[Vista Ultimate 32-bit] S3 ProSavageDDR geeft strepen

Pagina: 1
Acties:

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb op de PB Easynote E3255 met 1gb DDR getracht Vista Ultimate 32-bit te installeren en dit was op zich helemaal geen probleem. Installatie ging vlekkenloos en de performance in Vista is ook prima. Echter is er één probleem die meteen ook zeer irritant is;

Er worden dit soort streepjes -- alleen dan verticaal, getoond in Vista. Vooral bij veel bewegingen komt het naar voren. Zelf denk ik dat Vista gewoon een slechte driver voor de ProSavageDDR aanboord heeft, dus heb ik de XP-driver geinstalleerd en deze deed het zelfs ook nog (incl. bijbehorende utility's), alleen de strepen blijven.

Toen dacht ik dat het misschien aan het geheugen (2x 512mb DDR PC2100) kan liggen, alleen leek dit mij sterk daar ik deze vorige week besteld en ontvangen had. Ik had ook nog 1gb (PC2700) voor de ACER-laptop van mijn zusje besteld. Ik nam de proef op de som en prikte dit geheugen in de E3255, maar ik bleef het probleem houden. Zelfs met 1 reepje van 512mb hield ik dit probleem.

Ik heb toen maar weer XP Pro (met dus 1gb geheugen) geinstalleerd en hier heb ik geen last van dit probleem. Kan ik nu dus concluderen dat het géén geheugen-probleem is, maar een slechte driver die standaard in Vista zit ingebakken?

De Vista Upgrade Advisor geeft na onderzoek in XP aan dat Vista gewoon gedraait kan worden op de laptop, alleen dan zonder die DirectX9-features zoals Aero.

Op de (Beta) Vista videokaarten-lijst staat de videokaart ook en wordt dus gewoon ondersteund en zou probleemloos moeten werken. Maar dat doet ie dus duidelijk niet.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Ik kan trouwens niet de shared memory in het BIOS aanpassen (32mb is gewoon gelocked als het ware). Tevens is het BIOS ook de recenste versie die beschikbaar is voor deze laptop.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Verwijderd

Ik draai nu twee weken Vista Premium NL en merk hoeveel er van de videokaart word gevraagt. De meeste onboardchips zijn ongeschikt voor Vista premium/Ultimate en zal dan op Vista basis gaan lopen. Echter dan mis je Aero Glass en zou ik persoonlijk liever op XP zijn gebleven.Heb nu sinds gisteren mijn Geforce 6600 256MB vervangen door de laatste uitvoering van de Geforce 7600GT 256MB, deze is Essensial Vista en werkt prima. Kortom Vista heeft een videokaart nodig met 256MB om alles goed te draaien en minder dan 128MB ( je schreef 32MB ) zal zeker grote problemen geven met de weergave ,wat er ook op die site staat.

Succes.

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2025
Aero kan ook niet draaien met non-dx9 videokaart en voor deze laptop hoeft dat ook helemaal niet.

Feit is dat Vista normaal zou moeten draaien lijkt me? Ik had al ff genoemd dat de performance gewoon prima is, alleen die vage streepjes verpesten de boel.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-02 20:57
256MB lijkt me een beetje overdreven me laptop met een Ati 9700 chip erin heeft 64 MB, en die draait het prima..

Verwijderd

256MB is ook niet echt nodig. Het normaal weergeven staat op 128MB, En de Ati 9700 chip heeft ondanks zijn 64MB een goede performance. De meeste onboardchips zijn echter minder en die van topicstarter kan volgens hem zelf niet hoger dan 32MB. Dat is heel weinig en kan de weergave negatief beinvoeden.natuurlijk werkt het vaak met lagere waarden maar soepel en snel is dan wel een ander verhaal.Kan ook zijn dat de drivers niet in orde zijn en daarom het beeld niet goed is.