Windows start niet door na eropzetten Ghost Clone

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 13:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Asus A8NSLi32 Deluxe en heb 3 HDD's.

1x PRIMARY IDE MASTER WD120 GIG met partitie C: 20GIG (alleen windows), en partitie D: 100GIG (geinstalleerde games en programma's).
1x PRIMARY IDE SLAVE WD250GIG (hier staan films op)

Omdat SATA2 schijven een stuk sneller zijn, heb ik me een SATA2 WD250KS 16mb cache gekocht.

Wat was mijn plan?
Ik wilde op die nieuwe SATA2 schijf een exacte kopie van de WD120GIG schijf hebben, zodat ik in het vervolg met de SATA2 schijf kon booten zonder veel copy-paste werk te hebben.

Dit zijn de stapjes die ik gedaan heb:
1: Ik heb Ghost opgestart en gezegd DISK TO DISK. Dus een complete cloon van source IDE-120G naar destination SATA2-250G.
2: Dit duurde rond de 50minuten, clone successfully. Toen heb ik mijn PC uitgezet.
3: Ik heb de originele IDE-120GIG dus uit mijn case gehaald.
4: Ik heb van de andere IDE-250G (die waar de films opstaan) het jumpertje er helemaal uit gehaald, zodat deze als master-without-slave op de primary IDE is aangesloten.
5: Toen heb ik in de bios gezegd onder het BOOT tab (ik noem het voor het gemak even tab) bij het kopje HARDDISKS, dat de eerste HDD de SATA2 moest zijn.
6: Boot prio: Floppy, CDROM, HDD SATA2.

Het probleem:
Het booten ging goed, ik zag het windows XP scherm, daarna het welcome-scherm, daarna verscheen mijn bureaublad met mijn Underworld-achtergrond, toetsenbord staat aan (Logitech G5) en mijn muis werkt ook gewoon want ik zie de cursor verschijnen en daarna gebeurt er niks meer.

Wat heb ik allemaal gedaan:
1: opnieuw opgestart, maar met hetzelfde resultaat.
2: de IDE-250G schijf met de films uit mijn pc gehaald, zodat alleen de SATA2 schijf in mijn pc aanwezig was en dus ook alleen DIE herkenbaar was.
3: de oude config weer in mijn pc gebouwd, zoals het was VOOR de clone -> werkt perfect.

Wat kan de oorzaak zijn?
1: Ghost clone toch niet zo goed gegaan (lijkt me zeer onwaarschijnlijk, daar Ghost een exacte kopie maakt van een complete schijf. De partities 20-100 bij de IDE schijf, werden bij het maken van de ghost-clone automatisch verdubbeld naar 40-200).
2: SATA2 schijf kaduuk, maar lijkt mij onwaarschijnlijk, omdat het clonen gelukt is (lezen/schrijven) en daarnaast boot de schijf gewoon wel.
3: zou er toch iets mis zijn met de partities? Moet ik de oude config terug inbouwen, booten van de IDE en dan in partition magic de active primary partitie aangeven? Dit zou niet hoeven, daar ik ook geprobeerd heb enkel de SATA2 schijf in mijn pc te hebben zonder andere schijven. Tijdens het booten wordt namelijk dynamisch een stationsletter toegewezen aan een partitie.

Ik heb uiteraard een ghost image gemaakt van mijn C partitie voordat ik met deze reutemeteut begon. Wat ik nog niet geprobeerd heb is om dat ghost-image op de SATA2 te plempen. Maar dan moet ik eerst via partition magic de schijf formatteren en partities maken enzo. Dit is eigenlijk mijn "last resort".
Heeft iemand nog suggesties wat te proberen, want ik weet het niet meer :?

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 22-02-2007 07:39 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Zou het probleem kunnen zijn dat windows je SATA2 schijf niet kent.
Probeer eens te booten in veilige modus en zoek aldaar eens naar nieuwe hardware.

Verwijderd

Heb je de nieuwste drivers en bios van je moederboard geinstalleerd?
Kun je in safe mode opstarten?

Sowieso; "SATA2 schijven zijn een stuk sneller". Mwah .. in welk opzicht? Burst-rate? Het enige voordeel wezenlijk kan zijn dat je nu ws. je SATA schijf op een andere kanaal hebt staan dan je IDE en dus sneller files heen en weer kunt kopiëren. En een wat betere airflow in je kast.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Toen ik de eerste keer startte vanaf de SATA2 schijf, kreeg ik een scherm dat windows de laatste keer niet goed gestart was. Ik heb toen gewoon gezegd START WINDOWS NORMALLY. Daarna is de checkdisk gekomen, geen problemen gevonden, en toen kreeg ik dat.

Kan dit er iets mee te maken hebben?

Ik had voordat ik met deze meuk begon de SATA ge-enabled in de bios, windows opgestart en hij kwam automatisch met new hardware found. SILICONIMAGE nog wat-controller. Uiteraard heb ik daarna pas gecloned...

Ik ga straks de safemode proberen kijken of me dat wel lukt. Als dit lukt, wat betekent dit dan en welke acties kan ik ondernemen dan?
Ik zit nu op mijn werk en kan niets doen nu.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-07 08:37

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik had ongeveer het zelfde met de computer van mijn ouders. Zij hadden 4 partities op een 40 gig schijf en die verhuisde ik met Norton Ghost naar een 80 gig schijf. 3 Datapartities: zo overgeheveld. De Windows partitie ook overgezet met, wat jij ook gebruikt geloof ik: disk to disk copy.

Toen omgebouwd, opgestart, en ja, ik kreeg ook verschillende 'hangers' bijv. omdat verwijzingen niet konden worden gevonden of gewoon algehele vastlopers; kon m'n muis niet eens meer bewegen.

Wat ik heb gedaan om het op te lossen is het volgende:
Ik heb die disk-to-disk copies van de datapartities zo gewoon gelaten. Daar was alles wel te vinden. Van de systeempartitie heb ik echter een image gemaakt en deze weg laten schrijven in een .img file of wat Norton dan ook aanmaakt. Image lekker zo laten staan op één van de nieuwe datapartities.
Op de nieuwe schijf heb ik heel simpel Windows geïnstalleerd. Lekker, nieuw, mooi. Startte op. Wat het voordeel hiervan was: door het installeren van Windows maakte deze partitie zich C:\. Dat had hij voorheen bij die disk-to-disk copy niet gedaan en misschien is dat bij jou ook wel het geval.

Ik heb vervolgens met de oude schijf als master opgestart en de nieuwe als slave, en de .img file OVER mijn vers geinstalleerde windows teruggezet terwijl die dus NIET runde! (ik heb nog steeds het idee dat dan sommige files niet schrijf/leesbaar zijn). Dit trucje moet je volgens Norton eigenlijk uitvoeren met een opstartCD, maar die had ik niet, dus heb ik maar lichtelijk sneaky gedaan. Toen herstart. Op zich ben je dan je hele verse installatie kwijt want je hebt gewoon al je ouwe meuk eroverheen gepleurd. Maar alle verwijzingen binnen Windows naar andere paden en schijven kloppen want die .img file is al die tijd niet gewijzigd.

De eerste keer dat Windows toen van de nieuwe schijf opstartte ging dat wel retetraag maar hij bleef niet hangen. Om dat op te lossen heb ik die systeempartitie nog een keer gedefragmenteerd. Just to be sure. Hij maakt dan wel een 1-op-1 kopie maar misschien is het gewoon moeilijker vindbaar op een groter schijf. Toen ik na die defragmentatie herstartte was hij al een stuk vlotter. Kan dus uitmaken.

Dus... je systeempartitie niet disk-to-disken, gewoon een image bouwen en die terugzetten op een verse install. En dan nog eens defraggen. Het kan aan de toewijzing van je systeemletters liggen. Kan zijn dat je die na de hele verhuizing met Partition Magic ofzo even van driveletter moet wijzigen naar je oude indeling.

Tip twee: Partition Magic heeft een DriveMapper om door je hele systeem driveletters te vervangen. Ik raad het je bij deze actie ten zeerste af. Hij neemt namelijk alle schijven mee en je hebt geen flauw benul van wáár hij alle verwijzingen omgooit.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Als je een image maakt met ghost is er ook een optie dat je 4 manier en kan kiezen hoe je wilt clonen, en hij staat standaard zo ingesteld dat je niet bitje voor bitje cloned stel em hier wel op in (en vergeet niet safe) ik denk dat het dan wel lukt.
in het menu-tje staat iets van opties. (en dan geloof ik het 4de tabblad).

Heb hetzelfde probleem ook gehad met dualboot machines.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, dat die SmartSector optie. Die had ik ook al uit gezet en dat kan ik de TS ook aanraden. Ik vond het niet zo'n jofel idee dat hij gewoon happen oversloeg die volgens hem 'leeg' waren. Kopieer gewoon 1 op 1!!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Donkerblauw

bedankt voor je uitgebreide post. Dat is wel omslachtig werk natuurlijk om dat zo te doen. Dit gebruik ik als allerlaatste resort dan. En inderdaad een clean install heb je dan niet nee.
Wat ik nog niet geprobeerd heb, en jij toen ook niet, is om die disk-to-disk te doen met de IB parameter bij de options van ghost. DrDeathHand, een vriend van mij heeft me dat verteld. Dit ga ik eerst proberen. Hij is er vrij zeker van dat het werkt. Hij zegt dat het een parameter is wat er voor zorgt dat alles wat met het booten te maken heeft sector voor sector gekopieerd wordt.
Hier had ik niet eens over nagedacht.

Over die partities: als je al je schijven eruit haalt en alleen die ene schijf erin doet waar die clone op staat, is dat ook de enige schijf wat herkend wordt. Het systeem doet bij booten dynamisch stationsletters aanmaken. Dus automatisch C en het opvolgende dus.

Ik ga proberen:
1: die clone opnieuw, maar dan met de -IB parameter. Ik hoop dan dat de checkdisk neit alweer komt en anders start ik em in safe mode en install ik de silicon opnieuw en laat ik zoeken naar nieuwe hardware.

2: werkt dat niet, dan gaat de oude config erin, en dan prik ik de sata2 schijf erbij en dan laat ik em eerst helemaal zoeken en configureren in windows. en dan doe ik dan nog maar eens clonen.

3: werkt dat ook niet, zal ik jouw methode proberen.

Bedankt voor het meedenken alvast

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 22-02-2007 11:04 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hmm ik heb Norton gebruikt met een Windows GUI en niet met commandline... (slecht he :P ) maar ik heb toen ook wel aangevinkt dat hij mijn boot informatie allemaal mee moest kopiëren en de schijf dus actief moest maken om van te booten. Als die vriend dat bedoelt: dat heb je waarschijnlijk al gedaan, anders was Windows niet al tot daar opgestart. Zonder het kopiëren van je bootsector weet je pc namelijk helemaal niet dát hij van die nieuwe schijf kán opstarten. :)

Verwijderd

Dan maak je een forensische kopie.

Je kunt ook eens andere clone-software proberen. Zoals Aronis True Image of Drive Image.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ja ik heb het echt niet gedaan. Hij zei het nog specifiek erbij en heb het ook niet aangevinkt.
Want in de bootparameters staat wel meer dan alleen herkenning dát ie moet opstarten van die schijf, niet alleen de .com die windoos opstart.

In ieder geval ik zal jullie commentaar gebruiken en ik laat absoluut wat weten als het gelukt/mislukt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 22-02-2007 11:17 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
nou ik zou nog even terugkomen.

Ik heb dus wederom een clone gemaakt, dit keer met de parameter -IB (ImageBoot).
Na hiermee klaar te zijn, startte ik op, wederom checkdisk en weer hetzelfde probleem.
Opnieuw opgestart, in safe mode en verhip: in windows zei ie dit keer: WINDOWS HAS INSTALLED NEW HARDWARE. IN ORDER TO COMPLETE, YOU MUST RESTART.

Dus dat gedaan, in normale modus, en boem in 1x beeld :)
Iedereen bedankt voor de hulp!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
had ik toch nog 1 vraagje.
Ik heb dus nu 1 SATA2 schijf op de SATA1 poort dus met de exacte clone van de vroegere IDE schijf (deze IDE schijf zit NIET meer in mijn PC) waar dus windows van opstart.
En ik heb nu nog 1 andere IDE schijf op de PRIMARY IDE zitten.

Ik zie nu in mijn taskbar een icoontje met SAFELY REMOVE HARDWARE, waar dus die SATA schijf van mij instaat. Dit had ik vorige week nog niet, nu heb ik wel de nieuwste chipset drivers (inclusief de silicon image sata controller) geinstalleerd van nVidia, maar het valt me dus nu pas op dat ik dat icoontje heb daar.
Mijn vraag is: mag dat?

Als ik de 2 disks vergelijk met elkaar, zie ik iets staan over dit icoontje (klik om te vergroten):
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/blaat.JPG

NB: De 250 KS is de SATA2 schijf.
Kan ik dit gewoon laten staan zo, of zou dit eigenlijk niet mogen? SATA2 is hot plugable geloof ik, maar hierdoor kun je dus gewoon een schijf waar de pc vanaf boot gewoon weghalen...

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 27-02-2007 15:20 ]

Pagina: 1