Advies gevraagd over specificaties laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 717 views sinds 30-01-2008

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Hoi,

Mijn huidige laptop (NEC versa P520) is hard aan vervanging toe en ik ben dus opzoek naar een geschikte opvolger. Het probleem is alleen dat ik niet veel verstand heb van hardware. Ik begrijp wel dat 2 GB intern ram geheugen beter is dan 1 GB en dual core beter is dan single core maar daar houdt het dan ook op. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen in welke mate een dual core beter presteert dan een single core. Merk je het verschil echt en het verschil tussen 2.8 GHz en 3.1 Ghz?

Daarom hoop ik dat hier iemand mij kan adviseren over de juiste laptop of kan aangeven waar ik vooral op moet letten.

Ik wil de laptop vooral voor mijn werk gebruiken. Toepassingen als photoshop CS2 ( en straks CS3) en adobe premiere pro moeten vloeiend op de laptop kunnen draaien, het liefst zelfs tegenlijk. Verder moeten programma's als Zend Studio, Visual Studio zonder problemen kunnen draaien.
Het liefst wil ik een laptop met een redelijk groot (breedbeeld) scherm. De laptop moet degelijk zijn want ik zal hem veel moeten verslepen naar verschillende klanten. Verder wil ik dat windows vista home premium er vloeiend op draait en dat ik de laptop thuis ook kan gebruiken om next-gen spelletjes op te spelen en films op te bekijken. Hij moet dus minstens een DV uitgang hebben om hem aan te kunnen sluiten op monitor.
Daarnaast heb ik minstens 200 GB harddisk nodig en moet de batterij het een paar uur (min. 3)kunnen volhouden. Het zou handig zijn als de laptop standaard bluetooth heeft. Ook moet de laptop draadloos verbinding kunnen maken met een draadloos netwerk.

Samengevat:
Voor het werk moet de laptop instaat zijn photoshop CS2/3 vloeiend en tegenlijk met andere programma kunnen draaien. Compilers en capturing van video moet geen enkel probleem zijn. Dus ik heb denk ik veel videogeheugen en ram geheugen nodig?!?
Voor thuis gebruik wil ik er de nieuwste games op kunnen spelen. Next-gen games moeten er dus op kunnen werken. Dit is geen vereiste maar dit zou mij een tweede pc schelen :).

Heeft iemand een idee waar ik op moet letten met betrekking tot de systeemeisen. Ik neem aan dat dual core een aanrader en misschien wel een vereiste is. Maar hoe zit het met 64-bit besturingssysteem i.p.v 32 bit. Zeker als ik voor intern geheugen 4 GB nodig zou moeten hebben?

Kan iemand mij een aantal goede laptops noemen die aan deze eisen voldoen. Het liefst sprekend uit eigen ervaring..

Alvast bedankt voor de tijd en moeite :)

Roland

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:58

lier

MikroTik nerd

Welk budget heb je ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Hou er rekening mee dat lang niet aan al je eisen voldaan kan worden en dat je ervoor ook zeker diep in de buidel komt te tasten. 200gb hd's bij laptops is bijvoorbeeld al vrij zeldzaam.

• R0K13
wat betreft het budget wil ik niet verder gaan dan 2000 euro. 200GB hardeschijf zou handig zijn maar hoeft niet perse. Ik kan eventueel ook met een externe harddisk werken.

Verwijderd

Ik zit zelf te kijken naar de HP Pavillion 9255ea, misschien wel wat voor jou als ik het zo lees:
Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_14707_G.jpg

17" scherm, 2GB geheugen, 240 GB HD, Vista, 2 jaar garantie en niet te vergeten best mooi. Z'n min-of-meer voorganger (de 9085 is door PCMagazine als érg goed beoordeeld). staat nu voor 1440 euri in de virtuele schappen maar nog niet leverbaar (binnenkort).

ik kan je verder niet goed helpen met je vragen over wat je moet hebben, want erg veel verstand heb ik er zelf ook niet van.

Ben zelf nog over deze laptop aan het twijfelen omdat het best een hoop geld is en ik de meeste eigenschappen voor mijn gebruik eigenlijk helemaal niet nodig heb. Maar ja, hoe meer je likkebaardend naar zo'n systeem kijkt, hoe moeilijker het wordt jezelf op andere gedachten te brengen.
(Bij mij ging het ongeveer zo: goedkopere opties van andere merken missen allemaal net iets, dan stuit je op de 9202 van HP, duurder dan je aanvankelijke budget maar nog redelijk goed te betalen en heeft er eigenlijk zat inzitten voor mijn gebruik, maar ja, als je de extra garantie erbij koopt zit je toch ook al rond de 1300 euro en dan kun je net zo goed nog dat kleine beetje meer betalen voor véél betere specs. zo kom je op een erg leuke laptop maar een beetje visueuze cirkel is het wel...
Tot zo ver mijn gedachtenkronkels... 8)7 )

• R0K13
Bedankt voor je tip :)

De HP Pavilion ziet er inderdaad erg interessant uit. Ik kan me ook goed voorstellen wat je bedoelt met die visueuze cirkel. Dat probleem heb ik ook altijd.

Wat ik alleen niet goed begrijp is het volgende:

Deze laptop heeft bijvoorbeeld een Intel® Core™ 2 Duo Processor T5500
1,66 GHz, Level 2 cache 2 MB. Nu klinkt een kloksnelheid van 1,66 GHz nou niet echt snel als ik namelijk bekijk dat mijn oude laptop een Intel Pentium M 750 processor (1.86 Ghz, 2 MB cache, 533 Mhz FSB) heeft. Die is dus qua kloksnelheid sneller ??? Toch ga ik ervan uit dat deze HP beter is of niet? Hoe moet ik dit nu precies zien?

En is 2GB intern geheugen genoeg voor programma's als adobe premiere pro fatsoendelijk te kunnen draaien. Ik heb namelijk op tweakers.net (nieuws: 'Vista heeft eigenlijk 4GB geheugen nodig') gelezen dat vista pas op 4GB!! intern fatsoendelijk draait. En dan draait dus alleen vista en nog niet een zwaar programma als photoshop of premiere? Misschien zit ik er wel helemaal naast maar ik raak hier wat in de war van...

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-01 09:47
kloksnelheden zeggen niet alles, deze cpu (de core 2 duo) verwerkt meer data per kloktik en is dus een pak sneller.

Op 756 MB werkt vista zelfs redelijk, wel de beta moet ik toegeven. Dit in combo met een amd xp1900+. Dus maak je niet ongerust.
Vergelijk het met windows xp in het begin, 256 MB draaide het vroeger goed. Maar nu zijn we enkel nog tevreden met 1024MB of meer.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Op wat voor resolutie wil je gaan werken?
Ik denk dat 1680 x 1050 wel een erg goede resolutie is...
Om daar dan native (dat betekend 1680 x 1050) op te gamen, heb je een hele goede videokaart nodig!

Wil je gamen op 1280 x 1024 ofzo, kun je doen met een iets mindere videokaart!

Ik heb niet veel zin om hier hele configuraties neer te plempen, want een beetje zelflonderzoek kan denk ik geen kwaad! Maar zoek eens op de Zepto 6615WD Gamer, Dell Inpiron 9400, Dell XPX 1710!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

R0K13 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:39:
Nu klinkt een kloksnelheid van 1,66 GHz nou niet echt snel als ik namelijk bekijk dat mijn oude laptop een Intel Pentium M 750 processor (1.86 Ghz, 2 MB cache, 533 Mhz FSB) heeft. Die is dus qua kloksnelheid sneller ??? Toch ga ik ervan uit dat deze HP beter is of niet? Hoe moet ik dit nu precies zien?
Dit soort informatie is dus basic stuff om op te zoeken. MHZ'en zegt dus niet alles tegenwoordig. Het gaat erom hoeveel een cpu per clockcycle kan doen. Dit is de benchmark en dat laat zich goed vergelijken.
Lees je eerst wat in in de materie en gan dan op zoek naar een laptop. Jouw verhaal is in principe wel duidelijk, maar we verwachten in CSL dat je zelf een product zoekt en als je daar vragen over hebt dat we je helpen. Het is niet de bedoeling dat we een custom advies voor een te kopen laptop geven.

Bij gebrek aan eigen onderzoek dicht

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.