bartgabriels schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:12:
Aangezien je er zelf niet veel van kent, kan je misschien dit topic eens lezen:
RAID FAQ
Trouwens, heeft die persoon je ook de nadelen uitgelegd van deze opstelling?
als je 2 losse schijven hebt, niet in raid, en 1 gaat defect, ben je "slechts 50%" van je data kwijt
als je 2 schijven in raid hebt, en er gaat er 1 defect, ben je 100% van de data kwijt
(backups buiten beschouwing gelaten

)
Fijt, gaat er 1 stuk als niet Raid, zal je zien dat dáár juist je belangrijkere data op stond. Maar die heb je toch op een backup. Same als Raid 0 dus. Extra risico? Weinig.
Mensen opteren vaak één schijf van 500GB in dergelijk geval. Als deze stuk gaat, ben je evengoed gewezen op backup. Met 2 schijven in Raid 0 hoef je niet te wachten op RMA, even backup terug zetten op de schijf die nog wel leeft.
Raid is betrekkelijk relatief. Er kleven misschien weliswaar nadelen, maar die heb je ook met 2 losse schijven of één grotere schijf. Dan kan je beter de prestatiewinst mee pakken. At all ben je in geval van een fout afhankelijk van je backup. Dit heeft weinig met Raid/non-Raid te maken.
Voor de TS, ik zou jezelf eerst gaan afvragen of het nuttig is Windows opnieuw te installeren. Vaak zijn problemen zeer makkelijk weg te werken. In geval van een ramp kan je het altijd herstellen. Ik lees tussendoor dat je problemen hebt met USB. Zijn er goede drivers geladen? Neem aan dat je SP2 draait?
Wil je persé een nieuwe installatie, hou rekening dat je een floppy nodig gaat hebben (met inladen van drivers op F6 rammen en naar de nodige driver wandelen als hij naar de flop gaat zoeken).
Indien je niets aan de partitiegroottes gaat stoeien zal je de gegevens behouden. Dit is echter geen garantie, daar heb je een backup voor. Ondanks ik nooit data heb verloren op deze manier, zou ik willen doordrukken eerst de data van "D:" en "E:" te backuppen. Je zal hem niet direct nodig hebben, het is wel een kwestie van tijd. Ooit gaat je harde schijf stuk.
bartgabriels schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:30:
[...]
Hangt van je situatie af ... In theorie (als er geen vertragende factoren enzo zijn) zou een raid oplossing dubbel zo snel kunnen zijn, aangezien hij van 6 ipv 3 platters kan lezen of schrijven. Echter, wanneer de raid op je gewone pc mobo zit, is het eigelijk softwarematige raid, waarbij je processor alle berekeningen moet doen. Je zal wel IETS winst halen maar niet veel.
Gezien ik er van uit ga dat hij van diezelfde 2x 250GB harde schijven op start, in Raid, lijkt mij het stug dat hij Software Raid zal gebruiken. Maar zou kunnen, ook wel eens gedaan. Het is wel handig dat als dit het geval is, dit uiteraard te melden

Firmware via de onboard Raidcontroller vond ik 180MB/s toch een nette score (65MB/s single drive, 3x Raid 0). Ik noem dat niet IETS.
[
Voor 17% gewijzigd door
Hardware Junk op 21-02-2007 15:37
]