Toon posts:

Systeem valt willekeurig uit

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht kan iemand mij advies geven betreffende een vage storing in m'n PC.

Onderstaande configuratie heeft ruim een jaar zonder problemen gedraaid. Daarna kreeg ik telkens uitval van 1 HDD, vervolgens werden vaak geen van allen herkend. Die ene HDD overleed en vervolgens ook de DVDRW, daarna besloten het mobo te vervangen.

Specs:
  • Asus P4P800 Deluxe (vervangen door Asus P4C800 Deluxe)
  • P4 2,8ghz HT s478 + Box koeler
  • 2x 256MB DDR PC3200 Corsair Twinx
  • Asus V9999 AGP Nvidia 6800GT 256MB
  • 3Com 10/100 NIC
  • Sitecom 56k Modem
  • 3x 7200 RPM HDD SATA Maxtor
  • 7200 RPM HDD IDE Maxtor
  • DVD + DVDRW Lite on
  • ZIP250
  • Antec Sonata Case met 120mm Fan
  • Antec 380W True silent PSU in ongeaard contact
  • Windows XP SP2 ENG
Na het vervangen (+verse install) geen problemen meer, op één na. Op willekeurige momenten schakelt de PC zich in één klap uit. Spanning weg, pats boem, over. Geen BSOD, geen reset, gewoon uit. Kan ook gelijk weer worden aangezet zonder problemen (soms checkdisk).

Voor diagnose draai ik nu op Mobo + 1HDD.

Het uitvallen gebeurt zowel onder load als idle. De enige manier om het opzettelijk te veroorzaken is een schijfcontrolle in Fix it Utilities draaien of data kopieëren over LAN.

Na zoeken hier en elders verdacht ik de voeding. Ik heb deze gecontroleerd door Motherboard monitor te draaien bij een opzettelijke crash. Geen afwijkingen in voltage. (Ik heb geen multimeter om hem zo te meten. Enige andere voeding die ik heb is een hakkie takkie 200W)

Verder heb ik :
  • de HDD met powermax getest, geen problemen.
  • Memtest 5 uur gedraaid, geen problemen.
  • CPU tot max gestressed, geen problemen.
  • Ik heb zelfs als creatieve test 2x winrar 10GB laten compressen (1x voor elke "core") terwijl winamp een videobestand loopte voor een uur of 4, geen problemen. Echter een half uur hierna crashte hij in idle toestand toen ik wat te drinken ging pakken. :'(
HDD zit trouwens ook op een nieuwe SATA kabel. Bij het nieuwe mobo doet het IDE activity ledje niks. Dit gepaard met crash door schijfcontrolle misschien gare IDE controller? :?

Ik weet me verder niet echt raad. Misschien is het nieuwe mobo gaar? Was echter gewoon nieuw. Enig advies welkom.

Bedankt! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Na het systeem zo'n 2 weken niet gebruikt te hebben, probeerde ik het maar weer eens.

Het probleem (PC schakelt uit) vindt nu al plaats een paar tellen na het POSTen. Als ik hem hierna herhaaldelijk aan blijf zetten, duurt het telkens wat langer voordat hij uitschakelt. Na een keer of 10 kom ik zowaar in windows (voor een paar tellen.)

Helaas kwam er vorige keer geen hulp. Misschien is er nu wel iemand in staat mij advies te geven? bvd.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Ik verdenk toch de voeding...

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43
Je verdacht zelf de voeding, maar zag geen verandering in voltage.. Waarom heb je de verdachte dan niet gewoon geïsoleerd en een vervangende d'rin gegooid? :z

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als jij je systeem uitelkaar haalt en alleen opstart met CPU/1 harde schijf en videokaart, werkt het dan wel?

Wauw, een sig!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43
Outerspace schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 09:54:
Als jij je systeem uitelkaar haalt en alleen opstart met CPU/1 harde schijf en videokaart, werkt het dan wel?
Dan mist over het algemeen het geheugen en de voeding :9, hij heeft memtest al gedraait, dus dat probleem is wat klein geworden.

Daarnaast: hij kwam met het idee dat het hoogstwaarschijnlijk zijn voeding wel kon zijn, maar ik zie nergens dat hij heeft geprobeerd zijn beest met een andere voeding op te starten..

[ Voor 34% gewijzigd door PeterSelie op 06-03-2007 10:21 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 14:01
Dit lijkt sterk op een defecte voeding. Dus niet dat het vermogen ontoereikend is, maar gewoon een defect waardoor de voeding onstabiel is geworden. Dat heb ik zelf ook gehad, en dan zijn random shut-downs het gevolg. Het lijkt er dus sterk op, maar uiteraard is het niet zeker. Ik raad je aan om een andere voeding te lenen waarvan je weet dat die werkt, zodat je kan testen of het dan wel goed is. Dan ben je een flinke stap verder in de diagnose denk ik. Succes!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 21:45
Klinkt misschien erg dom maar ik lees:
P4 2,8ghz HT s478 + Box koeler
Check even of je heatsink goed vastzit en overal contact maakt.. de pinnetjes van een boxed socket 478 koeler laten nogal gauw los

My favorite programming language is solder.

• geert1
@Puch-Maxi:
Is het niet zo dat bij oververhitting meestal de pc opnieuw opstart in plaats van volledig afsluit? Dat was mijn gedachtegang althans. Maar het kan misschien een optie zijn.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:39

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:15:HDD zit trouwens ook op een nieuwe SATA kabel. Bij het nieuwe mobo doet het IDE activity ledje niks. Dit gepaard met crash door schijfcontrolle misschien gare IDE controller? :?
Je zegt het zelf al, het IDE activity ledje knippert niet bij SATA activity. Dat betekent dus dat er geen IDE-apparaat activiteit veroorzaakt op hetzelfde moment dat er activiteit op je SATA-schijven is. Da's volkomen normaal :+
geert1 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 11:54:
@Puch-Maxi:
Is het niet zo dat bij oververhitting meestal de pc opnieuw opstart in plaats van volledig afsluit? Dat was mijn gedachtegang althans. Maar het kan misschien een optie zijn.
Als de pc opnieuw opstart gaat de processor vrolijk verder met berekeningen op een te hoge temperatuur? Lijkt me niet dat je dat wilt hebben. Gewoon de boel uitschakelen dus.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 21:45
geert1 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 11:54:
@Puch-Maxi:
Dit dacht ik aanvankelijk ook, totdat ik een soortgelijk systeem onder ogen kreeg met hetzelfde probleem ik dacht eerst ook dat het aan de voeding lag. bij nader inzien zat de heatsink gewoon los :S
De pinnetjes waarmee het bevestigd zit op het mobo waren loggeraakt/geknapt
De computer zette zichzelf gewoon uit, of ging niet eens meer aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Puch-Maxi op 06-03-2007 12:08 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

ik heb eens problemen opgelost door de pc op een geaard stopcontact te plaatsen!
probeer dit is

echter dit lijkt op een iets van een warmte probleem.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

SoaDmaggot schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 10:14:
[...]

Dan mist over het algemeen het geheugen en de voeding :9, hij heeft memtest al gedraait, dus dat probleem is wat klein geworden.
Met die er natuurlijk bij.. dat lijkt me ook wel logisch. Alleen als hij de rest eruit laat zal het minder stroom vreten en daardoor kan je dus eventueel zien als het aan de voeding ligt :)
Daarnaast: hij kwam met het idee dat het hoogstwaarschijnlijk zijn voeding wel kon zijn, maar ik zie nergens dat hij heeft geprobeerd zijn beest met een andere voeding op te starten..
Helemaal mee eens, en anders moet hij de 200Watt even vervangen door een fantsoenlijke sterke A merk :)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle reacties. :*)

Zoals ik al opmerkte is de enige andere voeding die ik heb een hakkie takkie 200W en kan er helaas geen een lenen. Dan wordt het waarschijnlijk toch een nieuwe halen en voorzichtig uitpakken en testen. :/ Wat voor wattage is verstandig :? 600W met het oog op de toekomst >:)

Heatsink zit goed vast + verse koelpasta

IDE Ledje doet sowieso geen reet, reageert niet op DVD spelers en andere IDE harddisks. (zal wel een ongerelateerd probleem zijn :( )

Helaas heb ik geen geaard stopcontact in de buurt. Volgens mij zit er 1 in de keuken en dat is het. Ik heb een (huur) huisje uit de jaren vijftig (waar nooit echt serieus verbeteringen in zijn aangebracht).

Zoals in de OP staat: "Voor diagnose draai ik nu op Mobo + 1HDD" (+natuurlijk MEM, GC, CPU en voeding)

Het systeem is al zo kaal en leeg als mogelijk. En de voeding is een Antec 380W. die 200W zit in m'n P3 650 systeempje (speelgoed vriendin O+ ).

• geert1
Die 200Watt is inderdaad niet voldoende om te testen, maar 600Watt is wel heel veel hoor. Als je een nieuwe haalt, raad ik aan om 430, 450 of 500Watt te nemen van een A-merk. Hoeft niet zo veel te kosten. Succes verder!
Pagina: 1