Doorgebrande diode (?) Western Digital 320Gb

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:57
Helaas leken de adapter-stekkers van mijn laptop (19V) en mijn externe HDD (12V) zoveel op elkaar dat ik ze verwisseld heb.Het gevolg: een branderig luchtje en een niet meer werkende western digital 320GB MyBook. Nu is de data die er op staat niet essentieel, maar het zou toch erg leuk zijn als ik heb nog aan de praat krijg.
Ik heb de schijf verwijderd uit de behuizing en daarna aangesloten op een IDE kabel. Wellicht was immers alleen de electronica van de behuizing (USB etc) doorgebrand en de HDD intact. Dit was helaas niet het geval.
Daarna heb ik het printplaatje van de HDD afgeschroefd. Er is 1 chipje (een diode volgens iemand met verstand die ernaar keek) doogebrand. De rest in compleet intact.
Nu moest ik toch een nieuwe HDD hebben, dus ik heb een exact hetzelfde model gekocht. WD3200JB-00KF0 bij Mycom, met de hoop dat ik misschien met het verwisselen van de circuitjes de kapotte HDD kon redden.
Helaas, als ik de kapotte HDD met nieuw circuit aansluit, dan spint de harde schijf wel up, maar de bios geeft aan dat er een Bucanner ROM error is in de secondary master. Geen data dus...
Nou is de enige optie die ik nog kan bedenken het vervangen van de diode. Weet iemand of dit mogelijk is? De tekens op het doorgebrande chipje (van nieuw circuit gelezen): BUF GP635
Hartelijk dank voor de suggesties!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Probeer het eens op circuitsonline.net Daar zitten wat meer SMD freaks dan hier denk ik. Maar niet-zichtbare schade kan er ook nog zijn. ;)

[www.ganzz.nl]

• gustavson
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:57
Misschien handig voor mensen met hetzelfde probleem. Het is inmiddels opgelost. De doorgebrande diode bleek onderdeel van een overspanningsbeveiliging op het HDD-printplaatje. (uitleg van iemand anders, correct me if i'm wrong): De diode is zo gemonteerd dat hij in normale toestand geen stroom geleid. Als de diode een te hoge spanning te verwerken heeft gehad, brandt deze dus door en gaat hij in beide richtingen geleiden, i.p.v. unidirectioneel. Het circuit is zo ontworpen in dat geval de rest van het circuit beschermd en geblokkeerd wordt, o.a. dus de meer gevoelige onderdelen.
Het probleem is opgelost door het verwijderen van deze diode. Hierdoor is de bidirectionele geleiding weg, en de HDD doet het nu weer prima. Welliswaar zonder beveiliging nu, maar heb in ieder geval alle data eraf kunnen halen.

Verwijderd

He,

Laat ik nou toevallig hetzelfde probleem hebben. Mijn laptop adapter levert 19V 3.42A en WD levert 12V 2A.

Mijn Mybook gaat met mijn laptop adapter wel aan, maar het lijkt erop dat hij zichzelf stopt. Met de adapter van WD zelf wil hij nu niet eens meer draaien.

Mijn vraag is, hoe krijg je het apparaat open geschroefd? Voordat ik hem dadelijk helemaal sloop. En hoe kan ik de diode herkennen? Zou je een foto willen maken van de printplaat?

Bij voorbaat dank,

Pieter Dankers

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2007 17:10 ]