Toon posts:

Windows opnieuw installeren op bestaande hdd in raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel geeft eigenlijk m'n vraag al weer. Ik heb al een tijdje een computer met
2 hdd's van 250. Deze heeft iemand voor mij in raid opstelling geplaatst
voor wat extra snelheid, (striping?). Maar nu wil ik windows XP opnieuw installeren
en vraag me af hoe dat werkt met m'n raid opstelling.

Ik heb de schijf, in totaal dus 500 gig, verdeeld in 3 partities.
Waarvan D: en E: zijn bedoeld voor data en de 3e partitie, C:
is voor windows. Nu kan ik het absoluut niet hebben dat
de data van D: en E: kwijt zouden raken

Hoe werkt dit? Sorry als dit al eerder besproken is, maar ik weet
er gewoon niet zo veel van en ik kon niets vinden over het behouden van
data op partities op zo'n raid schijf. :?

Verwijderd

zoveer ik weet kan je gewoon opnieuw installeren, zonder alle bestanden kwijt te raken!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:19

lier

MikroTik nerd

Je kan gewoon de installatie opstarten, zorg wel dat je de drivers van je RAID controler op een floppy hebt. Tijdens de installatie wordt gezocht op huidige installaties (kan je nog een uitdaging geven) en vervolgens krijg je een lijst met partities waar je je Windows installatie op wil plaatsen. Kies hier je C partitie en voer een format van deze partitie uit....klaar

Eerst het probleem, dan de oplossing

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Aangezien je er zelf niet veel van kent, kan je misschien dit topic eens lezen:
RAID FAQ

Trouwens, heeft die persoon je ook de nadelen uitgelegd van deze opstelling?

als je 2 losse schijven hebt, niet in raid, en 1 gaat defect, ben je "slechts 50%" van je data kwijt
als je 2 schijven in raid hebt, en er gaat er 1 defect, ben je 100% van de data kwijt
(backups buiten beschouwing gelaten ;))

Verwijderd

Topicstarter
Tja de nadelen heeft ie wel "verteld" ... maar het leek mij wel gunstig omdat ik eigenlijk alleen bezig ben
met video enzo en de snelheid dus wel kan gebruiken.
Vraag me wel af of het heel veel sneller is dan gewoon een losse schijf eigenlijk. Is dit ook om te zetten naar 2 losse schijfen, dus zonder dat hele raid gebeuren, zonder m'n data kwijt te raken?

Die Faq had ik al doorgelezen maar kan door alle bomen het bos niet meer zien. 8)7

De reden dat ik windows opnieuw wil installeren is eigenlijk omdat ik een externe hdd had gekocht
voor de hard nodige backups, maar die laat windows meteen in een blauw scherm schieten en herbooten zodra ik 'm in m'n usb port steek en aanzet... In de winkel werd mij aangeraden om
even in windows te zoeken naar het probleem maar aangezien ik er gewoon te weinig van afweet
leek het me zinvol om windows maar weer eens opnieuw te installeren.

In ieder geval bedankt voor de reacties !!

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 15:25 ]

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:22:
Tja de nadelen heeft ie wel "verteld" ... maar het leek mij wel gunstig omdat ik eigenlijk alleen bezig ben
met video enzo en de snelheid dus wel kan gebruiken.
Vraag me wel af of het heel veel sneller is dan gewoon een losse schijf eigenlijk. Is dit ook om te zetten naar 2 losse schijfen, dus zonder dat hele raid gebeuren, zonder m'n data kwijt te raken?

Die Faq had ik al doorgelezen maar kan door alle bomen het bos niet meer zien. 8)7

De reden dat ik windows opnieuw wil installeren is eigenlijk omdat ik een externe hdd had gekocht
voor de hard nodige backups, maar die laat windows meteen in een blauw scherm schieten en herbooten zodra ik 'm in m'n usb port steek en aanzet... In de winkel werd mij aangeraden om
even in windows te zoeken naar het probleem maar aangezien ik er gewoon te weinig van afweet
leek het me zinvol om windows maar weer eens opnieuw te installeren.

In ieder geval bedankt voor de reacties !!
Hangt van je situatie af ... In theorie (als er geen vertragende factoren enzo zijn) zou een raid oplossing dubbel zo snel kunnen zijn, aangezien hij van 6 ipv 3 platters kan lezen of schrijven. Echter, wanneer de raid op je gewone pc mobo zit, is het eigelijk softwarematige raid, waarbij je processor alle berekeningen moet doen. Je zal wel IETS winst halen maar niet veel.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:23
bartgabriels schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:12:
Aangezien je er zelf niet veel van kent, kan je misschien dit topic eens lezen:
RAID FAQ

Trouwens, heeft die persoon je ook de nadelen uitgelegd van deze opstelling?

als je 2 losse schijven hebt, niet in raid, en 1 gaat defect, ben je "slechts 50%" van je data kwijt
als je 2 schijven in raid hebt, en er gaat er 1 defect, ben je 100% van de data kwijt
(backups buiten beschouwing gelaten ;))
Fijt, gaat er 1 stuk als niet Raid, zal je zien dat dáár juist je belangrijkere data op stond. Maar die heb je toch op een backup. Same als Raid 0 dus. Extra risico? Weinig.
Mensen opteren vaak één schijf van 500GB in dergelijk geval. Als deze stuk gaat, ben je evengoed gewezen op backup. Met 2 schijven in Raid 0 hoef je niet te wachten op RMA, even backup terug zetten op de schijf die nog wel leeft.
Raid is betrekkelijk relatief. Er kleven misschien weliswaar nadelen, maar die heb je ook met 2 losse schijven of één grotere schijf. Dan kan je beter de prestatiewinst mee pakken. At all ben je in geval van een fout afhankelijk van je backup. Dit heeft weinig met Raid/non-Raid te maken.

Voor de TS, ik zou jezelf eerst gaan afvragen of het nuttig is Windows opnieuw te installeren. Vaak zijn problemen zeer makkelijk weg te werken. In geval van een ramp kan je het altijd herstellen. Ik lees tussendoor dat je problemen hebt met USB. Zijn er goede drivers geladen? Neem aan dat je SP2 draait?

Wil je persé een nieuwe installatie, hou rekening dat je een floppy nodig gaat hebben (met inladen van drivers op F6 rammen en naar de nodige driver wandelen als hij naar de flop gaat zoeken).

Indien je niets aan de partitiegroottes gaat stoeien zal je de gegevens behouden. Dit is echter geen garantie, daar heb je een backup voor. Ondanks ik nooit data heb verloren op deze manier, zou ik willen doordrukken eerst de data van "D:" en "E:" te backuppen. Je zal hem niet direct nodig hebben, het is wel een kwestie van tijd. Ooit gaat je harde schijf stuk.
bartgabriels schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:30:
[...]
Hangt van je situatie af ... In theorie (als er geen vertragende factoren enzo zijn) zou een raid oplossing dubbel zo snel kunnen zijn, aangezien hij van 6 ipv 3 platters kan lezen of schrijven. Echter, wanneer de raid op je gewone pc mobo zit, is het eigelijk softwarematige raid, waarbij je processor alle berekeningen moet doen. Je zal wel IETS winst halen maar niet veel.
Gezien ik er van uit ga dat hij van diezelfde 2x 250GB harde schijven op start, in Raid, lijkt mij het stug dat hij Software Raid zal gebruiken. Maar zou kunnen, ook wel eens gedaan. Het is wel handig dat als dit het geval is, dit uiteraard te melden :)
Firmware via de onboard Raidcontroller vond ik 180MB/s toch een nette score (65MB/s single drive, 3x Raid 0). Ik noem dat niet IETS.

[ Voor 17% gewijzigd door Hardware Junk op 21-02-2007 15:37 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Topicstarter
Hardware Junk schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:31:
[...]
Gezien ik er van uit ga dat hij van diezelfde 2x 250GB harde schijven op start, in Raid, lijkt mij het stug dat hij Software Raid zal gebruiken. Maar zou kunnen, ook wel eens gedaan. Het is wel handig dat als dit het geval is, dit uiteraard te melden :)
Firmware via de onboard Raidcontroller vond ik 180MB/s toch een nette score (65MB/s single drive, 3x Raid 0). Ik noem dat niet IETS.
Ik gebruik de raid controller op m'n moederbord, een ASUS A8N-SLI premium.
Pagina: 1