Toon posts:

Artifacts al vanaf booten PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik bij het booten van mijn PC ineens overal artifacts in beeld. Vaak één kleur en dan blokjes of een soort van barcodes over het hele scherm. Bij het WinXP logo verdwijnt het beeld en krijgt de monitor geen signaal meer.

Ik heb even gezocht op GOT en las ergens de tip om in veilige modus op te starten. Dat hielp. Nog steeds artifacts (zelfs wanneer ik in de bios zit) maar het beeld verdwijnt niet. Natuurlijk is dit geen manier van werken dus er moet iets aan gedaan worden.

Gezien ik geen tweede pc heb (louter laptops en een Apple) is het voor mij niet mogelijk de videokaart in een ander systeem te testen. Ik denk dat de videokaart de boosdoener is maar voor ik een nieuwe ga aanschaffen wil ik wel een klein beetje zekerheid..

Is het mogelijk dat niet de videokaart maar een ander onderdeel de boosdoener is? Ik had vooraf wel vastlopers en alles ging extreem langzaam, maar de WinXP installatie was ook een beetje rot door een virus (en bedankt voor diegene die dat veroorzaakt heeft). Maar gezien het een wat ouder systeem is kan ik geen PCIe kopen en wanneer het de videokaart niet is zou het dus weggegooid geld zijn om een AGP-kaart te kopen.

De videokaart is al een oldie. Ik speel nooit spellen of iets dergelijks en niets is overgeclocked. Het systeem bestaat uit:

- Asus Geforce 4400 256mb (AGP)
- 400 Watt Enermax voeding
- Asus A7N8X-E
- Asus wl135g
- Athlon 2800+
- Creative Soundblaster Audigy SE 7.1
- WD 250GB (omdat ik geen vertrouwen heb in Maxtor & IBM)

Verwijderd

Je kan natuurlijk altijd een format doen, bij wijze van check,
maar,
aangezien het ook in je bios zit, verwacht ik daar niets van.

Heb het zelf gehad met een r9700, waarbij dus in bios soms letters trilden/versprongen/8jes werden etc. Lag aan graka (en specifieker: het ram van de graka).
Probeer anders eens een kaartje te lenen van een vriend of een pcwinkel waar ze de betekenis van service nog kennen, ze bestaan nog wel ;)

Edit: meet anders voor de grap met een multimeter even of je voeding nog doet wat hij moet doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 16:00 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Probeer de kaart even in een ander systeem.

Vergelijkbare problemen meegemaakt, lag aan de Geforce 4 Ti kaart :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Als het al in de bios zichtbaar is dan is het 10 tegen 1 je grafische kaart die defekt is. Eventueel kan het je AGP of PCI-E slot zijn maar dat verwacht ik niet.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

roelio schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:08:
Probeer de kaart even in een ander systeem.

Vergelijkbare problemen meegemaakt, lag aan de Geforce 4 Ti kaart :)
Lees zijn post eens, hij zegt dat niet te kunnen doen.

TS, ga er maar vanuit dat je kaart defect is, vooral als deze in BIOS al leuke kleurtjes geeft :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga gewoon even naar een PC boer en vraag of ik het kaartje mag proberen. Wellicht betaal ik wat meer, maar voor service mag je iets over hebben toch? :)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:03:
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga gewoon even naar een PC boer en vraag of ik het kaartje mag proberen. Wellicht betaal ik wat meer, maar voor service mag je iets over hebben toch? :)
Je kunt sowieso binnen 8 dagen (mits de verpakking natuurlijk nog in orde is) iets terugbrengen hoor :)
Koop dus gewoon een simpel AGP kaartje van 20/30 euro, 99,9% dat dit zal werken in je Asus bord ;)

Verwijderd

Exorcist schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:07:
[...]

Je kunt sowieso binnen 8 dagen (mits de verpakking natuurlijk nog in orde is) iets terugbrengen hoor :)
Koop dus gewoon een simpel AGP kaartje van 20/30 euro, 99,9% dat dit zal werken in je Asus bord ;)
Ho, dit een service van de winkel en niet iets wat deze verplicht is.
Praktisch alle winkels doen het, maar zolang het gekochte product 100% in orde is geldt dat ze het niet terug hoeven te nemen..
Webwinkels moeten dit wel trouwens, maar dan hoeven zij de kosten van het terugsturen niet te betalen. O-)

Misschien subtielere aanpak (zelf vroeger ooit met succes gedaan): verhaal vertellen en vragen of ze niet toevallig nog een bejaard kaartje hebben liggen die je even mag lenen om te testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 20:53 ]

Pagina: 1