Toon posts:

CHMOD vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Krijg plots de (bekende) melding

"Microsoft JET Database Engine error '80004005'

Operation must use an updateable query.

/admin/insert_news.asp, line 52 "

als ik probeer via een asp page een MSAccess db te updaten (werkte voorheen probleemloos, en aan asp is niets gewijzigd, het enige dat anders zou kunnen zijn, is dat er wat nieuwere versies van de databases zijn geupload).

ff gegoogled en de meest voorkomende oorzaak is het niet (meer) hebben van voldoende rechten.

Met CHMOD (of in mijn FTP client gewoon file en folder properties) kun je dit doen.

Als ik rechtklikkende de properties opvraag, zijn alle vakjes (Owner, Group en Public) leeg, ook als ik ze net op 777 gezet heb. Is dit normaal, dat ze elke keer weer als leeg verschijnen, logischer zou zijn dat je de huidige attribuutwaarde zou zien.

:?

• Kelfox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2023
Waarschijnlijk kan je de rechten die geset zijn door de www-user niet aanpassen met je ftp user.

Maak of gebruik een script waarmee je rechten kan instellen op bestanden op je webhost.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als het een IIS server betreft in plaats van Apache (wat waarschijnlijk het geval is omdat je met .asp en access db's kunt werken) werkt CHMOD niet omdat het een Windows200* systeem betreft.

Dan moet je die rechten waarschijnlijk via je hoster in laten stellen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cloud op 21-02-2007 18:05 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:55

Theuno

Da Devil Crew

wolkje schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:55:
Als het een IIS server betreft in plaats van Apache (wat waarschijnlijk het geval is omdat je met .asp en access db's kunt werken) werkt CHMOD niet omdat het een Windows2* systeem betreft.

Dan moet je die rechten waarschijnlijk via je hoster in laten stellen. :)
Ook een IIS server heeft bepaalde rechten. Het werkt net iets anders dan de UNIX rechten. Maar hier staat hoe je het om kan zetten:
http://www.tnsites.com/support/s_CHMOD-tutorial.asp

Dit lost echter je probleem nog niet op. Maar ik kan me voorstellen dat je useraccount geen rechten heeft op deze files. Kan je de files die je wilt chmodden deleten ?

[ Voor 13% gewijzigd door Theuno op 21-02-2007 18:22 ]

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad een Windows2000 hosting die ik via Planet gebruik om de site te laten hosten.

Hun helpdesk zegt echter dat ik gewoon met CHMOD e.e.a. zou moeten kunnen wijzigen.

Maar als ik dat doe, en het naar 777 zet (dus iedereen mag alles zowat) dan werkt de update asp voor de Access database nog steeds niet, en de attribuutwaardes zijn, zoals al gezegd, bij het weer opvragen van de file properties weer blanko.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
als ik die link zie zie ik geen enkel verschil als ik eerlijk mag zijn.

het probleem is dat het commando chmod niet bestaat op een windows pc.

een ander probleem kan zijn dat je geen schrijftoegenag hebt tot het bestand, of eigenaar bent van het bestand, zodat je ook de rechten niet kunt aanpassen.
om die reden moet de isp dat dan voor je doen.

probeer eens de bestanden op je eigen pc te zetten, de rechten aan te passen zoals je ze zelf wilt en dan weer via ftp terug op de server te zetten.

ook kan het zijn dat iemand anders de database heeft gekopieerd, en daar niet de goeie rechten voor had, of wat dan ook, en de server, waarop je kunt instellen welke permissies van toepassing moeten zijn op nieuwe bestanden, daar een instelling heeft die er zvoor zorgt dat niemand rechten krijgt.

uiteraard kan root wel met de bestanden overweg zonder de rechten, en is dat misschien het probleem, dat je geen root rechten hebt als ftp user of webuser.

[ Voor 46% gewijzigd door engelbertus op 21-02-2007 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weer helpdesk gebeld. Planet helpdesk blijft erbij dat ik via de ftp client volledige controle heb om middels het unix commando CHMOD de rechten aan te passen.

Het schijnt me alleen niet te lukken.

(In mijn FTP clients blijft de kolom permissions ook helemaal leeg!)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik trouwens in de logfile van mijn FTP client kijk, zie ik de volgende melding :

Command: SITE CHMOD 777 /bewoners/home/_private/news.mdb
Response: 500 'SITE CHMOD 777 /bewoners/home/_private/news.mdb': command not understood

dus ergens gaat toch iets mis . . . .

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Theuno schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:06:
Ook een IIS server heeft bepaalde rechten. Het werkt net iets anders dan de UNIX rechten. Maar hier staat hoe je het om kan zetten:
http://www.tnsites.com/support/s_CHMOD-tutorial.asp
Tuurlijk heeft een IIS server ook rechten :) Maar mijn punt was dat CHMOD vanuit een FTP client niet werkt. De hoster moet daar tools voor aanleveren die dat recht wel hebben. CHMOD bestaat gewoon niet in een Win* omgeving. Leuk dus dat je die rechten om kunt zetten, maar de TS heeft er in dit geval niets aan; zoals je zelf ook al stelt.
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:47:
Command: SITE CHMOD 777 /bewoners/home/_private/news.mdb
Response: 500 'SITE CHMOD 777 /bewoners/home/_private/news.mdb': command not understood
Duidelijk zat. Zoals engelbertus en ik al eerder zeiden, CHMOD bestaat niet op een Windows systeem. Je helpdesk heeft blijkbaar niet genoeg kennis van zaken.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
geld het voor alle bestanden dat de rechten vakjes leeg zijn?

er zou toch *iets* in moeten staan. heb je ook shell toegang? is het een windows hosting, en is het een windows bak waar de files op staan?

je kunt natuurlijk best windows hosting hebben ( dus dat de webserver op windows draait) maar dat de data op een linux bak staat, die je via een ftp server benadert, die ook op een linux bak staat.

dan kun je wel gewoon .asp gebruiken, maar is je data niet windows.

probeer anders eens iets anders dan 777
777 betekent namelijk dat iedereen het kan uitvoeren en wijzigen en misschien is dat niet toegestaan. omdat iedereen het dan kan misbruiken.

mischien is uitvoeren uberhaupt niet mogelijk. omdat in het geval van een webserver de webserver onder een webgeruiker draait die wel de rechten heeft, en zodoende degene die de bestanden benadert zelf geen bevoegdheden heeft, maar die krijgt doordat de webserver de scripts wel kan uitvoeren. hier kun je dan zelf niets aan instellen in je ftp server denk ik, en dat hoeft ook niet, als de webserver of .asp de bestanden maar mag uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 23-02-2007 00:35 ]

Pagina: 1