You can either agree with me or be wrong!
[ Voor 28% gewijzigd door Cassettebandje op 22-02-2007 13:19 ]
2 accu's leveren dan dus 3000mAh. De accu's worden parralel geschakeld om de spanning gelijk te houden, en de batterijduur te vergroten.
6 batterijen van 2700mAh leveren samen 7,2V met 2700mAh. De batterijen worden in serie geschakeld, waardoor de spanning van elke accu (1,2V) bij de andere wordt opgeteld. De stroomsterkte verandert daardoor echter niet, waardoor deze 6 batterijen samen dus 2700mAh blijven leveren.
De accu's gaan dus langer mee, hoewel het verschil in de praktijk waarschijnlijk nouwelijks te merken zal zijn
en zo is het voorspeld!
De MD-D200 gebruikt slechts 1 accu per (niet alle 2 gecombineerd). Als de ene leeg is, wordt er vanzelf overgeschakeld op de 2e.
Denk dat het op het totaal plaatje weinig uitmaakt. Zou het eens moeten proberen.
[ Voor 26% gewijzigd door YellowCube op 22-02-2007 09:40 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Het is gewoon een optelling van beschikbare lading (capaciteit)
Verwijderd
Wat wel een weer een volgende vraag bij mij doet ontstaan: Welke baterij gebruikt de grip eerst en kan ik zien welke baterij leeg is? (Aan de buitenkant gaat dat toch wat lastig....)
Je kunt in het menu heel makkelijk zien welke leeg is (daar wordt per accu de status weergegeven).
[ Voor 9% gewijzigd door YellowCube op 22-02-2007 10:18 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik zat nl ook te denken aan het volume van de baterijen en accu's. Het volume van de 2 accu's is groter dan de 6 penlites. Nu weet ik bizar weinig van stroom enzo af, maar mijn gedachte gang was dan dat de accu's meer stroom vast zouden houden.
Ik heb ook nog niet originele accu's gezien (accu-shop geloof ik) die een grotere capaciteit had en de helft goedkoper. Als je 1 van die naast een originele in de grip zou zetten, zou dus geen probleem moeten zijn omdat ze 1 voor 1 gebruikt worden?
En dan is er een vraag die natuurlijk in het grote baterijen topic thuis hoort: De en-el3e heeft een chip... Zou die bij de niet originele er ook in zitten?
Naar mijn idee zou het de volgende rekensom moeten zijn;
Originele Nikons parallel geschakeld; 1500 mAh + 1500 mAh (ze worden na elkaar gebruikt) = 3000 mAh (7,4 volt blijft 7,4 volt)
De penlite varianten, serieel geschakeld; 6 x 1,2 volt = 7,2 volt (voor het gemak verekenen we dit niet))
2700mAh blijft 2700 mAh
met Res-q dus...
Verder zou je kunnen kijken naar het verschil in type accu/batterij. NiMH versus Li-ION. Ik weet de verschillen niet meer zo uit m'n hoofd tussen die twee. NiMH had nog iets van geheugen effect, loopt eerder leeg (zelfontlading), maar zijn daarentegen wel goedkoper in aanschaf. Maar goed, of je nu met 2 onhandige sets van 6 penlites werkt, of met 2 accu's, ik ga toch voor die accu's.... Al kan ik het me voorstellen dat de cheap ass voor die penlites zal gaan
[ Voor 26% gewijzigd door jules op 22-02-2007 13:15 ]
Verwijderd
Nee, verschillen in capaciteit zouden niet uit moeten maken. Stel ik stop twee originele accu's in de grip. Volledig opgeladen, dus 1500 mAh in accu A en 1500 mAh in accu B. Na een uurtje foto's schieten heb ik bijvoorbeeld 300 mAh gebruikt. Dat wil zeggen, in accu A zit nog 1200 mAh en in accu B nog 1500 mAh. Dan heb ik toch hetzelfde idee als wanneer ik één originele Accu gebruik en een niet originele accu met andere capaciteit?BiG_G schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 11:47:
Ik heb ook nog niet originele accu's gezien (accu-shop geloof ik) die een grotere capaciteit had en de helft goedkoper. Als je 1 van die naast een originele in de grip zou zetten, zou dus geen probleem moeten zijn omdat ze 1 voor 1 gebruikt worden?
Ik denk overigens dat ik wel snap wat de camera doet. Hij gebruikt waarschijnlijk de accu met de laagste resterende capaciteit eerst. Die kan hij namelijk altijd bepalen en dan hoeft hij verder geen rekening te houden met dingen als: Is de baterij wel of niet gewisseld.
Verwijderd
De vraag of twee accu's of 6 batterijen langer meegaan kun je niet zo berekenen omdat het belangrijk is om te weten welke stroom de batterijen kunnen leveren. Bij het ene merk is dat anders als bij het andere merk. Je zult bijvoorbeeld meer foto's kunnen maken bij het gebruik van Varta Photo batterijen als bij het gebruik van Philips Alkaline penlights, terwijl ze beide dezelfde capaciteit hebben. Hetzelfde geldt voor het gebruik van Accu's. Als de gevraagde stroom (in ampere) niet meer geleverd kan worden is de accu leeg volgens de D200, terwijl dit al na 100 foto's kan zijn omdat de penlight accu's domweg die stroom niet kunnen leveren over een langere periode. Het gebruik van een ander merk en type penlight accu kan dan ineens weer voor veel betere resultaten zorgen.
Zelf gebruik ik GP2700 Accu's en daarmee maak ik ongeveer 600 tot 700 foto's. Als ik de twee En-El3e accu's gebruik maak ik ongeveer 1100 foto's en bij het gebruik van Varta Photo batterijen ongeveer 400 foto's (EDIT: zonder het gebruik van het beeldscherm en zonder VR lenzen)
De prestaties van de D200 op mijn oplaadbare batterijen kunnen echt veel beter als ik een ander merk / type zou gebruiken, maar hey, dit heb ik en ik ben er tevreden mee.
Top, ik koop een 2de enel3e (en de grip uiteraard)
Ik zit op de 500-600 foto's op 2 E2-EL3e accu'sVerwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:47:
Zelf gebruik ik GP2700 Accu's en daarmee maak ik ongeveer 600 tot 700 foto's. Als ik de twee En-El3e accu's gebruik maak ik ongeveer 1100 foto's en bij het gebruik van Varta Photo batterijen ongeveer 400 foto's (EDIT: zonder het gebruik van het beeldscherm en zonder VR lenzen)