All-round systeem, budget €500,-

Pagina: 1
Acties:

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 16:10

Zyppora

155/50 Warlock

Topicstarter
Allereerst: hoort dit topic hier niet, dan bij voorbaat mijn excuses (bij zowel slotje als move). Het gaat hier niet om een compleet systeem, maar meer over de basisonderdelen. Maar omdat het meer is dan alleen maar de PMG, dacht ik dat het hier beter op zijn plaats was :)

Wat zoek ik?
Naast het feit dat ik de PC vooral gebruik voor devving doeleinden (zowel websites/webscripts als programmeren), ben ik steeds meer een gamer aan het worden. Vooral de spellen Medal of Honor: Allied Assault en Heroes of Might and Magic 5 worden steeds vaker opgestart:

MoH:AA minimum requirements:
  • 450MHz CPU
  • 128MB RAM
  • 1.2GB Hard disk space
  • 16MB GPU
HoMM5 minimum requirements:
  • 1.5 GHz CPU
  • 512 MB RAM
  • 32x CD/DVD-ROM drive
  • DirectX 9.0
  • Windows 2000/XP
  • DirectX compatible sound card
(specs zijn beide van Wikipedia omdat ik op het werk zit en de proxy de respectievelijke websites blokkeert. Ik zal deze aanvullen/corrigeren zodra ik weer thuis ben)

Nu voldoet de huidige PC ruimschoots aan deze requirements, maar, zoals al aangegeven, deze configs zijn 'minimum'. Vooral HoMM5 zou ik graag eens 'maximum' willen spelen (dus very high details, max resolution, etc.) En daar is waar mijn PC aan schort:
  • 2.53GHz Celeron
  • 512 MB RAM
  • ATI Radeon 9250 128 MB
Wanneer ik de game settings opschroef, ziet het er allemaal een stuk mooier uit ... op de animatie na dan, die wordt traag als dikke stroop door een douchekop. Met als gevolg dat het geluid out-of-sync gaat lopen en het hele idee van game experience naar de vaantjes gaat.

Wat zoek ik dus? Een systeem wat geschikt is voor dit soort veeleisende applicaties/settings. Ik mag aannemen dat wanneer de specs van mijn PC omhoog gaan, het programmeerwerk daar niet onder zal lijden :) Ik vind goede graphics erg belangrijk, geluids-/warmteproductie/energieslurpen minder. Geluidskaart komt nog wel een keer. SLI/CrossFire opstellingen lijken me echter buiten het budget van ongeveer 500 Euro te gaan (maar corrigeer me gerust als ik het mis heb :) ).

Wat had ik in gedachten?
Ik heb in principe twee opties: upgraden of nieuwe PC. Nu ben ik er altijd een geweest die best voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, en mijn huidige systeem is daar het product van. Daarom leek het mij beter om een nieuwe PC samen te stellen, en na wat verschillende samenstellingen ben ik tot het volgende gekomen:

MSI K9VGM-V
De keuze voor dit moederbord is gevallen op basis van twee argumenten:
  • Ik zocht een moederbord met PCIe slot (vziw is PCIe een stap omhoog tov AGP) voor de grafische kaart.
  • Een Athlon proc past niet op een S775 :)
AMD Athlon 64 X2 3800+
Ik heb (na googlen op p4 vs. pD) op een forum gelezen dat AMD toch ook wel een goede keuze is voor een gaming PC. Aangezien ik weinig ervaring heb met AMD (en des te meer met Intel), dacht ik: laat ik het eens proberen.

Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC5300
1 GB leek me voldoende, en het moederbord biedt eventueel ruimte voor nog zo'n reepje (ik houd namelijk de optie om op Vista over te stappen open, maar in eerste instantie komt er gewoon XP op). PC5300 is niet het snelste wat er in het moederbord past, maar ik heb elders op GoT gelezen dat alles hoger dan PC3200 alleen voor overclock-doeleinden interessant is (en ivm rook- en brandrisico begin ik daar maar niet aan). Desalniettemin lust het moederbord slechts PC4200, PC5300 en PC6400 reepjes.

Sapphire PCI-e Radeon X1650 Pro 512MB
De specs van HoMM5 zeggen 'x800 or higher supported', en ging er dus vanuit dat de X1650 Pro de 'ultimate eye candy' setting wel aankon. Nu ben ik niet zo thuis in de vidcard niche, maar ik heb van deze en gene vernomen dat de X1650 series toch wel een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben.

Overig (al in huis)
  • DVD-ROM
  • PSU (ik dacht 300W, maar dat zal ik moeten checken)
  • Monitor
  • ATA Harde schijf
  • Behuizing
  • Keyboard + muis
Op een budget van om en nabij de 500 Euro is deze config ongeveer 350 Euro. Er is dus nog wat ruimte :)

Extra vragen
De vragen die ik over deze config heb:
  • Hoe vinden jullie deze config? Gaan er onderdelen 'bijten' met elkaar, heb ik ergens geen rekening mee gehouden, etc?
  • Ben ik (extra) onderdelen vergeten? Hoe zou het completer/volwaardiger zijn?
  • Zijn RAM, PSU, etc. voldoende/passend?
  • Zien jullie iets wat beter/goedkoper/efficienter kan/is, waarbij de performance niet/nauwelijks omlaag gaat? Of juist dingen die de performance (buiten-proportioneel aan de extra kosten) omhoogbrengen?
  • Op- of aanmerkingen, dingen waar ik op moet letten, dingen die ik moet weten, etc?
Overigens is sparen voor mij geen punt, dus als jullie zeggen 'nee, met 500 Euro mag je blij zijn dat je vloeiend kunt freecellen' oid, dan mag deze grens overschreden worden (maar configs van bijv. 2000 Euro zijn mij echt een beetje te veel van het goede).

Als jullie nog vragen aan mij hebben, dan beantwoord ik die natuurlijk graag en zo goed mogelijk.
Alvast bedankt! (en sorry voor de ietwat lange TS)

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Totaal geen hulp maar wel een bedenking bij dit soort topics: Waarom is de laatste maanden/jaren ondertussen, zo'n topics in felle opmars? "Kan mijn pc stiller?" "Wat kan hier beter aan?" "Wat moet ik hier nog mee?"

Het zijn onderwerpen die zoals een plasje zijn dat een meertje kan worden, breed uitgezaaid door de reacties, maar verder weinig diepgang met zich zal meebrengen.

Nogmaals, neem het niet als een onvriendelijke toon, maar beste topicstarter: Waarom bel je bijvoorbeeld eens niet naar je pc-speciaalzaak en vraag je het zo aan de telefoon? Al die moeite om het hier te posten, met reacties die elkaar gaan tegenspreken misschien. Is het niet beter om te gaan horen bij een gamers-forum of in die afdeling van GOT, voor de uitrusting van je computer?

On-topic zal ik ook even wat reageren, uit ervaring met hardware:
- Als je een snellere grafische kaart kan kopen met 256MB, ga daar dan voor.
- Je voorkeur voor het DDR2 geheugen zit wel goed, maar omgekeerd zou ik eerder hier opteren voor 1,5 à 2GB. Ik zag je daar ook Vista vermelden, en dan heb je met meer geheugen langer plezier in Games EN zit je ook comfortabel met Vista. Vista die je dan toch draait met je verscheidene programma's open lijkt me. (Dreamweaver, firefox met 25 tabs open, muziek, andere coding-utilities, en niets hoeven te sluiten als je film gaat kijken, etc....)

[ Voor 27% gewijzigd door Mizitras op 22-02-2007 14:44 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik zou de gegevens van je PSU wel even checken. Naast het wattage is het merk ook interessant, slechte merken met hoge wattages zijn minder goed dan een kwaliteitsmerk met een iets lager wattage

Verwijderd

ik zou, als ik jouw was, kijken naar een leuk tweede hands kaartje op agp(een 6800GT of een 850XT) en als je liever iets nieuws hebt kan je kijken naar een x1950pro op agp.

pricewatch: Club3D Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, DVI) CGA-P1956

dit natuurlijk gezien de eisen voor de 2 spellen die je aan geeft.

@hier onder. Eigenlijk bedoel ik dat ie met een upgrade van zijn videokaart er eigenlijk al is.(vandaar dus agp ;))

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 15:26 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Waarom een AGP, hij heeft alleen PCI-e. Dus een X1950 Pro 256MB lijkt mij beter idd.

Link

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 10:55
Ik speel zelf ook veen MOHSH dus normaal is ati de goede keuze, dit omdat nvidia drivers problemen geven. Maar dit is bij MOHAA niet het geval nu is dit systeem een beetje overkill voor MOHAA hiermee haal je gemak 100 FPS constant op brug met de hoogste settings. Maar hij draait de nieuwe Medal of honor Airborne die over 1 maand uitkomt (naja redelijk :P) De 16xx serie van Ati is helaas niet snel genoeg door een probleem met de geheugenbus, de 7600GT is stukken sneller.

Verder neem ik aan dat je oude voeding merkloos is en dus neem dit risico niet en koop meteen een nieuwe. Verder wil je niet dat je langzame hardeschijf achter je systeem aanhinkelt dus neem meteen een nieuwe sata schijf.

Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/4540/12121212121212tq8.jpg

Nu kan je een 1950pro nemen maar houd er wel rekening mee dat deze niet op je 300W voeding loopt, en dan moet je dus ook je oude kast behouden en mischien wel je trage hardeschijf om geld te besparen. Zelf zou ik voor de 550 euro gaan en er meteen een 1950pro bijkopen. Hoef je geen compromi te sluiten en het je meteen een top systeem ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Solid_Aapie op 22-02-2007 17:02 ]

Specs

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-01 13:27
Solid_Aapie schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:59:
Ik speel zelf ook veen MOHSH dus normaal is ati de goede keuze, dit omdat nvidia drivers problemen geven. Maar dit is bij MOHAA niet het geval nu is dit systeem een beetje overkill voor MOHAA hiermee haal je gemak 100 FPS constant op brug met de hoogste settings. Maar hij draait de nieuwe Medal of honor Airborne die over 1 maand uitkomt (naja redelijk :P) De 16xx serie van Ati is helaas niet snel genoeg door een probleem met de geheugenbus, de 7600GT is stukken sneller.

Verder neem ik aan dat je oude voeding merkloos is en dus neem dit risico niet en koop meteen een nieuwe. Verder wil je niet dat je langzame hardeschijf achter je systeem aanhinkelt dus neem meteen een nieuwe sata schijf.

-knip-

Nu kan je een 1950pro nemen maar houd er wel rekening mee dat deze niet op je 300W voeding loopt, en dan moet je dus ook je oude kast behouden en mischien wel je trage hardeschijf om geld te besparen. Zelf zou ik voor de 550 euro gaan en er meteen een 1950pro bijkopen. Hoef je geen compromi te sluiten en het je meteen een top systeem ;)
de behuizing weglaten, is de beste keuze denk ik, en de harde schijf zou ik zkr vervangen door een sneller exemplaat. Vaak is de HD al snel de grootste bottleneck.

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 16:10

Zyppora

155/50 Warlock

Topicstarter
@Mizitras:
Als ik een speciaalzaak bel, vrees ik dat ik niet wat je noemt onafhankelijk advies krijgt. Meestal gaan ze er dan vanuit dat je op het randje staat om dingen te kopen en proberen ze wat 'extras' in het plaatje te gooien. En aangezien ik nog niet wat je noemt een doorgewinterde Tweakert ben, wilde ik dat risico niet lopen.

De reden dat ik in CSL ben gaan zitten en niet in een Gaming topic (of zelfs een gaming forum) is dat hier (op GoT) de kennis en ervaring aanwezig is, en men in andere delen van het forum misschien wel gezegd had 'hoort dit niet in CSL' ;) Na de FAQ en het Beleid doorgenomen te hebben, dacht ik toch echt dat ik goed zat ... alleen wel balen dat ik gelijk bij mijn eerste TS de titel verpest :/

Verder, 2 GB aan RAM klinkt inderdaad beter. Ik ging uit van 1 GB omdat ik Vista (de beta weliswaar) op 512 MB aan het rollen heb gekregen, en dat ging eigenlijk best goed. Of het voldoende is, weet ik niet, maar misschien toch maar voor 2 gaan.

@Brokenp:
De PSUs die ik heb zijn een Q-Tek en een AOpen, beide 300W, en de AOpen heeft een variabele fan (zo'n potmetertje op de zijkant). Beide zijn tevens uitgerust met 12V aansluiting. Ik denk dat ik toch maar een extra voeding (450+W of zo) aan ga schaffen, zodat ik me daar geen zorgen om hoef te maken.

@Reinman & Soepstengel13:
Die link naar Toms Hardware heeft me enorm geholpen (vraag me eigenlijk af waarom ik die niet heb kunnen vinden *schopt google nog maar een keer*) en jullie hebben me overtuigd toch voor een X1950 te gaan (zoveel duurder dan de X1650 is die niet).

@Solid_Aapie:
Dat lijstje ziet er indrukwekkend uit :) Vooral die 2 geheugenreepjes voor 77 Euro (da's toch 2GB voor 77 Euri? Of moet dat nog x2?) zien er erg aantrekkelijk uit. Verder ga ik toch voor een ATI X1950, mede dankzij de goede ervaringen met ATI in het verleden (niet dat er iets mis is met NVidia hoor). Verder gaat het niet alleen om MoH maar ook om HoMM5, welke voor zover ik dat kan beoordelen toch een orde van grootte zwaarder is:

Minimum Requirements :
  • CPU: Pentium 4 / Athlon 1.5 GHz or higher
  • RAM: 512 MB or higher
  • Video: 128 MB AGP GeForce4 Ti4200 / RADEON 8500 or higher video card
  • CD/DVD-ROM speed: 32x
  • Sound: DirectX compatible PCI 16-bit sound card
Recommended Requirements :
  • CPU: Pentium 4 / Athlon 2,4 GHz or higher
  • RAM: 1024MB or higher
  • Video: 256 MB AGP 8x GeForceFX 6600 / RADEON x800 or higher video card
  • CD/DVD-ROM speed: 32x
  • Dolby Surround 5.1 sound processor
Bron: Ubisoft Solution Center

Nu vrees ik eigenlijk dat de 'Recommended' nog steeds niet voldoende is voor 'Maximum', en da's precies wat ik wil bereiken :) 550 Euro is overigens geen probleem.

@_avalanche_:
SATA harde schijf dus, ipv ATA. Lijkt me duidelijk :)

Dus, even op een rijtje:
- Nieuwe PSU, 450W, A-merk
- 2 GB DDR2 SDRAM DIMM (liefst die van 77 Euro :) )
- ATI X1950 Pro 256 MB
- SATA harde schijf (in principe is 80 GB meer dan zat, maar ik kijk wel wat in Euro/GB voordeliger is)

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Pagina: 1