Vervelend geluid afkomstig van Maxtor DM10 Sata schijven

Pagina: 1
Acties:

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-02 12:45
Hoi mede-tweakers,

Ik zit al een tijdje met een vervelend probleem met twee Maxtor diamond max 10 Sata schijven.
Ik heb het volgende probleem at random lijkt de schijf aan te springen en vervolgens weer te stoppen. Dat is opzich zelf niet echt een probleem behalve dat ze daar een ontzettend vervelend geluid bij maken waar ik een beetje zenuwachtig van wordt.

Het gaat als volgt;
Beep -> spin geluidje -> Quark! (nou jij hij kraakt/tikt en stopt weer met spinnen :) )

Nu heb ik op tweakers rond gekeken en veel informatie gevonden over brakke maxtors en ook in het bijzonder de dm10 in de combi met nforce4 MB. De speciale topic daaraan gewijd gaf ook veel info en oplossingen voor problemen. Vooral het probleem met de staggerd spinup feature lijkt mij een logische boosdoener voor dit geluid.

Echter wat deze en bijna alle andere topics niet aahet niet aangaf is hoe het probleem te herkennen was. Ik heb geen compatibliliteits problemen, ik heb voor zover ik weet geen transfer problemen, write/read errors, of traag opstart geneuzel. De schijven worden ook gewoon erkend, draaien tot nog toe prima, enkel dat vervelende geluid.

Kan iemand aangeven wat hoe het staggerd spin up probleem te herkennen is of aangeven wat het anders kan zijn, voordat ik met jumpers ga zitten spelen en m'n harde schijven ga flashen?

Rest van de specs
Asus a8n-SLI premium (Nforce4)
AMD X2 4400+ (zowel stock als overclocked geprobeert)
XFX Geforce 8800GTX (daarvoor een 7800GXT, zelfde probleem)
XFI- geluidskaart. (daarvoor een audigy dingetje. Zelfde probleem)
2 * 250 gig DM10's (gekocht rond feb 2005)
1* 750 seagate 7200.10 (HCC 2006)
Voor de rest 4*512 corsair geheugen Type ehmm.. Weet ik eigenlijk niet meer redelijk snel :)
Corsair HW620 modulaire voeding.
Daarvoor OCZ 500 watt voeding.
Zowel onder XP als Vista

Edit: OS info vergeten

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
klinkt meer als een voeding probleem controleer je stekkers eens
goed of anders even wisselen heb zon soort gelijk probleem bij iemand
gehad en dat was naar wisselen van de voedings stekkers over

• Zarkov
bastian.hoen schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 10:10:
klinkt meer als een voeding probleem controleer je stekkers eens
goed of anders even wisselen heb zon soort gelijk probleem bij iemand
gehad en dat was naar wisselen van de voedings stekkers over
Bedankt voor de tip ik zal vanavond eens kijken of dat werkt. Heb nog wel een paar kabels over. (modulaire voeding), misschien een andere poort op de voeding pakken.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Of staat in energiebeheer een optie aan om de schijf na een bepaalde tijd uit te schakelen?

• Zarkov
Ik heb alle kabels nogmaals aangesloten en dubbel gecontroleerd of alles wel goed vast zat/zit. Heellaas is dat wel het geval en het geluid blijft.

@ Gem1e: Geen idee eigenlijk ik zal eens kijken, het lijkt me alleen sterk want volgens mij komt het toch echt van 1 schijf en niet van de andere twee.

Ik zal vanavond ook eens een minimale setup draaien en kijken wat de voeding dan doet.
Weet iemand misschien nog een handig progje waarmee je de gezondheid van je HDD kan controleren?

Maxtor heeft maxblast o.i.d. maar dat vondt ik nooit zo'n enorm handig programma.

• Zarkov
Gem1e schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:32:
Of staat in energiebeheer een optie aan om de schijf na een bepaalde tijd uit te schakelen?
Dankje volgens mij was dat het probleem. Het stond ingesteld op 20 minuten. Maar volgens gebeurde het of vaker of in serie (schijf 1 beep, minuten later schijf 2, beep). Inmiddels heb ik het ingesteld op een uur en het probleem is volgens mij verholpen.
Pagina: 1