Ik heb 2 systemen in gebruik met Ubuntu server op.
Nu is het de bedoeling dat op beide systemen dezelfde directory gedeeld wordt m.b.v. nfs en dat die gemount wordt op het andere systeem. Dit moet uiteindelijk dienen om backups van systeem a op systeem b bij te houden en omgekeerd (door die geregeld te kopieren met cronjob script).
Server 1 (vuurmuur: 192.168.36.1):
/etc/exports
/etc/fstab
Server 2 (fileserver: 192.168.36.2):
/etc/exports
/etc/fstab
De share die gemount wordt op de vuurmuur kan perfect alle bestanden lezen die op de fileserver staan.
Omgekeerd is er een probleem: bestanden kunnen niet gelezen worden.
Ik heb namelijk volgende gemerkt die dit kan verklaren, al weet ik niet hoe het op te lossen valt:
Vuurmuur: /media/backup-fileserver
Fileserver: /media/backup-vuurmuur
Ter info: de enige gebruiker die op de vuurmuur aanwezig is, is vuurmuur. Voor fileserver is dit fileserver. Beiden kunnen ze m.b.v. "sudo" root rechten verkrijgen.
Bij de fileserver is er dus een probleem bij het mounten en de toegekende rechten. Ik mount altijd met sudo, of zelfs met een root shell (sudo -iH), maar toch blijven de rechten op het mountpoint van de fileserver altijd dezelfde (zoals hier boven aangegeven). Ze zijn ook niet te wijzigen (melding: alleen lezen bestandssysteem). Wanneer ik van die laatste terug umount, staan die rechten wel weer goed.
Iemand een ideetje?
Nu is het de bedoeling dat op beide systemen dezelfde directory gedeeld wordt m.b.v. nfs en dat die gemount wordt op het andere systeem. Dit moet uiteindelijk dienen om backups van systeem a op systeem b bij te houden en omgekeerd (door die geregeld te kopieren met cronjob script).
Server 1 (vuurmuur: 192.168.36.1):
/etc/exports
code:
1
| /backup 192.168.36.2(ro) |
/etc/fstab
code:
1
| fileserver.sslab.local:/backup /media/backup-fileserver nfs ro 0 0 |
Server 2 (fileserver: 192.168.36.2):
/etc/exports
code:
1
| /backup 192.168.36.1(ro) |
/etc/fstab
code:
1
| vuurmuur.sslab.local:/backup /media/backup-vuurmuur nfs ro 0 0 |
De share die gemount wordt op de vuurmuur kan perfect alle bestanden lezen die op de fileserver staan.
Omgekeerd is er een probleem: bestanden kunnen niet gelezen worden.
Ik heb namelijk volgende gemerkt die dit kan verklaren, al weet ik niet hoe het op te lossen valt:
Vuurmuur: /media/backup-fileserver
code:
1
| drwxr-xr-x 3 root root 4096 2007-02-22 10:16 backup-fileserver |
Fileserver: /media/backup-vuurmuur
code:
1
| drwx------ 3 fileserver root 8192 2007-02-22 13:00 backup-vuurmuur |
Ter info: de enige gebruiker die op de vuurmuur aanwezig is, is vuurmuur. Voor fileserver is dit fileserver. Beiden kunnen ze m.b.v. "sudo" root rechten verkrijgen.
Bij de fileserver is er dus een probleem bij het mounten en de toegekende rechten. Ik mount altijd met sudo, of zelfs met een root shell (sudo -iH), maar toch blijven de rechten op het mountpoint van de fileserver altijd dezelfde (zoals hier boven aangegeven). Ze zijn ook niet te wijzigen (melding: alleen lezen bestandssysteem). Wanneer ik van die laatste terug umount, staan die rechten wel weer goed.
Iemand een ideetje?
[ Voor 6% gewijzigd door Tom_G op 22-02-2007 13:55 ]