[Access] Database maken *

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-07 22:43
Hallo allemaal,

Wie weet er een (liefst niet al te moeilijk) programma om een database te maken. Ik ben al bezig geweest met Access maar ik vind het vrij complex. Misschien even wat verdere uitleg. Ik moet deze database opzetten voor mijn werk. Wat moet er in komen? Internetsites, diverse formats (Word), protocollen (Word), Titels van boeken, dvd's en diverse artikelen, enz. Een nogal grote vergaarbak dus. Ik werk met jongeren met een geestelijke handicap en al deze materialen moeten gecatagoriseerd worden naar een stoornis (bv. ADHD, Autisme enz.). Uiteindelijk moet de database zo eruit komen te zien dat als een collega wat wil zoeken, hij eerst de stoornis aanvinkt/selecteert en daarna verder kan zoeken naar wat hij zoekt.
Een heleboel eisen, misschien teveel gevraagd? Geen flauw idee! Maar wie kan mij tips geven. Of als iemand zegt dat Access HET programma hiervoor is, wie weet daar goed leesbare tutorials voor (liefst Nederlands).

Iedereen alvast bedankt voor het reageren!! :)

Tegels

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je wilt dus per stoornis een variabel aantal soorten dingen opslaan?
Dus bijv bij de stoornis ADHD wil je wat internetlinks opslaan, maar ook Word-documenten?
Een internetlink zou je kunnen opslaan als een stukje tekst in de database. Maar voor het opslaan van een Word-document heb je weer een ander type nodig.
Weet je vantevoren al welke soorten categorieën je hebt (internetlinks, Word-documenten, etc). Of wil je dat dit ook steeds uitbreidbaar is?

Heb je al eerder wat met Access gedaan?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Tja als je access al lastig vindt werken, dan denk ik dat het een hele moeilijke opgave wordt om zelf een database te maken. Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met programmeer talen, maar anders zou je via PHP een database kunnen aanmaken (al is dat imo een stuk lastiger dan met access).

Als je wilt maken waarvan je in de TS zegt dat je het wilt maken, dus:
Uiteindelijk moet de database zo eruit komen te zien dat als een collega wat wil zoeken, hij eerst de stoornis aanvinkt/selecteert en daarna verder kan zoeken naar wat hij zoekt.
Dan zul je wel met SQL bezig moeten gaan zijn, en waarschijnlijk ook PHP.
edit: op zich is SQL heel makkelijk te leren overigens, PHP daarentegen niet echt.

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 23-02-2007 10:38 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Inderdaad zit access qua voor het eerst zelf een DB opzetten vrij bovenaan vwb eenvoud. Andere methoden zijn op termijn vaak mooier en om mee te beginnen vaak ingewikkelder iets meer inleeswerk ;) Access is een leuk tool om gemakkelijk gegevens te ontsluiten. Je kunt je ei best kwijt met Access denk ik.

Tip: koop een goed boek over Access, lees dat helemaal door en doe enige oefeningetjes in het boek. Ga dan pas nadenken over de opzet van je DB. Hetzelfde kan je natuurlijk ook doen met MySQL+PHP (en "dus" webbased), of een ander alternatief.

Of overweeg een bestaand programma: CRM, DMS, oid. Maar ook dan zal je je goed moeten verdiepen in de inrichting, zeker als het door collega's met weinig interesse en/of ervaring met dit soort software moet worden gebruikt.

edit: welkom op GoT!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-07 22:43
Iedereen bedankt voor de reacties!! Misschien maar eerst inderdaad een goed boek aanschaffen. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat de wizard meer uitkomst zou bieden.... Mochten jullie nog sites hebben met goede tutorials hoor ik het ook graag!!!

Tegels

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Het punt is dat je een serieuze applicatie hoe dan ook niet wilt maken door te starten met tutorials, wizards en proberen. Het op die manier leren is leuk als je er weken of maanden mee gaat spelen voordat je - als je eenmaal het hoe en wat weet - er over denkt om iets te gaan bouwen dat buiten de prive-sfeer wordt gebruikt. Maar als je er meteen mee een productie-app. wilt maken wordt het een ramp. Een heel belangrijk onderdeel van je ontwerp is namelijk je datamodel dan dat is iets waar je echt met enige kennis van zaken over wilt nadenken voor je begint.

Dus: niet doen, koop en lees een goed boek :)

Hoe dan ook ken ik geen goede tutorials, al zijn ze er ongetwijfeld wel zoals misschien op bijv mvps.org en natuurlijk microsoft.com.

offtopic:
Groeten is hoe dan ook niet nodig op het forum (want daar zijn nickname en signature voor) en is wegens de ingenomen beelschermruimte min of meer ongewenst onder vervolgreacties. Je naam herhalen doe je in een echt gesprek ook niet steeds als de ander aan het woord geweest is ;)

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 23-02-2007 15:21 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:00

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Voor mijn gevoel moet je het helemaal niet in een (platte) database zoeken.....

Ik denk hierbij veel meer aan een Q&A / Expert-systeem.

En vooral in de web / php sfeer zijn die genoeg te vinden.

Denk daarbij aan een wiki achtig iets waarbij je info kwijt kunt, links er bij kunt plaatsen, documenten er aan kunt hangen...... en dat ook allemaal nog eens met zoveel koppelingen onderling als je maar wilt.

[ Voor 34% gewijzigd door Coach4All op 23-02-2007 15:26 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ik denk eerlijk gezegd dat zoiets maken niet helemaal haalbaar is voor je -tenzij je het echt graag wilt en er veel moeite voor wilt doen- want met alleen kennis over SQL kun je ook niet echt veel. Dan kun je informatie uit een database opvragen, maar dan moet je nog steeds elke keer een querie schrijven, en heb je nog steeds geen handige tool om je database mee te bewerken. Dan zul je er ook PHP oid bij moeten leren, dus dan zit je aan boek 2. Aangezien ik me kan voorstellen dat je deze bestanden op je pc wilt, en niet op het internet, zul je ook moeten leren hoe je een server kunt opzetten (bv een Apache server) en configureren, vervolgens zul je nog PHP en MySQL oid moeten installeren op je server.

Al met al denk ik dat het niet zo haalbaar is. Je kunt imo beter zoeken naar een reeds bestaand tooltje die dit kan, of een bedrijf inschakelen die dit soort dingen kan.
Pagina: 1