FTP-en via Planet

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• topnotch
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-02-2023
Ik probeer bij een klant een FTP-server te installeren en het wil niet vlotten. Server werkt, router gepoort, andere router geprobeerd enfin, behoorlijk ervan overtuigd zijnde dat het moet werken... het probleem moet dus bij de provider liggen.

Planet in dit geval, het gaan om een ADSL-standaard abo. Planet gebeld, die verwijzen naar de voorwaarden waarin staat dan Planet geen FTP ondersteunt, ik lees het anders nergens. Me bek valt open! :o

Ik ben al wat wezen zoeken hier en ik begrijp er geen moer van. Bij de 1 is het geen probleem die FTP-t er lustig op los, de ander loopt vast.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?? Een internetprovider die geen FTP ondersteund?

Verwijderd

topnotch schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:13:
Ik probeer bij een klant een FTP-server te installeren en het wil niet vlotten. Server werkt, router gepoort, andere router geprobeerd enfin, behoorlijk ervan overtuigd zijnde dat het moet werken... het probleem moet dus bij de provider liggen.

Planet in dit geval, het gaan om een ADSL-standaard abo. Planet gebeld, die verwijzen naar de voorwaarden waarin staat dan Planet geen FTP ondersteunt, ik lees het anders nergens. Me bek valt open! :o

Ik ben al wat wezen zoeken hier en ik begrijp er geen moer van. Bij de 1 is het geen probleem die FTP-t er lustig op los, de ander loopt vast.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?? Een internetprovider die geen FTP ondersteund?
Geen ondersteuning betekent dat de helpdesk jou er niet mee hoeft te helpen... Oftewel: "You're on your own..."

Zit die computer waar je de ftp server op wil instellen achter een NAT router? Dan denk ik dat als je NAT + FTP even in google intikt een stuk verder moet komen...

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:00
precies, het is geen kwestie van planet 'blokt het' of 'staat het niet toe' maar ze helpen je er gewoon niet mee :) het probleem zit toch echt bij jou lokaal :)

you had me at EHLO

Verwijderd

topnotch schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:13:

Het aansluiten van een eigen server op de ADSL-verbinding is toegestaan. In tegenstelling tot andere breedband aanbieders zoals de kabel, is het bij een ADSL-abonnement van Planet Internet toegestaan een server te installeren. Juist met het 'always-on' karakter is een ADSL-abonnement ideaal om een eigen server aan te sluiten.

De ADSLdesk van Planet Internet biedt geen ondersteuning voor het installeren en toepassen van servers.
Het mag dus wel, maar ze helpen je niet bij problemen/vragen.
topnotch schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:26:
Het is geen NAT of poortjes of watook probleem, we hebben alles opengezet, dmz, en ook toen geen sjoege.

Ik hoef ook geen ondersteuning van de helpdesk, ik wil alleen maar weten of ze ftp-verkeer blokkeren of iets dergelijks.
Zover ik weet is het niet geblokkeerd. Althans, hier werkt het gewoon.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 16:28 ]

• topnotch
Het is geen NAT of poortjes of watook probleem, we hebben alles opengezet, dmz, en ook toen geen sjoege.

Ik hoef ook geen ondersteuning van de helpdesk, ik wil alleen maar weten of ze ftp-verkeer blokkeren of iets dergelijks.

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-11 01:56
De machine waarop je de ftpd draait, is die niet per ongeluk voorzien van een vuurmuurtje?

https://twitch.tv/magus77nl

• topnotch
De server is een DLINK DNS-323 NAS met FTP. Daar zit geen vuurmuurtje op.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:02
Werkt het lokaal wel? Staat je eventuele firewall uit? Heb je je NAT al eens goed nagekeken?

FTP via Planet werkt gewoon, hier werkt het al jaren goed.

Verwijderd

Vertel eens wat meer... zoals welk os gebruik je op die server, welke ftp server software.

Sommige linux distro's zetten nl. standaard alles dicht voor verkeer van buiten af, als je zo'n distro hebt dan luisterd de ftp server bv. alleen op het localhost adres en niet op je publieke ip.

Edit: oeps...te laat!!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 16:32 ]

• topnotch
Ik heb de speedtouch 540i al wagenwijd open gezet voor de ip van de ftp, zonder resultaat. Dan sluit je toch het NAT en poort verhaal helemaal uit?

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 18:06

[ash]

Cookies :9

Een FTP server geeft meestal het ip-adres terug aan de client waarop de data connectie gemaakt moet worden. Een veel voorkomend probleem is dat een FTP server zijn interne IP adres terug stuurt naar de client. De client probeert vervolgens op dit interne IP adres te connecten terwijl deze eigenlijk op het publieke IP adres van de FTP server had moeten connecten.
Kijk eens of jouw FTP server een optie heeft om het publieke IP adres ipv het interne IP adres mee te sturen. Deze optie wordt veelal MASQUERADING genoemd.

Verwijderd

Welke machine heeft het publieke ip address (je internet ip, die je van planet krijgt).

Is dat de server of je modem??

Wanneer de server deze heeft, dan staat alles idd open, en zou je kunnen moeten ftp'en als er geen firewall tussen zit.

Wanneer je modem deze ip heeft, dan vraag ik me af wat je bedoelt met "alles staat wagenwijd open", je moet nl. wel poorten doorzetten van je modem naar je server, in geval van ftp poort 20 en 21.

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09-2023
Jouw modem/router moet nog steeds wel weten waar het inkomende pakketje heen gestuurd moet worden. Port-forwarding is dus nog steeds nodig.

(Stel dat je twee computers in het netwerk hebt met een ftp-server en er komt een ftp-aanvraag van buitenaf, hoe moet die speedtouch dan raden waar 't heen moet?)

• topnotch
Ik heb al meer van die DLINKs geinstallerd, dat was het een kwestie van een vaste ip voor de ftpserver, en poort 21 doorsturen. Aan de DLINK valt verder niets te configureren. We hebben 2 verschillende speedtouches geprobeerd.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

al gekeken naar active/passive filetransfers? Wil ook wel eens problemen opleveren.. Kun je wel verbinding krijgen? Zo ja; post eens een stukje log..

blub

Verwijderd

Krijg je wel een ftp login of ook niet??

• topnotch
Ik heb ook via de speedtouch de server het publieke ip-adres toegewezen.

• topnotch
De log van de ftp-toepassing (cyberduck) geeft een succesvolle login, maar er wordt geen dataverkeer toegestaan. Ook de diectory wordt niet gelist.

Verwijderd

Zoals ik al zei je moet poort 20 en 21 doorzetten niet alleen 21.

Edit: poort 21 is alleen voor de login... werkt dus blijkbaar prima.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 16:47 ]

• topnotch
Ik heb hier alleen poort 21 open, en het werkt ook. Hoe kan dat dan?

Verwijderd

Geloof dat het dan wel werkt met passive ftp..... Je kan trouwens ook een en ander instellen in de meeste ftp server software, welke poorten er voor data gebruikt moeten worden enzo... standaard is poort 20 voor data.

Ben verder niet zo'n ftp man.... gebruik het nooit, omdat ik het niet zo secure vind.

Maar ik zou echt ff proberen poort 20 door te zetten.

Edit: ff wat aangepast.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 16:55 ]

• topnotch
Passive, klopt, ik wordt er passief van!

Oke, de suggestie dat het aan Planet ligt, dat kan niemand bevestigen? Het lijkt er zo sterk op weet je.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die suggestie zou ik maar tot het laatste bewaren. Het lijkt er ook helemaal niet sterk op. Jij vindt dat denk ik omdat je ervan overtuigd bent geen configuratiefouten te maken.

Er zijn ongeveer 2.000.000 mensen die via kpn-internet online zijn (planet, hetnet, direct-adsl, internetplusbellen) en die hebben er allemaal geen last van. Ze blokkeren poort 25 en wat andere poorten, maar geloof me. Als planet poort 21 blokkeerde, dan zou je dat hier absoluut in ongveer 10.000 topics lezen. Ik heb nog nooit gehoord dat dit door een isp wordt veroorzaakt (wel altijd door configuratieproblemen ;)).

Ik suggereer je dus: duik nog maar eens even diep in je configuratie :).

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 21-02-2007 17:42 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

--edit--

laat maar, beetje heel erg lang tussen bericht typen en verzenden enzo....

[ Voor 86% gewijzigd door woest85 op 21-02-2007 21:05 ]

[Signature]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

Reptile209

- gers -

Zet nou eens - zowel voor ons als voor jezelf - in één post de volgende info bij elkaar:
- Over wat voor OS hebben we het
- Welke FTP-server
- Wat voor internetverbinding (het licht echt niet aan Planet ;))
- Wat voor relevante "tussenstappen" (firewalls, routers, etc. die actief zijn)
- Welke instellingen heb je voor bovenstaande ingesteld staan (active/passive, PC in DMZ of portforwarding, etc.)
- Hoe test je het? (lokaal, van buitenaf: andere PC of via bijvoorbeeld www.net2ftp.com)
- Welk resultaat krijg je (geen verbinding, errors in client en/of server)

En dan heb je de oplossing waarschijnlijk inmiddels al gevonden :).

Zo scherp als een voetbal!

• topnotch
Goed nieuws en slecht nieuws. We zijn opnieuw begonnen. Poortje 20 + 21 doorgestuurd naar het IP-adres van de D-Link DNS-323, verder niks bijzonders. Het is een server met eenknopsbediening, dus die hoef je feitelijk alleen maar aan te zetten. Het was in een paar minuutjes gepiept, we konden met alle useraccounts van de server ftp-en. Pfff, voorelkaar, vast een typefoutje gemaakt in de routerconfiguratie dacht ik nog.
Het heeft een uurtje en nog wat feilloos gewerkt, daarna niet meer, zonder aanleiding. We konden niet meer inloggen. Enfin, ik denk dat de D-Link de schuldige is, ik zou het anders ook niet weten.

Nou in ieder geval bedankt voor alle inbreng, dat geeft toch moed!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

probeer dan ook eens lokaal de ftp te benaderen, dan kun je helemaal de router e.d. uitsluiten

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:00
en deze site: http://slacksite.com/other/ftp.html

kun je lezen hoe ftp werkt :+

you had me at EHLO

Pagina: 1