Twee harde schijven worden niet herkend door Bios

Pagina: 1
Acties:

• Kees Schilder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-02 19:42
Ik heb sinds gisteren een nieuwe pc. Moederbord is een ASUS P5W-DH Deluxe
Ik heb in totaal 4 HD's.
Twee daarvan zijn WD Raptor 74 gb
Een maxtor van 300 gb en een seagate van 320 gb

Ik wil de twee Raptor op RAID0 hebben.
Deze twee heb ik op de EZ_RAID aangesloten op het moederbord.
Nou zie ik maar 1 Raptor in de bios.

en verder zie ik alleen de seagate van 320gb in de bios en de maxtor zie ik niet.

alles is aangesloten via SATA.
hoe kan ik die twee HD's zichtbaar maken in de bios?

Weet iemand misschien ook hoe ik een SATA schijf MAster maak. Nu staat mijn dvdbrander als master en de rest als slave.

Verwijderd

Net 4 P5B De Luxe systemen geinstalleerd. (met allemaal 2 Raptors in RAID1 als C: disk)
De twee Raptors zet je op de SATA1 en SATA2 aansluitingen. In de BIOS zet je de IDE mode op RAID.
Als je dan boot ziet het systeem de twee Raptors. De Intel Raid kun je benaderen door op het goede moment CTRL-I te drukken. Dan kun je de beide Raptors in RAID 0 zetten.
Met SATA heb je geen Master of Slave !

Verdier dienen alle SATA schijven in de BIOS herkend te worden , heb je ze wel allemaal om de SATA1 tot SATA6 aansluitingen geprint rechts onderaan het bord ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 09:25 ]

• Kees Schilder
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:23:
Net 4 P5B De Luxe systemen geinstalleerd. (met allemaal 2 Raptors in RAID1 als C: disk)
De twee Raptors zet je op de SATA1 en SATA2 aansluitingen. In de BIOS zet je de IDE mode op RAID.
Als je dan boot ziet het systeem de twee Raptors. De Intel Raid kun je benaderen door op het goede moment CTRL-I te drukken. Dan kun je de beide Raptors in RAID 0 zetten.
Met SATA heb je geen Master of Slave !
OK, dat zal ik vanavond dan uitproberen. Dat SATA geen master of slave heeft, had ik al een vaag vermoeden van, maar ik wou het even zeker weten.
Als ik de twee raptors op SATA 1 en SATA 2 zet, kan ik deze dan ook configureren met behulp van het progamma in windows. of moeten de raptors dan op EZRAID staan.
Ik wil namelijk de raptors voor deel op RAID 0 zetten een een deel op RAID 1. Ik weet dat het mogelijk is met dat progamma van intel via windows, maar ik weet (nog) niet zeker of het mogelijk is via de Bios.
Maar jou tip zal ik vanavond uitproberen.
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:23:
Verdier dienen alle SATA schijven in de BIOS herkend te worden , heb je ze wel allemaal om de SATA1 tot SATA6 aansluitingen geprint rechts onderaan het bord ?
Ik heb alles rechtsonderaan aop de SATA aansluiting aangesloten, maar daar zitten toch maar 5 SATA aansluitingen?

[ Voor 15% gewijzigd door Kees Schilder op 22-02-2007 09:29 ]

Verwijderd

2 schijven kun je nooit gedeeltelijk in RAID 0 of RAID 1 zetten
RAID0 - striping -> betere performance
RAID1 - mirroring -> betere beveiliging.
Een en ander moet je regeling in de BOIS van de Intel controler.
Ik stel voor dat je pagina 5-29 en verder van het manual van het moederbord doorleest , daar staat alles.
Je hebt wel een driver disk nodig voor de drivers ! (tijdens instal time te laden met F6; ik ga er even vanuit dat je XP draait)
Zelf heb ik 4 schijven aangesloten op de SATA controller. Twee Raptors in een Array geheten SYSTEM met RAID1 en twee 500GB schijven in een tweede array (SYSTEM) ook in RAID1. (ik ben een beetje zuinig op mijn data)
De SATA devices worden (ongeacht RAID instellingen) direkt in de BIOS gedetecteerd , je ziet dat tijdens het booten.

Ik zou dus eerst maar eens in het manual gaan lezen.

btw ; configuratie is een Asus P5B DeLuxe/Wifi Ap . bios 1004; 4 GB Kingston PC5300 DDR2 ; Antec NeoHE 550W power supply; Artic Freezer 7 Pro op een Intel Core 2 Duo E6600; CoolerMaster Stacker 830 EVO Zwart; Asus EN7600GT Silent; 2 x Rapotor 150 GB RAID1 ; 2x WD500 GB RAID1; Samsung SH-182M brander

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 09:38 ]

• Kees Schilder
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:34:
2 schijven kun je nooit gedeeltelijk in RAID 0 of RAID 1 zetten
RAID0 - striping -> betere performance
RAID1 - mirroring -> betere beveiliging.
Een en ander moet je regeling in de BOIS van de Intel controler.
Ik stel voor dat je pagina 5-29 en verder van het manual van het moederbord doorleest , daar staat alles.
Je hebt wel een driver disk nodig voor de drivers ! (tijdens instal time te laden met F6; ik ga er even vanuit dat je XP draait)
Zelf heb ik 4 schijven aangesloten op de SATA controller. Twee Raptors in een Array geheten SYSTEM met RAID1 en twee 500GB schijven in een tweede array (SYSTEM) ook in RAID1. (ik ben een beetje zuinig op mijn data)
De SATA devices worden (ongeacht RAID instellingen) direkt in de BIOS gedetecteerd , je ziet dat tijdens het Booten
Volgens intel is het wel mogelijk om gedeeltelijk RAID 0 en RAID 1 toe te passen:
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/dvdoctor/technobackground/sata/IntelMatrixRaid_TN.jpg

De raptor en de maxtor harde schijven(beide SATA) worden NIET herkend in de bios. Tijdens het booten krijg ik alleen de DVD-brander op master te zien. op de tweede plek is er niets. En op de derde en vierde zitten respectievelijk de raptor en de seagate.

En ik heb Windows Vista draaien

Verwijderd

Wat bedoel je met EZRAID , ik kom dat in het Asus manual niet tegen !

Tja , als ik het ASUS manual goed doorlees zou dat er kunnen staan.
Als ze niet herkend worden , kabels controleren , kabels wisselen enz enz.
Mijn systeem draait onder XP , maar dat heeft niets met dit probleem te maken !

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 10:08 ]

• Kees Schilder
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:02:
Wat bedoel je met EZRAID , ik kom dat in het Asus manual niet tegen !

Tja , als ik het ASUS manual goed doorlees zou dat er kunnen staan.
Als ze niet herkend worden , kabels controleren , kabels wisselen enz enz.
Mijn systeem draait onder XP , maar dat heeft niets met dit probleem te maken !
Op pagina 2-4 van de handleiding staat een overzicht van het moederbord.
Rechtsonderaan staan twee SATA aansluitingen met de naam: ez_raid er bij

En zie ook pagina 2-35 bij punt 6

Verwijderd

8)7 P5W , ai ai ik dacht een P5B ! Ik heb een ander moederbord. (moet beter lezen) Sorry !!!!!

• Kees Schilder
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:36:
8)7 P5W , ai ai ik dacht een P5B ! Ik heb een ander moederbord. (moet beter lezen) Sorry !!!!!
haha, maakt niets uit.
Pagina: 1