[osx] iMac g3 snelheid opkrikken?

Pagina: 1
Acties:

• basvcds
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-01-2024

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Hi everybody

Ik heb sinds een tijdje een iMac g3 400 mhz, 512 mb met 10.4.8 die ik als slaapkamer pc wil gebruiken, voor films en mp3s. Het is een heerlijk bakkie om mee te werken, en ik sta versteld van hoe snel hij over het algemeen werkt :) Nu heb ik echter nog een klein probleempje; voor divx is hij net ietsje te langzaam, en ook bijvoorbeeld flashsites zoals youtube werken niet echt lekker. Dus ben ik op zoek gegaan naar tuningappss, maar kwam vooral uit bij apps die bijv. onnodige files deleten enzovoort. Ook heb ik de orinele 5400rpm hd vervangen voor een 7200, maar dit bood helaas onvoldoende verbetering. Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit beestje net een beetje meer power zou kunnen geven zodat hij als volwaardig multimediabakkie kan functioneren? Zoals hard- als softwarematige tips zijn van harte welkom :)

www.baskoole.com

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Je kunt twee dingen doen:

Divx afspelen via VLC in plaats van Quicktime (www.videolan.org)

Middels een tweak programma de schaduwen onder vensters uitzetten, een snelheidstruukje speciaal voor G3's.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:10
http://www.xlr8yourmac.com/
Hier kan je volgens mij vrij veel vandaan halen, tenminste ik kon mijn iMac'je wel ietsje sneller krijgen.

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
thx voor de link :)

vlc en shadowkiller had ik al draaien, dit scheelt wel wat maar helaas net niet genoeg. Een simpsons aflevering is nu opzich net te kijken, maar iets non-animated skipt toch teveel.

www.baskoole.com

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waar je ook even naar zou kunnen kijken is de kwaliteit van jouw Divxjes.. Misschien kun je deze via een tool naar een iets lagere kwaliteit zetten, zodat er minder processor kracht nodig is.

Tools? Geen idee :)

---
Ik zit net te denken, zit er niet een optie in VLC om dit aan te passen?

--
En ik blijf denken. Ik weet niet of je een servertje hebt of een 2de wat krachtigere pc/mac, anders zou je ook nog aan streaming kunnen denken. Hier kun je dit heel makkelijk aanpassen.

[ Voor 41% gewijzigd door Falcon op 22-02-2007 15:51 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Wellicht dat het uitbreiden van het geheugen wat meer de processor ontlast. Mede omdat je OS X draait is 512MB aan de lage kant.

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Thx falcon, maar dit zijn omwegen rond het probleem. De divx films die ik wil zien staan verspreid over verschillende (windows)systemen hier. Ik zal kijken wat er in vlc valt aan te passen.

www.baskoole.com

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

basvcds schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:59:
Thx falcon, maar dit zijn omwegen rond het probleem. De divx films die ik wil zien staan verspreid over verschillende (windows)systemen hier. Ik zal kijken wat er in vlc valt aan te passen.
Maar die omwegen komen wel op plek uit waar je moet zijn ;) Succes!

Verwijderd

Misschien is dit iets voor je:
http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/imacde1.html

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kijk es aan een echte tweaker-oplossing.. :)

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Dat ziet er leuk uit, ik ga de zaak ns openschroeven en kijken wat er gebeurt met 50 mhz extra..

www.baskoole.com

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 12:43
50 tot 150 gaat nog mijn powermac g3 heb ik zoan 150 mgz bij gezet maar wel met een andere fan
met de orgineele koeling 50 tot 100 mgz toevoegen
me systeem draait stabiel

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

djneo-nl schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:21:
50 tot 150 gaat nog mijn powermac g3 heb ik zoan 150 mgz bij gezet maar wel met een andere fan
met de orgineele koeling 50 tot 100 mgz toevoegen
me systeem draait stabiel
Megazertz :? Ik heb zulke dingen ook wel eens bij m'n Clamshell iBook gedaan, werkte echt perfect. Succes _/-\o_

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

TS? Laat even weten hoe het afloopt!

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
ik heb t zaakje opengeshroeft en bekeken, en ik twijfel of ik hier de benodigde vaste hand voor heb.. voorlopig nog even op zoek naar een softwarematige oplossing want dat overklokken durf ik nog niet aan.

www.baskoole.com

Verwijderd

En vandaag verscheen het volgende bericht: http://www.applematters.c...ection/comments/mac-mods/
Zijn allemaal softwarematige aanpassingen.

• basvcds

basvcds

Multimonitormannetje

Topicstarter
Bedankt voor de tip g-force. Ik heb het grondig nagelezen, maar veel meer dan de standaard tips zoals solid background en minimized dock komen niet langs. Er word gerept om jaguar te installeren, maar eerlijk gezegt zou ik niet met een mac om kunnen gaan zonder expose..

Voor windows zijn er talloze tweakapps om het systeem te versnellen, maar voor osx zijn die maar moeilijk te vinden. Opzich logisch, aangezien osx van zichzelf al een stabiel en snel systeem is dat niet snel volgemodderd raakt. Ik blijf doorzoeken!

www.baskoole.com

Verwijderd

Ik denk toch dat je moet gaan accepteren dat een g3 net te langzaam is voor de moderne codecs en resoluties. Overclocken is een redelijke manier om die paar procenten te winnen, maar uiteindelijk is er maar 1 goede oplossing, en dat is snellere hardware regelen...
Voor windows zijn er talloze tweakapps om het systeem te versnellen
En 99% van die appjes doen onzinnige dingen en/of bevatten spyware. Het zijn altijd systemen van mensen die dat soort apps draaien die problemen hebben...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 17:58 ]

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Goede kans dat die G3 het gewoon niet trekt dan, de FPU van die processor is niet erg sterk, zoals een AMD K6-2 op 400MHz ook niet vloeiend divx kon afspelen, maar een Celeron 400 destijds wel...

Wat draai je trouwens? Panther of Tiger? Panther is wel wat lichter.

Jaguar is oud en erg traag vergeleken met Panther.

[ Voor 24% gewijzigd door MahRain op 24-02-2007 20:56 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 18:17

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

MahRain schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:55:
Goede kans dat die G3 het gewoon niet trekt dan, de FPU van die processor is niet erg sterk, zoals een AMD K6-2 op 400MHz ook niet vloeiend divx kon afspelen, maar een Celeron 400 destijds wel...

Wat draai je trouwens? Panther of Tiger? Panther is wel wat lichter.

Jaguar is oud en erg traag vergeleken met Panther.
Er staat 10.4.8 in de openingspost, Tiger dus. :>

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Ik heb deze zelfde machine ook langdurig gehad, maar het gaat je waarschijnlijk nooit echt lukken, hij is gewoon net te langzaam om DivX series e.d. netjes af te spelen. (ik had een dv 400 met 384 ram en -toen nog- 10.3.) Ook had ik er een 80gb 7200 toeren in zitten wat, zoals je omschrijft, wel wat beter, maar net niet lekker, loopt

Ben er destijds veel mee bezig geweest, en mij is het nooit gelukt. Aan de andere kant is het wel nogsteeds een prima surf en mp3 machine :)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik denk toch dat je de bitrate van zo'n divx filmpje om laag moeten kunnen zetten. Zo is de kwali wat lager maar de processor kan het dan wel aan.

Heb je hier al mee bezig gehouden? ..

Verwijderd

Volgooien met ram zal een hoop schelen.

Verwijderd

Dat is het standaard antwoord als mac's traag zijn, maar zo werkt dat in de praktijk helemaal niet. Natuulijk zal de machine sneller werken bij het gebruik van meerdere programma's als er meer geheugen aanwezig is. Maar de aktieve delen van macos en een divx speler passen prima in 512mb.

Als een computer geheugen tekort komt en gaat swappen merk je dat direct, want hij is dan niet 'iets' langzamer maar meteen niet meer vooruit te branden. Dat effect merk je het best wanneer je overschakelt naar een applicatie die al enige tijd inactief staat.
Pagina: 1