Wellicht kan iemand mij advies geven betreffende een vage storing in m'n PC.
Onderstaande configuratie heeft ruim een jaar zonder problemen gedraaid. Daarna kreeg ik telkens uitval van 1 HDD, vervolgens werden vaak geen van allen herkend. Die ene HDD overleed en vervolgens ook de DVDRW, daarna besloten het mobo te vervangen.
Specs:
Voor diagnose draai ik nu op Mobo + 1HDD.
Het uitvallen gebeurt zowel onder load als idle. De enige manier om het opzettelijk te veroorzaken is een schijfcontrolle in Fix it Utilities draaien of data kopieëren over LAN.
Na zoeken hier en elders verdacht ik de voeding. Ik heb deze gecontroleerd door Motherboard monitor te draaien bij een opzettelijke crash. Geen afwijkingen in voltage. (Ik heb geen multimeter om hem zo te meten. Enige andere voeding die ik heb is een hakkie takkie 200W)
Verder heb ik :
Ik weet me verder niet echt raad. Misschien is het nieuwe mobo gaar? Was echter gewoon nieuw. Enig advies welkom.
Bedankt!
Onderstaande configuratie heeft ruim een jaar zonder problemen gedraaid. Daarna kreeg ik telkens uitval van 1 HDD, vervolgens werden vaak geen van allen herkend. Die ene HDD overleed en vervolgens ook de DVDRW, daarna besloten het mobo te vervangen.
Specs:
- Asus P4P800 Deluxe (vervangen door Asus P4C800 Deluxe)
- P4 2,8ghz HT s478 + Box koeler
- 2x 256MB DDR PC3200 Corsair Twinx
- Asus V9999 AGP Nvidia 6800GT 256MB
- 3Com 10/100 NIC
- Sitecom 56k Modem
- 3x 7200 RPM HDD SATA Maxtor
- 7200 RPM HDD IDE Maxtor
- DVD + DVDRW Lite on
- ZIP250
- Antec Sonata Case met 120mm Fan
- Antec 380W True silent PSU in ongeaard contact
- Windows XP SP2 ENG
Voor diagnose draai ik nu op Mobo + 1HDD.
Het uitvallen gebeurt zowel onder load als idle. De enige manier om het opzettelijk te veroorzaken is een schijfcontrolle in Fix it Utilities draaien of data kopieëren over LAN.
Na zoeken hier en elders verdacht ik de voeding. Ik heb deze gecontroleerd door Motherboard monitor te draaien bij een opzettelijke crash. Geen afwijkingen in voltage. (Ik heb geen multimeter om hem zo te meten. Enige andere voeding die ik heb is een hakkie takkie 200W)
Verder heb ik :
- de HDD met powermax getest, geen problemen.
- Memtest 5 uur gedraaid, geen problemen.
- CPU tot max gestressed, geen problemen.
- Ik heb zelfs als creatieve test 2x winrar 10GB laten compressen (1x voor elke "core") terwijl winamp een videobestand loopte voor een uur of 4, geen problemen. Echter een half uur hierna crashte hij in idle toestand toen ik wat te drinken ging pakken.
Ik weet me verder niet echt raad. Misschien is het nieuwe mobo gaar? Was echter gewoon nieuw. Enig advies welkom.
Bedankt!