Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Belastingaangifte 2006: hypotheekrenteaftrek

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fear4me
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 19:38
Graag zou ik willen weten in hoeverre de hypotheekrente af te trekken is. Dit is wat er ongeveer op de opgaves staat:

Restant hoofdsom: 70.000 (leven)
Restant hoofdsom: 75.000 (spaar)
Restant hoofdsom: 77.000 (aflossingsvrij)
Restant hoofdsom: 7.500 (bouwdepot)

Voor de 'gewone' hypotheekvormen heb ik rentebedragen erbij staan. Ik neem aan dat ik die rentebedragen mag optellen?

Voor het bouwdepot heb ik 2 rentebedragen staan: eur 289 euro en 209 euro. Aangezien er maar een gedeelte van op is genomen. Mag ik hiervoor dan 289-209=80 euro bij de overige rentetarieven tellen en deze dan als aftrekpost opvoeren?

In hoeverre is er nog iets mogelijk met de leven-hypotheek, aangezien daar een levensverzekering aan gekoppeld is?

Welke kosten zou ik tevens nog kunnen aftrekken? Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan:

- Uitvaartverzekering
- Betaalde ZFW-premie
- Ziektekostenpremie (min basispremie)
- en ?????

Alvast bedankt!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Belastingdienst 2006 (aangifte) ?

Deze staat nog redelijk bovenaan dacht ik zo.....

Elect a clown, expect a circus.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Het is niet nodig om alle belastingvragen in dat topic te plaatsen. Dat topic is aardig om tips en trucs te bespreken, de werking van het aangifteprogramma, etc. en (kleine) vragen mogen er in gepost worden, maar het is niet verplicht.

Belastingvragen mogen dus best in een apart topic, maar probeer deze wel specifiek en concreet te houden en niet vaag als 'wat kan ik verder nog aftrekken' want dat kan beter in het grote topic :)

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2007 17:35 ]

• fear4me
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 19:38
Ja, het enige wat voor mij het belangrijkste is, is de renteaftrek, de overige vragen ben ik wel zo goed als tegengekomen in het topic. Alleen omdat de renteaftrek iets specifieks is, leek het mij verstandiger om hier een apart topic voor te openen.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

Voor het bouwdepot heb ik 2 rentebedragen staan: eur 289 euro en 209 euro. Aangezien er maar een gedeelte van op is genomen. Mag ik hiervoor dan 289-209=80 euro bij de overige rentetarieven tellen en deze dan als aftrekpost opvoeren?
Je geeft niet duidelijk aan welke bedragen dit zijn. Wanneer beide bedragen verkregen rente is over het bouwdepot dan mag je dat vooral niet aftrekken; je mag namelijk alleen rente aftrekken welke je betaald.

Wanneer je renteverlies tijdens de bouw mee hebt gefinancierd en 289 is de betaalde rente vanuit je depot; en 209 de verkregen rente over je depot dan is je berekening van E80 juist en mag je die opvoeren als aftrekbare rente.

20*350ZO45°

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

fear4me schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:55:
Welke kosten zou ik tevens nog kunnen aftrekken? Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan:

- Uitvaartverzekering
- Betaalde ZFW-premie
- Ziektekostenpremie (min basispremie)
Dat zijn dus perfect dingen die je in het andere topic had terug kunnen vinden, maar goed.

De betaalde premies voor je uitvaartverzekering mag je alleen aftrekken als je nabestaanden een verzorgde uitvaart krijgen bij overlijden. Als ze een geldsom krijgen om zelf iets mee te regelen, mag je niets aftrekken.

De betaalde ZFW premie kun je gewoon aftrekken, net als alle andere ziektekostenpremies, ook het werkgeversdeel.

Er zit een hele goed helpfile bij het aangifteprogramma van de Belastingdienst overigens.

Mijn Library Thing catalogus

Pagina: 1