Allereerst: hoort dit topic hier niet, dan bij voorbaat mijn excuses (bij zowel slotje als move). Het gaat hier niet om een compleet systeem, maar meer over de basisonderdelen. Maar omdat het meer is dan alleen maar de PMG, dacht ik dat het hier beter op zijn plaats was 
Wat zoek ik?
Naast het feit dat ik de PC vooral gebruik voor devving doeleinden (zowel websites/webscripts als programmeren), ben ik steeds meer een gamer aan het worden. Vooral de spellen Medal of Honor: Allied Assault en Heroes of Might and Magic 5 worden steeds vaker opgestart:
MoH:AA minimum requirements:
Nu voldoet de huidige PC ruimschoots aan deze requirements, maar, zoals al aangegeven, deze configs zijn 'minimum'. Vooral HoMM5 zou ik graag eens 'maximum' willen spelen (dus very high details, max resolution, etc.) En daar is waar mijn PC aan schort:
Wat zoek ik dus? Een systeem wat geschikt is voor dit soort veeleisende applicaties/settings. Ik mag aannemen dat wanneer de specs van mijn PC omhoog gaan, het programmeerwerk daar niet onder zal lijden
Ik vind goede graphics erg belangrijk, geluids-/warmteproductie/energieslurpen minder. Geluidskaart komt nog wel een keer. SLI/CrossFire opstellingen lijken me echter buiten het budget van ongeveer 500 Euro te gaan (maar corrigeer me gerust als ik het mis heb
).
Wat had ik in gedachten?
Ik heb in principe twee opties: upgraden of nieuwe PC. Nu ben ik er altijd een geweest die best voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, en mijn huidige systeem is daar het product van. Daarom leek het mij beter om een nieuwe PC samen te stellen, en na wat verschillende samenstellingen ben ik tot het volgende gekomen:
MSI K9VGM-V
De keuze voor dit moederbord is gevallen op basis van twee argumenten:
Ik heb (na googlen op p4 vs. pD) op een forum gelezen dat AMD toch ook wel een goede keuze is voor een gaming PC. Aangezien ik weinig ervaring heb met AMD (en des te meer met Intel), dacht ik: laat ik het eens proberen.
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC5300
1 GB leek me voldoende, en het moederbord biedt eventueel ruimte voor nog zo'n reepje (ik houd namelijk de optie om op Vista over te stappen open, maar in eerste instantie komt er gewoon XP op). PC5300 is niet het snelste wat er in het moederbord past, maar ik heb elders op GoT gelezen dat alles hoger dan PC3200 alleen voor overclock-doeleinden interessant is (en ivm rook- en brandrisico begin ik daar maar niet aan). Desalniettemin lust het moederbord slechts PC4200, PC5300 en PC6400 reepjes.
Sapphire PCI-e Radeon X1650 Pro 512MB
De specs van HoMM5 zeggen 'x800 or higher supported', en ging er dus vanuit dat de X1650 Pro de 'ultimate eye candy' setting wel aankon. Nu ben ik niet zo thuis in de vidcard niche, maar ik heb van deze en gene vernomen dat de X1650 series toch wel een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben.
Overig (al in huis)
Extra vragen
De vragen die ik over deze config heb:
Als jullie nog vragen aan mij hebben, dan beantwoord ik die natuurlijk graag en zo goed mogelijk.
Alvast bedankt! (en sorry voor de ietwat lange TS)
Wat zoek ik?
Naast het feit dat ik de PC vooral gebruik voor devving doeleinden (zowel websites/webscripts als programmeren), ben ik steeds meer een gamer aan het worden. Vooral de spellen Medal of Honor: Allied Assault en Heroes of Might and Magic 5 worden steeds vaker opgestart:
MoH:AA minimum requirements:
- 450MHz CPU
- 128MB RAM
- 1.2GB Hard disk space
- 16MB GPU
- 1.5 GHz CPU
- 512 MB RAM
- 32x CD/DVD-ROM drive
- DirectX 9.0
- Windows 2000/XP
- DirectX compatible sound card
Nu voldoet de huidige PC ruimschoots aan deze requirements, maar, zoals al aangegeven, deze configs zijn 'minimum'. Vooral HoMM5 zou ik graag eens 'maximum' willen spelen (dus very high details, max resolution, etc.) En daar is waar mijn PC aan schort:
- 2.53GHz Celeron
- 512 MB RAM
- ATI Radeon 9250 128 MB
Wat zoek ik dus? Een systeem wat geschikt is voor dit soort veeleisende applicaties/settings. Ik mag aannemen dat wanneer de specs van mijn PC omhoog gaan, het programmeerwerk daar niet onder zal lijden
Wat had ik in gedachten?
Ik heb in principe twee opties: upgraden of nieuwe PC. Nu ben ik er altijd een geweest die best voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, en mijn huidige systeem is daar het product van. Daarom leek het mij beter om een nieuwe PC samen te stellen, en na wat verschillende samenstellingen ben ik tot het volgende gekomen:
MSI K9VGM-V
De keuze voor dit moederbord is gevallen op basis van twee argumenten:
- Ik zocht een moederbord met PCIe slot (vziw is PCIe een stap omhoog tov AGP) voor de grafische kaart.
- Een Athlon proc past niet op een S775
Ik heb (na googlen op p4 vs. pD) op een forum gelezen dat AMD toch ook wel een goede keuze is voor een gaming PC. Aangezien ik weinig ervaring heb met AMD (en des te meer met Intel), dacht ik: laat ik het eens proberen.
Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC5300
1 GB leek me voldoende, en het moederbord biedt eventueel ruimte voor nog zo'n reepje (ik houd namelijk de optie om op Vista over te stappen open, maar in eerste instantie komt er gewoon XP op). PC5300 is niet het snelste wat er in het moederbord past, maar ik heb elders op GoT gelezen dat alles hoger dan PC3200 alleen voor overclock-doeleinden interessant is (en ivm rook- en brandrisico begin ik daar maar niet aan). Desalniettemin lust het moederbord slechts PC4200, PC5300 en PC6400 reepjes.
Sapphire PCI-e Radeon X1650 Pro 512MB
De specs van HoMM5 zeggen 'x800 or higher supported', en ging er dus vanuit dat de X1650 Pro de 'ultimate eye candy' setting wel aankon. Nu ben ik niet zo thuis in de vidcard niche, maar ik heb van deze en gene vernomen dat de X1650 series toch wel een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben.
Overig (al in huis)
- DVD-ROM
- PSU (ik dacht 300W, maar dat zal ik moeten checken)
- Monitor
- ATA Harde schijf
- Behuizing
- Keyboard + muis
Extra vragen
De vragen die ik over deze config heb:
- Hoe vinden jullie deze config? Gaan er onderdelen 'bijten' met elkaar, heb ik ergens geen rekening mee gehouden, etc?
- Ben ik (extra) onderdelen vergeten? Hoe zou het completer/volwaardiger zijn?
- Zijn RAM, PSU, etc. voldoende/passend?
- Zien jullie iets wat beter/goedkoper/efficienter kan/is, waarbij de performance niet/nauwelijks omlaag gaat? Of juist dingen die de performance (buiten-proportioneel aan de extra kosten) omhoogbrengen?
- Op- of aanmerkingen, dingen waar ik op moet letten, dingen die ik moet weten, etc?
Als jullie nog vragen aan mij hebben, dan beantwoord ik die natuurlijk graag en zo goed mogelijk.
Alvast bedankt! (en sorry voor de ietwat lange TS)
Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290