Consumentenbond test LCD's

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 21:19
Zie hier de algemene conclusies:

http://www.planet.nl/plan...ontentid=807761/sc=a64453

Volgens de CB dus alleen breedbeeld nodig voor films... En ik maar denken dat het toch ook heel handig is in combinatie met photoshop... Anyways... Ik neem aan dat iedereen de conclusies van de CB onderschrijft ? O-)

TFT-schermen, is bigger better?

Gepubliceerd op maandag 19 februari 2007

In samenwerking met de Consumentenbond
TFT-schermen worden steeds goedkoper en groter. Betaalde je in 2003 meer dan € 300 voor een 15 inch scherm, nu heb je voor € 250 of minder al een monitor van 19inch.

De Consumentenbond testte 11 verschillende monitoren, waarvan er geen een slecht uit kwam en de prijzen betaalbaar waren. Toch zijn er een aantal zaken waar je op moet letten, voordat je tot aanschaf overgaat:

Kies voor een monitor die een DVI-ingang heeft. Met deze digitale aansluiting is de beeldkwaliteit hoger;

Een monitor met ingebouwde netvoeding scheelt een rondslingerend doosje;

Een glanslaag op het scherm ziet er chique uit, maar reflecties zorgen voor een minder goede beeldkwaliteit;

Let op de lengte van de kabels. Sommige hebben kabels van krap 150 centimeter;

Kies alleen breedbeeld als je veel films wilt bekijken.

Geen defecte pixels
Een enkele keer komt het voor dat een TFT-scherm constant een zwart, wit of gekleurd puntje laat zien. In dat geval is een (sub)pixel defect. Kapotte pixels komen niet zo vaak voor, maar ze zijn wel erg hinderlijk. Zowel voor, tijdens als na de test van de TFT-schermen, is slechts één defecte pixel gezien.

Hoewel pixelfouten weinig voorkomen, geeft geen van de fabrikanten 100% garantie tegen fouten. Zelfs de strengste norm laat het toe dat er meerdere pixels stuk zijn. Maak als het lukt afspraken met de winkelier over het omruilen van de monitor in geval van een kapotte pixel. Of koop de monitor bij een winkel waar je makkelijk kunt ruilen als het product niet bevalt.

Heb je het scherm nog op proef? Controleer het dan meteen met een speciaal programma op defecte pixels.

Als lid van de Consumentenbond heb je online toegang tot alle testresultaten. Wil je dus zekerheid op een goede aankoop van een TFT-scherm, bekijk dan de resultaten van de test op de site van de Consumentenbond.

Dit artikel is onderdeel van de special Beeld gadgets.

Verwijderd

Ik denk dat de gemiddelde consument die op het oordeel van de Consumentenbond afgaat, geen Photoshop en dergelijke gebruikt :P

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:09:
Ik denk dat de gemiddelde consument die op het oordeel van de Consumentenbond afgaat, geen Photoshop en dergelijke gebruikt :P
Precies, het gaat om het gros van de mensen natuurlijk. Ook met games wordt namelijk geen rekening gehouden, terwijl sommigen ook breedbeeld reso's ondersteunen.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:22

Cheezus

Luiaard

Exorcist schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:27:
[...]

Precies, het gaat om het gros van de mensen natuurlijk. Ook met games wordt namelijk geen rekening gehouden, terwijl sommigen ook breedbeeld reso's ondersteunen.
Maar veel games ook niet.. en dan zit je daar met je breedbeeld..
Voorlopig is breedbeeld voor games dus ook niet ideaal..

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

primusz schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:02:
[...]

Nee, absoluut --> dat ben ik met je eens, maar het ging er even om dat de CB natuurlijk zaken test die gelden voor het gros van de mensen :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De consumentenbond test dan op een niveau van beginnersweb of nog lager. Het is dan bedoeld voor mensen die niets met computers van doen hebben en op hun niveau aangesproken moeten worden, daarom zijn de conclusies vaak zo breed en algemeen dat dit het eindresultaat is. Is dat erg? Zijn de conclusies fout? Met deze vuistregels kan je wel redelijk uit de voeten dacht ik.

Maar qua niveau laat de CB zien dat ze nogal beroerd scoren. Ik heb toevallig verstand van het ICT-gebeuren en vind de conclusies daarom vrij mager, ik vraag mij af hoe hun testen zijn op gebieden waar ik geen verstand van heb. Dat magere lijkt mij vrij goed extrapoleerbaar.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:09:
Leg dan ook even uit waarom het zo geweldig is om met breedbeeld te werken als je Photoshop gebruikt ? Ik zie het nl. ook nog even niet in...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:13:
[...]

Leg dan ook even uit waarom het zo geweldig is om met breedbeeld te werken als je Photoshop gebruikt ? Ik zie het nl. ook nog even niet in...
Simpel toch? Meer breedte om je tools kwijt te kunnen zonder dat deze in je foto moeten worden geplaatst zoals bij de doorsnee non breedbeeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:13:
[...]

Eigenlijk precies wat Sirius zegt; je hebt meer ruimte om al je tools en dergelijke te plaatsen. Verder kun je bijvoorbeeld ook 2 documenten naast elkaar plaatsen, denk aan een website en de daarbij behorende code.

Mits de monitor een hoge resolutie heeft; werken op 1440*900 is net iets lekkerder dan op 1280*800

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 17:32 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik vind breedbeeld GEWELDIG!! Ik maak gebruik van een Acer AL1916Ws, en voor Office werkzaamheden, internetten is het echt geweldig om gewoon op 1 scherm 2 volledige A4tjes kwijt te kunnen, het leest makkelijker lang verhaal kort... Het is zeker erg leuk voor film kijken (indien 16:10) net ff wat 'meer' beeld. Maar dualscreen setup vindt ik toch net ff wat fijner.

Een Widescreen scherm is erg fijn voor studenten die toch een grotere werkplek willen hebben zonder daar extreem veel ruimte voor in te leveren, mijn zusje gebruikt hetzelfde scherm en is er ook zeer over te spreken.

Dus dat widescreen schermen 'alleen' voor films zijn is totalle bullshit imo.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:28

Q-bone

Dusss...

zelf heb ik een breedbeeld notebook, en ben daar ook erg over te spreken, wel een hoge reso 1440, mijn laptop van de zaak heeft een normaal scherm, maar mis het extra brede scherm toch, zelfs in excel.

[ Voor 5% gewijzigd door Q-bone op 21-02-2007 17:41 ]

bla?

Verwijderd

Consumentenbond? ha! Laat me niet lachen..
Hun aanbevelingen zijn van een uitermate triest niveau. Iemand die ergens totaal geen verstand van heeft en een paar minuten gaat googlen kan al meer info bij elkaar sprokkelen.

Het zou handig kunnen zijn voor mensen die geen tijd en zin hebben om zich ergens in te verdiepen en consumentenbond als een soort handige samenvatting zien... echter consumentenbond doet soms vaak verkeerde aanbevelingen omdat ze zelf verre van expert zijn op het gebied dat ze willen adviseren.

Kijk alleen naar de prijzen, voor 250 of minder een 19 inch.. Ahem.. voor 250 heb je bijna een 22 inch en goedkoopste 20 inch kost maar 189 euro.
En dan dat over DVI.. verschil in beeldkwaliteit is voor meeste huis-tuin-en-keuken mensen niet te merken.. als ze het over basic dingen willen hebben begin dan over inkijkhoeken en verschillende panelen, monitorvoeten en hoogteverstelbaarheid en draaimogelijkheden... daar hebben meer mensen wat aan dan de briljante tip: let op de lengte van je stroomkabel.. eh.. juist.. alsof dat bepalend is.. ooit van verlengsnoeren gehoord?

En dan een onzinnige tip dat verder ook niet beargumenteerd wordt.. geen breedbeeld tenzij je films kijkt.. wat een bullshit. Breedbeeld is ideaal voor wide-applications zoals excel en dergelijke.. of ideaal om 2 apps naast elkaar te runnen..

:X consumentenbond 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 01:50 ]

• ILT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09-2021

ILT

primusz schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:02:
[...]

Ligt er aan wat voor game(r)s hè. Als je een beetje recente spellen speelt dan is breedbeeld ideaal. En als het spel het écht niet ondersteund, zelfs niet met een ini-edit dan kun je altijd nog de meest passende 4:3 resolutie draaien in 1:1.

Overigens vind ik de aanbeveling dat breedbeeld pas voordelen biedt als je veel films kijkt zwaar overtrokken. Zelfs in windows exploren met meerdere windows is al handiger met breedbeeld.
De meeste aanbevelingen zijn vooronderstellingen en niet het resultaat van diepgaande analyse. Wil niet zeggen dat ze het fout hebben ofzo, het voegt informatief echter weinig/niets toe tov. een willekeurige reclamefolder van een retailer. Maar goed, het is dan ook de consumentenbond, een club van en voor vooral productanalfabeten.
Pagina: 1