Ik heb al een hele tijd liggen zoeken naar een oplossing voor het volgende probleem:
Gebruik al enkele jaren een externe geluidskaart van Creative, een Audigy NX via USB. Deze heeft jaren goed gewerkt maar het laatste half jaar geeft ze problemen.
Wanneer er geluid gebruikt word in programma's gaat het LED van de HDD een 3 a 4 tal seconden continu branden en blokkeert de notebook volledig voor die tijd (muis, tobo invoer,...), daarna komt het geluid en werkt alles weer.
Waarvan het geluid komt maakt niet uit, msn, bladeren via explorer, starten van een mp3 file, flash met geluid, films,... en het rare is, soms doet hij het goed en dan voor een periode weer niet.
Nu heb ik wel veel verstand van computers maar dit krijg ik niet opgelost daarom vraag ik jullie even wat ik nog kan proberen, wat ik ondertussen al getest heb:
- Drivers opnieuw geinstalleerd
- Firmware audigy kaart geupdate (al voor het probleem er was)
- Andere usb poort
- Overige usb devices losgekoppeld
- Windows reinstall met laatste updates en drivers van chipset etc... (via autopatcher)
- De kaart op 16bits 48KHz gezet ipv 24Bits 48KHz
- Ongebruikte devices uitgeschakeld in apparaatbeheer (modem, interne soundcard, printerpoort,...)
- Bios instellingen na gekeken, load setup defaults gedaan
- Ubuntu live cd (hier werkt het geluid prima)
- HDD met testtool van ibm gecheckd, geen fouten.
- Defragmenteerd
Specs van het notebook:
Acer travelmate 800, Intel 855PM, Ati 9000
Gebruik al enkele jaren een externe geluidskaart van Creative, een Audigy NX via USB. Deze heeft jaren goed gewerkt maar het laatste half jaar geeft ze problemen.
Wanneer er geluid gebruikt word in programma's gaat het LED van de HDD een 3 a 4 tal seconden continu branden en blokkeert de notebook volledig voor die tijd (muis, tobo invoer,...), daarna komt het geluid en werkt alles weer.
Waarvan het geluid komt maakt niet uit, msn, bladeren via explorer, starten van een mp3 file, flash met geluid, films,... en het rare is, soms doet hij het goed en dan voor een periode weer niet.
Nu heb ik wel veel verstand van computers maar dit krijg ik niet opgelost daarom vraag ik jullie even wat ik nog kan proberen, wat ik ondertussen al getest heb:
- Drivers opnieuw geinstalleerd
- Firmware audigy kaart geupdate (al voor het probleem er was)
- Andere usb poort
- Overige usb devices losgekoppeld
- Windows reinstall met laatste updates en drivers van chipset etc... (via autopatcher)
- De kaart op 16bits 48KHz gezet ipv 24Bits 48KHz
- Ongebruikte devices uitgeschakeld in apparaatbeheer (modem, interne soundcard, printerpoort,...)
- Bios instellingen na gekeken, load setup defaults gedaan
- Ubuntu live cd (hier werkt het geluid prima)
- HDD met testtool van ibm gecheckd, geen fouten.
- Defragmenteerd
Specs van het notebook:
Acer travelmate 800, Intel 855PM, Ati 9000