Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

meer mA sourcen dan sinken

Pagina: 1
Acties:

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29
Hoi,
ik zit op de havo en wil graag zelf een DCF klok maken van een groot 8 segments display en een PIC.
Het programmeren zal geen probleem worden, alleen de aansturing, het display lust namenlijk:
V = 13.1 V
I = 20 mA
dit heb ik gemeten, er is geen datasheet beschikbaar.(uit een oud schema gehaald).
nu wil ik deze op 17 volt aansluiten, maar dat kan de pic niet schakelen, dus moet er iets tussen dat als de pic een 0 geeft dat er 0 Volt en 20mA loopt, en als de pic een 1 geeft dat er 17 Volt en tot 140 mA kan lopen.
Ik dacht zelf aan een transistor met een pulldown weerstand van 250 Ohm, maar dit lukt niet als er op de basis 5v komt.
ik heb al gezocht, maar als je niet precies weet waar je naar zoekt zal je het ook niet vinden.

BVD

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hoe kan je 20mA laten lopen bij 0 volt?

-edit-

Verder is het handig om te weten of hij common cathode of anode is.

[ Voor 50% gewijzigd door lemming_nl op 21-02-2007 16:11 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Gieltjev schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:52:
Hoi,
ik zit op de havo en wil graag zelf een DCF klok maken van een groot 8 segments display en een PIC.
Het programmeren zal geen probleem worden, alleen de aansturing, het display lust namenlijk:
V = 13.1 V
I = 20 mA
dit heb ik gemeten, er is geen datasheet beschikbaar.(uit een oud schema gehaald).
nu wil ik deze op 17 volt aansluiten, maar dat kan de pic niet schakelen, dus moet er iets tussen dat als de pic een 0 geeft dat er 0 Volt en 20mA loopt, en als de pic een 1 geeft dat er 17 Volt en tot 140 mA kan lopen.
Ik dacht zelf aan een transistor met een pulldown weerstand van 250 Ohm, maar dit lukt niet als er op de basis 5v komt.
ik heb al gezocht, maar als je niet precies weet waar je naar zoekt zal je het ook niet vinden.

BVD
Waarom moet er in godsnaam stroom lopen als het ding uit moet? Ik zie het probleem niet zo: De anode van het display met een weerstand aan de +17v. De kathode schakelen met een tranistor..

• StapelPanda
Hmm, ik ben bezig met een schema, charlieplexing is dit princiepe:
Afbeeldingslocatie: http://www.maxim-ic.com/images/appnotes/1880/DI217Fig02.gif
bron: http://www.maxim-ic.com/images/appnotes/1880/DI217Fig02.gif
lemming_nl schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:09:
Hoe kan je 20mA laten lopen bij 0 volt?

-edit-

Verder is het handig om te weten of hij common cathode of anode is.
het display is common Anode, en ik bedoelde dat je maximaal 20 mA mag sinken.

ik zoek dus iets voor in het groene vlak:
Afbeeldingslocatie: http://i18.tinypic.com/4bjk2de.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door StapelPanda op 21-02-2007 17:24 ]

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gieltjev schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:52:
Je zou een transistor met een pulldown weerstand kunnen gebruiken, maar de spanning op de basis van de transistor moet dan wel hoog genoeg zijn.
Dit zou je kunnen doen met een andere transistor.
Bijvoorbeeld zoals in dit schema.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KHikEfqPVmckpXVTQYSfa88C/full.jpg
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat als je het zo aan gaat sturen dan een 0 van de microcontroller 17 V betekent, en een 1 van de microcontroller 0V, maar dat is meestal gewoon een kleine wijziging in het pic programma, en zal waarschijnlijk geen grote problemen geven.

[ Voor 4% gewijzigd door jerbro op 20-12-2007 22:19 . Reden: nu alle plaatjes in fotoalbum ]

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Helaas kan dit zo niet werken.
Ik bedoel dat Charlieplexing niet mogelijk is.
Je hebt dan een common anode en een common cathode display nodig en in elk geval geen 17V.
Dit moet met gewoon multiplexen worden opgelost.
Of voldoende I/O poorten, of een stel latches of serieel naar paralelle, met schuifregisters.

Voor de Anodes kun je bovenstaande schakeling gebruiken, mits je de 290Ohm weerstand weg laat.
Die transistoren heb je dus per display een keer nodig. Neem bij voorkeur een darlington, een BD689 zal wel gaan. (Als ik het goed heb is dit een Darlington PNP, maar een BDX34 is dat zeker) En een BC547 aan de uitgang van de PIC.
Als je gaat multiplexen kunnen alle segmenten, de cathodes met elkaar verbonden worden.
Neem dan een ULN2003 om ze aan te sturen en zet een weerstand van 22Ohm in serie met de segmenten. Gebruik ongeveer 20V als voeding.
Voor de decimale punt zou je een weerstand van 110Ohm moeten pakken en een Darlington NPN

Guus Assmann

• StapelPanda
jerbro schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:32:
[...]

Je zou een transistor met een pulldown weerstand kunnen gebruiken, maar de spanning op de basis van de transistor moet dan wel hoog genoeg zijn.
Dit zou je kunnen doen met een andere transistor.
Bijvoorbeeld zoals in dit schema.
[afbeelding]
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat als je het zo aan gaat sturen dan een 0 van de microcontroller 17 V betekent, en een 1 van de microcontroller 0V, maar dat is meestal gewoon een kleine wijziging in het pic programma, en zal waarschijnlijk geen grote problemen geven.
Bedankd, ik zal het schema als leermiddel gaan gebruiken als zijnde standaard schakeling. maar zoals je hieronder kunt lezen zal ik het voor dit project niet nodig hebben ;(
guus.assmann schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 23:25:
Helaas kan dit zo niet werken.
Ik bedoel dat Charlieplexing niet mogelijk is.
Je hebt dan een common anode en een common cathode display nodig en in elk geval geen 17V.
...
Kan je dit nader uitleggen, ik had me zo op dat charlieplexen verheugd, lekker makkenlijk een byte naar een poort gooien en op naar de volgende.

maar ik zal je niet in twijfel trekken, dit word dus multiplexen, wel 14 IO poorten nodig... en voor de driver heb ik nog een ULN2803A. dus kan ik het grootste gedeelte van het orginele schema waaruit ik de weerstanden en voltages heb gebruiken.

[ Voor 60% gewijzigd door StapelPanda op 21-02-2007 23:39 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

In theorie is charlieplexing wel mogelijk volgens mij. Je moet de lijnen dan wel sterk genoeg sturen, een totem pole met npn en pnp zou denk ik wel kunnen, je hebt dan nog steeds een pull-up + transistor/fet nodig om de 0/5V spanning naar 0/17V om te zetten.

Er kan echter wel een probleem zijn, charlieplexing zet steeds een aantal LEDs op omgekeerde voedingsspanning. De meeste LEDs kunnen dit maar tot zo'n 5V hebben voordat ze stuk zijn. De 13V die je noemt doet vermoeden dat er meerdere LEDs in serie in zitten. 17V omgekeerde spanning op een aantal LEDs in serie kan nog wel eens voor problemen zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door madwizard op 22-02-2007 00:56 ]

www.madwizard.org

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Bij korrekt Charlieplexing, zal de ene led de ander beschermen.
Dat kan bij een display ook werken, maar er zijn dan steeds een common Cathode en een common Anode display nodig. Bij een groot display zitten er veel led's in serie, maar dat is op zich geen probleem. Mits de aantallen die "antiparalelle"staan maar gelijk zijn.

Multiplexen is in de software best eenvoudig.
Zet de data op de segmenten en stuur dan een common lijn aan.
Common weer uit, volgende byte op de segmenten en de volgende common weer aan.
In wezen nog eenvoudiger dan charlieplexen.
Voor de segmenten kun je ook een schuifregister gebruiken, dat spaart weer wat I/O.
Als je een schuifregister pakt, met een enable lijn en een latch functie, dan kun je nog meer I/O besparen. Kan dan ook voor de common aansluitingen.

Guus Assmann

Pagina: 1