interactief whiteboard

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Mijn directie heeft het licht gezien en wilt een interactief whiteboard.
Ben dus naar me levancier gegaan en heb een zooi informatie gekregen, daarna naar google en nog meer informtie. Kort gezegt ik kom om van de info en weet niet meer waar ik het zoeken moet.

Heeft iemand ervaring met die dingen en kan wilt je dat delen
Of mischien heb je een suggesties wat de goede merken (of type) zijn,
Wat de dingen zijn waar ik op moet letten voor dat ik tot aanschaf ga.

Of te wel, wat pratijk gerichte ervaringen, die niet in al die mooie folders staan
Mijn dank is groot.

"Is your mother proud of you ?"

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:39

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik neem aan dat je doelt op een digitaal schoolbord? Dat komt namelijk afaik op hetzelfde neer en onder die noemer zul je wellicht veel meer informatie vinden. Ik heb er al een paar mogen plaatsen en ingesteld.

Ik zou altijd bij een ander gaan kijken voor je op aanschaf overgaat. Een hands-on sessie zegt zo veel meer dan de marketingspraat waar je ongetwijfeld mee te maken krijgt. Er is behoorlijk wat concurrentie op die markt en de verschillen zitten hem vaak in ondersteunde software, features maar vooral ook de support / handigheidjes van het scherm.

Welke eisen stel je aan het scherm wat betreft:
- Omvang
- Prijs
- Features
- Support
- Koppelingsmogelijkheden (wil je er bv ook films op tonen)?

Verder raad ik je aan onderstaande link te volgen voor een informatiewijzer (inclusief voorbeelden, leveranciers en filmpjes): klik hier voor meer info.

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 22-02-2007 09:37 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Wij hebben hier een SMART Board staan.

Ding werkt echt super. Zorg er alleen wel voor dat als je een smartboard neemt dat de PC waar de software opdraaid a) redelijk snel is. P4 1,7 Ghz en zorg er voor dat de pc over een GOEDE en en snelle USB port beschikt.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:39:
Wij hebben hier een SMART Board staan.

Ding werkt echt super. Zorg er alleen wel voor dat als je een smartboard neemt dat de PC waar de software opdraaid a) redelijk snel is. P4 1,7 Ghz en zorg er voor dat de pc over een GOEDE en en snelle USB port beschikt.
Deze dingen zijn inderdaad heel tof. Wij hebben ze op school ook.

We hebben nu een tweede serie, die zijn dunner, hebben een mooiere beamer, en werken sneller en preciezer.

Je kunt met je vingers klikken, en hebt vier kleuren stiften om mee te tekenen; overal op je scherm :)

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-02 17:27

MicroWhale

The problem is choice

Wat doet een interactief whiteboard dan meer dan een projector en een whiteboard los kunnen?

(kan het niet vinden op bovenstaande site)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
wij hebben er een van limid
en een van interwrite

ze bevallen allebij net zo goed, ik kan niet zeggen dat de ene beter is dan de andere, wij werken er sinds de zomervakantie mee
MrWilliams schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:49:
Wat doet een interactief whiteboard dan meer dan een projector en een whiteboard los kunnen?

(kan het niet vinden op bovenstaande site)
via een interactief whiteboard kan je de dingen die je op het whiteboard tekent/schrijft ook op de computer opslaan

[ Voor 71% gewijzigd door 2bmws op 22-02-2007 09:58 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-02 17:27

MicroWhale

The problem is choice

2bmws schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:51:
via een interactief whiteboard kan je de dingen die je op het whiteboard tekent/schrijft ook op de computer opslaan
ah, ik had al doorgeklikt naar een andere site en daar begreep ik dat alles wat je op het whiteboard 'tekent' eigenlijk in de computer getekend wordt...

Het whiteboard is dus eigenlijk niet meer dan een scherm, omdat je er feitelijk niet op schrijft (of in ieder geval met 'digitale inkt').

[ Voor 3% gewijzigd door MicroWhale op 22-02-2007 09:53 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
MrWilliams schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:53:
[...]

Het whiteboard is dus eigenlijk niet meer dan een scherm, omdat je er feitelijk niet op schrijft (of in ieder geval met 'digitale inkt').
een whiteboard is eigenlijk een schoolbord waar je met stiften op schrijft ipv. met krijt, maar een interactive whiteboard is idd een scherm, waar je met een speciale stift op kan schrijven

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Bor

Bor

TheZeroorez schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:44:
[...]

Deze dingen zijn inderdaad heel tof. Wij hebben ze op school ook.

We hebben nu een tweede serie, die zijn dunner, hebben een mooiere beamer, en werken sneller en preciezer.

Je kunt met je vingers klikken, en hebt vier kleuren stiften om mee te tekenen; overal op je scherm :)
Smartbord is imho ook een van de betere merken. De software is goed (hoewel soms niet altijd even intuïtief), word regelmatig geupdate en met de features zit het ook wel snor. Ik zou absoluut wel voor het nieuwste model gaan (sommige bedrijven leveren nog steeds de eerdere versie die zoals genoemd veel dikker is maar ook onhandiger met sommige zaken).

Je kunt de Smartboard software overigens als het goed is zo downloaden zodat je zelf eens kunt spelen met het idee. Altijd nuttig.

Vergeet niet dat de beamer die bij dergelijke schermen nodig is alsook de montage van de beamer omdat je redelijk snel in het beeld (licht) gaat staan wanneer je geen digitaal schoolbord gewend bent.

[ Voor 18% gewijzigd door Bor op 22-02-2007 10:17 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:15:
Vergeet niet dat de beamer die bij dergelijke schermen nodig is alsook de montage van de beamer omdat je redelijk snel in het beeld (licht) gaat staan wanneer je geen digitaal schoolbord gewend bent.
Bij ons hangen de beamers aan het plafond, en je hebt weinig last van schaduwen. Op het moment dat een hand ervoor gaat zie je daar geen beeld nee, maar ook al zou je dat wel zien: Die hand zou ervoor zitten.

Zolang je dus niet recht naar het bord wilt kijken, met je rug naar de (in dit geval: leerlingen) mensen toe, en de beamer lekker hoog op hangt, heb je hier weinig last van.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 17:26
Ik heb die dingen wel eens in de praktijk gezien. Persoonlijk ben ik van mening dat ze vooral interessant zijn omdat ze flink indruk maken op klanten - iets dat overigens al genoeg reden tot aankoop kan zijn. Praktisch voegt het imho niet echt veel toe t.o.v. de aloude beamer en flipover. Zaken als "tekeningen opslaan in de computer" doen het goed als marketingpraatje voor de verkopers van die dingen, maar zullen in de praktijk waarschijnlijk nauwelijks gebruikt worden dus ik zou hier niet teveel op inzetten.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Bor

Bor

Anders schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:33:
Ik heb die dingen wel eens in de praktijk gezien. Persoonlijk ben ik van mening dat ze vooral interessant zijn omdat ze flink indruk maken op klanten - iets dat overigens al genoeg reden tot aankoop kan zijn. Praktisch voegt het imho niet echt veel toe t.o.v. de aloude beamer en flipover. Zaken als "tekeningen opslaan in de computer" doen het goed als marketingpraatje voor de verkopers van die dingen, maar zullen in de praktijk waarschijnlijk nauwelijks gebruikt worden dus ik zou hier niet teveel op inzetten.
Mijn vrouw (die lerares is) gebruikt deze feature zeer vaak om eigen aantekeningen op te slaan na een vergadering, lesmateriaal of uitleg op te slaan maar ook door bepaalde bordindelingen al vooraf thuis klaar te maken zodat ze met een paar drukken op het bord gebruikt kunnen worden. Denk hierbij aan templates etc.

Verwijderd

Anders schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:33:
Mee eens. Indrukt maakt het zeker. Heb er al meerdere demo's mee gegeven en op een of andere manier blijft een demo met zo'n board beter bij dan met een beamer en een whiteboard.....

Zelf vind ik demo's geven met een smartboard leuker om te doen dan met een gewoon whiteboard.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-02 21:08

The Executer

Lekker belangrijk!

Op een stage van mij hadden ze 2 van dit soort borden: de Smart borden, en de Active Whiteboard:

Voordeel Smart:

Kunt ook met handen tekenen

Nadeel:

Iemand plaatst zijn vinger op het bord, bv in een hoekje. Probeer je nu te tekenen, wil dit niet, doordat het bord een aanraking voelt.

Voordeel ActiveWhite:

Maakt niet uit of iemand vinger plaats, je gebruikt een speciale stift.

Nadeel:

Stift kwijt, geen tekeningen meer.

Zo was het tenminste 1.5 jaar terug, weet niet of dit inmiddels al veranderd is.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik kende deze toepassing al een tijdje, en ik zie nu dat hij met eerdergenoemde SMART-boards werkt. Het is dan wel meer voor leerlingen bedoeld, maar in plaats van slechts gebruik te maken van de techniek omdat het kan, denk ik dat dit echt wat toevoegt.
Het is geen antwoord op de vraag van de TS, maar deze toepassing is volgens mij niet zo heel bekend en aangezien er toch wel wat interactief whiteboardgebruikers hier zijn leek het me nuttig om dit onder de aandacht te brengen.
Pagina: 1