Toon posts:

Slim virtual machine gebruik?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

de meeste kennen het wel dat Windows na een tijdje toch weer iets trager wordt na het installeren van verschillende programma's en drivers etc. Daarom was ik aan het denken over een nieuw idee:

Een normale Windows installatie met daarin nog 1 of meerdere Virtual Machines (VMWare of VirtualPC?). Dan maak je dus bijvoorbeeld een Windows waarin je alle drivers installeert, het VM programma, codecs (want in vm film kijken is traag) en je games zet. En dan eventueel nog wat basisprogramma's als daemontools msn en firewall en virusscanner.

Vervolgens maak je dan bijvoorbeeld een VIRTUELE Windows waar je heel je officepakket zet, webdesigntools, photoshop, visual studio etc. Dus dat je die alleen hoeft te gebruiken wanneer het nodig is en je je basis windows niet vervuild. Die dus mooi uit is als je bv gaat gamen.

Is dit realistisch en slim? Zelf denk ik het wel, office etc moet goed te draaien zijn in een virtuele machine.
Hoe denken jullie hierover? En hebben jullie nog soortgelijke ideeen/toepassingen op dit soort situaties?

• takker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-07 15:07
VM lijkt me vooral zinvol voor de dingen die je via het internet doet, zoals internetten, mailen, downloaden en P2P etc.
Als je dan een virus binnenkrijgt, gebruik je gewoon een andere VM!

Gaat film kijken zo traag dan via VM???

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Dat kan inderdaad best handig zijn. Ik doe niet anders als ik software test. Kost misschien wel wat extra Windows licenties en je mist er integratie tussen bijv. Office en %pakketX% en je e-mail.

Maar als je vaak spelletjes installeert heeft het weinig zin meer.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18
In een VM heb je niet je volledige video overlay ter beschikking.

Maar goed; ik ben voor software virtualisering. Elke applicatie in een aparte laag; en die niet buiten z'n eigen laag kan treden. Altiris SVS is daar mee bezig, maar het staat nog allemaal in de kinderschoenen. Mijn collega had een SQL server in een SVS gegoten, en kreeg bij het activeren van die laag ineens de melding dat er nieuwe hardware was gevonden: "SQL Server". En dat klopt toch niet helemaal :)

Pvouput live

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik gebruik het nu sinds een weekje ook op deze manier, op aanraden van een studiegenoot. (hij werkt al een half jaar met een virtuele machine, en is er erg tevreden over)

Zo heb ik dus idd 2 installaties: de basis installatie voor multimedia, officewerk (imho hoort een Office pakket in een standaard installatie) en een paar games, en de VM gebruik ik voor alle software die ik voor mijn studie nodig heb. (Siemens Step7, Matlab, Labview, Borland Builder en EPlan) Als ik die software allemaal in één installatie zet, heeft mijn laptop met wat geluk 'maar' 7 minuten nodig om te booten. (en dan heb ik al een hoop services uit staan die niet per sé nodig zijn) Die VM zet je gewoon standby, wat vergelijkbaar is met het hibernaten van je pc. Het is in een paar seconden geladen, dus je zit geen uren meer te wachten totdat windows volledig is gestart. Alleen als je wat nieuws hebt geïnstalleerd moet je de VM even rebooten, net als met je normale installatie.

Ik gebruik VMWare overigens, wat ik veel fijner vind werken dan Virtual PC 2004. Zo vind ik het simuleren van de hardware in VMWare beter uitgevoerd, je kunt iso's direct in het programma laden alsof het een fysieke drive is (dus niet per sé alcohol 120% of Daemon Tools nodig), en het ziet er toch wat gelikter uit. Ook de reactie van bijvoorbeeld de muis vind ik in VMWare beter, in VirtualPC schokte het me teveel.

Het kost je wel wat licenties ja, maar studentenlicenties zijn niet zo duur. :) Als je toevallig MSDNAA hebt, kun je er zelfs gratis aan komen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18
Dat je muis schokte komt waarschijnlijk omdat je de SP1 van Virtual PC 2004 en de bijbehoorende Virtual Pc Additions niet geinstalleerd had. Scheelt heel erg veel.

Werk momenteel met Virtual PC 2007; maar ik merk niet echt veel verschil met 2004.

Pvouput live

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een aparte VM voor Visual Studio / SQL 2005 develop werk. Werkt heerlijk, en ik vervuil m'n systeem niet met trage SQL services als ik het niet gebruik (wat zeker niet dagelijks is).

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Krypt schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:02:
Dat je muis schokte komt waarschijnlijk omdat je de SP1 van Virtual PC 2004 en de bijbehoorende Virtual Pc Additions niet geinstalleerd had. Scheelt heel erg veel.

Werk momenteel met Virtual PC 2007; maar ik merk niet echt veel verschil met 2004.
Die had ik wel geïnstalleerd hoor. De oorzaak van het trage werken is mij dan ook onbekend.

Oh, ik zie nu pas dat VirtualPC 2007 ook gratis is te downloaden bij Microsoft. Ik dacht dat 2004 gratis was geworden, en dat je voor 2007 moest betalen. Misschien moet ik 2007 dan ook maar eens proberen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Is dit aangekondigde tool al beschikbaar dat je een bestaande installatie kan virtualiseren of andersom (VM naar 'vaste' installatie)?

Ik heb nu SUSE en WinXP in VPc2007 draaien binnen Vista en met 2 gb Ram is het nog traag. Op mijn werk draai ik SUSE met een VMware WinXP en dat is ook traag (1 Gb ram).

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
superduper schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:32:
Is dit aangekondigde tool al beschikbaar dat je een bestaande installatie kan virtualiseren of andersom (VM naar 'vaste' installatie)?

Ik heb nu SUSE en WinXP in VPc2007 draaien binnen Vista en met 2 gb Ram is het nog traag. Op mijn werk draai ik SUSE met een VMware WinXP en dat is ook traag (1 Gb ram).
P2V migraties zijn al heel lang mogelijk en is een bestaande tool van VMWare. Ik geloof alleen dat het binnenkort gratis zou worden, of al is.

Verwijderd

Echt heerlijk zo,n VM,
Damn Small, echt genoeg om te surfen.
Natuurlijk ook Win installs.
Ook ideaal om een firewall in op te zetten zodat
je host gevoed word via de VM en niet rechtstreeks
gebruik maakt van je fysieke verbinding.
En server opzetten is op deze manier ook veilig
te doen, want een DMZ kun je zo virtueel opzetten.
Heerlijke uitvinding!!
Pagina: 1