Problemen met het expanden van een partitie

Pagina: 1
Acties:

• Xeo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:52
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Areca 1220-raid controller. Met deze controller was het mijn bedoeling een fileserver op te zetten. Echter ik ben redelijk nieuw met linux en zit met een probleem.

Het zit namelijk zo: Ik heb 4X 400Gb schijven gekocht bij mijn raid controller. Omdat ik nog geen ervaring heb met raid controllers ben ik eerst begonnen met 3X400Gb in raid 5. Dit om te kijken of ik daarna de diskarray nog kan expanden.

Eerst heb ik de RaidSet geexpand, en daarna de VolumeSet...
En mijn Fdisk geeft ook de correcte groote van 1200GB aan. Echter als ik dan met GParted ( of elke andere tool ) de partitie probeer te resizen dan ziet hij de device gewoon als 800GB.... Verder ziet hij de nieuwe 400GB ook niet in parted...

Ik ben nu eigenlijk al 3 dagen aan t zoeken naar een goede oplossing om mijn partitie te resizen en het loopt op niets uit. Ik kan namelijk bijna geen info vinden... het lijkt wel of ik iets heel simpels over het hoofd zie... Ik hoop dat jullie kunnen helpen

Verder info:
Device: /dev/sdb
Partitie: /dev/sdb1
Filesystem: Ext3

• Xeo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:52
Hmm ik heb het ook nog proberen te resizen met een of andere Gparted bootable cd, maar die blijft crashen op me raidcontroller.....

Heeft dr echt niemand tips?