Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraag over ontslagregeling

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gisterenavond heb ik na 3,5 jaar werkzaam te zijn en een uitstekende relatie te hebben met mijn huidige werkgever toch mijn ontslag aangekondigd omdat ik het ergens anders beter zal hebben in verband met 1,5 uur minder reistijd per rit.

Nu staat er in mijn contract dat ik bij ontslagname rekening moet houden met een uitwerkperiode van 2 maanden. Cursus/Opleidingen kosten dienen als het minder dan een jaar geleden is dat ik de opleiding heb afgerond 100% terug betaald te worden, en als het tussen 1 en 2 jaar geleden is 50%.

Nu is het zo dat ik al meer dan 2 jaar terug mijn MCSE opleiding heb gedaan. (cursus/opleiding in klasverband van een jaar). Echter heb ik pas afgelopen jaar het laatste certificaat gehaald. Moet ik nu rechtsmatig gezien de gehele cursus terugbetalen omdat ik alle certificaten pas later heb gehaald, of kan ik gewoon uitgaan van de laatste dag dat ik cursus heb gehad?

Daarnaast heb ik een vraag over de uitwerkperiode. In het contract staat dat er 2 maanden vanaf het moment van ontslagname uitgewerkt dient te worden. Mijn werkgever stelt nu dat ik 2 volledige kalender maanden moet uitwerken. Dus als ik op 2 maart ontslag had genomen had ik maart, en de daarop 2 volgende kalendermaanden moeten uitwerken. In het contract staat dit echter niet zo gedefinieerd, er staat slechts: 2 maanden. Hoe zit dit rechtsmatig gezien?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij opleidingen geld vaak dat de tijd gaat lopen na het behalen van het examen/certificaat. Eveneens voor de opzegtermijn gelden 2 (of soms 1) volle kalendermaand.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

ZeRoC00L schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:21:
Bij opleidingen geld vaak dat de tijd gaat lopen na het behalen van het examen/certificaat. Eveneens voor de opzegtermijn gelden 2 (of soms 1) volle kalendermaand.
Maar daar heb je dus het probleem....

MSCE is geen losse opleiding. Het is een verzameling losse certificaten, die apart moeten worden bijgehouden. Heb je het minimaal aantal certificaten dan krijg je ook het MSCE papiertje.

En ja, 2 kalendermaanden in normaal. Maar het is toch bijna het einde van de maand dus zoveel maakt dat toch niet uit? Kan je niet al je vakantie dagen opnemen? ( de werkgever kan eisen dat hij de vakantie dagen mag uitbetalen, je hebt wel recht tot je volledig aantal vakantie dagen! )

Verder volgens mij heeft je werkgever nog niet gereageerd, tenminste dat begrijp ik uit je TS. Wacht eerst zijn reactie eens af.

[ Voor 28% gewijzigd door LuCarD op 22-02-2007 13:31 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
LuCarD schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:27:
[...]

Maar daar heb je dus het probleem....

MSCE is geen losse opleiding. Het is een verzameling losse certificaten, die apart moeten worden bijgehouden. Heb je het minimaal aantal certificaten dan krijg je ook het MSCE papiertje.
Dan is het waarschijnlijk de vraag of de losse certificaten ook als losstaand geheel zijn gehaald en of een certificaat op zichzelf waarde heeft. Een aparte inschrijving, aparte factuur etc. In dat geval kun je waarschijnlijk de einddatum per certificaat nemen.
Als het deel uit maakt van een 'arangement' met als einddoel MSCE en een inschrijving voor alle certificaten tezamen wordt het een vervelender verhaal.

Voor wat betreft de opzegtermijn is volgens mij vooral van belang per wanneer je kunt opzeggen. Dat staat in je arbeidsovereenkomst of CAO. Als je op iedere dag van de maand kunt opzeggen dan zou de opzegtermijn op die dag in moeten gaan. Kun je alleen per de eerste dag van de maand opzeggen dan zou je op 2 maart eigenlijk per 1 april opzeggen en zou je opzegtermijn vanaf dan twee maanden zijn.

Uiteraard zijn dit algemeenheden en kan dit (binnen redelijke grenzen) in een arbeidsovereenkomst anders zijn geregeld.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:16:
Hallo,

Gisterenavond heb ik na 3,5 jaar werkzaam te zijn en een uitstekende relatie te hebben met mijn huidige werkgever toch mijn ontslag aangekondigd omdat ik het ergens anders beter zal hebben in verband met 1,5 uur minder reistijd per rit.

Nu staat er in mijn contract dat ik bij ontslagname rekening moet houden met een uitwerkperiode van 2 maanden. Cursus/Opleidingen kosten dienen als het minder dan een jaar geleden is dat ik de opleiding heb afgerond 100% terug betaald te worden, en als het tussen 1 en 2 jaar geleden is 50%.

Nu is het zo dat ik al meer dan 2 jaar terug mijn MCSE opleiding heb gedaan. (cursus/opleiding in klasverband van een jaar). Echter heb ik pas afgelopen jaar het laatste certificaat gehaald. Moet ik nu rechtsmatig gezien de gehele cursus terugbetalen omdat ik alle certificaten pas later heb gehaald, of kan ik gewoon uitgaan van de laatste dag dat ik cursus heb gehad?

Daarnaast heb ik een vraag over de uitwerkperiode. In het contract staat dat er 2 maanden vanaf het moment van ontslagname uitgewerkt dient te worden. Mijn werkgever stelt nu dat ik 2 volledige kalender maanden moet uitwerken. Dus als ik op 2 maart ontslag had genomen had ik maart, en de daarop 2 volgende kalendermaanden moeten uitwerken. In het contract staat dit echter niet zo gedefinieerd, er staat slechts: 2 maanden. Hoe zit dit rechtsmatig gezien?
In het arbeidsrecht gaat men ervanuit dat je tegen het einde van een maand opzegt, de daaropvolgende maand is dan dus per de 1e van de maand, je uitwerktijd.

Als er niet specifiek een vermelding staat van KALENDERMAAND, dan heeft je baas pech. Gewoon 2 maanden dus.

Qua cursus: tja die heb je net AFGEROND, dus dan weet je zelf het antwoord wel.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:00
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:16:
Moet ik nu rechtsmatig gezien de gehele cursus terugbetalen omdat ik alle certificaten pas later heb gehaald, of kan ik gewoon uitgaan van de laatste dag dat ik cursus heb gehad?
Bij dit soort interpretatiekwesties altijd insteken op de voor jouw voordelige interpretatie. Daarbij verzin je wat argumentaties zoals bv er hierboven al een genoemd wordt.
Hoe is de formulering in je contract? Uitwerkperiode is namelijk een vreemde term. Normaal gesproken heeft men het over 'opzegtermijn'. Daar zitten echter nogal wat eisen aan verbonden, bv dat de opzegtermijn van de werkgever minimaal 2x zo lang moet zijn, etc.

In geval van een opzegtermijn bepaalt de wet wel dat deze begint te lopen per begin van de kalendermaand volgend op de maand waarin het ontslag is aangekondigd.

• xtra
Hier nog een samenvatting: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2657

Je moet eigenlijk vooral je arbeidsovereenkomst goed lezen. Daar staat exact in wat de regeling is voor de opzegtermijn. Zolang dat niet strijdig is met de wet moeten jullie je daar aan houden.

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Rukapul schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:36:
Normaal gesproken heeft men het over 'opzegtermijn'. Daar zitten echter nogal wat eisen aan verbonden, bv dat de opzegtermijn van de werkgever minimaal 2x zo lang moet zijn, etc.
Mwoah, valt wel mee hoor. Lees voor de gein je CAO-B-boekje maar eens door, en dan met name het gebeuren over het einde van de arbeidsrelatie. Er is een standaardregeling, maar daar kun je in je CAO van afwijken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
In mijn arbeidscontract staat dus 2 maanden, er staat niets over kalender maanden. Nu heeft de werkgever al aangegeven dat het eigenlijk om 2 kalender maanden gaat. Op zich is dit nu niet zo'n probleem, het is toch bijna het einde van de maand, maar het gaat me ook om het principe.

Betreffende de opleiding. Ik heb een pakket opleiding gehad, MCSE. Hiervoor ben ik 3 jaar terug begonnen en 2+ jaar terug was ik klaar. Dus de gehele cursus heeft alle certificaties behandeld, maar dit is wel meer dan 2 jaar geleden. Echter heb ik de certificaten pas veel later gehaald, waardoor het mij nog steeds niet duidelijk is of ik nu wel of niet de cursus die ik dat jaar gevolgd heb terug moet betalen. Zoals ik begrijp van de meeste van jullie wel..

Ik zal uiteraard zeker met de werkgever in discussie gaan, en een weerwoord geven maar uiteindelijk als het er op aankomt zal de wet de doorslag moeten geven in wat er wel of niet vergoed moet worden.

overigens val ik niet onder een CAO :) (gelukkig)

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Wat is de exacte tekst in je contract hierover? Liefst de hele passage even quoten.

Overigens is een CAO niet al te problematisch hoor. Ik werk nu nog voor een multinational die gewoon een eigen CAO hebben met daarin goede voorwaarden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze:

edit: tekst voor de zekerheid maar verwijderd, het is denk ik toch niet gepast om 1 op 1 de tekst online te plaatsen.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 17:06 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:22:
Betreffende de opleiding. Ik heb een pakket opleiding gehad, MCSE. Hiervoor ben ik 3 jaar terug begonnen en 2+ jaar terug was ik klaar. Dus de gehele cursus heeft alle certificaties behandeld, maar dit is wel meer dan 2 jaar geleden. Echter heb ik de certificaten pas veel later gehaald, waardoor het mij nog steeds niet duidelijk is of ik nu wel of niet de cursus die ik dat jaar gevolgd heb terug moet betalen. Zoals ik begrijp van de meeste van jullie wel..
Ik volg het even niet: je was 2+ jaar geleden al klaar met je opleiding, hoe kan het dan dat je recent pas je certificatien hebt gehaald? Die opleiding vormde de uitleg van hetgeen je voor je certificaattentamens moest leren? Of is het anders?

• Rukapul
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:52:
Overigens staat deze tekst niet eens in het contract maar in het personeelshandboek.
In je contract staat niets? Een opzegtermijn moet schriftelijk bepaald worden, maar of dat ook in een personeelshandboek kan betwijfel ik omdat het dan een eenzijdige bepaling is, tenzij er vanuit het contract naar is verwezen. (Puntje om even na te zoeken.)

Ik vind de bepaling mbt studiekosten verwarrend bij nader inzien. Enerzijds gaat men uit van "gerekend vanaf voltooiing" en anderzijds kijkt men naar wanneer de kosten gemaakt zijn. Ik kan daar geen consistent verhaal van maken, maar de tweede interpretatie is een stuk aantrekkelijker (en eerlijker).
Ik zou vasthouden aan hoe de kosten worden gedefinieerd: 100% kosten laatste jaar, 50% kosten jaar ervoor. De inleidende zin is verder niet relevant want het bepaald niet de hoogte van de kosten, alleen een tijdsaanduiding die verder nergens verband mee houdt.

[ Voor 48% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2007 15:12 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:52:
...gerekend vanaf de datum van het voltooien...
Lijkt me duidelijk. Vaak zijn dit soort MCSE-trajecten gewoon één pakket. Tenzij je allemaal losse modules hebt afgerond, denk ik dat je de volledige opleiding terug moet betalen. Wanneer je de examens later één voor één hebt gemaakt, denk ik niet dat je alles terug moet betalen.

Leg deze studieschuld voor bij je nieuwe werkgever, misschien nemen zij de studieschuld gewoon over.

[ Voor 47% gewijzigd door Abom op 22-02-2007 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor al het advies. Mijn werkgever is ervan overtuigd dat ik het hele pakket moet vergoeden omdat het laatste certificaat pas onlangs behaald is. Mijn nieuwe werkgever zal het zowieso grotendeels vergoeden maar het is natuurlijk best wel prettig om niet teveel kosten met je mee te brengen naar je nieuwe werkgever.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:35
Kaart sowieso je theorie-lessen en je examen als losse onderdelen aan.
Vouchers voor MCSA/MCSE examen zijn los te volgen en daarom ook per stuk te betalen.
Dat je werkgever 't los koopt of een bundel zal jou een zorg zijn.

Als je theorielessen gebundeld waren met 't examen, dan had je bij die cursus gelijk je examen moeten doen. Dat is dus duidelijk niet 't geval geweest.

Maar misschien kan je voor de duidelijkheid aangeven wanneer je welke examen hebt gedaan en wanneer je je theorie (alles meer dan 2 jaar terug ?!?)

Dan kan je het misschien nog vervolgens opslitsen in MCSA (vier modules) en MCSE (drie extra modules). Zodat je met je MCSA buiten de twee jaar valt en alleen nog voor de overige drie misschien zal opdraaien.

Princiepekwestie maken van maand of kalendermaand lijkt me niet de beste manier om afspraken over studiekosten te gaan bespreken. Als jij moeilijk doet over een weekje meer of minder, terwijl bij 90% van de werkgevers altijd gesproken wordt over kalendermaanden, dan zou ik als werkgever al helemaal niet zo snel over m'n hart strijken wat betreft de studiekosten.

Verwijderd

Topicstarter
PROnline schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:21:
Kaart sowieso je theorie-lessen en je examen als losse onderdelen aan.
Vouchers voor MCSA/MCSE examen zijn los te volgen en daarom ook per stuk te betalen.
Dat je werkgever 't los koopt of een bundel zal jou een zorg zijn.

Als je theorielessen gebundeld waren met 't examen, dan had je bij die cursus gelijk je examen moeten doen. Dat is dus duidelijk niet 't geval geweest.

Maar misschien kan je voor de duidelijkheid aangeven wanneer je welke examen hebt gedaan en wanneer je je theorie (alles meer dan 2 jaar terug ?!?)

Dan kan je het misschien nog vervolgens opslitsen in MCSA (vier modules) en MCSE (drie extra modules). Zodat je met je MCSA buiten de twee jaar valt en alleen nog voor de overige drie misschien zal opdraaien.

Princiepekwestie maken van maand of kalendermaand lijkt me niet de beste manier om afspraken over studiekosten te gaan bespreken. Als jij moeilijk doet over een weekje meer of minder, terwijl bij 90% van de werkgevers altijd gesproken wordt over kalendermaanden, dan zou ik als werkgever al helemaal niet zo snel over m'n hart strijken wat betreft de studiekosten.
Eigenlijk had ik tijdens mijn cursus / opleiding al direct kunnen studeren voor het examen. Om bepaalde redenen heb ik ervoor gekozen een aantal modules pas later te halen. Voornamelijk omdat ik simpelweg geen tijd had om te studeren op dat moment, en omdat mijn hoofd er niet naar stond in verband met persoonlijke redenen. Mijn werkgever heeft inmiddels een bedrag genoemd dat ik zal moeten terug betalen. In totaal ligt dit tussen de 5000 en 6000 euro. Nu vraag ik me af of dit een bedrag is waar nieuwe werkgever van zal schrikken. In mijn ogen is 5500 euro voor een MCSE'er met CCNA in deze tijden een koopje. Dit baseer ik echter op uitspraken van mijn huidige werkgever en dus niet op feiten.

Betreffende de kalendermaand heb ik inmiddels al besloten hier niet moelijk over te doen en gewoon een weekje extra te werken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 20:01 ]

• Roenie
  • Niet online
Aangezien je werkgever geld terug wil zien dat hij voor je betaald heeft, lijkt het me billijk dat je dan ook begint te rekenen vanaf het moment dat de opleiding of certificaten betaald zijn door die werkgever.

En uitwerktijd is wel vaag. Zoals eerder opgemerkt is opzegtermijn een duidelijkere terminologie.

• xtra
Roenie schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 20:20:
Aangezien je werkgever geld terug wil zien dat hij voor je betaald heeft, lijkt het me billijk dat je dan ook begint te rekenen vanaf het moment dat de opleiding of certificaten betaald zijn door die werkgever.

En uitwerktijd is wel vaag. Zoals eerder opgemerkt is opzegtermijn een duidelijkere terminologie.
Min of meer. De werkgever heeft geïnvesteerd in kennis om daar een bepaalde periode de opbrengst van te genieten. Doordat die periode nu wordt verkort wil hij een deel van de investering terug zien. Normaliter komen die nieuwe kennis en het certificaat ongeveer gelijk dus is het een mooie meetbare methode. In dit geval was de kennis er al maar kwam het certificaat veel later waardoor de methode in het water valt.

Bij een klein bedrijf liggen inkomsten en uitgaven dicht bij elkaar en zal de werkgever het eerder merken als hij een paar duizend euro laat liggen. Binnen een groot bedrijf is dat allemaal gebudgeteerd en zal het makkelijker gaan. (Ja, er zijn uitzonderingen ;) ) Als hij weet dat je nieuwe werkgever wil betalen zal je dat niet helpen.

Wellicht dat de persoonlijke omstandigheden en het moment dat de nieuwe kennis 'in gebruik kon worden genomen' nog ruimte bieden voor onderhandelingen. Het zal vaak ook van de persoon afhangen. Vertrekkende werkgevers brengen niets op dus daar hoef je ook niet veel voor te doen.

• Roenie
  • Niet online
xtra schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 00:21:...Vertrekkende werkgevers brengen niets op dus daar hoef je ook niet veel voor te doen.
Ik neem aan dat je werknemers bedoeld? In dat geval is het tegendeel waar. Vertrekkende medewerkers die positief staan tegenover je onderneming kunnen nieuwe medewerkers en een positive reputatie van je onderneming opleveren. Vervelend weg gaan is eerder slecht voor de onderneming dan voor de individuele werknemer.

• xtra
Roenie schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 08:01:
[...]
Ik neem aan dat je werknemers bedoeld? In dat geval is het tegendeel waar. Vertrekkende medewerkers die positief staan tegenover je onderneming kunnen nieuwe medewerkers en een positive reputatie van je onderneming opleveren. Vervelend weg gaan is eerder slecht voor de onderneming dan voor de individuele werknemer.
Werknemers inderdaad. Ik ging even uit van de gedachten van een aantal werkgevers zoals ik die heb meegemaakt. (niet als mijn werkgever trouwens.) Die waren bij vertrekkende medewerkers niet bepaald bezig met reputatie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak liever geen nieuw topic aan en het is een vervolg van bovenstaand verhaal.

Dus bij deze mijn vraag:

Wat is gebruikelijk bij het uiteindelijk overnemen van de studiekosten door de nieuwe werkgever? Mag mijn huidige werkgever mijn loon en vakantiegeld aan het einde van deze maand inhouden, en op deze manier verrekenen met de studiekosten die nog openstaan?

Ik hoop dat er wat ervaringsdeskundigen zijn :) Het gaat om een flink bedrag namelijk en ik kom redelijk in de problemen als ik aan het einde van de maand niet gewoon mijn salaris krijg uitbetaald...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 15:22 ]

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43

S913

Abusus non tollit usum

Ouch, dat zou wel een erg lullig constructie zijn als hij dat geld z.s.m. op jou gaat verhalen. Is niet te regelen dat hij die kosten afschrijft van je opleidingsbudget ofzo? Of hij scheldt je de kosten kwijt als je twee jaar bij hem dienst bent (eigenlijk zo'n constructie als je huidige werkgever ook gebruikt).

Sprekend uit eigen ervaring; mijn resterende studieschuld werd door mijn nieuwe werkgever betaald en heb ik eigenlijk nooit meer wat van gehoord. Dus of het nou direct kwijtgescholden is of dat het binnen 2 jaar kwijtgescholden is, weet ik dus niet.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Verwijderd

Topicstarter
De cursus heb ik al meer dan 2 jaar geleden gevolgd. Bestaande uit 7 examens.. Echter heb ik het laatste examen pas dit jaar voldaan. In het contract staat dat binnen 1 jaar na afronding opleiding het volledige bedrag terugbetaald moet worden. En ook al heb ik de cursus waarvoor betaald is 3 jaar geleden gevolgd, hij is officeel volgens huidige baas pas dit jaar beeindigd.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43

S913

Abusus non tollit usum

Ik was inderdaad niet echt duidelijk, maar wat ik wilde zeggen:

- Jij hebt bij Baas A xxxx euro schuld, binnen 1 jaar te betalen.
- Baas B (err) betaalt deze xxxx euro
- Baas B houdt deze xxxx euro niet in op je salaris of vakantiegeld, maar geeft je een regeling: Ga je binnen 2 jaar weg bij Baas B dan moet je Baas B xxxx euro betalen en anders na twee jaar wordt die xxxx euro kwijtgescholden.

Je nieuwe baas haalt een gecertificeerd persoon in huis, kost hem wat geld maar niet de tijd die je er in hebt moeten stekken (in je vorige baas z'n tijd?).

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad de situatie zoals je deze nu schetst. Wat ik niet goed begrijp is waarom dit nu geregeld gaat worden via inhouding loon. Het lijkt mij gebruikelijk gewoon vakantiegeld en loon uit te betalen en een factuur te sturen naar werknemer, of nieuwe werkgever met openstaande studieschuld.

Stel dat mijn nieuwe baas pas over 2 maanden (na de proeftijd) uiteindelijk zal overgaan tot het uitbetalen van die studiekosten naar mijn oude werkgever, zit ik wel met de gebakken peren...

• Rukapul
Er gaat bij mij ergens een lichtje branden dat altijd ten minste het minimumloon betaald moet worden. Er mag dus wel ingehouden worden in beginsel, maar niet zodanig veel dat het salaris onder het niveau van het minimum loon uitkomt. Dit zou je even kunnen checken :)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:11

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:21:
Wat is gebruikelijk bij het uiteindelijk overnemen van de studiekosten door de nieuwe werkgever? Mag mijn huidige werkgever mijn loon en vakantiegeld aan het einde van deze maand inhouden, en op deze manier verrekenen met de studiekosten die nog openstaan?
Nee. Dat mag niet.

Maar ben je overeen gekomen met je nieuwe werkgever dat hij de studieschuld overneemt?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat ben ik overeen gekomen. Maar goed ik kan me voorstellen dat een nieuwe werkgever straks ook zoiets heeft van, we betalen pas na een maand of 2 maanden als de proeftijd voorbij is. Om om bij mijn nieuwe werkgever nu al direct binnen te komen met de vraag om direct alle rekeningen te betalen etc vind ik eigenlijk niet zo prettig.. Ik kom liever binnen en laat de werkgever daar mee om gaan zoals hij dat prettig vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2007 19:06 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:11

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:06:
Ja dat ben ik overeen gekomen. Maar goed ik kan me voorstellen dat een nieuwe werkgever straks ook zoiets heeft van, we betalen pas na een maand of 2 maanden als de proeftijd voorbij is.
Waarom zou hij? Als jij weg gaat binnen je proeftijd krijg je gewoon als nog de rekening, maar dan van je nieuwe werkgever.
Om om bij mijn nieuwe werkgever nu al direct binnen te komen met de vraag om direct alle rekeningen te betalen etc vind ik eigenlijk niet zo prettig.. Ik kom liever binnen en laat de werkgever daar mee om gaan zoals hij dat prettig vindt.
Spreek met je nieuwe werkgever af dat ze een factuur mbt de studiekosten kunnen verwachten. Zeg tegen je oude werkgever dat ze de factuur naar je nieuwe werkgever sturen.

Zo ben jij geen tussenpersoon in deze.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
En wat als je 'ontslagen' wordt na je proeftijd? Ik heb begrepen dat bij ontslag de studiekosten nooit op je verhaalt mogen worden.

Ik heb even gekeken in mijn CAO maar daar staat helemaal niks in over terugbetalen van studiekosten. Sterker nog, je hebt zelfs recht op scholing. En altijd 100% vergoed als de "scholing in het kader van een goede uitoefening van de huidige of (aanwijsbaar) toekomstige functie", ook als alleen de werknemer hiervoor het initiatief neemt.

Verwijderd

Topicstarter
In mijn contract staat dat bij beeindiging van het contract binnen 1 jaar 100% en binnen 2 jaar 50% terugbetaald dient te worden. Er staat niets vermeld over wie dan dat contract wel of niet mag beeindigen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 15:39:
En ook al heb ik de cursus waarvoor betaald is 3 jaar geleden gevolgd, hij is officeel volgens huidige baas pas dit jaar beeindigd.
Je baas heeft je cursus betaald, en je baas heeft je examens betaald. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Dat er nu een flink gat zit tussen het laatste examen en de afronding van de cursus is wat mij betreft geen reden om de studieschuld 100% 3 jaar open te laten staan.
kan iemand hier een juridische spin aan geven?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Geen juridische, maar om toch weer terug te komen op het 'redelijk' en 'billijk', lijkt het me handig om je af te vragen wannéér de werkgever de vruchten heeft geplukt van de cursussen van TS. Stel dat hij bijvoorbeeld gedetacheerd wordt voor tarief A zonder de certificaten en voor tarief B mét de certificaten en dus ook pas wanneer de certificaten gehaald zijn, dan lijkt het mij niet onredelijk om inderdaad de datum van het behalen van de certificaten te gebruiken als moment waarop de teller gaat lopen.

Als TS gewoon intern bij z'n eigen bedrijf werkt, dan lijkt het me dat je mag veronderstellen dat direct ná de cursus er al een toegevoegde waarde was voor de werkgever en de certificering meer een formaliteit is. Hier zou dan de teller gaan lopen direct na het volgen van de cursus. Dat kan natuurlijk weer anders zijn als de cursus zelf heel kort is en TS wel tien weken lang heeft zitten blokken op het laatste examen dit jaar. :)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Als ik jou was, zou ik erg goed opletten voortaan met dat soort studie regelingen. Ik vind ze persoonlijk asociaal, achterhaald en achterbaks.

Beter is een regeling waarbij je per maand, over een periode van een jaar of twee jaar, een stukje kwijtgescholden krijgt van het totaal bedrag. Dus elke maand wordt de studieschuld 1/12 of 1/24 verminderd. Dit is reëel omdat de werkgever ook profijt heeft van de gedane cursussen en certificaten.

Dus de volgende keer dat je een nieuwe baan zoekt, zou ik goed informeren hoe dit geregeld is.

Zoals je nu dus, in mijn ogen, genaaid wordt, vind ik ronduit schandalig.

Verder mogen dit soort zaken alleen in overleg op het loon/vakantiegeld ingehouden worden. Als jij daar niet mee in toestemt, dan mag hij dat niet doen. Echter bij je sollicitatie moet je natuurlijk altijd vermelden dat je nog een studieschuld hebt, en dat je deze overgenomen wilt zien worden. Zie het als een soort van vereiste, anders zie je geen mogelijkheid om daar te komen werken. Dan zie je meteen ook of je nieuwe werkgever echt geinteresseerd is in je. En het is geen schande om te vragen aan de nieuwe werkgever of hij een probleem heeft met een factuur van je oude werkgever voor het bedrag van de studiekosten. Dit zal veelal geen probleem zijn.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 10:51:
Je baas heeft je cursus betaald, en je baas heeft je examens betaald. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Dat er nu een flink gat zit tussen het laatste examen en de afronding van de cursus is wat mij betreft geen reden om de studieschuld 100% 3 jaar open te laten staan.
kan iemand hier een juridische spin aan geven?
Geen juridische spin voor nodig.
Afgeronde MCSE opleiding betekent examens gehaald.
Aangezien die pas <1 jaar oud zijn betekent dat dat je de volle mep op de rekening krijgt.

Heb je een faktuur gekregen voor die studiekosten, of wordt die naar je nieuwe werkgever gestuurd?
Zomaar inhouden zou niet zonder afspraak kunnen, al is het bij vertrek meestal wat lastig vast te leggen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aanvraag ingediend tijdens mijn salarisonderhandelingen bij de nieuwe werkgever wat het totaalbedrag zou zijn. Dit bedrag heb ik voorgelegd aan de nieuwe werkgever en die is er mee akkoord gegaan om deze kosten over te nemen. Met mijn huidige werkgever heb ik toen mondeling afgesproken dat hij op mijn laatste werkdag een factuur naar de nieuwe werkgever zou sturen met openstaande kosten.

Inmiddels is denk ik de huidige werkgever bang geworden dat hij zijn geld niet meer krijgt, en wil hij dus dat ik een document teken dat ik akkoord ga met een verrekening met mijn vakantiegeld etc. Tevens staat er in het document zwart op wit dat ik akkoord ga dat mijn nieuwe baas de kosten zal betalen.

Aangezien ik het niet helemaal eens ben met het totaalbedrag en en ook zeker niet eens ben met het feit dat dit verrekend wordt met vakantiegeld is mij verteld dat indien ik het document niet teken, ik geen salaris krijg uitbetaald aan het einde van deze maand.

In mijn ogen heeft mijn werkgever direct na mijn cursussen kunnen profiteren van de nieuwe kennis. Dit is niet door middel van een hogere kostprijs of iets dergelijks te herleiden omdat de mensen op mijn afdeling altijd hetzelfde bedrag rekenen aan de klanten. Of het nu een nieuweling is of een ervaren it'er.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 15:19:
Ik heb een aanvraag ingediend tijdens mijn salarisonderhandelingen bij de nieuwe werkgever wat het totaalbedrag zou zijn. Dit bedrag heb ik voorgelegd aan de nieuwe werkgever en die is er mee akkoord gegaan om deze kosten over te nemen. Met mijn huidige werkgever heb ik toen mondeling afgesproken dat hij op mijn laatste werkdag een factuur naar de nieuwe werkgever zou sturen met openstaande kosten.
Je hebt wel schriftelijk een bevestiging van je nieuwe werkgever? Niet dat je zometeen weer exact hetzelfde krijgt?
(zo zie je maar dat als het om pecunias gaat, papier altijd de voorkeur heeft boven modelinge afspraken).
Al is het maar per mail.
Inmiddels is denk ik de huidige werkgever bang geworden dat hij zijn geld niet meer krijgt, en wil hij dus dat ik een document teken dat ik akkoord ga met een verrekening met mijn vakantiegeld etc. Tevens staat er in het document zwart op wit dat ik akkoord ga dat mijn nieuwe baas de kosten zal betalen.
Wat wil hij nou?
Dat jij betaalt, of dat je nieuwe werkgever betaalt?
(domme vraag, hij wil gewoon z'n centen).
Aangezien ik het niet helemaal eens ben met het totaalbedrag en en ook zeker niet eens ben met het feit dat dit verrekend wordt met vakantiegeld is mij verteld dat indien ik het document niet teken, ik geen salaris krijg uitbetaald aan het einde van deze maand.
Ehm..
Je tekent of je krijgt geen salaris?
Klinkt als chantage als ik heel eerlijk ben.
In mijn ogen heeft mijn werkgever direct na mijn cursussen kunnen profiteren van de nieuwe kennis. Dit is niet door middel van een hogere kostprijs of iets dergelijks te herleiden omdat de mensen op mijn afdeling altijd hetzelfde bedrag rekenen aan de klanten. Of het nu een nieuweling is of een ervaren it'er.
Tja, niet om lullig te zijn, maar dat doet er niet echt toe in dit geval..zeker niet omdat je al aangeeft dat er geen verschil zit in doorberekening naar $klant.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat staat in mijn nieuwe contract vermeld :)

En ja, ik vond het ook klinken als chantage maar ja.. wat doe je er aan he...

Ik betwijfel toch echt of het wel of niet geldig is. Als ik een cursus mcse volg, en 6 certificaten haal, en door onstandigheden pas over 4 jaar het 7e haal, dan kan je toch niet meer stellen dat het volledige studiekostenbedrag vergoed dient te worden omdat de "opleiding" pas officieel is afgerond na het behalen van het 6e certificaat?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 16:04 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jamaar.... ;(

Strikt gesproken heb je een volledige MCSE certificering pas met 7 succesvol afgeronde examens.

Je kon (daar is het nu denk ik te laat voor) eventueel onderhandelen over een tegemoetkoming met een afgeronde MCSA (4 core + 1 elective) status.

Maar het zou mij als werkgever ook in het verkeerde keelgat schieten als je op het laatste moment aankomt dat je al 3 jaar bezig bent zonder "resultaat" en dáárom niet akkoord gaat.

Pagina: 1