Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoger uitgangsvermogen: krachtiger geluid bij lager volume?

Pagina: 1
Acties:

• Pantalaimon|A
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05-2013
Hallo,

Momenteel heb ik een mp3speler(iAudio5) met een vermogen van 2x13mW. Die gebruik ik in combinatie met een Shure e4. Het volume heb ik tussen de 5/40 en 11/40 staan. Echter lijkt het geluid minder krachtig als ik hem op de 5 heb staan. Bij een andere mp3speler die ik op het oog heb(iAudio6), is het uitgangsvermogen 2x30mW. Betekent dit dat er een krachtiger(niet meteen harder volume) geluid uit komt, ligt het aan de oordoppen, of ligt het gewoon aan mij?

Hopelijk weet iemand het antwoord.

Bij voorbaat dank,

Pan.

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01 02:08
Het kunnen verschillende factoren zijn:

1: de MP3/wma bestanden zelf, er zit vaak een verschil in het volume van deze bestanden (te normaliseren met MP3-gain)
2: De dopjes; andere dopjes geven een harder cq zachter geluid (zo heb je bijvoorbeeld dopjes met 4 ohm en dopjes met 8 ohm
3: De speler zelf kan ook nog verschillende volumes genereren

Ik denk eigenlijk dat ik je niet begrijp, ik zou zeggen: krachtiger > harder, dus misschien dat je dit iets kan veruidelijken..

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:33

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

schaap2005 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:27:
2: De dopjes; andere dopjes geven een harder cq zachter geluid (zo heb je bijvoorbeeld dopjes met 4 ohm en dopjes met 8 ohm
Niet alleen dat, maar ook de efficiëntie van het hele speakerontwerp (dus driver + dop) spelen mee. Dat geldt voor grote kasten, maar natuurlijk net zo goed voor die pinda's die je in je oor duwt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Pantalaimon|A
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05-2013
Ik doel niet op het volume, dat kan inderdaad ook aan verschillende dingen liggen. Maar ik heb het over de ervaring van het geluid. Op een lager volume, lijkt de muziek ook minder krachtig te worden. Of moet ik 'vol' zeggen?
Mijn vraag is dus of ik een 'krachtiger' geluid op eenzelfde volume kan krijgen met een hoger uitgangsvermogen, of dat het bijvoorbeeld aan de ervaring ligt van bv. het volume.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:32
Pantalaimon|A schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:31:
Ik doel niet op het volume, dat kan inderdaad ook aan verschillende dingen liggen. Maar ik heb het over de ervaring van het geluid. Op een lager volume, lijkt de muziek ook minder krachtig te worden. Of moet ik 'vol' zeggen?
Mijn vraag is dus of ik een 'krachtiger' geluid op eenzelfde volume kan krijgen met een hoger uitgangsvermogen, of dat het bijvoorbeeld aan de ervaring ligt van bv. het volume.
Je bedoelt waarschijnlijk het dynamisch bereik wat de MP3 speler kan halen.
Hoe groter het bereik hoe beter. De verhouding tussen zachte en harde geluiden is belangrijk.
Verder is de ervaring van het volume ook afhankelijk van de versterker in de MP3 speler zelf en de dopjes die erop aangesloten worden.
Een goed op elkaar afgestemde impedantie geeft een beter resultaat. De spec's van de MP3 speler laten over het algemeen deze gegevens zien. De impedantie van dopjes is verschillend dus het maakt wel uit wat je koopt.

Verwijderd

Lijkt me meer een kwestie hoe ons gehoor geluid waarneemt. Dit is anders bij hogere volumes. Vroeger had je contour knop op je stereo, die versterkt de bassen bij lage volumes, waardoor de muziek bij lage volumes voller klinkt.
Een hoger uitgangsvermogen zou de muziek juist op hogere geluidsnivo's beter moeten weergeven. :?
Wel kunnen verschillende modellen spelers anders klinken, en sommige dopjes zijn minder efficient zodat ze een hoger ingangsvermogen nodig hebben...

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

BHQ

We vergeten even dat MP3-spelers er altijd nog (in ons land iig) een decibel-cap hebben. Mogen ze leuk 30mW/channel hebben, harder dan volume X gaat het niet.

• HoppyF
Yapser schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 13:12:
We vergeten even dat MP3-spelers er altijd nog (in ons land iig) een decibel-cap hebben. Mogen ze leuk 30mW/channel hebben, harder dan volume X gaat het niet.
Daar geloof ik niets van.
Er bestaan naar mijn weten geen wet waarin staat dat MP3 spelers niet harder mogen dan x-aantal dB volume.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
HoppyF schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 17:19:
[...]

Daar geloof ik niets van.
Er bestaan naar mijn weten geen wet waarin staat dat MP3 spelers niet harder mogen dan x-aantal dB volume.
Dat hebben ze wel. Op spelers met Europese firmware zit altijd een volume-cap door een of andere stomme Franse wet. Als je dan de US firmware eropzet kan ie ineens een stuk harder.

• HoppyF
RoD schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 17:28:
[...]

Dat hebben ze wel. Op spelers met Europese firmware zit altijd een volume-cap door een of andere stomme Franse wet. Als je dan de US firmware eropzet kan ie ineens een stuk harder.
Met Frankrijk hebben we toch niets te maken?
Net zo min als wetten uit de USA.
Het is wel zo dat er bij veel gebruiksaanwijzingen (terecht) een melding staat dat te hard geluid gehoorschade kan toebrengen.
Ik denk dat het echter de verantwoordelijkheid van de luisteraar zelf is om te bepalen hoe hard hij zijn speler zet.

Je zet op auto's toch ook geen snelheidsbegrenzer met een maximum van 120 km/u omdat je hier in Nederland toch niet harder mag?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

BHQ

Die cap zit er dus gewoon op. Als je dan een niet-europese firmware flasht -kan- de speler ook gewoon harder. Wees dankbaar dat die cap erop zit, ondanks dat je je oren op deze manier alsnog naar de jachtvelden kan sturen.. Er is ook een speler van PB geweest die bizar laag een cap had (70dB geloof ik) waarover geklaagd werd dat ie niet hard kon.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
En nu weer een reactie die ontopic is :P.

Ik heb ook altijd dat ik op lagere volumes de bassen minder goed hoor (zowel bij 'gewoon' luisteren als met koptelefoons), daarvoor is op versterkers de 'loudness' knop. Ik heb die (in de auto) sowieso wel aan staan :P. Het lijkt me niet (maar is meer een gevoel dan dat ik er argumenten voor heb) dat dopjes een voller geluid geven als de mp3-speler een groter vermogen kan geven. Dit vermogen gebruik je immers niet op een laag geluidsniveau. De vorm, weerstand en kwaliteit van de dopjes zal echter van sterke invloed zijn lijkt me.

Overigens ben ik gestopt met koptelefoons/oordopjes toen mijn oren steeds begonnen te tintelen. Sinds mijn eerste draagbare muziekdoos (een walkman van sony) hadden ze geen geluidsbegrenzer meer... ongemerkt zet je het gemakkelijk te hard.

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 24-02-2007 21:23 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
HoppyF schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:07:
[...]

Met Frankrijk hebben we toch niets te maken?
Net zo min als wetten uit de USA.
Het is wel zo dat er bij veel gebruiksaanwijzingen (terecht) een melding staat dat te hard geluid gehoorschade kan toebrengen.
Ik denk dat het echter de verantwoordelijkheid van de luisteraar zelf is om te bepalen hoe hard hij zijn speler zet.

Je zet op auto's toch ook geen snelheidsbegrenzer met een maximum van 120 km/u omdat je hier in Nederland toch niet harder mag?
Tsja, ik heb het niet verzonnen, ik vind het ook maar een beetje een maffe regel.
Pagina: 1