Toon posts:

Korte vraag over werking van Dongle

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Achtergrond:

Ik wil het programma VISSIM van PTV (verkeerssimulator) gebruiken op mijn laptop. Om het programma te gebruiken moet ik de bijgeleverde dongle installeren en gebruiken. De dongle is een Aladdin: Hardlock E-Y-E en moet aangesloten worden op de parallele poort van een computer.

Nu heeft mijn nieuwe laptop natuurlijk niet zo'n ingang en kan ik de dongle dus niet aansluiten. Nu zat ik te denken om een printer (25 pins)-naar-usb converter-kabel of een 25 pins-naar-9 pins converter kabel te kopen. Mijn vraag is nu: Blijft de functionaliteit van de dongle behouden als je hem convert naar een van bovenstaande opties? m.a.w. kan ik de dongle en daarmee de software gebruiken als ik hem convert naar een van bovenstaande opties? En welke optie is het beste?

Bedankt en groet,

Roel

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
Kun je dat niet beter aan de fabrikant vragen ? En een 25 naar 9 pins converter is waarschijnlijk een seriele aansluiting, dus dat zal vast niet gaan werken. Zijn er geen USB dongles verkrijgbaar ?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Dongle via de parallele poort zijn redelijk zinnig; ik denk niet dat ze gaan werken via de converter. Zelfs met standaard parallele poorten willen ze soms niet goed werken.

Een paar jaar geleden zag ik langzaam de parallele dongles verdwijnen en plaats maken voor USB dongles. Dit zijn normale USB stick-achtige dongles. Deze werken beter dan de parallele versies.

[ Voor 3% gewijzigd door Arnout op 23-02-2007 08:27 ]

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
De Werking van een dongle (Pong graaft in zijn geheugen) is dat vanuit de parallelle Poort een parallel signaal naar de dongle wordt gestuurd, dat de dongle aan de hand van een ingebakken algoritme serieel weer terugstuurt naar de parallelle poort. Nadat dit ontcijferd is en het algoritme geverifieerd is, wordt toegang tot de toepassing verleend.

Gaat dus niet werken

[edit] @Arnout:

Ter Leeringh ende vermaeck: De reden dat op nieuwe PC's de dongle niet werkt, is omdat de chipset geen parallelle poort faciliteert, maar deze slechts simuleert. Het verschil tussen een parallel signaal en een serieel ziet de chipset niet en daarmee is het signaal onbruikbaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Pong op 23-02-2007 08:55 ]

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoopte dat iedereen volmondig ja hierop zou zeggen maar het wordt dus iets gecompliceerder voor mij, overigens wel bedankt voor snelle reacties. Ik zal inderdaad een mail aan de fabrikant sturen om te kijken of zij een antwoord hebben.

Probleem is dat ik op dit moment in Sri Lanka zit en waarschijnlijk niet binnen afzienbare tijd een andere dongle zou kunnen ontvangen. Computerfaciliteiten zijn erg minimaal hier en wilde daarom mijn laptop gebruiken. Zien jullie mogelijkheden om deze software te kunnen gebruiken op een laptop zonder paralelle poort?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 08:46 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 08:41:
Probleem is dat ik op dit moment in Sri Lanka zit en waarschijnlijk niet binnen afzienbare tijd een andere dongle zou kunnen ontvangen. Computerfaciliteiten zijn erg minimaal hier en wilde daarom mijn laptop gebruiken. Zien jullie mogelijkheden om deze software te kunnen gebruiken op een laptop zonder paralelle poort?
Legaal en kort antwoord: nee, maar je zou wel een parallele poort kunnen toevoegen aan je systeem, bijv. d.m.v. een PCMCIA I/O kaartje of een USB to I/O oplossing, zoals:

Afbeeldingslocatie: http://sewelldirect.com/images/SW-1472_lg.jpg

Edit: het is trouwens wel vreemd dat de fabrikant nog parallele dongles uitgeeft, of gaat het om een ouder pakket?

[ Voor 8% gewijzigd door Arnout op 23-02-2007 09:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om een ouder programma (2000 of 2001 volgens mij). Ik heb dit pakket van mijn onderzoeks begeleider in Nederland ontvangen en moet het zeg maar hier mee doen (programma + dongle). Ik kan gebruik maken van de erg trage computers hier maar gebruik liever mijn laptop zodat ik mijn tijd beter kan indelen.

Zo'n USB to I/O oplossing zou kunnen werken via mijn laptop, hiermee voeg ik zeg maar een externe paralelle poort aan mijn laptop toe?

/E: Ok converter werkt dus niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 10:04 ]

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Dan zou je even op de site van de sofware fabrikant moeten kijken. Sommige firma's leveren (exotische) ondersteuning op het moment dat er via een ander soort poort wordt gecommuniceerd. Omdat Cardbus zowel parallelle als seriele signalen kan verwerken geeft ik het in ieder geval meer kans dan een conversie via een seriële poort.
[edit]:
Moet beter lezen: Via USB converter gaat het niet werken

[ Voor 9% gewijzigd door Pong op 23-02-2007 09:47 ]

Geen Ping, wel Pong

Pagina: 1