Ubuntu server en NFS: problemen met rechten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:27
Ik heb 2 systemen in gebruik met Ubuntu server op.

Nu is het de bedoeling dat op beide systemen dezelfde directory gedeeld wordt m.b.v. nfs en dat die gemount wordt op het andere systeem. Dit moet uiteindelijk dienen om backups van systeem a op systeem b bij te houden en omgekeerd (door die geregeld te kopieren met cronjob script).

Server 1 (vuurmuur: 192.168.36.1):
/etc/exports
code:
1
/backup 192.168.36.2(ro)

/etc/fstab
code:
1
fileserver.sslab.local:/backup  /media/backup-fileserver        nfs     ro      0       0

Server 2 (fileserver: 192.168.36.2):
/etc/exports
code:
1
/backup 192.168.36.1(ro)

/etc/fstab
code:
1
vuurmuur.sslab.local:/backup  /media/backup-vuurmuur        nfs     ro      0       0

De share die gemount wordt op de vuurmuur kan perfect alle bestanden lezen die op de fileserver staan.
Omgekeerd is er een probleem: bestanden kunnen niet gelezen worden.

Ik heb namelijk volgende gemerkt die dit kan verklaren, al weet ik niet hoe het op te lossen valt:

Vuurmuur: /media/backup-fileserver
code:
1
drwxr-xr-x 3 root root 4096 2007-02-22 10:16 backup-fileserver

Fileserver: /media/backup-vuurmuur
code:
1
drwx------ 3 fileserver root 8192 2007-02-22 13:00 backup-vuurmuur

Ter info: de enige gebruiker die op de vuurmuur aanwezig is, is vuurmuur. Voor fileserver is dit fileserver. Beiden kunnen ze m.b.v. "sudo" root rechten verkrijgen.

Bij de fileserver is er dus een probleem bij het mounten en de toegekende rechten. Ik mount altijd met sudo, of zelfs met een root shell (sudo -iH), maar toch blijven de rechten op het mountpoint van de fileserver altijd dezelfde (zoals hier boven aangegeven). Ze zijn ook niet te wijzigen (melding: alleen lezen bestandssysteem). Wanneer ik van die laatste terug umount, staan die rechten wel weer goed.

Iemand een ideetje?

[ Voor 6% gewijzigd door Tom_G op 22-02-2007 13:55 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Tom_G schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:50:
[...]
Ik heb namelijk volgende gemerkt die dit kan verklaren, al weet ik niet hoe het op te lossen valt:

Vuurmuur: /media/backup-fileserver
code:
1
drwxr-xr-x 3 root root 4096 2007-02-22 10:16 backup-fileserver

Fileserver: /media/backup-vuurmuur
code:
1
drwx------ 3 fileserver root 8192 2007-02-22 13:00 backup-vuurmuur

Ter info: de enige gebruiker die op de vuurmuur aanwezig is, is vuurmuur. Voor fileserver is dit fileserver. Beiden kunnen ze m.b.v. "sudo" root rechten verkrijgen.

Bij de fileserver is er dus een probleem bij het mounten en de toegekende rechten. Ik mount altijd met sudo, of zelfs met een root shell (sudo -iH), maar toch blijven de rechten op het mountpoint van de fileserver altijd dezelfde (zoals hier boven aangegeven). Ze zijn ook niet te wijzigen (melding: alleen lezen bestandssysteem). Wanneer ik van die laatste terug umount, staan die rechten wel weer goed.

Iemand een ideetje?
Hoop dak hier de plank niet finaal missla:

Om even duidelijk te maken: de verschillen tussen de twee mountpoints liggen in twee zaken:

Ten eerste: andere owner (root bij degene waar het wél werkt, "fileserver" (locale user) bij degene waar het niet werkt). Is er niks te doen met een "chown" (waarschijnlijk op de bak waar de folder zich bevindt, en niet via de NFS mount) om root ook eigenaar te maken van die directory?

Ten tweede moet je dan natuurlijk de permissions aanpassen, zodat de folder (niet de files erin) execute permissions krijgt op alle vlakken (voor een folder is "execute" het recht om hem te openen).

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:27
Hmmm, ik was altijd gaan kijken of het bij NFS ergens lag, maar het lag dus inderdaad bij de folder die via NFS gedeeld wordt zelf..

Blijkbaar stond daar inderdaad een andere lokale gebruiker als owner, met alle gevolgen van dien. Heb dit nu veranderd en het werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 18:11
Kijk eens of je USER-IDs ook kloppen... het kan n.l. zijn dat bv op het ene systeem user-a user-id 500 heeft en op een ander systeem user-id 1000. NFS kijkt naar de UID en niet naar de 'namen'.

Misschien kan je hier wat mee...

My weblog