Hoe is het heelal ontstaan? Wat is bewustzijn? Waarom besta ik? Wat was ik voor mijn geboorte? Wat ben ik na mijn dood?
Allemaal vragen die nog geen antwoord hebben, of een antwoord hebben waar veel mensen bang van worden. Die klampen zich vast aan religie.
Een voorbeeld van een oud leraar van me. 50 Jaar oud, christelijk opgevoed en altijd gelovig geweest zonder daar vraagtekens bij te zetten. Hij was getrouwd en had twee kinderen. Zijn vrouw en dochter zijn jong overleden. Door zijn geloof - beter gezegd: door 50 jaar vastgeroest te hebben gezeten in een gewoonte die hem is opgedrongen sinds dag 1 - is hij overtuigd dat zijn dochter en vrouw op hem wachten in de hemel.
Ik zie het anders, ik baseer me op feitelijke waarnemingen. Gevoel, spraak, pijn: alles zit in je hersenen. Als je dood gaat komt dat doordat een cruciaal onderdeel van je lichaam niet meer functioneert en uiteindelijk je hersenen niet meer hun werk kunnen doen. Zoals de mug die je doodmept is ook je dierbare persoon gewoonweg.. dood.
Die visie is onmogelijk te accepteren voor veel mensen, waaronder die leraar.
Persoonlijk zie ik religie en het geloof in ontastbare en onrealistische zaken als een onderdeel van hetgeen geloof vaak probeert onderuit te halen: onderdeel van onze evolutie. Zonder religie was de mensheid niet zover gekomen als waar we nu zijn. En met de tijd zal religie ook weer verdwijnen.
En waarom ben jij je ergens van bewust? Omdat je hersenen geavanceerd genoeg zijn om je dat soort dingen af te vragen, blijkbaar
Jij vind dat iets niet uit niets kan ontstaan. Dat ben ik het met je eens. Maar het "hoe" van het ontstaan van "alles" is nog lang niet bewezen. De oerknal is een theorie, maar.. wetenschap past zich aan als nieuwe feiten zich presenteren. En we weten nog lang niet alles.
De antwoorden op de moeilijkste vragen zijn:
1. We weten het nog niet.
2. God. Welke god je maar prefereert.
Erkennen dat je iets niet weet is blijkbaar lastig voor sommige mensen..