Kan iemand mij (precies) uitleggen hoe ik user 'pietje' een tekst voor z'n neus kan zetten als hij inlogt? Elke keer dus, autmoatisch. B.v.t.
/etc/motd editten, en uitzetten dat RH die elke boot overschrijft. Dat kan in een van de rc.nogwattes scripts.
En wat moet ik daar dan niet inzetten? Want ik wil verschillende berichten voor verschillende gebruikers. Of kan dat weer niet, en krijgt iedere gebruiker dezelfde message voor z'n neus?Op zondag 04 februari 2001 21:15 schreef RickJansen het volgende:
/etc/motd editten, en uitzetten dat RH die elke boot overschrijft. Dat kan in een van de rc.nogwattes scripts.
Verwijderd
Je zou dus voor iedere gebruiker een motd-bestand kunnen maken:
- motd.pietje, motd.jantje, motd.sjaak
en op basis van de username van die gebruiker een van die motd-bestanden naar /etc/ kopiëren.
Verder zou je op basis van username een bericht kunnen echo-en richting /etc/motd:
rm /etc/motd
echo "Tekst voor user Pietje" > /etc/motd
echo "bla Bla bla" >> /etc/motd
echo "bla bla bla" >> /etc/motd
enzovoorts voor iedere user
De username specificeren moet kunnen met het bash-commando 'if' of 'test' op de een of andere manier, hoe dat precies moet kun je door middel van 'man if ; man test' proberen uit te zoeken.
- motd.pietje, motd.jantje, motd.sjaak
en op basis van de username van die gebruiker een van die motd-bestanden naar /etc/ kopiëren.
Verder zou je op basis van username een bericht kunnen echo-en richting /etc/motd:
rm /etc/motd
echo "Tekst voor user Pietje" > /etc/motd
echo "bla Bla bla" >> /etc/motd
echo "bla bla bla" >> /etc/motd
enzovoorts voor iedere user
De username specificeren moet kunnen met het bash-commando 'if' of 'test' op de een of andere manier, hoe dat precies moet kun je door middel van 'man if ; man test' proberen uit te zoeken.
Dan maak je inderdaad verschillende motd's, met die usernames erachter, en dan zet je het volgende in .profile (die staat volgens mij in /etc, lang niet met RH gewerkt):
code:
1
2
3
| if [ -x /etc/motd.$USER ]; then cat /etc/motd.$USER fi |
Pagina: 1