[xp]Windows installeren op SD-card

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ronald1852
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-03 10:53
Al een paar jaar heb ik een Acer Aspire 5024WLMI met een 5-in-1 card reader. Deze kan onderandere ook SD-kaartjes lezen. Nu wou ik eens proberen om op zo'n kaartje Windows XP Pro te installeren. Ik steek dus gewoon een SD-kaartje van 4GB in de sleuf, en deze wordt dan herkend in Windows. Dan steek ik de WindowsCD in de lade en reboot... na een tijdje word er gevraagd waar ik Windows wil installeren. In het lijstje staat de interne schijf, de externe schijf (via USB aangesloten) en een usb-stick, maar blijkbaar worden er geen geheugenkaartje herkend 8)7 Is het toch op een of andere manier mogelijk om windows geinstalleerd te krijgen op dit kaartje??

Ik denk niet dat het nodig is, maar hier nog een paar gegevens:
SD-card Transcend 4GB 150x
cardreader aangesloten op usb (voor zover ik weet)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Als hij je kaartje niet herkend tijdens de setup is het onmogelijk.
Waarom wil je dit trouwens?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ThinkPadd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:29:
Als hij je kaartje niet herkend tijdens de setup is het onmogelijk.
Waarom wil je dit trouwens?
Een oplossing daarvoor is om de drivers te laden met F6 in het begin van de setup. Geen idee of het mogelijk is om het op een removable medium te zetten, maar proberen kan altijd.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zoals al gemeld is, met F6 de drivers installeren.

Mag ik je er alleen wel op wijzen dat je installatie 'even ergens anders' erin floppen (in de meeste gevallen) dus niet werkt? Daarbij komt dat SD-kaartjes niet extreem snel zijn, en ze niet echt geschikt zijn om 100001x van te schrijven en lezen.

• Ronald1852
@Terw_Dan en The_Zeroorez: Die F6 was inderdaad een hele goede poging, maar jammer genoeg wil die ook niet werken. Reden: "Setup kan 1 of meer in het systeem geinstalleerde apparaten niet vaststellen..."

De bedoeling is eigenlijk om aan school (waar elke computer hetzelfde moederbord/processor heeft) een eigen windows te hebben (voor programmatjes zoals firefox+plugins te kunnen gebruiken) maar blijkbaar is dit dan niet mogelijk... jammer

toch een beetje raar dat windows dit niet ondersteund. Op de microsoft site kan ik zelfs niets vinden over geheugenkaartjes, alsof ze niet eens bestaan... Iemand een id hoe Vista hiermee om gaat??

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald1852 op 21-02-2007 22:23 ]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ronald1852 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:22:(voor programmatjes zoals firefox+plugins te kunnen gebruiken)
Kijk eens naar portable Firefox.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat jbswinkels en Lamber zeggen..

Verder kun je eventueel ook even DSL oid downloaden, en volgens mij werkt BartPE wel overal..

Maargoed, op school heb je ook overal cardreaders? Ik zou het eerder op een USB-stick gooien in jouw geval.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
je hebt ook een speciale windows XP versie voor USBsticks dus je zal best wel op een sd kaart kunnen zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Hardcore-Maniac op 21-02-2007 23:35 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 01:13
^^ haal weg joh, lijkt me niet zo legaal.

• Ronald1852
@jbswinkels en Lamber:
Die Firefox was maar een voorbeeld. Ook programmatjes zoals StrokeIt, VirtuaWin, Trillian,... zijn makkelijk. Nog maar niet te beginnen over een aantal Windows instellingen (vb: "Extensies voor bekende bestandstypes verbergen" :X )

@The_Zeroorez:
Ik was niet echt van plan om met Linux te beginnen, aan school werkt alles en iedereen met Windows

@Hardcore-Maniac
daar zal ik maar niet aan beginnen ;) O-) , maar toch bedankt om mee te denken.

Andere alternatieven zijn natuurlijk altijd welkom, maar ik vrees voor het ergste :'( , al kan USB een oplossing bieden maar laat ik nu geen stikje boven de 1GB hebben :|

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moet het per se windows zijn? Linux distros zijn er zat te vinden die vanaf een USBstick draaien (en 1 GB is dan echt meer dan genoeg).

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:42:
^^ haal weg joh, lijkt me niet zo legaal.
Who cares, zolang je licentie maar legaal is ;)

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25
Of kijk eens naar Embedded Windows XP :)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Het probleem is denk ik dat je systeem niet van USB kan booten, en daarbovenop is het eigenlijk een SD kaartje dat in een USB reader zit.

Wat misschien wel kan is dit: Toevallig ben ik vandaag een harddrive gaan wezen kopen, en terwijl ik rondneusde tussen alle hardware kwam ik een IDE adapter tegen waar je Compact Flash in kon zetten. Daarmee zou je dus een Compact Flash kaartje direct aan je IDE kanaal kunnen knopen, en dat zou misschien wel heel leuk kunnen werken.

Ik weet echter niet of er ook zoiets is voor SD kaartjes, maar als het met Compact Flash kan, dan zou het ook met SD moeten kunnen..... alleen zou je dan de juiste adapter moeten vinden.

Edit: Tja, dan lees ik later dat het om schoolcomputers etc gaat en dan kun je de kast moeilijk iedere keer gaan openbreken. Ik zou dan toch eens gaan kijken naar een Knoppix CD of een Knoppix USB versie, Linux kun je prima booten vanaf een USB stick namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door maartena op 22-02-2007 00:36 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
maartena schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 00:34:
Het probleem is denk ik dat je systeem niet van USB kan booten, en daarbovenop is het eigenlijk een SD kaartje dat in een USB reader zit.

Wat misschien wel kan is dit: Toevallig ben ik vandaag een harddrive gaan wezen kopen, en terwijl ik rondneusde tussen alle hardware kwam ik een IDE adapter tegen waar je Compact Flash in kon zetten. Daarmee zou je dus een Compact Flash kaartje direct aan je IDE kanaal kunnen knopen, en dat zou misschien wel heel leuk kunnen werken.

Ik weet echter niet of er ook zoiets is voor SD kaartjes, maar als het met Compact Flash kan, dan zou het ook met SD moeten kunnen..... alleen zou je dan de juiste adapter moeten vinden.
Het verschil is alleen dat een CF-kaartje hetzelfde praat als een IDE-hdd, en een SD-kaartje een hele andere manier van aansturen heeft. Theoretisch is het natuurlijk mogelijk, maar ik heb ze nog nergens gezien. Het is bovendien niet interessant omdat elke nieuwe pc wel kan booten vanaf je cardreader. Of je OS dan werkt, is een tweede ;)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Als het wel opstarten via USB ondersteund, maar je kan niet installeren, dan zou je eerst op een hdd kunnen zetten en vervolgens via een imaget op jou geheugenkaart kunnen zetten ;)
Pagina: 1