Twee computers, geen cross cable

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 09:56
Ik wil twee computers, zonder tussenkomst van switch/hub/router met elkaar verbinden.

Het eerste wat in me op kwam was CROSS CABLE! (is ook hetgeen ik in alle topics las die ik met de search heb gevonden). Maarrr.. Ik heb een tijdje terug de boel werkend gehad met de straight cable.

Situatie:
Een pc (met ook internetverbinding) en een laptop. Op beide draai Windows XP.

Met een maat een beetje aan het kloten geweest om het werkend te krijgen, omdat volgens hem tegenwoordig ook mogelijk was om met een straight kabel een verbinding te maken tussen twee pc's. Uiteindelijk hadden we een werkende opstelling. Helemaal prachtig, heeft zo een paar weken gedraaid denk ik.

Toen een keertje mn laptop bij een maat in zijn netwerkgehangen, ip instellingen gewijzigd (misschien meer instellingen, weet ik niet meer...) om op zijn netwerk te kunnen. Kom ik thuis: geen verbinding meer tussen computer en laptop. Windows zegt dat een van de netwerkkabels niet is verbonden en er branden ook geen ledjes.

Ik heb een andere kabel en andere netwerkkaart geprobeerd, maar dat helpt niets.

Ik kwam in andere topics een aantal maal Auto-MDI/X of iets dergelijks tegen. Een hardwarematige functie die zorgt dat de netwerkkaart het crossed werk zelf doet. Blijkbaar zit dat wel op (minimaal) een van mijn netwerkkaarten, omdat het gewerkt heeft. Maar nu dus niet meer..

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:09

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dus je zal wel iets gesloopt hebben ;)

Maare koop voor nog geen 10 euro een hubje en gaan...

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:35

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat zijn de specs van je laptop? Hoe oud is deze? Heb je misschien de snelheid aangepast van je lankaart (bijvoorbeeld van 100 Full, naar 10 Full oid). Als het niet overeenkomt met wat de andere computer heeft, dan gaat er geen lampje branden. Verder heb ik eenzelfde idee gedaan, en ik kan zonder problemen met een straight van mijn laptop naar mijn computer en andere computers zonder ook maar iets aan te passen. Wat je als enige hoeft te wijzigen als je van je eigen computer naar die vriend van je gaat is het ip adres. Als je op je Computer ICS gebruikt om zo ook op je laptop internet te hebben, kan je zelfs gewoon op DHCP laten staan (als die vriend van je geen dhcp heeft, kan je in alternatieve config zijn adres gegevens ingeven). Zowel mijn computer als mijn laptop kunnen zelf crossover maken en geeft geen problemen, dus wat jij nu hebt is zeer vreemd.

Check dus even de duplex en misschien maakt je kabel slecht contact?

Commandline FTW

Verwijderd

bij 1GB kaartjes kan je inderdaad een straight cable gebruiken. Rest zal het wel gewoon instellingen zijn...

Verwijderd

Niet specifiek 1Gb. Vrijwel alle nieuwe routers en aantal netwerkkaarten kunnen herkennen of het een kruis of rechtdoorzee kabel is. Dat was waarschijnlijk de reden hoezo het gewerkt heeft. Als je een kruisingskabel gebruikt kun je alleen met zekerheid vertellen dat het gaat werken voor wat betreft ouderwetsche NICS.

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 09:56
Beide computers stonden op auto mode voor duplex, nu allebei ingesteld op 100 full duplex, maar helpt niet. Zijn inderdaad dezelfde computer en laptop als waar het eerst mee werkte.

Laptop is een Dell Inspiron 6900, ongeveer een half jaar oud. Dus ik neem aan dat die het wel ondersteund. En het _heeft_ gewerkt ;)

Dat de kabel slecht contact maakt zou kunnen, want aan de ene kant mist het nipje dat zorgt dat het plugje goed in het poortje blijft zitten, maar zo lang je uit de buurt van de kabel blijft zit dat wel snor ;) Bovendien hielp een andere kabel ook niet...

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-03 23:03

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

nou je kan wel blijven klote maar is het niet gewoon slimmer om een verloopstukje te kopen voor straight naar cross. ben je 2 euro kwijt en scheeld een hoop gekloot. Of koop en switch voor 15 euro en je hebt een hoop meer plezier als er nog meer mensen met een computer aan komen te hangen.

• jan-marten
  • Laatst online: 17-03 18:42
cold45 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 14:22:
...
Toen een keertje mn laptop bij een maat in zijn netwerkgehangen, ip instellingen gewijzigd (misschien meer instellingen, weet ik niet meer...) om op zijn netwerk te kunnen. Kom ik thuis: geen verbinding meer tussen computer en laptop. Windows zegt dat een van de netwerkkabels niet is verbonden en er branden ook geen ledjes.
Check IP, netmask, default gateway en DNS servers eens.

IP(pc) != IP(laptop) (ok, wel in zelfde range dan bijv 192.168.1.12 en 192.168.1.13, afhankelijk van de netmask).
Netmask(pc) == Netmask(laptop)
Default gateway(PC) zal wel een router zijn naar het internet.
Default gateway(laptop) == IP(pc)
DNS(pc) == DNS(laptop)

Misschien lost de netwerk wizard ook weleens wat op (wel op beide computers laten draaien dan).

@Tweak-Freak, je doet je naam wel eer aan ;) beetje vent lost dit zo op :D (no pun intended)

[ Voor 5% gewijzigd door jan-marten op 22-02-2007 11:31 ]

• Tylen
  • Laatst online: 21:09

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@jan-maarten: met verkeerd ip instellingen met iig wel de lampjes gaan branden.

Dus zoals ik en Tweak-Freak al aangegeven hadden, koop gewoon een hub/switchje en je bent van al het gezeik af.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Koop een crossed?
Pagina: 1