Ok, ik heb een klein probleempje met MySQL. Ik heb een database met daarin geboortedata (opgeslagen als DATE). Voor een website wil ik een klein php-scriptje die de eerstvolgende 10 jarigen laat zien.
Probleem: hoe selecteer je de eerstvolgende 10 jarigen? Het volgende scriptje:
Werkt normaal gesproken wel, behalve in de maanden november en december. Logisch opzich, aangezien er dat jaar nog maar een paar mensen jarig zijn. Hoe los je dit probleem (m.b.v. sql) op? Ik had het eerst met PHP opgelost m.b.v. een forlusje enzo, maar dat is zo lelijk, en het moet vast anders kunnen.
Suggesties?
Probleem: hoe selecteer je de eerstvolgende 10 jarigen? Het volgende scriptje:
SQL:
1
2
3
4
| SELECT displayname,DAY(geboortedatum) AS dag, MONTH(geboortedatum) AS maand FROM n_account,n_lid WHERE n_lid.id=n_account.lid AND MONTH(geboortedatum) >= MONTH(NOW()) ORDER BY MONTH(geboortedatum),DAY(geboortedatum) |
Werkt normaal gesproken wel, behalve in de maanden november en december. Logisch opzich, aangezien er dat jaar nog maar een paar mensen jarig zijn. Hoe los je dit probleem (m.b.v. sql) op? Ik had het eerst met PHP opgelost m.b.v. een forlusje enzo, maar dat is zo lelijk, en het moet vast anders kunnen.
Suggesties?
[ Voor 1% gewijzigd door een moderator op 23-02-2007 15:22 . Reden: Code-tags ]