of bij elkaar zoeken? Politie heeft al hulpprogramma's die hun helpt bij het vinden van links.

Sorry, maar de vragen die je stelt, waarbij jezelf natuurlijk van het antwoord: kunnen ze nog niet, uitgaat is misschien nog maar paar jaar geldig.
Daarna is ook al die informatie bekend. Onder het motto van inbraakpreventie bijvoorbeeld?

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
bangkirai schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:39:
[...]

Je pint of haalt het geld bij de bank, geld is ook gemerkt, kleine moeite om dat te koppelen aan jou rekening.
Hoe dan? Sinds wanneer mag de supermarkt met de biljetten bij de bank gaan vragen wie ik ben? Heel gek, maar ik zie de kassajuf altijd de biljetten en muntjes gewoon in de kassa stoppen?
Bedrijven hebben al veel verplichtingen, werklozen moeten ook verplicht solliciteren, zeer kleine stap om alle solicitaties verplicht te laten melden bij centrale instantie. Zogenaamd in het motto van: stel je voor dat een boef/terrorist ergens probeert binnen te komen als werknemer, stel je voor dat de werkloze sjoemelt met uitkering en niet echt zit te sollicitieren.
Werklozen moeten soliciteren. Anders ging ik ook wel lekker van een uitkering genieten (80% laatstverdiende loon hier in Oostenrijk! Dat schuift lekker!). Bedrijven doen meestal zelf een background-check. Zo is het gebruikelijk dat je een verklaring van goed gedrag overlegt. Erg he, dat ze willen weten of jij wel te vertrouwen bent? De minister van justitie zegt niet eens wat je gedaan hebt; hij zegt alleen : "Bij gegeven werkzaamheden; geen probleem!" en hop je hebt je baan.

Overigens vind ik fraude een goede reden om meer te controlleren. Jij niet? Wat heb jij op met werkloze uitzuigers?
Huh, camera's genoeg overal in het kader van veiligheid.
Ja, dus? Heb je daar problemen mee? In GB hebben ze er ook al speakers aanhangen. Gooi je je propje op de grond dan wordt je verbaal gevraagd of je je rommel niet gewoon in de bak kunt gooien. Gevolg 80% minder rommel op straat. Ook het aantal gevallen van vandalisme is sterk gedaald. Vind jij het echt zo erg dat er iemand meekijkt via een monitor in plaats van dat hij op straat staat en kijkt of jij niks kapot maakt of afval dumpt? Zouden mensen niet gewoon zelf het fatsoen moeten hebben om afval in de prullebak te gooien?
Als je krant beetje leest, weet je hoe ver de regering al wil gaan met mobiel telefoneren opslag. Je zult ook wel gelezen hebben, hoe ze camera beelden al gebruikt hebben. Waarom dacht je dat pasfoto zoveel strikter moet zijn?
Er is een wezenlijk verschil tussen het laten opslaan van de (onnauwkeurige) positie van een GSM door de telco's en het door de overheid volgen van burgers. In geval van verdenking kan de openbare aanklager op die gegevens teruggrijpen, maar nooit zonder tussenkomst van de rechter, die beoordeelt of er wel degelijk sprake is van voldoende verdenking.

Die stricte pasfoto's zijn alleen voor automatische paspoortcontrole. Of dacht je nu echt dat gezichtsherkenning op die vage security-cam beelden werkt? Ik heb goed nieuws voor je; Dat werkt voor geen ene meter. (En ja, ik ben in precies dat vakgebied werkzaam...)
Echt, stap voor stap zijn we de laatste paar jaar in de richting van big brother gegaan. Als je 10 jaar terug in de tijd was en kijkt wat er nu gedaan wordt, zou je echt perplex staan, je zou je afvragen, hoe het kan dat mensen zo stom zijn om dat toch maar allemaal te pikken.
Wat is er nou precies zo erg aan wat jij beschrijft? Ik vind het een hoop paniek om niks. Ik wordt echt onpasselijk van de manier waarop iedere vorm van automatisering bij voorbaat onder het kopje "Big Brother" geschoven wordt...
Je hebt vast wel is wiskunde gehad. Dan ken je vast wel het simpele logaritme, waarbij je met behulp van vergelijkingen bijvoorbeeld onbekende variabelen oplost.
Je hebt vast ook wel is van statistiek gehoord.
Bedoel je algorithmen? Doel je op datamining? Heb je ooit wel eens een paar dingen op Amazon gekocht? De datamining doet zijn werk goed; Ik krijg vaak aanbiedingen op maat. Erg handig! Weten ze daarom wie ik ben? Nee. Ze koppelen hooguit een getalletje aan mijn naam. Dat wat ik uiteindelijk koop zegt veel meer over wie ik ben. Tja, als je dat een enge gedachte vindt, ga lekker naar een boekhandel en neus daar wat rond.
Nou ga dan is wat verder denken en ga gewoon is bedenken wat tegenwoordig al met computers mogelijk is. stel je nou is bots voor die domweg in allerlei databanken en internet en camera's etc etc rondkijken en dingen gaan combineren of bij elkaar zoeken? Politie heeft al hulpprogramma's die hun helpt bij het vinden van links.
Aha, en hoe moet je datamining algorithme weten wat bij elkaar hoort? Goh, de politie heeft een programma wat links uit webpagina's vindt... eng hoor... De enige dat ik gehoord heb dat er databases gekoppeld werden was autobezit en uitkeringen; Daar kwamen me toen toch een hoop fraudeurs boven water! Moeten we dat maar niet doen, omdat daarmee de overheid een fraudeur kan aanpakken? :?
Sorry, maar de vragen die je stelt, waarbij jezelf natuurlijk van het antwoord: kunnen ze nog niet, uitgaat is misschien nog maar paar jaar geldig.
Daarna is ook al die informatie bekend. Onder het motto van inbraakpreventie bijvoorbeeld?
Mwa, ik denk dat jij een beetje een romantisch beeld hebt van wat er mogelijk is en je vooral nogal bang bent voor dingen die er niet zijn.

Ik ben niet overtuigd.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Mr_Atheist schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:08:
[...]

Hoe dan? Sinds wanneer mag de supermarkt met de biljetten bij de bank gaan vragen wie ik ben? Heel gek, maar ik zie de kassajuf altijd de biljetten en muntjes gewoon in de kassa stoppen?
RFIDs in ieder bankbiljet lijken mij niet zo'n grote stap. Of de overheid en bedrijven zoveel tijd/moeite/geld willen steken in het bijhouden van de geldstromen is een tweede vraag, maar technisch lijkt het me niet ver gezocht.

• bangkirai
Lijkt me eerlijk, dat jij knap naief bent en nergens problemen ziet en net 1 van de mensen bent, die er voor zorgt, dat het steeds verder gaat.

Als je al naar de laatste 10 jaar kijkt, zie je dat het al stapje voor stapje steeds verder gaat.
Dat gaat dus steeds verder.

Jij beweerde, dat ze bepaalde dingen nog niet kunnen weten, daar reageer ik op, dat dat maar zeer smalle stappen zijn om dat ook te weten te kopen, is misschien binnen 5 a 10 jaar al het geval.
Wat je trouwens ook eigenlijk bevestigd door je reactie op solliciteren. Je geeft indirect dus aan, dat elke sollicitatie van iedereen dus maar vastgelegd moet worden, omdat je het blijkbaar eens bent, met het voorbeeld dat ik geef over het melden van sollicitanten, zodat bijvoorbeeld het verplicht solliciteren van uitkeringstrekkers ook gelijk beter gecontroleerd kan worden. Dat is een goede zaak in jou ogen, dus vind je de maatregel al goed.

Ja, mensen die dus zo kortzichtig denken, zijn dus ook precies de reden, dat er dus ook allerlei ministeries steeds verder gaan met privacy en vrijheid te beperken en richting politiestaat gaan.

Dat is de hele grote fout van tegenwoordig er wordt niet meer naar nadelen gekeken, maar er wordt alleen maar naar zogenaamde voordelen gekeken van nieuwe technische snufjes. En dan komt de regering gewoon met een janlul verhaal, onder het motto: werklozen moeten verplicht solliciteren, laten we de bedrijven dan maar verplichten om elke sollicitant te checken/door te geven, misschien vangen we dan nog een terrorist erbij ook.

En zelfs in dit topic kun je al zien, dat de meeste mensen niet verder denken dan hun neus lang is en gewoon maar denken, dat de huidige regering bijvoorbeeld altijd zo blijft. Terwijl de geschiedenis uitwijst, dat menig land zo ineens kan omspringen naar een dictatuur, wat soms minder kost dan paar jaar tijd. Maar ach, we leven nu vrolijk en blij toch?

PS: als je even wat research gedaan had naar dat telco verhaaltje, dan zou je ook weten, dat tussenkomst van rechter straks absoluut niet altijd meer nodig is en dat met 1 simpele maatregel van bestuur er ineens zonder echte wetswijziging, het ineens flink gewijzigd en verzwaard kan worden.
Mooi trouwens, dat je in zo een vak gebied werkt, voor security camera's.
Maar ik dacht dat jij ook wel zou weten, dat je pasfoto later ook als digitaal bestand op je nieuwe paspoort komt. Goh, hoeveel moeitje zou het nu kosten om ook die gegevens centraal nog ergens op te slaan of wordt dat al niet gedaan?
Dacht je nou echt, dat je dan op gegeven moment geen gezichtsherkenning kunt doen?
Kleine moeite om op gegeven moment betere kwaliteit camera's aan te schaffen.
Zelfs als een computer dan niet gelijk de goede persoon kan uitkeizen, kan hij altijd de personen pakken, die in de buurt komen en dan met behulp van verdere datamining, kijken welke afvallen.
Goh persoon A blijkt in limburg net te hebben gebeld, kan het dus niet wezen, persoon B zit in groningen te pinnen, valt ook af, etc.etc, etc,. blijft alleen persoon D over. FF checken met andere gegevens, bam raak. Goh, hij moet z'n parkeerboete nog betalen....

Ja ik ben bang voor de dingen die er nu gelukkig nog niet zijn, zou je ook beter kunnen zijn als je beetje doordenkt en ook is naar de geschiedenis kijkt.
Je kunt er nu nog iets tegen doen, straks niet meer.

Al is bekeken hoeveel ruimte er wel vrij wordt gelaten op biometrische paspoorten voor toekomstige features? Ach is toch allemaal nog toekomst muziek of niet? Maar hoe kort in de toekomst?

• Brent
ecteinascidin schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:46:
Wel krijg je dim-wits die menen niets te verbergen te hebben
Even tussendoor, maar je ziet zelf hoop ik dat er ook geen argumenten geboden worden voor de kwalijkheid daarvan. Het stoort me in deze discussies altijd dat je inderdaad de 'dimwits' hebt die onder het mom van terreurbestrijding hun grootmoeder te koop zetten, maar de 'privafielen' hebben vaak al helemaal geen argument. Het is een slechte zaak omdat. Graag zou ik nu eens zien wat er tegen zo'n gekoppelde databank is behalve dat het je niet lekker zit.
Nou ja, we hebben al 60 jaar geen gruwelijke oorlog over ons heen gehad en zijn na 1989 een beetje vergeten wat er allemaal op het spel stond.
Is het daarom niet een goed idee om juist dit soort controle weer eens in te voeren? Ik zie die oorlogen steeds meer als golfbeweging (extreemrechts groeit op dezelfde sentimenten die tot WO1 leidden bijvoorbeeld) en dan lijkt me een controlestaat een milde manier om het volk weer eens wakker te schudden.

Of we leven in een mooie nieuwe wereld waar we maar wat blij zijn dat we zo alle onregelmatigheid en abnormaliteit uit onze samenleving verwijderd hebben. Vertel mij nu eens, wat is daar nu echt tegen?

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wel, het begint altijd klein zeg maar. Maar wat er echt tegen is, dat heb ik daarvoor enigszins duidelijk proberen te maken: ecteinascidin in "De overheid en schending van privacy. Wa..."

En dat 'trust me, I'm a moderator' meen ik serieus. Iedereen wil opeens wel z'n vertrouwen in de overheid leggen maar wat moet je doen om daar te komen? Iedereen kan bij de overheid gaan werken, dus als je een beetje goed bezig bent, dan lukt je dat wel. En iedereen die daar werkt kan op 1 of andere manier wel bij data komen. Dat zal vast niet gebeuren, maar bv bij de verkrachtingsrel van van Persie in 2005 is dat politiedossier intern wel 250 keer ingekeken (250 reprimandes dus). Is dat vertrouwen in het apparaat? En als er wat zinnigs instond, wie zegt dat het dan niet aan de Telegraaf verkocht zou zijn?

Het punt is dat na iedere oorlog men beseft dat macht corrumpeert en daarom iedere overheid niet teveel macht moet hebben. En dan moet ik hier bewijzen waarom dat niet goed is.
Ik draai de vraag nu om: bewijs maar dat het zin heeft? De overheid is naar eigen zeggen zeldzaam inefficient (vandaar privatiseren) dus waarom zou die enorme datamining efficient gaan? Waarom zou je gaan betalen voor een vermoeden van veiligheid? En wie controleert de controleurs? Geef eerst maar eens aan wat de winst is incl veiligheidsgaranties voordat ik miljarden die hoek in zie verdwijnen waarna ik mijn datingsite kan opzetten. Ik wil hier geen cent aan uitgeven voordat er een duidelijke kosten/baten analyse is gedaan, zoals in ieder bedrijf gangbaar.

edit:
Dimwits zijn in de oorspronkelijke reply duidelijk ingekapseld in een contekst. Je kan niet zomaar woorden uit de contekst halen want dan slaat het woord zelf nergens op. Op geen enkele manier zou ik zo'n woord contekstloos willen inzetten namelijk

[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 23-02-2007 21:01 ]

Verwijderd

bangkirai schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:41:
Conspiracy conspiracy enemy of the state etc
Aha, dus iemand die jouw paranoide waandenkbeelden niet deelt en er een inhoudelijk en gedegen antwoord op weet te geven is naief en kortzichtig? Fijn, dan weten we dat ook weer. 8)7

• Brent
ecteinascidin schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:56:
Ik draai de vraag nu om: bewijs maar dat het zin heeft?
Juist omdat het door 250 agenten uit 'interesse' eens even doorgekeken wordt. Juist omdat we daar in de krant alles over lezen. Als deze 'transparantie' zich op alle fronten voor alle mensen doorzet, denk je straks wel even drie keer na voordat je mogelijk abnormaal gedrag vertoont, dwz: nu eens op donderdag pindakaas mee ipv hagelslag, of nu een loopje over de wallen met aansluitend bezoek ipv met de metro er onderdoor, nu eens vreemdgaan ipv netjes naar vrouw/vriendin.

Juist vanwege het feit dat zulke dingen 'onmogelijk' worden (dwz: je wil niet dat het dorp over je roddelt/de politie je vrouw komt vertellen dat je een geurtje hebt gekocht waar zij niet van houdt/je in de Telegraaf komt omdat agenten je buitenhuwelijkse liefdes gelekt hebben). Dat zorgt voor nare situaties en het makkelijkst om dat te voorkomen is het gewoon niet te doen, je neus zelf de juiste kant op te dwingen en je in een keurig, normaal keurslijf te persen.

Dat dit met terrorismebestrijding weinig te maken heeft, ben ik met je eens. Buitenstaanders zonder dossier kun je niet evalueren op abnormaliteiten. Daar is volgens mij maar 1 kruid tegen gewassen: doen alsof er niets aan de hand is. Stoicijns doorgaan. Persoonlijk zou ik het zelfs als eer zien mijn leven te geven in een situatie als 11 september. Tuurlijk, het moment zal altijd rottig gekozen worden, maar als het puntje bij paaltje komt, zijn zaken zoals vrijheid, zelfbeschikking, privacy tot de dingen waarvan ik zeg: OK, dat is de moeite van het bevechten waard. Wel had ik dan graag een stoicijnse houding van mijn landgenoten, want de chimpanseehouding van oog om oog is 1) de meeste averechtse manier denkbaar 2) toont alleen maar je beinvloedbaarheid (dat Bush waarschijnlijk om hele anderen redenen oorlog is gaan voeren laat ik even buiten beschouwing).
De overheid is naar eigen zeggen zeldzaam inefficient (vandaar privatiseren) dus waarom zou die enorme datamining efficient gaan? Waarom zou je gaan betalen voor een vermoeden van veiligheid? En wie controleert de controleurs?
Het hoeft geen enge centrale overheid te zijn die het doet; het geheel van overheid, politie, kranten, kapitalisme (er zit altijd geld in smakelijk nieuws) en kortom onszelf (roddelen heeft ons gemaakt tot wat we zijn, het is datgene wat ons scheidt van de dieren en onze complexe samenlevingen als gevolg heeft gehad). Je moet meer aan Brave New World denken, ik hintte er al naar, dan 1984. Kijk, het is zeker dat er (dat dataminen in al die gegevens) eea aan echte criminelen mee te pakken valt, dus dat is zeker mooi meegenomen. Als het overige, ja, dat betreffen waarschijnlijk allemaal dingen die inderdaad niet mogen, maar waar in de regel niet over gevallen wordt omdat het moeilijk te bewijzen is, niet ernstig van aard of te duur is om aan te pakken. Burgertje pesten dus, zoals velen het zouden noemen, maar ondertussen zijn draagt het (misschien/waarschijnlijk) bij aan burgerlijke gehoorzaamheid. Bovendien schreeuwen diezelfde dimwits er het hards om.

En als iedereen er gelukkig bij is, mooi toch? Wie zijn die drie privafielen dan met hun rare ideeen om ons daarvan te weerhouden?

Overigens, wat me niet duidelijk is, is waar die drang naar controlemiddelen bij politici vandaan komt. Ze beweren vaak dat ze 'angsten' onder de bevolking zien, en veel burgers sluiten zich daarbij aan. Of hebben ze een agenda en is het een samenzwering? Zoja, waarom? Bovendien, de privafielen (sorry, ken even geen beter woord om ze op een hoop te gooien) roepen vaak dat het uit terrorismeoverwegingen gedaan wordt, maar wat dacht je van de pedofielen, verkrachters en moordenaars? Ik vind het een mooi streven die lui aan te pakken. Dat er foutief mensen worden opgepakt (ik moet dat nog zien, ik geloof niet zo in dat agenten/politici voor hun lol mensen wegzetten) is het misschien wel waard? Nu (en laten we het niet over vroeger hebben) gebeurt dat ook. Wat is concreet het doemscenario?

• bangkirai
Wil niet flauw wezen, maar ik ga niet discusseren met mensen, die quotes zitten te faken en mensen woorden in de mond schuiven.

Nee, je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik zou je toch is aanraden om wat verder rond te kijken en je geschiedenis ook is te bestuderen.

Paranoide, neuh, gewoon realistisch en kijken wat er al verandert is en in welk tempo dat is gebeurt en wat er aan het gebeuren is.
Gedegen antwoord en inhoudelijk antwoord?
Niet gezien eigenlijk.

Er zit iemand 3 vragen te posten en zegt eigenlijk, dat ze dat nu nog niet kunnen checken.
Ik heb tot nu alleen beweert, dat het een kleine moeite en kleine stap is, voordat het ZOVER is, dat dat ook te checken is.

Dat hij gaat antwoorden: maar ik zie de cassiere munten en biljetten toch gewoon in kassa stoppen, is totaal niet van belang. Ik heb nooit beweert, dat dat nu al gekoppeld is, ik zeg alleen, dat het maar een kleine stap is om dat te checken.

Dus sorry, ik zie geen inhoudelijke antwoorden, ik zie alleen antwoorden van iemand, die het topic niet goed leest en niet ziet, dat ik op zijn post geschreven hebt, dat het maar een kleine stap verder is. Hij is blijkbaar niet de enige, die de replies nauwkeurig leest. Maar ach, dat doe ik soms ook wel fout.

Maar ja, beter beetje verkeerd lezen, dan quotes faken, die niet geschreven zijn.......of mensen maar gelijk paranoïde te noemen, alleen omdat ze beweren, dat sommige dingen maar een zeer kleine stap verwijderd zijn.

Verwijderd

bangkirai schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:41:
Als je al naar de laatste 10 jaar kijkt, zie je dat het al stapje voor stapje steeds verder gaat.
Dat gaat dus steeds verder.
Dat is een mooie to-the-point cirkelredenering die je daar maakt. :+

Het grote probleem met zo'n grote verzameling data in handen van de overheid is dat-'ie in handen van de overheid is. Het is een mooi effect dat een burger twee keer nadenkt voor hij een overtreding maakt als het aan alle kanten geregistreerd wordt. Die registraties kunnen dan in een rechtszaak als bewijs worden gevoerd.

Maar hoe zit dat als een burger de overheid (ik gooi hier even de trias politica op één hoop) aanklaagt voor iets dat op dezelfde manier geregistreerd is? Is het bewijs dan verdwenen, gemanipuleerd of is er anderszins mee geknoeid? Onthoud dat de overheid de database in handen heeft.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-12 22:47

Spockz

Live and Let Live

Breepee schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:08:Dat zorgt voor nare situaties en het makkelijkst om dat te voorkomen is het gewoon niet te doen, je neus zelf de juiste kant op te dwingen en je in een keurig, normaal keurslijf te persen. [..]
Ik zie hier toch iets wat mij zorgen baart. Is dit niet juist het punt wat ervoor zorgt dát we allemaal gecontroleerd moeten worden? Wie bepaalt er wat een keurslijf is. Is dat niet juist een van de dingen die je niet wilt als je vrijheid nastreeft?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Verwijderd

bangkirai schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:39:
Wil niet flauw wezen, maar ik ga niet discusseren met mensen, die quotes zitten te faken en mensen woorden in de mond schuiven.

Nee, je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik zou je toch is aanraden om wat verder rond te kijken en je geschiedenis ook is te bestuderen.
Ik wil ook niet flauw wezen, maar ik heb niet het idee dat je uberhaupt open staat voor enige vorm van discussie. Iedereen die het niet met je eens is wordt afgeschilderd als naief en dient volgens jou de geschiedenis nog maar eens wat beter te bestuderen. Alsof iedereen die "de geschiedenis bestudeert" uitkomt op dezelfde absurde discussies als jij.

Het enige wat ik zie is angstzaaierij van het hoogste niveau zonder enige redelijkheid. Als we je redenering doortrekken dan kunnen we per direct het spoornet wel opbreken, want wat als er weer eens een eeeevil dictator aan de macht komt die de treinen dezelfde route laat nemen als in '39-'45.
Paranoide, neuh, gewoon realistisch en kijken wat er al verandert is en in welk tempo dat is gebeurt en wat er aan het gebeuren is.
Gedegen antwoord en inhoudelijk antwoord?
Niet gezien eigenlijk.
Dan zou ik zijn reactie eens lezen op je post. Het staat er namelijk wel degelijk, maar misschien heb je er per ongeluk overheen gelezen; kan gebeuren natuurlijk.
Er zit iemand 3 vragen te posten en zegt eigenlijk, dat ze dat nu nog niet kunnen checken.
Ik heb tot nu alleen beweert, dat het een kleine moeite en kleine stap is, voordat het ZOVER is, dat dat ook te checken is.

Dat hij gaat antwoorden: maar ik zie de cassiere munten en biljetten toch gewoon in kassa stoppen, is totaal niet van belang. Ik heb nooit beweert, dat dat nu al gekoppeld is, ik zeg alleen, dat het maar een kleine stap is om dat te checken.
En omdat het volgens jou slechts een kleine stap is om dat te checken rechtvaardigt dat voor jou de stelling dat we dan dus maar van het allerergst denkbare uit moeten gaan? Als we die instelling bij iedere nieuwe ontwikkeling aan zouden houden zouden moderne communicatiemiddelen in eerste instantie al nooit tot ontwikkeling gekomen zijn.
Dus sorry, ik zie geen inhoudelijke antwoorden, ik zie alleen antwoorden van iemand, die het topic niet goed leest en niet ziet, dat ik op zijn post geschreven hebt, dat het maar een kleine stap verder is. Hij is blijkbaar niet de enige, die de replies nauwkeurig leest. Maar ach, dat doe ik soms ook wel fout.
Jaja, blabla. Dit hebben we al eerder gehoord. Je tegenstander leest niet goed en is niet inhoudelijk terwijl het voor ieder zinnig mens overduidelijk is dat het tegendeel waar is. Probeer het eens met inhoudelijke argumenten in plaats van persoonlijke aanvallen en misschien dat je dan wel de indruk wekt uit te zijn op een normale discussie.
Maar ja, beter beetje verkeerd lezen, dan quotes faken, die niet geschreven zijn.......of mensen maar gelijk paranoïde te noemen, alleen omdat ze beweren, dat sommige dingen maar een zeer kleine stap verwijderd zijn.
Wat je toch iedere keer bedoelt met die "stap verwijderd zijn" is me een raadsel, maar ik begrijp dat je ermee verwijst naar de op handen zijnde fascistoide vrijstaat die ieder moment zijn intrede kan doen?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Breepee schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:43:
[...]
Graag zou ik nu eens zien wat er tegen zo'n gekoppelde databank is behalve dat het je niet lekker zit.
Als bepaalde overheidsactiviteiten bij mij associaties met 1984 en andere beschrijvingen van totalitaire regimes oproepen, dan zit mij dat niet lekker. Dat lijkt me een prima argument. Je kan niet zomaar doen alsof dat soort associaties uit de lucht gegrepen zijn: de helft van intelligent Nederland heeft ze als ze horen over databankkoppeling, cameratoezicht, identificatieplicht, etc. De meerwaarde van al die koppelingen en al dat toezicht is twijfelachtig (zoek op het weblog van Bruce Schneier maar eens over de werkelijke effecten van camera toezicht), terwijl het het voor een overheid niet alleen makkelijker maakt om repressief te zijn, maar het ook nog eens uitlokt 'doordat de mogelijkheden er nu eenmaal zijn'. Dit is een van de plaatsen waar angst voor een hellend vlak terecht is, omdat de mensen die de middelen gebruiken zich laten leiden door de mogelijkheden van de middelen, in plaats van door de effectiviteit ervan. DNA databanken, databankkoppeling, cameratoezicht en identificatieplicht maken de wereld niet veiliger of beter leefbaar.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
http://www.rathenau.nl/showpage.asp?steID=1&item=2101

[ Voor 75% gewijzigd door smvs op 24-02-2007 10:57 ]

• Brent
Confusion schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 09:12:
[...]

Als bepaalde overheidsactiviteiten bij mij associaties met 1984 en andere beschrijvingen van totalitaire regimes oproepen, dan zit mij dat niet lekker. Dat lijkt me een prima argument. Je kan niet zomaar doen alsof dat soort associaties uit de lucht gegrepen zijn: de helft van intelligent Nederland heeft ze als ze horen over databankkoppeling, cameratoezicht, identificatieplicht, etc.
Dat half intelligent Nederland het ermee associeerd is natuurlijk geenszins een argument ;) Waar die associaties vandaan komen is irrelevant, het zijn persoonlijk meningen en hebben met feiten niets te maken. In 1984 heb je ook ministeries, en dat lijkt me ook geen reden om ze in onze wereld af te schaffen.
De meerwaarde van al die koppelingen en al dat toezicht is twijfelachtig (zoek op het weblog van Bruce Schneier maar eens over de werkelijke effecten van camera toezicht)
Ik zal het eens doornemen, maar je moet met mee eens zijn dan een weblog wel een wat mager wapen is in de strijd tegen cameratoezicht. Volgens mij zijn er ook voldoende onderzoeken voor te vinden.
terwijl het het voor een overheid niet alleen makkelijker maakt om repressief te zijn, maar het ook nog eens uitlokt 'doordat de mogelijkheden er nu eenmaal zijn'. Dit is een van de plaatsen waar angst voor een hellend vlak terecht is, omdat de mensen die de middelen gebruiken zich laten leiden door de mogelijkheden van de middelen, in plaats van door de effectiviteit ervan. DNA databanken, databankkoppeling, cameratoezicht en identificatieplicht maken de wereld niet veiliger of beter leefbaar.
Volgens mij is het vrij evident dat opsporen makkelijker wordt, dus ook van echt kwalijke elementen als pedo's en moordenaars. Dat het ook voor zogenaamde niet-misdadigers conqsequenties heeft, heb ik nog nergens zien aangetoond. Misschien in dat weblog wat je net aangaf, zal het straks effe doornemen, maar de positieve effecten lijken me vaststaan.
Spockz schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 23:32:
[...]

Ik zie hier toch iets wat mij zorgen baart. Is dit niet juist het punt wat ervoor zorgt dát we allemaal gecontroleerd moeten worden? Wie bepaalt er wat een keurslijf is.
Dat bepalen we met zijn allen, op een veelal onbewuste manier. Je leert automagisch dat je met mes en vork eet bijvoorbeeld. Niemand die het in zijn hoofd haalt consequent met zijn vingers te eten, terwijl er opzich niets mis mee is als je je handen schoon houdt. Zo kun je op ongeveer alle vlakken van je leven en persoonlijkheid wel vinden waar je eigenlijk gewoon in een keurslijf zit. Bijna iedereen werkt van 9-5, ambieert een mooi VINEX-woning met 30m2 tuin. Ik denk niet dat als je totale vrijheid hebt dat je dan onze samenleving (voorgaande) krijgt. Niet dat dat erg is, je leert gewoon dat dat de manier is waarop het gaat. Ik geloof niet dat iemand dat bewust voor ons uiteenzet, ik denk dat dat een effect van samenleven is.

Ik denk ook niet dat totale vrijheid een goed idee is, in den extreme omdat moordenaars dan gewoon hun vrijheid uitoefenen. Samenlevingen zijn gebaseerd op onderlinge controle en een patroon van verwachtingen waar een normaal-model bij hoort (keurslijf dus).
Is dat niet juist een van de dingen die je niet wilt als je vrijheid nastreeft?
Samenleven en vrijheid zijn op sommige punten onverenigbaar. Op die punten krijg je dus dingen zoals cameratoezicht en privafielen.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Breepee schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 15:58:
Dat half intelligent Nederland het ermee associeerd is natuurlijk geenszins een argument ;) Waar die associaties vandaan komen is irrelevant, het zijn persoonlijk meningen en hebben met feiten niets te maken. In 1984 heb je ook ministeries, en dat lijkt me ook geen reden om ze in onze wereld af te schaffen.
Dat mensen niet allemaal in staat zijn de problematiek helder te articuleren, betekent niet dat een onderbuikgevoel bij een bepaald deel van de bevolking niet een hele krachtige indicatie is dat er iets mis is. Als een maatregel mij onmiddellijk aan 1984 doet denken, en dat doet het omdat het een maatregel is waarmee de overheid op grond van drogredeneringen macht over haar bevolking krijgt (terwijl ons het verhaal wordt voorgehouden dat de bevolking macht over de overheid zou hebben!), dan weet ik genoeg.
Ik zal het eens doornemen, maar je moet met mee eens zijn dan een weblog wel een wat mager wapen is in de strijd tegen cameratoezicht. Volgens mij zijn er ook voldoende onderzoeken voor te vinden.
Ja, die citeert Schneier. Een veiligheidsexpert die onderbouwde kritiek levert op nieuwe methoden die ingevoerd worden omdat ze onze veiligheid zouden verhogen, dat is bepaald niet mager. En een weblog... tjah, hoe moet je anders de wereld bereiken? Luister jij naar voordrachten van Noam Chomsky? Bijna niemand doet dat, maar na een paar van die voordrachten, waarin het ene na het andere feit wordt aangedragen, weet je opeens waarom overheden niet te vertrouwen zijn: omdat "overheden de schaduw zijn die het bedrijfsleven over het volk werpt." (John Dewey)
Volgens mij is het vrij evident dat opsporen makkelijker wordt, dus ook van echt kwalijke elementen als pedo's en moordenaars.
Yup, en om die 100 moorden en 100 verkrachtingen van kinderen die ieder jaar plaatsvinden, mag de overheid doen wat ze willen. Ik probeer liever te voorkomen dat Nederland verder naar de Amerikaanse praktijk toegaat, waarin iemand die alleen maar verdacht wordt van 'terrorisme', 'pedophilia' of (nog steeds) "anti-American sentiments" geen rechten heeft. Dat doen ze inderdaad door ons op onze emotie aan te spreken en ons allemaal bang te maken dat de zeer zeldzame ernstige misstanden ons kunnen overkomen en daarmee onze aandacht af te leiden van de werkelijke bedreigingen.
Dat het ook voor zogenaamde niet-misdadigers conqsequenties heeft, heb ik nog nergens zien aangetoond.
Kan je die niet zelf bedenken?

• Brent
Confusion schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:32:
Dat mensen niet allemaal in staat zijn de problematiek helder te articuleren, betekent niet dat een onderbuikgevoel bij een bepaald deel van de bevolking niet een hele krachtige indicatie is dat er iets mis is.
Dat half Midwest USA in ruimteschotels gelooft is voor mij ook geen reden om te denken dat er iets mis is. Ik denk dat een grote groep mensen zich mee laten slepen door hun fantasie. Ik ben nu eea van Schneier aan het doornemen. Hij lijkt me idd een man met verstand van zaken, maar denk ik dat er een verschil is tussen de USA en Nederland, in ieder geval kwa vordering in deze ontwikkelingen. Mooi voorbeeld: http://www.schneier.com/essay-091.html
De gang van zaken in Rotterdam lijkt me uitstekend. Transparant en effectief, en alleen nadelig voor de echt boosdoeners. Als dat op de een of andere manier te garanderen is via wetgeving, is dat toch mooi?
(terwijl ons het verhaal wordt voorgehouden dat de bevolking macht over de overheid zou hebben!),
Beide zijn imho fantasieen. Het is een wisselwerking tussen overheid en volk.
dan weet ik genoeg.
Genoeg om bij voorbaat een methode af te schrijven die levens kan redden?
Confusion schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:32:
Yup, en om die 100 moorden en 100 verkrachtingen van kinderen die ieder jaar plaatsvinden, mag de overheid doen wat ze willen. Ik probeer liever te voorkomen dat Nederland verder naar de Amerikaanse praktijk toegaat, waarin iemand die alleen maar verdacht wordt van 'terrorisme', 'pedophilia' of (nog steeds) "anti-American sentiments" geen rechten heeft.
Is dat erg? Zoja waarom? Koester je soms anti-Amerikaanse sentimenten (:P) Hoeveel mensen slippen er nu foutief tussendoor? Kijk, dat een computer van de FBI een dossier van me bijhoud zal me een worst wezen, het wordt pas vervelend als ik ten onrechte word opgesloten. Ik heb niet de indruk dat dat aan de orde van de dag is?
Dat doen ze inderdaad door ons op onze emotie aan te spreken en ons allemaal bang te maken dat de zeer zeldzame ernstige misstanden ons kunnen overkomen
Dat is een van de dingen die mij niet helemaal duidelijk is: worden de mensen bang gemaakt, of roepen de mensen er zelf om, of is het een vicieuze cirkel tussen die twee? Zoja, waar is de verantwoordelijkheid van de burger zelf dan, het zijn toch geen makke lammen?
en daarmee onze aandacht af te leiden van de werkelijke bedreigingen.
Dat lijkt me vooral de Amerikaanse praktijk, maar geldt die ook hier? Volgens mij is er echt een verschil tussen die cowboys en ons.
Kan je die niet zelf bedenken?
O, genoeg. Wat ik wil weten is waarom mijn verzinselen werkelijkheid zouden worden? Ik zie het nergens aannemelijk gemaakt worden dat dat ook al gebeuren. Ook Schneier zie ik zogauw niet aantonen dat er idd kwaadwillende dingen mee gedaan gaan worden. Dat dat wel kan, is evident, maar je bedient je zo van dezelfde retoriek als Bush en co inzake de terroristenmaatregelen: schuldig/misbruik tot tegendeel bewezen. Ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen, ik denk dat er voldoende macht bij de burgers ligt om het niet zover te laten lopen, maar eerlijk is eerlijk, mijn kennis daarvan is zeer beperkt.

Wat is het doemscenario precies? De privafielen hullen zich nog steeds in raadselen wat mij betreft. Kijk eens naar de gemiddelde PvdA minister: zie jij daar een samenzweerder in die als doel heeft ons het leven zuur te maken?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Breepee schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:41:
De gang van zaken in Rotterdam lijkt me uitstekend. Transparant en effectief, en alleen nadelig voor de echt boosdoeners. Als dat op de een of andere manier te garanderen is via wetgeving, is dat toch mooi?
Een voorbeeld van een situatie waarin cameratoezicht goed werkt is geen argument voor het overal maar ophangen van camera's. Jij praat over specifieke gevallen en specifieke wetgeving. Ik praat over de overheid die op grond van dezelfde argumenten, die blijkbaar voldoende zijn, een carte blanche krijgt om maar toe te kijken en af te luisteren waar ze willen. De argumenten moeten gekwalificeerd worden.
Genoeg om bij voorbaat een methode af te schrijven die levens kan redden?
Ja, wel als de overheid ondertussen allerlei methoden die meer levens zouden redden niet invoert. Dan heb ik argwaan. Bijvoorbeeld het voorstel tot het aanleggen van een DNA databank van alle burgers is er een die ik bij voorbaat afwijs. Dat is een draconische maatregel, waarvan de mogelijke nadelen niet opwegen tegen de voordelen.
Is dat erg? Zoja waarom? Koester je soms anti-Amerikaanse sentimenten (:P) Hoeveel mensen slippen er nu foutief tussendoor? Kijk, dat een computer van de FBI een dossier van me bijhoud zal me een worst wezen, het wordt pas vervelend als ik ten onrechte word opgesloten. Ik heb niet de indruk dat dat aan de orde van de dag is?
Reken maar dat dat aan de orde van de dag is: http://www.schneier.com/crypto-gram-0701.html#1
99.% nauwkeurigheid is niet genoeg en dat halen de systemen lang niet.
Dat is een van de dingen die mij niet helemaal duidelijk is: worden de mensen bang gemaakt, of roepen de mensen er zelf om, of is het een vicieuze cirkel tussen die twee? Zoja, waar is de verantwoordelijkheid van de burger zelf dan, het zijn toch geen makke lammen?
Een overheid moet de burger beschermen, ook tegen zijn eigen paranoia.
Dat lijkt me vooral de Amerikaanse praktijk, maar geldt die ook hier? Volgens mij is er echt een verschil tussen die cowboys en ons.
En blijft dat verschil ook bestaan? Denk je dat een land als Nederland niet in een dictatuur of totalitair regime kan vervallen? Kan jij voorspellen wat er op een termijn van 50 jaar gaat gebeuren? Ik durf 5 jaar niet aan.
Ook Schneier zie ik zogauw niet aantonen dat er idd kwaadwillende dingen mee gedaan gaan worden.
Dat gebeurt in de VS al grootschalig. Het wordt als excuus gebruikt om onschuldige mensen lastig te vallen en op te sluiten. Hoeveel onschuldigen zitten er in Gitmo? Dat zijn de kwade dingen. En welke goede dingen doen ze er mee? Is er al 1 terrorist door gepakt?
Wat is het doemscenario precies?
Het doemscenario is een overheid die met steun van het angstige volk de macht grijpt en alle technologische middelen inzet om aan de macht te blijven. Wat denken van een paar goed georchestreerde incidenten met buitenlanders vlak voor een volgende verkiezing. Een nipte meerderheid voor een bijzonder rechts kabinet. Denk je dat de extreem linkse organisaties die nu tegen NVU demonstraties protesteren dan niet vogelvrij zijn?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Eigenlijk zou het veel beter zijn als alle overheidsinstanties, zorginstellingen en bedrijven die privé gegevens willen beheren, die data moeten bewaren in een decentraal gehost persoonlijk digitaal dossier waarop de burger zelf - onder normale omstandigheden - toezicht heeft.

Het is een godsgruwel dat er machtsbolwerken zijn die achter de rug van de burgers om hun hele leven op allerhande netwerken laten rondslingeren en/of onuitwisbaar 'veiligstellen' voor gebruik door toekomstige nazistasinaties. Een ambtenaar, verzekeringsagent, webwinkel of watdanook moet zich gewoon netjes bij de digitale voordeur melden om een dossier op te vragen of bij te werken, en als blijkt dat een organisatie onbetrouwbaar is zal deze dat merken doordat bij alle klanten subiet de digitale deur op slot gaat. Punt uit.

Guard the guards.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]Hoeveel mensen slippen er nu foutief tussendoor? Kijk, dat een computer van de FBI een dossier van me bijhoud zal me een worst wezen, het wordt pas vervelend als ik ten onrechte word opgesloten. Ik heb niet de indruk dat dat aan de orde van de dag is?
1 persoon die onschuldig wordt opgesloten is al 1 teveel. Als jij zo'n systeem aanhangt ben je iig niet de democraat zoals Nederland die pleegt voort te brengen. En FYI, in praktijk zitten teveel mensen onschuldig vast, zelfs iets zekers als een dodencel... 100den zitten erin.

Dan krijg je ook van mij nog een nieuwe tegenvraag: wat is verdacht? Wanneer stel jij de computer zo in dat iets verdacht wordt? Je screened een half miljard mensen jij vind een false positive geen probleem maar vanaf wanneer is iets verdacht? We leven namelijk in een vrij land waar iedereen mag doen en laten wat 'ie wilt. Iets wat 'vreemd' is, is volgens de xenofobere mensen 'verdacht' (kijk maar naar Wilders). Op dat moment worden vrijheden ingeperkt louter omdat het verdacht is.

Dan blijven nog de andere vragen openstaan: kan je garanderen dat we er beter van worden? Kan je garanderen dat het geld goed besteedt wordt? Kan je ook ook garanderen dat de controleurs goed bezig zijn (de camera's op A'dam CS worden voornamelijk gebruikt om tieten te kijken)? Want ik vind namelijk dat je deze vragen veel te makkelijk opzij schuift. Erger nog, je stelt dat het nodig is om de negatieve elementen uit de samenleving te halen (terroristen, fraudeurs enzovoort) maar ik denk meer dat jij zelf een negatief mensbeeld hebt. En ik ben niet blij dat mensen met een negatief mensbeeld de touwtjes in handen krijgen.

[edit]De dagelijkse praktijk dat het niet zo snel verkeerd zal aflopen is trouwens een absurde. In de VS had niemand kunnen bevroeden dat ze binnen 10 jaar van een vrijstaat naar een staat afglijden waar de president inmiddels aan zinloze oorlog nummer 3 begint. Zelfs met een meerderheid van burgers, congresleden, rechters en generaals blijven de oorlogen komen en vrijheden gaan. Als de VS met al z'n controle al binnen 10 jaar z'n gevangenispopulatie naar 3 miljoen zielen krijgt dan is een gezonde dosis scepsis een stuk realistischer.

[ Voor 13% gewijzigd door Delerium op 24-02-2007 23:36 ]

Verwijderd

tja, hier blijft toch altijd de zelfde qoute terug komen,

They that give up their essential liberties for temporay safety, deserve neither liberty nor safety.

iedereen kent hem maar wat betekent die uitspraak en welke les kunnen we er uit trekken. ten eerste kun je de zin in 2 delen opdelen: 'give up their essential liberties' en 'temporary safety'. ik begin voor het gemak even met de 2e.

'temporary safety'. wat is 'tijdelijke veiligheid'? eigenlijk is dit een best wel makkelijke vraag. veiligheid voor het hier en nu. oftewel veiligheig die er over 10 jaar bijvoorbeeld niet meer tot doet en niks tot weinig meer betekent.

'give up their essential liberties'. oftwel het opgeven van esseniele vrijheden. wat zijn 'esseniele vrijheden'? dit is een moeilijke vraag en dit is denk ik ook waarom zoveel mensen de quoute niet goed begrijpen. vrijheden moet je interperteren als rechten, want dat is eigenlijk waar het om gaat. het opgeven van je rechten.

als nederlands staatsburger heb je bepaalde rechten die jouw zijn gegeven. die rechten zijn jouw gegeven om jouw als individu te beschermen. te beschermen tegen dat wat jouw leven als individu op deze wereld in gevaar brengt, oftewel tegen dat wat jouw van jouw individualiteit wil beroven. oftewel dat wat jouw niet meer als indivdu maakt.

als mens ben je een individu. een persoon. een persoon met zijn eigen karakter. zijn eigen naam en zijn eigen eigenaardigheden. zijn eigen gewoontes. zijn eigen ideeen en geloven. zijn eigen kijk op de wereld en zijn eigen kijk op problemen die onstaant. dat is wat het betekent om een individu te zijn

en ja, soms zorgt dat voor problemen maar er is niemand op deze planeet die het recht heeft om jouw daarvan te beroven. om te bepalen hoe jouw karakter er uit mag zien. hoe jij je eigenaardigheden invult of je gewoontes. of hoe jij over bepaalde etische problemen denk of welk geloof jij aanhant. of hoe jij een probleem bekijkt en oplost.

niemand heeft het recht om jouw daarvan te beroven en dat zijn de vrijheden, jouw essential liberties, die jouw beschermen dat iemand jouw in een keurslijf stopt, of jouw leven bepaalt en er van jouw als mens niets meer overblijft dan een robot, een slaaf, die alleen maar opdrachten en regels uitvoert en geen eigen geest meer mag hebben. onderdrukt en zwoegend, uitgebuit wordt door het systeem om hem heen.

je snapt dus hoe belangrijk het is om zelf je eigen leven in te mogen vullen en privacy is het wapen jouw rechten als individu te beschermen. zonder privacy kun je je niet meer verdedigen en kun je je leven als indivdu wel vaarwel zeggen.

dus wat meneer Benjamin Franklin ons voor waarschuwt is dat wij geen hele systeemen moeten opzetten waarmee we onze eigen vrijheden in gevaar brengen voor iets wat over een tijdje er niet meer tot doet.

oftwel we moeten geen BigBrother samenleving opbouwen alleen maar omdat er nu wat extreme fundamentalistische moslism rondlopen omdat zo'n systeem vroeg of laat tegen ons wordt gebruitkt. kijk maar naar de geschiedenis. hoe eerst eeen systeem, het bevolkings register, onderscheid maakte op geloof wat later tot zeer grote effiencie werd gebruikt door de democratische gekozen Adolf hitler die hier gretig gebruikt van maakte.

en ga nou niet zeggen dat er niet nog zo'n extreem-rechtse leider zal kunnen opstaan. kijk alleen maar naar de PVV of het vlaamsbelang. die achterban heeft het niet zo met moslims en wordt alleen maar groter. als zo'n partij de overhand krijgt zijn concentratie-kampen voor moslims slechts nog een kwestie van tijd. met wat slimme propaganda wist goebels de concentratie-kampen tot het einde van de oorlog verborgen te houden. pas toen duitsland verslagen was zagen mens hoe dom ze waren geweest en wat het opgeven van hun vrijheden tot gevolg had.

dus nee, geef nooit je essentiele vrijheden op om een probleem wat alleen nu speelt op te lossen. sommige problemen horen nou eenmaal bij het leven. dat er iemand berooft wordt is jammer maar door op elke hoek, in elke woonwijk een camera te hangen lost dat echt niet op.

ik vraag me trouwens serieuze af hoeveel mensen er vandaag de dag nog bang en angstig worden van de Molukse gijzelingen of de RaRA? de meeste mensen zijn dit allang weer vergeten en gaan over tot de orde van de dag. stel je voor dat we toen ook tot zulke vergaande maatregelen waren overgegaan. wat voor samenleving hadden we dan nu gehad. denk daar maar eens over na.

• Brent
Confusion schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:51:
een carte blanche krijgt om maar toe te kijken en af te luisteren waar ze willen. De argumenten moeten gekwalificeerd worden.
Krijgen ze die? En hoe worden die argumenten gekwalificeerd (of hoe zou het moeten)?
Bijvoorbeeld het voorstel tot het aanleggen van een DNA databank van alle burgers is er een die ik bij voorbaat afwijs. Dat is een draconische maatregel, waarvan de mogelijke nadelen niet opwegen tegen de voordelen.
Ik vind het te vaag. Men zei precies zulke dingen over de trein, de auto en zo'n beetje elke vernieuwing. Is het niet een aldoende leren? En wat maakt je geloven dat het een uitlevering van alles wat je heilig is betekent?
Reken maar dat dat aan de orde van de dag is: http://www.schneier.com/crypto-gram-0701.html#1
99.% nauwkeurigheid is niet genoeg en dat halen de systemen lang niet.
Dat soort percentages zijn marketing. Ik wil graag weten wat de daadwerkelijk aantal false-positives is en op basis daarvan zulke percentages vaststellen en bepalen of het een goed idee is of niet. Scheier komt met niet 1 concreeet voorbeeld. Toegegeven, de Amerikanen kennende zal het wel strikt geheim worden gehouden, maar dat is iets waar wij het beter in kunnen en moeten doen.
En blijft dat verschil ook bestaan? Denk je dat een land als Nederland niet in een dictatuur of totalitair regime kan vervallen?
Dat denk ik ja. Ik geloof dat de machtsspreiding in Nederland groot genoeg is, het land te klein (we denken hier alsof we 1 groot dorp zijn als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de USA) en de Nederlanders te verstandig om zich in grote getalen voor zulke onzin te laten winnen. Optimist dus.
Dat gebeurt in de VS al grootschalig. Het wordt als excuus gebruikt om onschuldige mensen lastig te vallen en op te sluiten. Hoeveel onschuldigen zitten er in Gitmo? Dat zijn de kwade dingen. En welke goede dingen doen ze er mee? Is er al 1 terrorist door gepakt?
Mee eens, maar de populatie in Gitmo bestaat volgens mij niet voornamelijk uit opgepakte reizigers, maar uit POWs (die idd onterecht en volkomen fout vastzitten). Dat lijken me twee aparte problemen, met misschien eenzelfde oorzaak (een te proactieve regering om het mild te zeggen). Helaas speelt het gebrek aan data ons parten.
Denk je dat de extreem linkse organisaties die nu tegen NVU demonstraties protesteren dan niet vogelvrij zijn?
Extreem links en extreem rechts zijn uitwisselbaar voor mijn part: een zeer beperkte groep fanatici waar ik meer om moet grinniken dan dat ik bang ben dat hun werelddominatie aanstonds is. Als ze mekaar uitroeien krijgen ze mijn onmiddelijke instemming, maar die kansen schat ik bijzonder klein in. Je merkt dat om Wilders al een cordon sanitaire ligt, en die kerel is nog bijzonder gematigd vergelijken bij het uitschot waar jij het over hebt.
ecteinascidin schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 23:33:
1 persoon die onschuldig wordt opgesloten is al 1 teveel.
Oneens, en dat is niet ondemocratisch van me. Er zitten ook oude stijl opsporing wel eens mensen fout vast, paar jaar terug heeft Peter Repelsteel de Vries er nog een paar vrij gekregen terwijl ze al een tijdje vastzaten (ben de naam van de zaak even kwijt). Dat is voor mij reden voor een grondig onderzoek, alvorens heel het forensisch onderzoek tot nader order te schorsen. Als er echt iets grondig mis blijkt te zitten, kan dat de conquentie zijn, maar niet eerder, omdat er ook zaken zijn waarin misdadigers nog met die bepaalde opsporingsmethode gevangen kunnen worden. Je hebt niet alleen een plicht jegens de onschuldigen, ook jegens slachtoffers. Het zal altijd lastig zijn de juiste balans te vinden, maar dankzij de voortreffelijke bureaucratie (positief) zullen er genoeg koppen zich erover buigen en uiteindelijk het juiste doen. Zoniet, elke vier jaar mag je kiezen en verkozen worden.
En FYI, in praktijk zitten teveel mensen onschuldig vast, zelfs iets zekers als een dodencel... 100den zitten erin.
Gelukkig hebben we hier geen dodelcel, maar het is nu eenmaal nooit te voorkomen dat je de verkeerde vastzet. Volgens mij geen enkele reden om te staken met opsporingsonderzoek. Het enige wat gedaan kan worden is dat aantal te minimaliseren en daarin gaat me niets te ver.
Dan krijg je ook van mij nog een nieuwe tegenvraag: wat is verdacht? Wanneer stel jij de computer zo in dat iets verdacht wordt? Je screened een half miljard mensen jij vind een false positive geen probleem maar vanaf wanneer is iets verdacht? We leven namelijk in een vrij land waar iedereen mag doen en laten wat 'ie wilt. Iets wat 'vreemd' is, is volgens de xenofobere mensen 'verdacht' (kijk maar naar Wilders). Op dat moment worden vrijheden ingeperkt louter omdat het verdacht is.
Zoals ik al eerder zei, mij lijkt de consequentie in ieder geval dat men zich netjes gaat gedragen, dus mission accomplished wat dat betreft. Mijn vrijheid wordt niet ingeperkt doordat een computer me een verdachtscore van 30% meegeeft. Mijn vrijheid wordt ingeperkt op het moment dat ik er onterecht consequenties van ondervind (dat ik word opgepakt oid). Ik zie dat aantal niet toenemen dankzij een DNA databank. Misschien moeten opsporingsmedewerkers gescreend worden op xenofobie en alleen mensen met een lage score mogen meedoen.
Erger nog, je stelt dat het nodig is om de negatieve elementen uit de samenleving te halen (terroristen, fraudeurs enzovoort) maar ik denk meer dat jij zelf een negatief mensbeeld hebt.
Integendeel, ik denk dat ik het meest positieve mensbeeld van allemaal heb. Ik geloof namelijk niet dat 1984 waarheid kan worden, al zou Groep Wilders dat willen. Ik denk dat ook de watchers mensen met gezond verstand zijn en brave democraten die snappen welke macht ze hebben en deze niet moeten misbruiken. Voor het geval ze toch doen, moet er een club zijn die de watchers watcht, en daarmee heb ik er voldoende vertrouwen in. Noem het naief, maar ik geloof gewoon niet in de overnight politiestaat.
In de VS had niemand kunnen bevroeden dat ze binnen 10 jaar van een vrijstaat naar een staat afglijden waar de president inmiddels aan zinloze oorlog nummer 3 begint.
De President aldaar is dan ook meer een verkozen dictator dan staatshoofd van een gekozen regering en heeft veel teveel soeveiniteit. Macht is in de meeste democratieen veel meer gespreid en bovendien hebben we hier geen Biblebelt om idioten uit te oogsten. Ik denk dus dat het hier niet zo'n vaart zal lopen, we hebben genoeg kritische elementen in de Tweede Kamer om daarop toe te zien.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Breepee schreef op zondag 25 februari 2007 @ 10:23:
mij lijkt de consequentie in ieder geval dat men zich netjes gaat gedragen,
Definieer eerst maar eens dat 'netjes', daar heb je nu regelmatig overheen gelezen maar ik pleit gewoon simpelweg dat jij de gevaarlijkste persoon bent en opgepakt dient te worden. Zolang die bewering staat heb je geen enkele garantie dat het niet zo zal zijn.

• Brent
ecteinascidin schreef op zondag 25 februari 2007 @ 11:17:
[...]

Definieer eerst maar eens dat 'netjes', daar heb je nu regelmatig overheen gelezen maar ik pleit gewoon simpelweg dat jij de gevaarlijkste persoon bent en opgepakt dient te worden. Zolang die bewering staat heb je geen enkele garantie dat het niet zo zal zijn.
CTRL+F eens op pindakaas. Merk op dat ik nergens een mening uitspreek.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Breepee schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:10:
[...]CTRL+F eens op pindakaas. Merk op dat ik nergens een mening uitspreek.
Is dat alles wat je aan garantie geeft? Dat nog naast je fantasieen over de perfecte wereld welke niet in de krant terug te vinden is? Dat is dan een extra argument voor privafilie.

"Juist vanwege het feit dat zulke dingen 'onmogelijk' worden".. en vervolgens mag ik geen boterham met pindakaas op dinsdag ipv woensdag eten. Wat een aanslag op mijn vrijheid.
* Delerium denkt dat Breepee stiekem ook gewoon ook tegen privacyschending is.

[ Voor 25% gewijzigd door Delerium op 25-02-2007 13:42 ]

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Breepee schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:43:
Is het daarom niet een goed idee om juist dit soort controle weer eens in te voeren? Ik zie die oorlogen steeds meer als golfbeweging (extreemrechts groeit op dezelfde sentimenten die tot WO1 leidden bijvoorbeeld) en dan lijkt me een controlestaat een milde manier om het volk weer eens wakker te schudden.
Controle/harde-aanpak/... is een onderdeel van extreemrechts, tijdens een periode van vrijheid (bv jaren 20), beginnen mensen de drang naar authoriteit te krijgen. Zeker als de economie niet meer zo goed doet en je ziet in de jaren 30 de overgang naar authoritaire staten.

Ik zie hoe de "perfecte hamster" van mijn hamstertheorie geillustreerd wordt.
Breepee schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:08:
Juist omdat het door 250 agenten uit 'interesse' eens even doorgekeken wordt. Juist omdat we daar in de krant alles over lezen. Als deze 'transparantie' zich op alle fronten voor alle mensen doorzet, denk je straks wel even drie keer na voordat je mogelijk abnormaal gedrag vertoont, dwz: nu eens op donderdag pindakaas mee ipv hagelslag, of nu een loopje over de wallen met aansluitend bezoek ipv met de metro er onderdoor, nu eens vreemdgaan ipv netjes naar vrouw/vriendin.
Je denkt straks wel even 3x na voordat je mogelijk abnormaal gedrag vertoont en zelfs de keuze tussen pindakaas en hagelslag kan een verschil uitmaken. Stel dat Stalin eist dat zijn burgers lantarenpalen links ipv rechts voorbij moeten wandelen. Een "heldenkind" betrapt iemand op het abnormaal gedrag (rechts voorbij wandelen), verklikt het aan de KGB, de "rechtswandelaar" wordt opgepakt en verdwijnt (je weet wel, bepaalde dubieuze luchttransporten, gitmo-achtige concentratiekampen,...). De omstaanders, mensen in de straat, krantenlezers,... denken "de rechtswandelaar moet maar even 3x nadenken voordat je mogelijk abnormaal gedrag vertoont" en praten het goed. De "perfecte hamster" is een godsgeschenk voor Stalin.

Onder Saddam's regime was het niet veel anders, als de burgers niet raar deden, dan doet het regime ook niet raar.
Juist vanwege het feit dat zulke dingen 'onmogelijk' worden (dwz: je wil niet dat het dorp over je roddelt/de politie je vrouw komt vertellen dat je een geurtje hebt gekocht waar zij niet van houdt/je in de Telegraaf komt omdat agenten je buitenhuwelijkse liefdes gelekt hebben). Dat zorgt voor nare situaties en het makkelijkst om dat te voorkomen is het gewoon niet te doen, je neus zelf de juiste kant op te dwingen en je in een keurig, normaal keurslijf te persen.
Momenteel zitten bepaalde stromingen in ex-Soviet-staten de KGB te verheerlijken, toen de KGB regelmatig mensen oppakte was oa de Gijzeling in Beslan niet mogelijk geweest.
Het hoeft geen enge centrale overheid te zijn die het doet; het geheel van overheid, politie, kranten, kapitalisme (er zit altijd geld in smakelijk nieuws) en kortom onszelf (roddelen heeft ons gemaakt tot wat we zijn, het is datgene wat ons scheidt van de dieren en onze complexe samenlevingen als gevolg heeft gehad). Je moet meer aan Brave New World denken, ik hintte er al naar, dan 1984. Kijk, het is zeker dat er (dat dataminen in al die gegevens) eea aan echte criminelen mee te pakken valt, dus dat is zeker mooi meegenomen. Als het overige, ja, dat betreffen waarschijnlijk allemaal dingen die inderdaad niet mogen, maar waar in de regel niet over gevallen wordt omdat het moeilijk te bewijzen is, niet ernstig van aard of te duur is om aan te pakken. Burgertje pesten dus, zoals velen het zouden noemen, maar ondertussen zijn draagt het (misschien/waarschijnlijk) bij aan burgerlijke gehoorzaamheid. Bovendien schreeuwen diezelfde dimwits er het hards om.
Juist omdat het gevaar niet enkel in een slechte overheid kan zitten, maar eerder in de mensheid (geheel van overheid, politie, kranten, kapitalisme en kortom onszelf) ingebakken zit, moeten we er voorzichtiger mee omgaan. Bij Stalin, Saddam,... heb je idd minder criminaliteit omdat iedereen in een keurslijf geperst wordt. Burgelijke gehoorzaamheid staat niet gelijk aan slaafs het regime volgen, wanneer dingen uit de hand lopen, dan moeten er burgelijke ongehoorzaamheid ontstaan (tenzij als je het regime slaafs wilt volgen).
Overigens, wat me niet duidelijk is, is waar die drang naar controlemiddelen bij politici vandaan komt. Ze beweren vaak dat ze 'angsten' onder de bevolking zien, en veel burgers sluiten zich daarbij aan. Of hebben ze een agenda en is het een samenzwering? Zoja, waarom? Bovendien, de privafielen (sorry, ken even geen beter woord om ze op een hoop te gooien) roepen vaak dat het uit terrorismeoverwegingen gedaan wordt, maar wat dacht je van de pedofielen, verkrachters en moordenaars? Ik vind het een mooi streven die lui aan te pakken. Dat er foutief mensen worden opgepakt (ik moet dat nog zien, ik geloof niet zo in dat agenten/politici voor hun lol mensen wegzetten) is het misschien wel waard? Nu (en laten we het niet over vroeger hebben) gebeurt dat ook. Wat is concreet het doemscenario?
Terrorisme is 1 van de hoofdmarketingredenen om controlemiddelen in te voeren. In België zijn kidnappers/verkrachters ook een populaire marketingreden om de controlemiddelen aan de man te brengen.

Een "doemscenario" gebaseert op huidige technologieën en wat er in de hedendaagse politiek bespreekbaar is. De technologische oplossingen en infrastructuur staat klaar om dit in de komende 5 jaar in te voeren. Vele "hamsters" wuiven het weg als doemscenario of consparicy, eenvoudige middelen om stukken tekst die buiten hun leefwereld valt weg te wuiven. Aangezien de "hamsters" het wegwuiven kan de politiek zulke dingen probleemloos invoeren.: rapture in "Telegraaf: 'Belastingdienst gaat jagen o..."
Breepee schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 15:58:
Volgens mij is het vrij evident dat opsporen makkelijker wordt, dus ook van echt kwalijke elementen als pedo's en moordenaars. Dat het ook voor zogenaamde niet-misdadigers conqsequenties heeft, heb ik nog nergens zien aangetoond. Misschien in dat weblog wat je net aangaf, zal het straks effe doornemen, maar de positieve effecten lijken me vaststaan.
Zal ff uitrekenen wat de verhouding tussen accuratie, aantal onschuldigen,... tov de bevolking van 16 miljoen burgers.
  • Een goed werkend apparaat kan 99% halen, er is dus nog 1% fout en dat zijn 160000 burgers.
  • Een beter werkend apparaat kan 99,9% halen, er is dus nog 0,1% fout en dat zijn 16000 burgers.
  • Een erg goed werkend apparaat kan 99,99% halen, er is dus nog 0,01% fout en dat zijn 1600 burgers.
  • Een erg erg goed werkend apparaat kan 99,999% halen, er is dus nog 0,001% fout en dat zijn 160 burgers.
Dat bepalen we met zijn allen, op een veelal onbewuste manier. Je leert automagisch dat je met mes en vork eet bijvoorbeeld. Niemand die het in zijn hoofd haalt consequent met zijn vingers te eten, terwijl er opzich niets mis mee is als je je handen schoon houdt. Zo kun je op ongeveer alle vlakken van je leven en persoonlijkheid wel vinden waar je eigenlijk gewoon in een keurslijf zit. Bijna iedereen werkt van 9-5, ambieert een mooi VINEX-woning met 30m2 tuin. Ik denk niet dat als je totale vrijheid hebt dat je dan onze samenleving (voorgaande) krijgt. Niet dat dat erg is, je leert gewoon dat dat de manier is waarop het gaat. Ik geloof niet dat iemand dat bewust voor ons uiteenzet, ik denk dat dat een effect van samenleven is.
In regime waar alle vorken en messen opgehaald werden om de wapenindustrie van staal te voorzien, leert iedereen automagisch dat je met je handen eet en niemand haalt in zijn hoofd om te eten op een ander manier. Niks aan de hand, omdat het de keurslijf is en iedereen doet het. In een land waar iedereen van zonsopgang tot zonsondergang werkt is er ook niks aan de hand omdat iedereen het doet en het is de keurslijf.

Bij een huizentekort in het land kan de overheid beslissen om de bruikbare oppervlakte voor gezinnen te beperken tot max 100m², tenzij als je een groot gezin hebt. Vanaf 3 kinderen krijg je bonus vierkante meters, het regime heeft nieuwe arbeiders en soldaten (om de externe vijand overhoop te schieten) nodig. Aangezien de regel/keurslijf voor iedereen hetzelfde is en je hebt nog nooit iets anders gekend, is er niks aan de hand.

Een overgrote meerderheid wilt graag bloembollen en tuinkabouters buiten zetten, om het tuintekort op te lossen kan de overheid beslissen om de tuinoppervlaktes op te delen in 10m² vakjes. Ze krijgen meer mensen de kans om hun bloembollen en tuinkabouters buiten te zetten. Meer vierkante meters heb je toch niet nodig? Of ben je een illegale landbouwer die meer grond probeert te claimen voor winstbejag? Die sla, prei, erwten, kippen,... willen kweken en een doorn in de ogen van de bloembollen/tuinkabouter-neerzettende-buren vormt. Het aantal huisdieren wordt op 2 stuks gelimiteerd om te voorkomen dat bv een oude dame met 20 katten de buurt kan terroriseren door alle tuinkabouters om te lopen, te knabbelen aan planten, bloembollen uit de grond te graven en grootschalige verspreiding van uitwerpselen.

De stijgende olieprijzen (en olieschaarste) zal ervoor zorgen dat de burgers geen auto mogen rijden om het leger van olie te voorzien. Voortaan zal de keurslijf eisen dat alle burgers afstanden tot 20 km met de fiets aflegt en het openbaar vervoer is ook toegelaten. Werken in een nachtploeg van een afgelegen fabriek is geen excuus, zulke fabrieken moeten voor woon-werk-bussen zorgen die tot in jouw wijk rijden. Aangezien iedereen dit gewend is, is er ook geen vuiltje aan de lucht.

De veiligheidsvoorschriften in de industrie is te duur en ondermijnt onze concurrentiepositie tov China. Afschaffen die handel en aangezien iedereen zo werkt, is er niks aan de hand. Regelmatig sneuvelen mensen aan machines, eigen schuld dikken bult en het waarschuwt anderen voor de gevaren van de machines. Voor elke onderdeel van de veiligheidsvoorschriften (als is het maar een stomme kap rond een riem van een kolomboor) zijn er veel mensen gesneuveld geweest.

Vijf-minuten-haat zal ik ook maar toevoegen, tijdens de rook/drinkpauze's en de lunchpauze laten televisies op het werk: Eerst beelden van een aanslag zien zodat mensen emotioneel woedend reageren, dan krijg je de kop van Ben Laden voor de woedeclimax en uiteindelijk volgt een speech van de leider. Hij leidt onze troepen naar de overwinning, de strijd tegen het kwaad gaan we winnen,...
Afbeeldingslocatie: http://www.sourcewatch.org/images/b/b6/Saddam_Hussein.jpg :D
Ik denk ook niet dat totale vrijheid een goed idee is, in den extreme omdat moordenaars dan gewoon hun vrijheid uitoefenen. Samenlevingen zijn gebaseerd op onderlinge controle en een patroon van verwachtingen waar een normaal-model bij hoort (keurslijf dus).
U hebt in geen enkele dictatuur te klagen, zolang u maar gedraagt zoals iedereen zich gedraagt? Zeker als u niks anders gekend heeft en het leven in een dictatuur als de enige referentiekader hebt?
Niks aan de hand als er hier en daar paar abnormale (van de keurslijf afwijkende) hamsters gelicht worden en verwijderd worden. De CIA-vluchten zijn tot aan de Duitsers geraakt, een Nederlander oppakken zou niet zoveel anders werken dan een Duitser oppakken?
Je posten illustreren de perfecte makke lammen, de kudde volgen omdat het de keurslijf is en iedereen doet het.
Dat hadden ze (Nederlanders) tijdens WOII ook gedacht, volgens mij is er echt een verschil tussen die braadworstvreters en ons? Toen dachten ze dat er niks verkeerd was aan het noteren van de godsdienst in de bevolkingsregisters en ze blijven het volhouden. De bezetter moeten maar wat SQL-code over de bevolkingsregisters smijten en ze weten waar ze moeten zijn om mensen op te pakken. In België had men vrij snel door dat er iets niet klopte zodat de bevolkingsregisters verbrandt werden om te voorkomen dat deze databases in verkeerde handen te vallen. Nu is Nederland weer bezig met databases in te voeren. Het volgende gevaar zal niet van de oosterburen komen en de burgers/kiezers horen hun rechten te beschermen en gevaarlijke tools zoals databases inperken om de potentiële misbruiken te minimaliseren.
O, genoeg. Wat ik wil weten is waarom mijn verzinselen werkelijkheid zouden worden? Ik zie het nergens aannemelijk gemaakt worden dat dat ook al gebeuren. Ook Schneier zie ik zogauw niet aantonen dat er idd kwaadwillende dingen mee gedaan gaan worden. Dat dat wel kan, is evident, maar je bedient je zo van dezelfde retoriek als Bush en co inzake de terroristenmaatregelen: schuldig/misbruik tot tegendeel bewezen. Ik geloof niet dat het zo'n vaart zal lopen, ik denk dat er voldoende macht bij de burgers ligt om het niet zover te laten lopen, maar eerlijk is eerlijk, mijn kennis daarvan is zeer beperkt.
Dacht men tijdens de jaren 30 ook en na de oorlog begonnen de burgers wakker te worden en af te vragen hoe dat allemaal mogelijk is. Aanzien de meeste zaken van WOII ondertussen uitgebreid gedocumenteerd is, kunnen we nu dingen vrij vroeg zien aankomen.

Geschiedenislessen op de schoolbanken besteden vrij weinig aandacht aan het verleden en het heden te linken om hedendaagse problemen te verklaren en gevaren van bepaalde ontwikkelingen in te zien. Jaren 30, Mussolini's fascisme, WOII,... worden veel te snel gelinkt aan massavernietigingskampen (meestal wordt de verkeerde term "concentratiekampen" ervoor gebruikt). Aangezien niks zo erg als de massavernietigingskampen is, kan je ook geen WOII-vergelijkingen maken. Hierop is Godwin Law gebaseerd en het is vrij duidelijk waarom Godwin ongewenst is. We kunnen idd alle lessen van WOII negeren en dingen goed praten zolang er geen mensen vergast (gevoelige noot) worden, achteraf zullen we de ravage moeten aanschouwen en tot conclusie komen dat we WOII overtreft hebben. (de grotere bevolkingen zorgt voor meer potentiële dodentallen en de wapens zijn een stuk krachtiger geworden)
Ik vind het te vaag. Men zei precies zulke dingen over de trein, de auto en zo'n beetje elke vernieuwing. Is het niet een aldoende leren? En wat maakt je geloven dat het een uitlevering van alles wat je heilig is betekent?
Zonder treinen en auto's komen ze je wel met een paard en kar ophalen. Van paard en kar naar politieauto is een klein technologische sprong, de politieagenten kunnen slechts sneller verplaatsen, niks meer of minder. De sprong van een agent die naast de rijbaan staat en wat nummerplaten onthoudt/opschrijft naar een wegennet vol camera's die nummerplaten met lokatie en tijdstip in een database smijten is een fundamenteel verschil. Een agent met paar nummerplaatjes kan bijna niks doen en de database biedt alle mogelijkheden dat je kan inbeelden. Trajectcontrole kan je door wat SQL-code en wat handig scripten verwezenlijken, wegenvignetten kunnen gecontroleerd worden, maar er hangt een grote waslijst nadelen aan zo'n systeem.

bv Autodieven die parkings van supermarkten, restaurants en andere plaatsen met weinig bewaking in de gaten houden. En perfect weten waar en wanneer een bepaalde merk/type/wagen klaar staat om gesteeld te worden. Een evil-overheid is nog eens niet nodig om nadelen op te sommen.

Naast dat je overal tegelijkertijd 24/7 kan controleren, is het bewaren van gegevens in een database erg efficiënt en goedkoop. Heel tweakers.net past op 10GB harde schijfje en alle nummerplaten + tijdstippen + GPS-coördinaten passen probleemloos op een 320GB harde schijf. Voor minder dan 100 euro kan men gemakkelijk een jaar data over auto's bewaren, dan is het zeer verleidelijk om data tot de oneindigheid te bewaren. En de data is zeer gemakkelijk verwerkbaar tov de bevolkingsregisters (boeken van vroeger) verspreidt over de gemeentehuizen van het land. Wanneer wetgevingen veranderen, kan men de data gebruiken om dingen die vroeger legaal waren te bestraffen.
Dat soort percentages zijn marketing. Ik wil graag weten wat de daadwerkelijk aantal false-positives is en op basis daarvan zulke percentages vaststellen en bepalen of het een goed idee is of niet. Scheier komt met niet 1 concreeet voorbeeld. Toegegeven, de Amerikanen kennende zal het wel strikt geheim worden gehouden, maar dat is iets waar wij het beter in kunnen en moeten doen.
Als 99% marketing is, dan kan de reële accuratie bv op slechts 95% liggen en je spreekt over 800000 onschuldige burgers die als verdacht bestempeld wordt.
Dat denk ik ja. Ik geloof dat de machtsspreiding in Nederland groot genoeg is, het land te klein (we denken hier alsof we 1 groot dorp zijn als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de USA) en de Nederlanders te verstandig om zich in grote getalen voor zulke onzin te laten winnen. Optimist dus.
Zolang we waakzaam blijven en problemen direct opmerken zullen de politiekers terugdeinzen van het volk. Dan zullen de politiekers even 3x nadenken voordat de burgers proberen kaal te plukken. Maar als het land vooral uit perfecte hamsters die een keurslijf willen, dan zal alles over ons heen gaan. Alles van dictaturen (inclusief WOII, 1984,...) zal dan over ons heen vloeien. Straks worden we nog door de Chinezen, Russen en moslims bevrijd. :+ Vooral omdat onze vrijheden/burgerrechten aan een snel tempo zullen dalen tot ver onder het niveau van de gemiddelde burger onder het Chinese CCP-regime. Momenteel hebben de Chinezen in hun binnenlandse vluchten meer vrijheid dan wanneer wij op vakantie gaan.
Mee eens, maar de populatie in Gitmo bestaat volgens mij niet voornamelijk uit opgepakte reizigers, maar uit POWs (die idd onterecht en volkomen fout vastzitten). Dat lijken me twee aparte problemen, met misschien eenzelfde oorzaak (een te proactieve regering om het mild te zeggen). Helaas speelt het gebrek aan data ons parten.
De Amerikaanse wetgeving is zodanig veranderd, dat de eerste beste dissident (andersdenkende) de stempel "terrorist" of ander krachtterm over zich kan krijgen. En het volk zit te juichen om hem aan de hoogste boom op te hangen. http://www.youtube.com/watch?v=uqxmPjB0WSs
Extreem links en extreem rechts zijn uitwisselbaar voor mijn part: een zeer beperkte groep fanatici waar ik meer om moet grinniken dan dat ik bang ben dat hun werelddominatie aanstonds is. Als ze mekaar uitroeien krijgen ze mijn onmiddelijke instemming, maar die kansen schat ik bijzonder klein in. Je merkt dat om Wilders al een cordon sanitaire ligt, en die kerel is nog bijzonder gematigd vergelijken bij het uitschot waar jij het over hebt.
De beiden zijn in de wereldgeschiedenis aan de macht gekomen en de resultaten van hun regime's zijn ook vrij duidelijk omschreven. Als ze elkaar uitroeien als in Hitler versus Stalin, de beide leiders pakken de "gemiddelde hamsters" en smijten het op het slagveld om elkaar te proberen uit te roeien. Ook de "perfecte hamster" wordt bij z'n nekvel gepakt en het slagveld ingesmeten.

Cordon sanitaire werkt niet, zal doorverwijzen naar een post over extreemrechts en voorsmaakje van laatste 20 jaar extreemrechts in België: rapture in "PVV: Geen bewindslieden met dubbele nati..."
Oneens, en dat is niet ondemocratisch van me. Er zitten ook oude stijl opsporing wel eens mensen fout vast, paar jaar terug heeft Peter Repelsteel de Vries er nog een paar vrij gekregen terwijl ze al een tijdje vastzaten (ben de naam van de zaak even kwijt). Dat is voor mij reden voor een grondig onderzoek, alvorens heel het forensisch onderzoek tot nader order te schorsen. Als er echt iets grondig mis blijkt te zitten, kan dat de conquentie zijn, maar niet eerder, omdat er ook zaken zijn waarin misdadigers nog met die bepaalde opsporingsmethode gevangen kunnen worden. Je hebt niet alleen een plicht jegens de onschuldigen, ook jegens slachtoffers. Het zal altijd lastig zijn de juiste balans te vinden, maar dankzij de voortreffelijke bureaucratie (positief) zullen er genoeg koppen zich erover buigen en uiteindelijk het juiste doen. Zoniet, elke vier jaar mag je kiezen en verkozen worden.
1 van de problemen is dat we normaal gezien ervan uit gaan dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is. Maar met het huidige terrorisme-gekte probeert men het om te keren naar verdacht/schuldig (desnoods martelen totdat je een bekentenis aflegt, dit is ondertussen in de VS mogelijk) en je krijgt weinig kansen om het tegendeel te bewijzen.
Göring: "Why, of course, the people don't want war. Why would some poor slob on a farm want to risk his life in a war when the best that he can get out of it is to come back to his farm in one piece. Naturally, the common people don't want war; neither in Russia nor in England nor in America, nor for that matter in Germany. That is understood. But, after all, it is the leaders of the country who determine the policy and it is always a simple matter to drag the people along, whether it is a democracy or a fascist dictatorship or a Parliament or a Communist dictatorship."

Gilbert: "There is one difference. In a democracy, the people have some say in the matter through their elected representatives, and in the United States only Congress can declare wars."

Göring: "Oh, that is all well and good, but, voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to danger. It works the same way in any country."
Verkiezingen zijn niet heilig, democratie is de dictatuur van de meerderheid, een dictator moet slechts de meerderheid tot aanbidden van de leider brengen en massaal op de leider stemmen. Met de nodige propaganda kan je een democratie in een dictatuur omvormen. Vooral als je het volk kan overtuigen dat er slechts 1 goede leider/partij is en je hoort daarop te stemmen en de "perfecte hamster" die alles goed vindt omdat iedereen het doet is ideaal om keer op keer op dezelfde partij te stemmen.
Gelukkig hebben we hier geen dodelcel, maar het is nu eenmaal nooit te voorkomen dat je de verkeerde vastzet. Volgens mij geen enkele reden om te staken met opsporingsonderzoek. Het enige wat gedaan kan worden is dat aantal te minimaliseren en daarin gaat me niets te ver.
Als het volk zit te juichen om verdachten of mensen die een krachtterm over zich krijgen aan de hoogste boom op te hangen, dan zijn er niet eens dodencellen nodig. Live op straat lynchen of tegen een muur plaatsen om neer te schieten of op een open schietveld los laten om als live-training-doelwitten voor het leger te dienen.
Zoals ik al eerder zei, mij lijkt de consequentie in ieder geval dat men zich netjes gaat gedragen, dus mission accomplished wat dat betreft. Mijn vrijheid wordt niet ingeperkt doordat een computer me een verdachtscore van 30% meegeeft. Mijn vrijheid wordt ingeperkt op het moment dat ik er onterecht consequenties van ondervind (dat ik word opgepakt oid). Ik zie dat aantal niet toenemen dankzij een DNA databank. Misschien moeten opsporingsmedewerkers gescreend worden op xenofobie en alleen mensen met een lage score mogen meedoen.
Naast de fouten, vragen we af hoe de criteria eruit zien. Als iemand geen varkensvlees eet, levert dat bv 10 punten op. Maar als iemand wel varkensvlees eet, dan kan het een under-cover-baardman zijn die tussen het volk probeert te mengen, dat levert bv 20 punten op. Het levert alleen maar meer fouten en problemen op.
Integendeel, ik denk dat ik het meest positieve mensbeeld van allemaal heb. Ik geloof namelijk niet dat 1984 waarheid kan worden, al zou Groep Wilders dat willen. Ik denk dat ook de watchers mensen met gezond verstand zijn en brave democraten die snappen welke macht ze hebben en deze niet moeten misbruiken. Voor het geval ze toch doen, moet er een club zijn die de watchers watcht, en daarmee heb ik er voldoende vertrouwen in. Noem het naief, maar ik geloof gewoon niet in de overnight politiestaat.
De "gemiddelde hamsters" geloven niet in een snelle overgang tot politiestaat en de politiekers kunnen in alle stilte een politiestaat invoeren en wie over de invoering van een politiestaat spreekt wordt gewoon als conspiracy weggewuifd.
De President aldaar is dan ook meer een verkozen dictator dan staatshoofd van een gekozen regering en heeft veel teveel soeveiniteit. Macht is in de meeste democratieen veel meer gespreid en bovendien hebben we hier geen Biblebelt om idioten uit te oogsten. Ik denk dus dat het hier niet zo'n vaart zal lopen, we hebben genoeg kritische elementen in de Tweede Kamer om daarop toe te zien.
Macht is tot nu toe nog verspreidt, maar zal snel in elkaar zakken als er meer aan de fundamenten geknaagd. Een dictatoriale partij brengt ook een leider vooruit, Vlaams Blok/Belang neemt graag vrijheid van meningsuiting als het om xenofobe/rascistische uitspraken/rants gaat, maar geen enkel partijlid mag de mening van hun leider in twijfel trekken. Als het Blok 51% haalt en hun leider roept A, dan zal 51% ook A roepen en je hebt een dictator die alles te zeggen heeft. En met 51% breekt je door eender welke vorm van cordon sanitaire. Vooral omdat het Blok nooit de kans gekregen heeft om hun beloftes waar te maken, gaan de kiezers blijven stemmen totdat ze wel kunnen zien of het Blok hun beloftes waar kan maken. In de Belgische politieke geschiedenis had men communisten (extreemlinks) laten meeregeren, hun beloftes konden niet waar gemaakt en verdwijnen met de eerst volgende verkiezingen.

Velen gaan ervan uit dat de huidige levensstijl (huisje, boompje, beestje,...) in Nederland al eeuwen bestaat. De zwartwitbeelden lijken oud?

Je huisje, boompje, beestje bestaat slechts 25 jaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.devrije.nl/archives/Vondelstraat1980.jpg
Amsterdam in 1980, burgerlijke ongehoorzaamheid wegens geen woningen voor jongeren voorzien. De jongeren hadden de strijd gewonnen en jouw huisje, boompje, beestje werd mogelijk.

Vrouwenrechten in het Westen dateren slechts van eind jaren 60 en begin jaren 70.
Afbeeldingslocatie: http://www.culturelestudies.be/student/photherel/images/uniefarchief/groot%20uniefemancipatie.jpg
Toen de mannelijke studenten in 1965 betoogden voor de Vervlaamsing van Leuven, in 1968 de regering ten val bracht en België barste in 3 staten (onder lullige term: gewesten). Gingen de vrouwelijke studenten in 1967 op straat, ze werden bij de nonnen opgesloten terwijl de mannelijke studenten op cafe gingen.

Ook de huidige partijen, manier van politiek bedrijven,... is gedeeltelijk gebaseerd op studentenclubs/verenigingen uit de jaren 60/70. Daar komen de politiekers vandaan, zonder de jaren 60/70 zouden we andere soort politiekers hebben.
Afbeeldingslocatie: http://www.culturelestudies.be/student/photherel/pictures/uniefspeech.jpg
De wantoestanden van de universiteit en later de wantoestanden van het land werden aangepakt.

Met slaafs burgelijke gehoorzaam, konden we nooit onze burgerrechten verwerven en de huidige rechten geraken we kwijt omdat we niks terug kunnen doen dat de overheid wel raakt. Je hebt verschillende gradaties vertrekkende van betogingen, via stakingen, rellen, opstanden,... richting burgeroorlog.

Verwijderd

Ik begrijp nog steeds niet goed welke rechten ik precies aan het kwijtraken ben.

Alle doemscenario's die hier worden geschetst zijn scenario's die NU al uitgevoerd kunnen worden en in het verleden inderdaad op enige wijze vorm hebben gekregen in TOTALITAIRE regimes dan wel in literaire bespiegelingen.

Het voorbeeld van de VS en Gitmo et cetera wordt vaak aangehaald terwijl het duidelijk mag zijn dat ook in VS veel weldenkende mensen zich met deze misstanden bezighouden en de politiek van 2001 allang aan revisie toe is.

Wat betreft de Nederlandse situatie (daar ging het om geloof ik), noem eens een aantal schendingen van de privacy op die onschuldige levens hebben verwoest (geen justitiele dwalingen aub maar onderdeel van een duister complot van de overheid of zo) in het kader van terrorisme bestrijding of andere abjecte zaken die het daglicht niet kunnen verdragen.

Vrijheid=Verantwoordelijkheid.
Totale Vrijheid= Totale Verantwoordelijkheid

En volgens mij is dat alleen te bereiken middels Totale Openheid (in de Nederlandse samenleving), dus geen anonimiteit. Een anonimiteit die trouwens met het verkrijgen van een identiteitskaart, sofinummer, bankrekening en mobiele telefoon allang het raam uit is gegooid.

Waarom wordt trouwens het Nederlands en Europees (mensen) Recht als niet terzake doende weggezet? Word er niet meer geloofd in rechtvaardigheid en zijn wij allemaal overgeleverd aan de machinaties van duistere en on-democratische machten?

Of zijn de machthebbers, wetgevers en uitvoerders zich niet bewust dat de nodige checks and balances in het systeem moeten worden ingebouwd omdat het zich anders ook tegen hun zou kunnen keren?

Waar het heen gaat dat zullen we wel zien. Resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst. En als het verkeerd mocht gaan, wie let je om voor je Vrijheid te vechten? Het is beter om voor Vrijheid te sterven dan in Slavernij te leven.
En dat is een keuze die je helemaal prive mag maken.

• Brent
Ik ga even selectief reageren, want je post is behroorlijk van omvang ;)
De "perfecte hamster" is een godsgeschenk voor Stalin.
En als wij het (leren?) eens zijn met Stalin, wij ook. Iedereen gelukkig, toch?
Terrorisme is 1 van de hoofdmarketingredenen om controlemiddelen in te voeren. In België zijn kidnappers/verkrachters ook een populaire marketingreden om de controlemiddelen aan de man te brengen.
Waar beleidsmakers dus buwest van moeten worden is dat de technieken niet centraal moeten staan, maar datgene wat je ermee doet. Dat lijkt idd in de discussie weleens te ontbreken.
Aangezien de "hamsters" het wegwuiven kan de politiek zulke dingen probleemloos invoeren.: rapture in "Telegraaf: 'Belastingdienst gaat jagen o..."
Voorlopig is dat gene wat je daar zegt toch echt aan jouw voorstellingsvermoegen ontsproten en geen werkelijkheid. Om de redenen die je daar noemt (sjoemelen wordt er makkelijk) lijkt het me des te logischer dat zulke gegevens slechts ter ondersteuning van ander bewijs mag dienen, zoal het nu ook vaak gaat met op die manier verworven data.
• Een goed werkend apparaat kan 99% halen, er is dus nog 1% fout en dat zijn 160000 burgers.
• Een beter werkend apparaat kan 99,9% halen, er is dus nog 0,1% fout en dat zijn 16000 burgers.
• Een erg goed werkend apparaat kan 99,99% halen, er is dus nog 0,01% fout en dat zijn 1600 burgers.
• Een erg erg goed werkend apparaat kan 99,999% halen, er is dus nog 0,001% fout en dat zijn 160 burgers.
[/list]
Maar wat zin de echte cijfers? Daar gaat het om. Wie weet is het wel precies 100%, omdat de douane (te?) vaak coulant is? Zonder cijfers weten we niks en ik wil mijn oordeel graag baseren op wat is en niet op wat kan.
U hebt in geen enkele dictatuur te klagen, zolang u maar gedraagt zoals iedereen zich gedraagt? Zeker als u niks anders gekend heeft en het leven in een dictatuur als de enige referentiekader hebt?
Vervang dictatuur door democratie of voor mijn part hemel en je punt staat nog steeds. Juist omdat je maar 1 referentiekader hebt, zul je je eraan spiegelen. Dat is mensen eigen en het is waar samenlevingen op gebaseerd zijn. Totale vrijheid is per definitie onverenigbaar met een samenleving, als je dat niet ziet wordt het tijd van je high horse af te komen. Het zal altijd schipperen zijn, en toevallig hebben we hier en nu bedacht dat vrijheid belangrijk is, prima, maar het zal altijd in bepaalde mate moeten zijn als je een samenleving wilt hebben. Een anarchie werkt ook niet.
In België had men vrij snel door dat er iets niet klopte zodat de bevolkingsregisters verbrandt werden om te voorkomen dat deze databases in verkeerde handen te vallen.
Dat misbruik mogelijk is maakt nog niet bij voorbaat alle pogingen tot verbetering van opsporingsmethoden van 'echte' misdadigers onwenselijk. Alles is te misbruiken. Ik ben er ook niet bang voor dat een agent uit verveling me in de maag schiet, ik vertrouw erop dat zijn opvoeding, screening en opleiding hem zo geinstrueerd hebben dat dat niet de bedoeling is van zijn pistool. Toch moet hij er 1 hebben in enkele situaties en dan ben ik maar wat blij dat hij er 1 op zak heeft.
De sprong van een agent die naast de rijbaan staat en wat nummerplaten onthoudt/opschrijft naar een wegennet vol camera's die nummerplaten met lokatie en tijdstip in een database smijten is een fundamenteel verschil. Een agent met paar nummerplaatjes kan bijna niks doen en de database biedt alle mogelijkheden dat je kan inbeelden. Trajectcontrole kan je door wat SQL-code en wat handig scripten verwezenlijken, wegenvignetten kunnen gecontroleerd worden, maar er hangt een grote waslijst nadelen aan zo'n systeem.
Het is geen fundamenteel verschil, het is een operationeel verschil. Waarneming wordt uitbesteed en gestroomlijnd, dat is het enige. Dat het misbruikt kan worden is geen reden om de techniek bij voorbaat af te schrijven, maar om er heel goed voor te zorgen dat misbruik moeilijk is en bestraft wordt.

50 jaar geleden werd wekelijks je loon in zakjes door de dames van personeelszaken rondgedeeld in de pauze. 50 jaar geleden ging de cassiere met de na sluitingstijd met een zak dagwinst naar de bank om te storten. Dat dat nu niet meer gebeurd (en volgens sommigen niet meer zou kunnen) vind ook niemand erg? Alle geld is al jaren digitaal en ik kan zelfs via mijn browser miljoenenbedragen overpompen. Daar zie je toch ook geen anarchie en een onderscheppingspercentage van heb ik me jou daar? Waarom zou dat met een gegevensbank wel zo zijn? We moeten het gewoon goed regelen.
Als 99% marketing is, dan kan de reële accuratie bv op slechts 95% liggen en je spreekt over 800000 onschuldige burgers die als verdacht bestempeld wordt.
Het kan ook 105% zijn (slechterikken die niet gepakt worden). Zonder echte cijfers zullen we het nooit weten...
Zolang we waakzaam blijven en problemen direct opmerken zullen de politiekers terugdeinzen van het volk. Dan zullen de politiekers even 3x nadenken voordat de burgers proberen kaal te plukken. Maar als het land vooral uit perfecte hamsters die een keurslijf willen, dan zal alles over ons heen gaan. Alles van dictaturen (inclusief WOII, 1984,...) zal dan over ons heen vloeien. Straks worden we nog door de Chinezen, Russen en moslims bevrijd. :+ Vooral omdat onze vrijheden/burgerrechten aan een snel tempo zullen dalen tot ver onder het niveau van de gemiddelde burger onder het Chinese CCP-regime. Momenteel hebben de Chinezen in hun binnenlandse vluchten meer vrijheid dan wanneer wij op vakantie gaan.
Extrapolatie is erg makkelijk ;)
De Amerikaanse wetgeving is zodanig veranderd, dat de eerste beste dissident (andersdenkende) de stempel "terrorist" of ander krachtterm over zich kan krijgen. En het volk zit te juichen om hem aan de hoogste boom op te hangen. http://www.youtube.com/watch?v=uqxmPjB0WSs
Ik zie ook een groot verschil met de USA en hier, en overigens ook binnen de USA (volgens mij is alleen de Midwest in oorlog met de rest van de wereld en valt het met de beschaafde steden wel mee...).
[...]
De beiden zijn in de wereldgeschiedenis aan de macht gekomen en de resultaten van hun regime's zijn ook vrij duidelijk omschreven. Als ze elkaar uitroeien als in Hitler versus Stalin, de beide leiders pakken de "gemiddelde hamsters" en smijten het op het slagveld om elkaar te proberen uit te roeien. Ook de "perfecte hamster" wordt bij z'n nekvel gepakt en het slagveld ingesmeten.
Mijn punt was dat ik die kleine clubs bij een selecte aantal machteloze werklozen zie blijven die hooguit elkanders het schedeldak inmeppen. Dat we weer links tegen rechts op WOII schaal krijgen hou ik idd niet voor mogelijk, iig niet op korte termijn.
1 van de problemen is dat we normaal gezien ervan uit gaan dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is. Maar met het huidige terrorisme-gekte probeert men het om te keren naar verdacht/schuldig (desnoods martelen totdat je een bekentenis aflegt, dit is ondertussen in de VS mogelijk) en je krijgt weinig kansen om het tegendeel te bewijzen.
[/quote]
Dus aan ons de taak niet meegesleept te worden. Onschuldig tot tegendeel bewezen staat wmb als een huis.
Verkiezingen zijn niet heilig, democratie is de dictatuur van de meerderheid, een dictator moet slechts de meerderheid tot aanbidden van de leider brengen en massaal op de leider stemmen. Met de nodige propaganda kan je een democratie in een dictatuur omvormen. Vooral als je het volk kan overtuigen dat er slechts 1 goede leider/partij is en je hoort daarop te stemmen en de "perfecte hamster" die alles goed vindt omdat iedereen het doet is ideaal om keer op keer op dezelfde partij te stemmen.
Nogmaals, de Amerikaanse situatie is de onze niet. Zolang we (godzijdank) een versplintert politiek bestel hebben met aan alle kanten significante cijfers, hoe we voor de grote lijder niet bang te zijn lijkt me.
De "gemiddelde hamsters" geloven niet in een snelle overgang tot politiestaat en de politiekers kunnen in alle stilte een politiestaat invoeren en wie over de invoering van een politiestaat spreekt wordt gewoon als conspiracy weggewuifd.
Ik begrijp dat de culprit met samenzweringen het gebrek aan bewijs is, maar toch moet ik eerst bewijs zien voordat ik in zulke dingen geloof, anders kan ik alles wel aannemen. Waarom heb nu juist jij het bij het rechte eind?
[afbeelding]
Amsterdam in 1980, burgerlijke ongehoorzaamheid wegens geen woningen voor jongeren voorzien. De jongeren hadden de strijd gewonnen en jouw huisje, boompje, beestje werd mogelijk.

Vrouwenrechten in het Westen dateren slechts van eind jaren 60 en begin jaren 70.
[afbeelding]
Toen de mannelijke studenten in 1965 betoogden voor de Vervlaamsing van Leuven, in 1968 de regering ten val bracht en België barste in 3 staten (onder lullige term: gewesten). Gingen de vrouwelijke studenten in 1967 op straat, ze werden bij de nonnen opgesloten terwijl de mannelijke studenten op cafe gingen.
Nou, kijk eens aan hoe eigenzinnig we zijn. Als het echt op gekkigheid uitdraait neem ik persoonlijk het centrum van Amsterdam in.
Met slaafs burgelijke gehoorzaam, konden we nooit onze burgerrechten verwerven en de huidige rechten geraken we kwijt omdat we niks terug kunnen doen dat de overheid wel raakt. Je hebt verschillende gradaties vertrekkende van betogingen, via stakingen, rellen, opstanden,... richting burgeroorlog.
Wie weet moet elke generatie het zelf weer leren. Wat is je doel dan eigenlijk, zoveel mogelijk menselevens redden? Je eigen punten verdedigen (privacy)? De samenzwerende politici op te ruimen?
ecteinascidin schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:22:
* Brent denkt dat Breepee stiekem ook gewoon ook tegen privacyschending is.
Sssjjj

Edoch mits maar echter, mijn punt is en blijft dat het afhouden van methoden met evidente positieve effecten, niet bij voorbaat links gelegen moet worden omwille van het aantal misbruiken dat ik erbij kan verzinnen. Het is een afweging tussen privacy en veiligheid, en dat is 1, misschien wel het, kenmerk van een democratie: het voortdurende polderen. Wat Nederlandse nuchterheid eroverheen (vooral in strijd tegen de terreurbankmakerij) en ik zie het hek niet van de dam komen. Mijn inschatting is dat er in intellectueel en dus invloedrijk Nederland meer argwaan dan bijval over dit soort zaken te vinden is.

Verwijderd

Iemand stelde de vraag eerder in dit topic, wat maakt het uit als de overheid alles van je weet?

Ik denk dat het een naar idee is, dat de overheid weet hoe ik denk, waar ik in geloof en wat mijn acties zijn. Want de overheid is zo'n vage term, wie zijn de overheid? Je kan je daarmee geen persoon mee voorstellen, kijk aan een bepaalde persoon wil je nog wel eens dingen vertellen. Het is voor mij een raar een idee dat een wildvreemde mijn acties kan ontdekken ook als ze niemand kwaad doen. Daar hebben ze niks mee te maken.

De angst is als men weet wat jou acties zijn of als je hebt gepraat met iemand die blijkt een terrorist te zijn (dat kan iedereen zijn, waarom beperken tot ras?) dan ben je verdacht, men kan je aanspreken op dingen die je zelf niet meer herrinnerd. En wat nu als de overheid niet goed werkt in jou optiek en je wilt een poging doen om te gaan veranderen (zeg maar van Nederland een republiek gaan maken) dan weet men van de gegevens die over jou zijn verzameld wie jij bent en kan men er voor kiezen om je te wantrouwen ál zijn je ideeen nog zo goed!

Waar ik naar heen wil is dat de overheid de macht heeft (en macht corrupteerd, of kan corrupteren) en deze kan misbruiken en dat wil je als burger niet, tenminste ik zou mijn naakt voelen. Voor mensen die willen werken in een bedrijf, die gaan solliciteren. Stel je hebt gesolliciteerd en het bedrijf wil graag weten van de overheid wat voor soort mens je bent dan val je misschien door de mand. Iemand die als kind een rolletje king heeft gepikt uit een supermarkt zou dan bijvoorbeeld nooit worden aangenomen bij een bedrijf en nooit de kans krijgen zich te ontwikkelen.

Ik zie problemen in zo'n systeem, wij als burgers hebben namelijk rechten en plichten. Zo heb ik geleerd vroeger dat ik het recht heb op privacy, bijvoorbeeld dat als ik post krijg niemand het mag lezen behalve ik. We zouden deze rechten moeten updaten wat en niet. En niet ten voordele van de overheid! Een andere probleem voorzie ik in het feit: als zo'n systeem wordt ingevoerd en mensen hebben vrijheid gekent dan willen ze die vrijheid terug hebben. Zo'n systeem zou meer waardering krijgen als het zijn nut al bewezen heeft en geen opstart problemen heeft.

Kortom ik kan zo nog wel doorgaan waarom de schending van privé een slecht iets is. (maar dat ga ik hier niet doen).

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Ik vind het altijd erg griezelig als mensen zeggen: "ze mogen alles van me weten" of "als je niets gedaan het, heb je ook niets te vrezen". Wie zal zeggen dat wat je nú doet later, ver later, niet als fout wordt beoordeeld ? Eerder is gesteld: macht corrumpeert. Dat doet het, gegarandeerd.

Ik weet, het is lang geleden, maar de complete familie van mijn moeder, op mijn oma (haar moeder) na, is in de jaren 40-45 vermoord. Mijn oma was gemengd gehuwd én weigerde een ster op te naaien. Dat heeft haar gered, plus een dosis naïviteit. (geen ster op, maar wél een Ausweis met een J erin gestempeld). Waarin was mijn familie fout ? Zij waren joods. Dat was netjes geregistreerd. Zowel door de synagoges alswel de gemeentes, die netjes de godsdienst bijhielden. Hoe zou men kunnen bedenken dat er ooit iemand geïnteresseerd zou kunnen zijn in het geloof dat iemand had voor andere doeleinden dan wetenschappelijk onderzoek ? Gelukkig was er iemand als Gerrit van der Veen, die de hele bliksemse boel in de fik wist te steken. Dat heeft hij met zijn leven bekocht. Tegenwoordig zou hij er niet meer aan hoeven te beginnen...probeer maar eens een digitale databank te slopen.
Vanuit dit verleden ben ik enigszins allergisch voor overheden of bedrijven die alles willen en "mogen" weten. Van mij mogen ze bij voorkeur niets weten. Helaas kan dat niet meer, "men" weet al véél te veel van mij.

Hopelijk krijg ik daar later geen last mee, tenslotte kreeg ik op mijn dertiende verjaardag, naast allerlei leuke kaartjes, ook post van de Amsterdamse Synagoge, waarbij ik hartelijk gefeliciteerd werd, en waarbij meteen gemeld werd dat ik als "volwassen jood" was ingeschreven........

Verwijderd

Ik vind dat de teneur nu wel erg doorslaat.

Verschrikkelijke dingen kunnen met je gebeuren of je nu geregistreerd staat of niet.

Denk nu eens aan al die positieve dingen die gedaan kunnen worden met totale toegang tot alle gegevens voor iedereen. Want uiteindelijk heb je als burger recht op je eigen gegevens, de gegevens van de overheid in het kader van openbaarheid van bestuur, publicaties van beleidsvoornemens, historische data et cetera, et cetera. Complotten zijn wat dat betreft wel te achterhalen al neemt dat wel wat lange adem en inspanning in beslag. Als alles wordt vastgelegd leg je ook de fouten vast. Misdaden en Complotten incluis.

Of wat er geleerd kan worden over de mens zodat wij ons kunnen verbeteren en zorgen voor optimale leefomstandigheden voor je kinderen?
Ik bedoel, wat wens je nu voor je nageslacht?
Zeg maar, 50 jaar van nu, 11 miljard mensen.

In plaats van je druk te maken over schending van privacy moet je je druk maken over een optimaal adequaat rechtssysteem, van Nederland, EU en VN en waar iedereen in gelijke mate toegang tot heeft.

En een klein beetje vertrouwen in de toekomst. Anders word het allemaal zo koud en kil strakjes wanneer je je laat leiden door angst voor de slechte eigenschappen van mensen.

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Ik laat me niet bang maken, hoor. Maar vertrouwen ? In machthebbers ? Echt niet. Zonder geloof te hechten aan elke complottheorie, zijn er voldoende waar gebleken om dat vertrouwen weg te nemen als er geen waarborgen gegeven worden voor een goede controle van die machthebbers. Regeringen staan er om bekend heel graag te willen uitmaken wat goed is voor de burgers, of die daar nu om gevraagd hebben of niet. Zélfs in Nederland.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:02:
Denk nu eens aan al die positieve dingen die gedaan kunnen worden met totale toegang tot alle gegevens voor iedereen.
En wat is dat dan? Er hangen erg veel camera's in de binnensteden maar fietsendiefstal en zinloos geweld vinden gewoon plaats. Er zijn veel databases met elkaar verbonden maar ik moet nog steeds zelf mijn belastingpapieren invullen.
Welke voordelen zijn dat dan? Want volgens mij had ik al beduidend meer voordeel kunnen trekken van wat er nu is. Omdat die voordelen ontbreken vermoed ik dat die voordelen er nooit zullen komen.

• Brent
ecteinascidin schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:34:
Welke voordelen zijn dat dan? Want volgens mij had ik al beduidend meer voordeel kunnen trekken van wat er nu is. Omdat die voordelen ontbreken vermoed ik dat die voordelen er nooit zullen komen.
Daar begrijp ik dus ook niets van. Ik had de indruk dat DigID hier iets zou gaan betekenen, maar nee, het is slechts dat: een centrale manier om mijzelf te identificeren. Misschien komt dat nog? Het is me ook niet helemaal duidelijk wat de missie van DigID is.

Verwijderd

Breepee schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:00:
[...]

Daar begrijp ik dus ook niets van. Ik had de indruk dat DigID hier iets zou gaan betekenen, maar nee, het is slechts dat: een centrale manier om mijzelf te identificeren. Misschien komt dat nog? Het is me ook niet helemaal duidelijk wat de missie van DigID is.
Kijk eens op de site van bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam wat je allemaal al via DigID kan regelen. En je belastingpapieren, tsja, het is makkelijker om te controleren of je fraudeert wanneer je een WBB uitkering of studiefinanciering hebt. Verder kunnen die databanken niet zomaar met elkaar gekoppelt worden om je het leven makkelijker te maken vanwege privacywetgeving, vandaar dat je je eigen belastingformulieren nog zelf moet invullen...

Verder krijg je de politie waar je voor gestemd hebt, een fietsendiefstal alla, daar komen ze hun bed niet voor uit, maar via cameratoezicht kunnen daders wel makkelijker worden opgepakt. En volgens mij gaat er een behoorlijk preventieve werking uit van cameratoezicht. Genoeg in ieder geval om hele buurten weer leefbaar te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2007 09:19 ]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:10

Mfpower

In dubio

Goed topic. Het wordt tijd dat het privacybeleid eens goed gescreend wordt. Ik ben ook het boek Worden Wij Wakker van Marcel Messing aan het lezen. Op zich wel een goed boek, maar het is weinig vernieuwend als je redelijk wat inzicht hebt in de huidige stand van zaken en technologieën.

Voordat ik mijn betoog houd wil ik nog een schrijver noemen die honderden jaren geleden al beschreef hoe de mens in elkaar steekt wanneer het gaat om macht: Machiavelli. Wanneer je zijn verhaal leest zul je zien dat er in de afgelopen paar honderd jaar bar weinig veranderd is wanneer het gaat om machtsspelletjes, het mist de meeste mensen alleen aan inzicht hierin. Machiavelli geeft al aan dat je als machthebber in elk geval de indruk moet wekken dat je het beste voor hebt voor je volk om aan de macht te blijven / aan de macht te komen.

Nog veel eerder in de Romeinse tijd gaf Caesar al aan dat als je het volk aan je wilt binden je ze enkel brood en spelen hoeft te geven. Eten en vermaak. In onze huidige tijd is daar geen gebrek aan en het is precies datgene waardoor de grote demonstraties op allerlei (ideologisch) gebied op dit moment uitblijven. We hebben het goed en we geven onze overheid daarom al het vertrouwen. In het bijzonder in deze tijd wanneer het gaat om onze privacy.

Omdat zo'n groot deel van de bevolking zich laat pappen en nathouden is de discussie over onze privacy van een nog groter belang; ik denk dat die relatieve minderheid die hierover nadenkt zich meer moet groeperen om een sterker signaal te kunnen geven. Wat mij betreft is een discussie eigenlijk al veel te laat nu, en is actie op dit moment veel belangrijker. Helaas maken te weinig mensen zich zorgen: de laatste publieke privacy watchdog die regelmatig in het nieuws kwam, bits of freedom, is helaas al verdwenen.

Waar iedereen het hier wel over eens is, is dat er heel veel over ons wordt opgeslagen. Marcel Messing schrijft ook dat 1984 niet in de toekomst ligt maar reeds is voorbijgestreefd. De relevantere discussie is de filsofische, of ethische discussie. Welke grond heeft de overheid om zo verschrikkelijk veel gegevens over ons bij te houden?

De VN kent de universele rechten van de mens. Nu denk ik dat deze zonder relevante context redelijk leeg is (lees ook Ad Verbrugge: Tijd van Onbehagen) maar één van deze rechten (artikel 12) spreekt in het bijzonder over de onschendbaarheid en privacy van het individu. Wij willen Turkije niet toe laten treden tot de EU vanwege schending van deze rechten, maar eigenlijk zou je kunnen discussieren of wij nog wel lid zouden mogen zijn van de EU op grond van ditzelfde argument. In hoeverre schenden wij het 'recht op privacy'?

Goed, terug naar de overheid. Het gemene is dat zij komen met een pragmatisch argument, en niet met een ethisch argument. De vergaande schending van de privacy vindt plaats op basis van slechts één niet onbetwistbaar argument: veiligheid. Dit pragmatische argument is op zichzelf natuurlijk al aanvechtbaar. Ondanks 500.000 camera's in Londen wist de overheid de aanslagen van 7 juli 2005 niet te voorkomen. De kosten zijn hoog, de macht van de overheid neemt toe, maar het effect is niet duidelijk. Mijn tegenargument is dan ook, en volgens mij houdt dat gewoon stand omdat de overheid zich niet hiertegen verdedigd behalve met het veiligheids-argument, is dan ook dat de natuurlijke drang van de mens (overheid) om macht uit te oefenen (ref: machiavelli) een excuus gevonden heeft zich te kunnen manifesteren. Een excuus omdat het argument enkel pragmatisch is en tegen de ethische beginselen ingaat waar onze maatschappij is gebouwd. Namelijk bescherming tegen de overheid door middel van democratie en de rechtsstaat.

Deze bescherming is broodnodig omdat in de duizenden jaren voor ons, en ook nog in deze eeuw, blijkt dat verregaande macht altijd corrumpeert. Als de machthebber werkelijk zo goed was dan hadden we alle beschermingsmechanismen in de staatsstructuur niet nodig. Dan was het prima om ons te laten leiden door één persoon. Om dit te voorkomen hebben we het 'idealisme' van de democratie en de rechtsstaat ingesteld. Het privacy argument waar ik naar toe wil moet dan ook, wil het voldoende kracht hebben, op grond van een ideaal verdedigd worden anders gaan wij ook pragmatische argumenten werpen zoals jodendeportatie etc. En elke privacy-schender voorstander zal natuurlijk beweren dat dat niet is wat hij in gedachten heeft. Zijn pragmatische tegenargument zal dan ook zijn: wil je niets doen tegen veiligheid/terrorisme dan? En daar sta je met je mond vol tanden want deze persoon heeft het beste met je voor en daar wil je dan tegenin gaan. Wie is dan het zwarte schaap? Het probleem is dat het 'volk' (sorry) zich vooral laat leiden door deze pragmatische argumenten en door het vele brood en spelen zich niet bezig houdt met het veel belangrijkere idealistische argument, namelijk bescherming tegen een corrupte overheid.

Het argument is dan ook als volgt; de overheid heeft de plicht ons te beschermen. Wij als stemmers in de democratie geven hiertoe een mandaat. Mijn argument tegen privacy schending is dan ook het argument van machiavelli: de machthebber wil meer macht. Deze macht kan ten goede of ten slechte gebruikt worden. Maar teveel macht corrumpeert. De rechtsstaat beschermt ons hier tegen. Vergaande schending van de privacy gaat in de eerste plaats in tegen het idealistische argument: de mens moet beschermd worden tegen de overheid en de macht moet beperkt blijven vanwege risico op corruptie en onderdrukking. Het feit dat dat nu misschien niet het geval is doet daar niets aan af. En ik denk dat alleen dit argument al voldoende is om de privacy schending af te keuren.

Tot slot wil ik nog even een stukje algemne gedachte aanboren; waarom laten wij ons zo overtuigen door dit argument van veiligheid? Statistisch gezien is de kans dat je doodgaat door een auto ongeluk veel groter dan door een terroristische aanslag. Ik denk dat dit komt doordat we in een cultuur van angst leven op alle gronden, terecht of niet terecht. Angst voor milieu problematiek, angst voor kwaadwillenden, angst voor verlies van eigendom etc. Het is op deze angst waarop ingespeeld wordt. In onze gedachte zit het idee dat we eeuwig leven lijkt het wel. Maar uiteindelijk gaan we allemaal dood. Natuurlijk willen we niet dat het 'kwaad' vrij rondloopt. Maar de rechtsstaat bevatte zowel het mechanisme van recht (toets het gedrag van iemand aan de wet) als de bescherming tegen de overheid (innocent until proven guilty). Ik heb liever dat er eens een misdadiger minder gepakt wordt met alle vervelende gevolgen van dien (ik kan er zelf slachtoffer van worden, of mijn familie bijv.) dan dat ik mij laat leiden door angst en mijn vrijheid in laat perken tot mijn dood, helemaal als dat niet de garantie geeft dat ik niet alsnog door een terrorist wordt gedood. Ik blijf erbij; het is een machtspel waar we echt voor moeten waken. Recht op vrijheid geeft ook de vrijheid om misdaden te plegen en dat is iets wat we moeten accepteren en geen angst voor moeten hebben. Ook als die misdaden misschien niet direct aan het licht komen omdat we niet alle informatie voorhanden hebben. Ik vind de vrijheid een groot goed en onze rechtsstaat is altijd afdoende geweest. Voor meer argumenten over de filosofische basis van onze rechtsstaat wil ik verwijzen naar Ad Verbrugge's Tijd van Onbehagen.

Kunnen we onszelf niet verenigen? BoF is dood. Wat gaan we doen?

Samenvatting:
1. Het grondbeginsel bescherming tegen de overheid is in strijd met de macht die ze krijgen door de vergaande controle en privacyschending; dit is al een voldoende (idealistisch argument) tegen vergaande controle.
2. Het pragmatisch argument (veiligheid) is slechts een excuus om niet idealistisch na te hoeven denken en werkt bijzonder goed bij de massa. Daarbij is dit argument ook nog eens erg discutabel.
3. Algemeen gezien kun je stellen dat we zo vatbaar zijn voor het pragmatisch argument omdat we leven vanuit angst; de overheid speelt hierop in.

Verwijderd

Zeker een goed topic. Ik maak me al jaren kwaad over deze terreur naar burgers toe. Onze overheid gaat er ten onrechte vanuit dat ze voor altijd 100% te vertrouwen zijn. Maar ik vertrouw ze voor geen meter.

van http://frontpage.fok.nl/nieuws/70057
"Nederland scoort slecht op het gebied van privacywaarborging. Electronic Privacy Information Center en Privacy International hebben een rapport uitgebracht, waarin de privacy van burgers in zeventig landen onder de loep wordt genomen. Nederland doet het daarin erg slecht en bevindt zich vergeleken met andere Europese landen in de onderste regionen."

http://www.privacyinterna...2005/PHR2005lith-peru.pdf
http://www.privacyinterna...rvey/phr2005/phrtable.pdf

Het stuk over nederland:

"Kingdom of the Netherlands

Constitutional Privacy Framework
3847
The Constitution grants citizens an explicit right to privacy. Article 10 states: "(1) Everyone shall
have the right to respect for his privacy, without prejudice to restrictions laid down by, or pursuant to,
Act of Parliament. (2) Rules to protect privacy shall be laid down by Act of Parliament in connection
w

3849
The Personal Data Protection Act of 2000 (PDPA) is a revised and expanded version of the Data
Registration Act of 1998 that brings Dutch law in line with the European Union Data Protection
Directive (95/46/EC) and regulates the disclosure of personal data to countries outside of the
European Union. The law went into effect in September 2001 and is scheduled for an evaluation in
2006.
Data Protection Authority
The Dutch data protection authority (College Bescherming Persoonsgegevens, or CBP) exercises
3850
supervision of the operation of personal data files in accordance with the PDPA. Previously
known as the Registratiekamer, the CBP's functions have remained largely the same with the
implementation of the PDPA, although it has been given new powers of enforcement. It can now
apply administrative measures and impose fines for non-compliance with a decision. It can also levy
fines, of up to EUR 4,540, for breach of the notification requirements. Otherwise, the CBP advises the
government, deals with complaints submitted by data subjects, institutes investigations and makes
recommendations to controllers of personal data files.

In 2004, the CBP investigated 409 complaints. The CBP also dealt with 56 ex-officio investigations,
nine complaints concerning codes of conduct, 34 advisories to government on new legislation. The
CBP also conducted 2,778 information and advisory services (letters and e-mails): 2,778 and 4,866
3851
telephone helpdesk. The Dutch DPA has 64.5 full-time positions. The following are the main
departments/positions: three commissioners (full-time); legal department; intervention, complaints
and appeals department; investigations department; communication and front office; and, support
3852
staff. The CBP generally relies on a network of privacy officers within companies and
(government) institutions to produce annual privacy reports and discuss procedures with the CBP.
Currently, there are 170 privacy officers in the Netherlands. The CBP issues reports on a regular basis
about the implementation of and compliance with privacy regulations. In April 2002, it issued updated
guidelines on e-mail and Internet privacy in the workplace. The guidelines favor of a balanced and
common-sense approach to e-mail and Internet monitoring at the workplace. It concludes that,
although employees retain a reasonable expectation of privacy in the workplace, employers should be
3853
entitled to monitor e-mail and Internet use under certain conditions.

In its 2004 annual report,3854 the CBP expresses its concern about the current public debate in which
there has, for some years, "been a strong erosion and politicisation of the term 'privacy.' " Privacy
seems to be looked upon as "a vaguely defined interest that supposedly prevents administrators and
professionals from realising politically and socially desirable objectives."3855 The report also
mentions the popular "privacy-bashing" among politicians, administrators and chiefs of police.

recurring cover for the lack of decisiveness or successful action on the part of organisation in
question."3857 "In the eyes of some parties the Dutch DPA is an 'administrative burden' rather than
the 'privacy watchdog.' "3858

Wiretapping and Surveillance Rules
The CBP's 2004 annual report also mentions various new acts and government plans to new methods
and powers for combating terrorism. The CBP is especially critical of the so-called Counter-terrorism
Info Box, a information-sharing infrastructure in which the security services, the police, the Public
Prosecution Service and the IND (Immigration and Nationalization Service) participate. The system
facilitates the comprehensive collection, linking and analysis of information about groups and persons
as the key to preventing terrorism. For this purpose, the government finds it necessary to extend its
investigative powers. It announced it would reduce the legal criterion for the authorization of such
actions as tapping telephones, monitoring Internet use and surveillance from "suspicion or reasonable
suspicion of involvement" to "indications of involvement." According to the plan, the mere fact that a
citizen acts suspiciously is sufficient reason to put him under surveillance to assess whether the
suspicion is justified or not. The CBP concluded that the necessity for an expansion of the powers to
collect information had not been demonstrated and that the proposed far-reaching coordination of the
gathering of information fails to recognize the separate legal responsibilities and powers of
intelligence services and the police. The report also discusses European data retention proposals,
passenger data sharing with the United States, the new biometric passport, the duty of identification,
camera surveillance, the Citizens Service Number and data-sharing between doctors and insurance
companies under the new Health Insurance Act.3859

3860
Pursuant to the Personal Data Protection Act (PDPA), the Decree on Regulated Exemption has
been enacted to exempt certain organizations from the registration requirements of the PDPA. There
3861 3862
are also sectoral privacy laws regulating the Dutch police, medical exams, medical

(ISP) XS4ALL, refused to conduct a broad wiretap of the electronic communications of one of its
3870
subscribers. The costs of installing the required wiretap technology will have to be financed by the
telecommunications providers themselves. The Netherlands Radiocommunications Agency is
3871 Internet
responsible for enforcing the wiretap capabilities of the telecommunication sector.
provider XS4ALL launched a court case in March 2005 against the Dutch State, seeking
compensation for the cost of making its network ready for wiretaps. XS4ALL claims to have invested
about EUR 500,0000 since the end of 2001 to comply with the requirements for lawful interception, a
significant percentage of its net profit. XS4ALL considers it unreasonable that these costs are not
reimbursed, because these investments are made purely in the general interest of law enforcement and
do not benefit the provider in any way. According to XS4ALL, the law requiring providers to pay for
the costs of wiretapping is a violation of property rights and an obstruction to freedom of speech.
Moreover, the cost division also violates the principle of equal discharge of public burdens and
European rules on free movement of services.3872 By a decree, the government ordered a dramatic
3873

without access to traffic data, with the exception of large fraud investigations. The Minister of Justice
did not send the report to parliament claiming it was "not representative."3886 In April 2005, the
Minister of Justice announced that new research would be conducted into the necessity and
3887
effectiveness of mandatory data retention. According to a December 2004 study by KPMG into
the costs of mandatory data retention, Internet providers will face investments of millions of euro. The
Dutch study is the only government study in Europe, so far, that made the costs of data retention
public. In November 2004, 246 Dutch ISPs and 23 other organizations send a petition to parliament
asking for attention to the negative effect on innovation, privacy and costs. In April 2005, Bits of
Freedom and the Dutch Consumer Association asked parliament to consider the effect on the freedom
3888
of communication, costs and the lack of proven necessity.

There have been several proposals over past years to grant law enforcement increased authority. In
2001 the Mevis Committee issued a report proposing a wide range of increased powers for police to
allow them to carry out "pro-active investigations" (verkennend onderzoek). The proposals would
grant police access, without the need to obtain judicial warrants, to the personal information of whole
groups of citizens stored by a wide variety of private entities, such as banks, telephone companies,
3889
credit card companies, hospitals and travel agents, in order to determine crime patterns. The Mevis
Committee specifically recommended that telecommunications data be excluded from the
constitutional right to confidential communications, stating that it should not be necessary for police
3890
to always obtain a warrant to intercept communications. A draft law with the Mevis proposals
(Wet vorderen gegevens) was passed by the House of Representatives and is now being considered by
the Senate. The Federation of Organisations of Libraries (FOBID) has asked the Senate in the April
2005 letter not to pass the law fearing a chilling effect on the use of libraries when law enforcement is

of four years or more. The mouth swab sample will be investigated by the Netherlands Forensic
3901
Institute (NFI) in order to determine the DNA profile.

In March 2005, the Netherlands National Commission for Unesco published recommendations on
human rights and Internet, following a conference held on February 4 and 5. The recommendations
focus on privacy, the right of freedom of expression and the right to communicate, including access to
the vast cultural, educational and scientific heritage of mankind. On privacy, the recommendations
call on States to "[a]cknowledge that privacy is an indispensable prerequisite to the right of freedom
of expression and the right to communicate. Online as well as off-line, readers, listeners and viewers
have a right to the same high level of privacy and anonymity. If online access to information is
tracked and tied to detailed personal profiles, self-censorship is imminent and - more important still -
3902
the public debate and the rule of law are eroded."

Starting in 2004, the use of covert video surveillance in public places requires notice. The Hidden
Camera Surveillance Act 2003 (Heimelijk Cameratoezicht) makes it unlawful to use hidden cameras
in public places without notification. The use of hidden cameras in the workplace remains lawful if
there is a suspicion of criminal behavior and if workers are notified of the likelihood of video
surveillance. Journalists can still use hidden cameras for their work. A November 2003 report by the
Dutch Data Protection Authority concludes that about half of the local governments that use camera
surveillance for public order purposes had not evaluated its effectiveness. Only one in five monitors

In May 2004, the Parliament passed the law on e-commerce (Wet elektronische handel) that
implements the EU E-Commerce Directive (2000/31/EC). Under the law, hosting providers risk
liability for apparently illegal content from their customers. Once they are notified, and the
unlawfulness is "apparent," providers should take immediate action to block or remove the content.
There is no unified notice and takedown procedure in the Netherlands that implements these legal
obligations. In September 2004 Bits of Freedom conducted research into the notice and takedown"

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

@Mfpower : wow, mooi filosofisch uitgelegd en dwars door de argumentering van de overheid/terrorisme-gekte gekeken. Mensen die voor rechten of politiek gestudeerd hebben, kunnen het totaalplaatje goed zien en alle zooi van zich afschudden. Meesten in deze topics proberen het eerder vanuit de praktijk uitleggen.

Op vlak van technologie, hebben we op GoT een bovengemiddeld percentage aan IT'ers. Vanuit mijn opleiding als netwerkbeheerder zie ik "admin-powers", databases, logs faken, users erafsmijten, dingen manipuleren,... Netwerkbeheerders hebben veel macht, "zweren trouw aan de deontologie van de netwerkbeheerder" en uiteindelijk moet de werkgever op de blauwe ogen van zijn netwerkbeheerders vertrouwen. De overheid + admin-powers geeft enorme hoeveelheid macht (1984 is idd voorbijgestreefd, rfid-mogelijkheden zijn beyond Orwell) en sommigen worden geil van macht.

Tijdens de zoektocht naar meer informatie over de mogelijke oorlog in Iran, was 1 van de problemen, dat de VS dreigt te vallen en met de oorlogen vaart de VS een ramkoers. Deze ramkoers is gedeeltelijk door de SCO (China/Russische NAVO-tegenhanger) gepland, de VS kreeg carte-blanche om Afghanistan/Irak binnen te vallen zodat het leger vastloopt en de VS heeft minder leger om met de SCO te bemoeien. (Reagan had hetzelfde met de Soviets gedaan, via de CIA werden de Afghanen zodanig taai gemaakt, dat ze een half miljoen Soviets konden buitenkieperen.) De VS wordt onstabieler door verslechterende sociale omstandigheden zodat de burgers in opstand kunnen komen (wapendracht was uitgevonden om ongewenste regeringen/bezetters om ver te werpen) en de Amerikaanse macht zou dan imploderen (zoals de val van de Soviet Unië). Binnenlandse problemen probeert men te verdoezelen door alle neuzen naar "baardmannen-gevaar-in-het-buitenland" te richten en "andersdenkenden" kunnen terroristenvrienden zijn. Wetgeving is daar aangepast om zulke dissidenten zonder proces te verwijderen. Controlemiddelen opvoeren en databases doorlinken tot turbosnelle-pin-point-accuracy-opsporingsmogelijkheden om de dissidentenjacht meer doorgedreven dan de USSR-praktijken te maken. rapture in "Oorlog met Iran dreigt - deel 2"

Het zou goed zijn als de EU, van de Amerikaanse of Soviet toestanden afblijft en true-democratisch blijft ipv steeds meer en meer politiestaat te worden. Vanaf het moment dat de neuzen een bepaalde richting gericht wordt, dan spreek je meer over de dictatuur van de meerderheid, de almachtige partij zorgt ervoor dat ze aanbeden worden en in verdere stadium krijg je 1 pot nat (wat je ook kiest, ze doen hetzelfde).

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:10

Mfpower

In dubio

rapture schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:17:
@Mfpower : wow, mooi filosofisch uitgelegd en dwars door de argumentering van de overheid/terrorisme-gekte gekeken. Mensen die voor rechten of politiek gestudeerd hebben, kunnen het totaalplaatje goed zien en alle zooi van zich afschudden. Meesten in deze topics proberen het eerder vanuit de praktijk uitleggen.
Dank je. Maar ik ben zelf ook maar een ICT'er, in zowel werk als studie. Het valt me juist zo tegen dat de mensen die ervoor gestudeerd hebben het grote plaatje niet lijken te zien. Het is juist dit probleem aan 'grote plaatje' wat je mist in de huidige politieke besluitvorming. Op alle fronten wordt er vanuit 'problemen' geargumenteerd ipv uit visie en daarmee worden er enkel nog pragmatische besluiten genomen. Je ziet dit vooral terug op milieu (vermeende opwarming), veiligheid (vermeende terrorisme gevaar) en onderwijs (nieuwe leren). De eerste twee kunnen door de overheid gebruikt worden als argumenten om ons leven in een van onderdrukking te duwen, de derde door ons het idee te geven dat het nog klopt ook. Bij staatsgrepen zie je ook dat veiligheid en onderwijs (geschiedenisboekjes) als eerste door de nieuwe machthebber worden gecontroleerd.
Het zou goed zijn als de EU, van de Amerikaanse of Soviet toestanden afblijft en true-democratisch blijft ipv steeds meer en meer politiestaat te worden. Vanaf het moment dat de neuzen een bepaalde richting gericht wordt, dan spreek je meer over de dictatuur van de meerderheid, de almachtige partij zorgt ervoor dat ze aanbeden worden en in verdere stadium krijg je 1 pot nat (wat je ook kiest, ze doen hetzelfde).
Precies, en onze big brother heeft geen gezicht meer. Het ondemocratische karakter van de EU is ook zorgenbarend, juist dit instituut brengt controlerende veiligheidsmaatregelen in een stroomversnelling. Ik zou al blij zijn als onze eigen overheid hier iets tegenin durft te brengen.

Nog even een aanvullende gedachtegang die ik zojuist had. Datgene wat onze veiligheid en vrijheid waarborgt is de rechtsstaat. De wet geeft aan wat mag en niet mag, en de rechter oordeelt hierover. Wat je ziet in een controle staat is het minority report idee: je bent al verdacht voor je iets gedaan hebt. Zonder dat ik hier meteen heel rationeel over kan zijn 'voel' je aan je water dat dit niet goed zit.

Een leuk voorbeeld hierbij is trajectcontrole. Als je te hard rijdt word je onherroepelijk gepakt. Dus je durft niet harder te rijden dan 81. Gevolg is dat iedereen op de weg tussen de 78 en 82 km/h rijdt. Het is heel erg stressvol rijden vind ik want je bent je voortdurend bewust van de controle (wederom de angst gestimuleerd) maar alle weggebruikers met je ook. Eigenlijk wil je iemand die 77 rijdt inhalen maar daarvoor moet je zo versnellen dat je bang bent gepakt te worden (ook al is dat niet per se zo).

Volgens de overheid is deze vorm van controle een doorslaand succes. Waarom? 100% pakkans, rustiger verkeersbeeld etc. Maar de ware aard van dit succes ligt volgens mij ook in het machtsgevoel maar dat zullen ze nooit zeggen: het levert geld op, en het is zeer succesvolle 'onderdrukking' en zoals je al aangaf in je admin verhaal voelt dit goed (machtsgeil). Maar omdat het binnen de huidige wet valt zal het nooit beargumenteerd worden als onderdrukking. Het pragmatische argument is natuurlijk 'minder overtreders' - en we willen toch allemaal dat er minder verkeersovertredingen zijn? Weer het pragmatische argument veiligheid vs. controle. Maar wederom geven we weer veel macht aan de overheid, en wie zegt dat ze toch niet stiekum alle kentekens centraal opslaan? De overheid zal nooit toegeven machtsgeil te zijn en omdat dat zo gevoelsmatig ligt kun je ze er ook niet rationeel op aanspreken zolang ze via pragmatische argumenten hun controlesysteem goedpraten.

Het hele democratische systeem (trias politica etc) heeft als grondslag de machtsgeilheid van bestuurders en de inperking daarvan. Het lijkt me beter van het slechte van de machthebber uit te gaan dan van het goede. Daar is ons systeem op gebouwd. Laten we dit zuurverdiende goed niet weggooien...
Pagina: 1