Toon posts:

Thermostaat voor Nefit computergestuurd maken

Pagina: 1
Acties:
  • 4.460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Misshien hebben meerdere er al over zitten denken maar ik wil met mijn pc de CV kunnen regelen, dus eigenlijk de functie van de thermostaat.

Een deel heb ik al, ik heb al ds18s20 temperatuursensoren, welke de temperatuur uitlezen van diverse kamers (serieel). ik doe dit met digitemp voor linux, en zet het in grafieken weer.

Tevens laat ik de temperatuur displayen op een extern lcd (hd44780 compatible) en doe dit met lcd-linux.
Dus het uitlezen gaat goed, en de temperatuur komt goed overeen met mij huidige thermstaat.

Nu wil ik dus nog de CV kunnen aansturen. Nu blijkt dat Nefit niet het opentherm protocol gebruikt, dus moet het anders. Ik vond wel dit http://www.picbasic.nl/fr.../thermostaat_nefit_nl.htm
en volgens mij moet het dan lukken, ik hem een nefit ecomline. Nu weet ik niet hoe ik deze via de pc moet aansturen, en evt wil ik nog een normale thermostaat blijven gebruiken

Mochten er nog andere ideeen zijn om de cv aan te sturen wil ik die graag weten, want ik denk dat er meer mensen het wel een leuk project vinden.

richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:18

lytjepole

Schier?

(jarig!)
Een Nefit ecomline kan ook gewoon met een aan/uit thermostaat worden bedient.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 11:07
lytjepole schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:59:
Opentherm (en vast ook het eigen Nefitprotocol) zorgen er onder andere voor dat de ketel efficiënter wordt aangestuurd. Zoek nog wel even uit of een eigen oplossing niet een meteen een kostbare oplossing wordt.
(Even afgezien van de thermostaat-PC die 24/7 aan staat :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gaat het niet buitensporig veel energie kosten om een CV ketel te besturen met een PC?
Een eenvoudige (100watt) PC die 24/7 aan staat neemt toch al snel 150 euro aan stroom per jaar.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole

lytjepole

Schier?

(jarig!)
xtra schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:07:
[...]

Opentherm (en vast ook het eigen Nefitprotocol) zorgen er onder andere voor dat de ketel efficiënter wordt aangestuurd.
Dat weet ik wel, alleen denk ik niet dat het de TS hier om zozeer om besparing gaat. Bovendien heb ik nog nooit van iemand gehoord dat een opentherm thermostaat een merkbare besparing heeft opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
Ik dacht al dat besparing niet het hoofddoel was, maar maatschappelijke verantwoordelijkheid, stijgende energieprijzen etc. ;) Vandaar een bescheiden suggestie er even naar te kijken. Ik heb geen idee wat het uiteindelijk oplevert, maar het zou jammer zijn als een leuk project achteraf erg kostbaar blijkt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou kijk ik heb al een pc staan, die als firewall dient, router, vast naar draadloos, en mailserver, en ik wil dus meer home automation gaan toepassen erop, dat je dus waar je ook bent alles in je huis kunt bekijken en besturen, evt dus aangevuld met x10 producten

Maar zijn er al mensen die zoiets hebben gemaakt of er behoefte aan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
parallel aan de gewone thermostaat??? en waar moet het dan worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
xtra schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:07:
[...]

Opentherm (en vast ook het eigen Nefitprotocol) zorgen er onder andere voor dat de ketel efficiënter wordt aangestuurd. Zoek nog wel even uit of een eigen oplossing niet een meteen een kostbare oplossing wordt.
(Even afgezien van de thermostaat-PC die 24/7 aan staat :) )
Nou daarom wil ik de huidige thermostaat handhaven, maar bijvoorbeeld parallel een computer erop die de thermostaat kan overnemen, bv via web vanaf het werk de cv lager zettten of juist hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:50:
[...]

Nou daarom wil ik de huidige thermostaat handhaven, maar bijvoorbeeld parallel een computer erop die de thermostaat kan overnemen, bv via web vanaf het werk de cv lager zettten of juist hoger.
Met een simpele aan/uit thermostaat moet dat kunnen, maar niet parallel. Als één van beide thermostaten het dan te koud vindt gaat je CV aan. Hoger zetten zou dan kunnen, maar lager zetten niet.
Je kunt dat oplossen door twee relais aan je PC te koppelen: één die inschakelt als je de gewone thermostaat wilt overnemen en de andere voor in/uitschakelen van de CV. Ook met een digitaal signaal moet je omschakelen tussen beide thermostaten al weet ik niet of de ketel dat meteen snapt.

Een 'slimme' thermostaat leert z'n omgeving kennen. Als je regelmatig van thermostaat wisselt kan dat wel eens bijzondere effecten opleveren. In mijn Honeywell kun je de leerfunctie uitschakelen.

Vergeet ook niet het aantal schakelmomenten te beperken. Een ketel die iedere 20 seconden in/uitschakelt omdat de gewenste temperatuur is bereikt gaat niet blij worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole

lytjepole

Schier?

(jarig!)
Ik heb een systeem aangelegd met 2 nefit moduline thermostaten die beurtelings geschakeld kunnen worden dmv van een schakelaar.

Alleen kun je volgens mij niet schakelen tussen een aan/uit en een moduline. Dus of twee aan/uit of twee moduline thermostaten gaat goed, als je het verhaal van xtra inacht neemt.
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:48:
[...]

parallel aan de gewone thermostaat??? en waar moet het dan worden aangesloten?
aan/thermostaat gaat ff uit hoofd op aansluiting 1 en 2 (zit in het geval van een moduline een brugje overheen) Moduline zit op aansluiting 3 en 4 uit mijn hoofd.

[ Voor 37% gewijzigd door lytjepole op 21-02-2007 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Klopt echter is een aan/uit besturing erg onefficient. Je gaat daarmee temperatuur regelen door de brander schakelend helemaal uit en helemaal aan te zetten. Dat is een stap terug in de tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 21-02-2007 22:46 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole

lytjepole

Schier?

(jarig!)
Bor de Wollef schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:45:
[...]

Klopt echter is een aan/uit besturing erg onefficient. Je gaat daarmee temperatuur regelen door de brander schakelend helemaal uit en helemaal aan te zetten. Dat is een stap terug in de tijd.
De ketel zelf zal gaan heus wel gaan moduleren hoor!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik jullie reacties goed begrijp kan ik een extra moduline 15 bv aansluiten zoals ik daarboven beschreven had, schema van http://www.picbasic.nl/fr.../thermostaat_nefit_nl.htm
, deze via een relais de een of de ander laten gebruiken, dus als het via de pc wil doen, het relais zorgen dat de andere thermostaat niet gebruikt wordt.

Maar over het moduleren, volgens mij is het dat als het temperatuursverschi niet groot is, dat ij rustig stookt, tot de juiste temperatuur, maar ik weet niet of je de brander met de thermostaat, kunt regelen, want ik heb ook een buitensensor ed gemaakt, dus ik kan bijvoorbeeld daat met de pc natuurlijk ook rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Luitjes,

Ik heb zojuist een Nefit Ketel, en vindt het geweldig dat het protocol niet vrij is. Ik ben namenlijk dol op raadseltjes. Ik wil het protocol gaan monitoren zodat ik op mijn PC alle activiteit en kamer / water temperatuur kan loggen. Het zou natuurlijk ook leuk zijn om de tijdsklok met mijn eigen interface te beheren.
Als iemand enige extra info heeft, dan houdt ik me aanbevolen.
Ik zal wat van me laten horen als ik e.e.a. werkend heb. Van wat ik tot nog toe zie kan het niet zo moelijk zijn.
Als er bitjes door een draadje gaan, dan is het werkend te maken.
Als er nog andere knutselaars of microcontroller programmeurs in de buurt zijn; let's share our fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 00:08
Jammer dat je geen opentherm kan gebruiken. Deze tweaker heeft een opentherm gateway gebouwd (en monitor) anders had je die kunnen gebruiken.

http://openingupopenthermprotocol.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:52:Als er nog andere knutselaars of microcontroller programmeurs in de buurt zijn; let's share our fun.
Ik heb ook een Nefit ketel met Moduline 15 thermostaat, en wil best wel een keertje de osciloscoop aan het apparaat hangen om te gaan loggen. Uitendelijk wil ik zelf ook gaan automatiseren, de Moduline 15 heeft geen klok-functie en 's avonds (of als ik niet thuis ben) automatisch de verwarming omlaag draaien is in principe wel praktisch. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_bies
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:22
@akoele Heb je ooit nog iets eruit kunnen halen.
Ik kan er tot nu toe geen wijs uit en kan maar bitter weinig info vinden over het protocol.
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:52:
Hoi Luitjes,

Ik heb zojuist een Nefit Ketel, en vindt het geweldig dat het protocol niet vrij is. Ik ben namenlijk dol op raadseltjes. Ik wil het protocol gaan monitoren zodat ik op mijn PC alle activiteit en kamer / water temperatuur kan loggen. Het zou natuurlijk ook leuk zijn om de tijdsklok met mijn eigen interface te beheren.
Als iemand enige extra info heeft, dan houdt ik me aanbevolen.
Ik zal wat van me laten horen als ik e.e.a. werkend heb. Van wat ik tot nog toe zie kan het niet zo moelijk zijn.
Als er bitjes door een draadje gaan, dan is het werkend te maken.
Als er nog andere knutselaars of microcontroller programmeurs in de buurt zijn; let's share our fun.
Pagina: 1