[Auto] Extra speakers erbij, en dan?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.793 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 11:30
Hallo,

Ik ben momenteel eigenaar van een Seat Cordoba Vario, ja inderdaad geen coole auto, maar vooral in practisch opzicht aangeschaft. Nu zitten er in het dashboard standaard speakers die echt ruk zijn. Lage tonen is gewoon een ramp op die dingen.

Er zit een net zo saaie radio in de auto als de auto zelf (4x45 watt geloof ik).

Aangezien er in de deuren ook plek is voor speakers vroeg ik me af of ik de standaard spreakers niet gewoon als tweeters kan gebruiken m.b.v. een filter oid. De bedoeling is dan dat ik twee goede speakers aanschaf die dan in de deuren erbij komen.

Als die oplossing met filters mogelijk is, wat voor speakers zou ik dan het beste kunnen kopen voor in de deuren? Zou ik dan beter speakers aan kunnen schaffen die het hele spectrum goed weer kunnen geven, of kan ik beter gaan voor speakers die bedoeld zijn voor midden en lage tonen?

Ik heb er echt geen kaas van gegeten en wil uiteraart voor een dubbeltje op de eerst rang zitten.

Kan iemand mij helpen of weet iemand een mooie site met how-to's e.d.?

Thanks!

ps. Het is niet de bedoeling dat er een versterker e.d. tussen komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart© op 22-02-2007 10:17 . Reden: Nederlands typen is ook een vak :X ]

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Ik gebruik in mijn auto een compo setje, dus een lage/mid en een tweeter met een eige crossover.
Direct op de radio aangesloten omdat ik ook geen versterker wil. Setje is van DLS niet echt goedkoop. Maar wel loepzuiver en natuurlijk geluid. Pas als je volume op standje blaas zet krijg je vervorming van de radio. Zou zeggen ga voor een compo setje met crossover van DLS of Focal, heel mooi spul.

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• Bart©
DrumandBass schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:42:
Ik gebruik in mijn auto een compo setje, dus een lage/mid en een tweeter met een eige crossover.
Direct op de radio aangesloten omdat ik ook geen versterker wil. Setje is van DLS niet echt goedkoop. Maar wel loepzuiver en natuurlijk geluid. Pas als je volume op standje blaas zet krijg je vervorming van de radio. Zou zeggen ga voor een compo setje met crossover van DLS of Focal, heel mooi spul.
OK da's dus weer net turks voor mij.
Wat bedoel je met een Compo-setje? En wat is een crossover?

• DrumandBass

DrumandBass

Less is more!

Compo-setje bestaat uit een mid/lage toon speaker en een losse tweeter. Die wat hoger in de deur dashboard word geplaatst. Het signaal vanuit de radio loopt van +-20-20.000 Hz. Om er nu voor te zorgen dat de speakers ook daat werklijk het juiste frequentie bereik krijgen zit er een filter.(crossover) Die het signaal verdeelt over de speakers. Zodat de speaker alleen het gebied hoeft weer te geven waar hij ook voor gemaakt is.

http://www.dls.se/images/highres/RS6_06_F_H.jpg

• Bart©
DrumandBass schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:58:
Compo-setje bestaat uit een mid/lage toon speaker en een losse tweeter. Die wat hoger in de deur dashboard word geplaatst. Het signaal vanuit de radio loopt van +-20-20.000 Hz. Om er nu voor te zorgen dat de speakers ook daat werklijk het juiste frequentie bereik krijgen zit er een filter.(crossover) Die het signaal verdeelt over de speakers. Zodat de speaker alleen het gebied hoeft weer te geven waar hij ook voor gemaakt is.

http://www.dls.se/images/highres/RS6_06_F_H.jpg
Aha, zekers met de afbeelding erbij is het mij geheel duidelijk.
Is het ook mogelijk om een standaard speaker op de crossover aan te sluiten als zijnde tweeters? De standaard spreakers zijn namelijk in mijn dashboard ingebouwd en dat zou een hoop moeite besparen...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik sluit mij idd aan bij de gegeven tips.

Zet op de plek van de huidige speaker je tweeter, en in je deur plaats je de woofer.
Het filter werk je weg onder/achter je dashboard.

Je moet even kijken welke speakers je in je deur kwijt kan, volgens mij is dat 6" (16,5cm) en dan kom je uit bij dit soort speakers: http://www.rondevries.nl/catalog/default.php?cPath=25_171

Wil je het nou netjes doen, "vul" dan ook de achterkant op met geluid en zet daar een klein coax setje (coax is speaker met tweetertje erop/erbij). Volgens mij is de achtermaat 4"x6": http://www.rondevries.nl/catalog/default.php?cPath=25_239

Als je toch je deur openhebt, plak een paar bitumen "demp" matjes aan de binnenkant en op je portierbekleding. Je geluid wordt er een stukje strakker van.

Dan zit je, binnen jouw mogelijkheden, op de eerste rang.

Wise enough to play the fool

• Bart©
Wow! Bedankt voor de informatie...

Dan gaan we nu eens kijken naar het merk, iemand daar nog tips voor.
Alle merken die ik zo tegenkom klinken goed, (Pioneer, Kenwoord, JBL etc..) maar dat zegt waarschijnlijk helemaal niets?

Zo zie ik nu ook op diverse sites compo-setjes met een vermogen van 130, 160, 180, 220 watt.. Is dat niet een beetje veel als ik de speakers rechtstreeks op een 4x45 watt autoradio aansluit?

ps. Hoe weet je zo precies welke maat speakers ik in mijn auto kwijt kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart© op 22-02-2007 13:35 ]

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:13
Bij speakers is het (bij mijn weten) zo: Wat jij goed vind klinken moet je kopen. Binnen bepaalde prijsklassen, is de kwaliteit een heel eind vergelijkbaar, dus daar zal het niet aan liggen.

Mijn persoonlijke smaak is JBL. Goed geluid voor weinig geld, goede service.

edit: Over die opgegeven vermogens moet je je niet te druk maken, dat zijn vaak piekvermogens. je kunt wat dat betreft beter kijken naar het RMS-vermogen (al zijn sommige fabrikanten daar ook wat overdreven positief mee).

Over het algemeen zal elke set speakers gewoon aan te sluiten zijn, en dan gewoon werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Peenutzz op 22-02-2007 13:28 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• DrumandBass

DrumandBass

Less is more!

Niet op het vermogen letten zegt helemaal niets.
Wat de meeste mensen doen die ook echt wedstrijden doen, geluids kwaliteit dan wel.
Is voor een compo setje en achter een enkele sub voor aanvulling van het laag. Maar aangezien je geen versterker wil. Is een "Goed" compo setje voldoende.
9 van de 10 keer heb ik mijn sub uit puur omdat die al snel te over heersend word.
Maar begin maar eens met een A merk setje alles staat of valt om dit vandaar. Luister naar setjes vond ik niet echt hulpzaam, aangezien de klankkast in de auto toch veel anders is.

• Bart©
Maar ik kan dus beter echte tweeters aanschaffen dan mijn huidige standaard speakers als tweeters gebruiken? (lees: op de tweeter-aansluiting van de crossover aansluiten)

[ Voor 22% gewijzigd door Bart© op 22-02-2007 13:38 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Bart_NL schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:38:
Maar ik kan dus beter echte tweeters aanschaffen dan mijn huidige standaard speakers als tweeters gebruiken? (lees: op de tweeter-aansluiting van de crossover aansluiten)
Bij zo'n compo setje zitten al tweaters. Die zou ik inderdaad gebruiken.
Niet je huidige speakers.

Money for nothin' and your chicks for free

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Over je "merken" vraag:

Loop een mediamarkt of andere car audio winkel binnen (laat je geld _thuis_) en ga een luisteren.
Wat wil je uitgeven, en wat spreekt je het meeste aan qua geluid. Een leuk compo setje vind je al vanaf 80-100 euro. Ik heb zelf JBL altijd zeer acceptabel gevonden qua prijs/kwaliteit omdat het altijd wel ergens in de aanbieding is. Anderen vinden het jbl "hoog" veel te scherp/schel. Schrijf wat merken/types op en ga eens zoeken waar je de beste prijs kan krijgen. Ron de vries doet veel in "overjarige modellen". Niks mis mee, maar gewoon van "vorig jaar".

Over vermogens: jouw radio zal zo'n 11 watt per kanaal kunnen leveren (4x11 wat dus). De vermogens die op de speakers staan zijn absolute piekvermogens die je in de dagelijkse praktijk nooit zal gebruiken. Je kan die speakers dus prima aan jouw radio hangen.

Over jouw oude speakers als tweeter:
De speaker die er nu inzit is een breedbander; die doen (kort door de bocht) veel mid. Weinig laag, weinig hoog. Als je die speaker als tweeter inzet laat je hem iets doen wat 'ie eigenlijk niet goed kan. En daarvoor wil je geen geld uitgeven en moeite doen toch? Haal dan liever je oude speaker eruit, maak een pasplaatje van triplex en zet daar je nieuwe tweeter in.

Over de speakermaten:
Ik heb gegoogled op seat cordoba speakermaat ;)

Enneh, vergeet de demping niet :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1