Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:34

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Topicstarter
Zo, zojuist m'n ontslag ingediend, want ik ga aan de slag in Zweden. Een heel leuk aanbod gekregen (goed salaris, verhuizing wordt geregeld, auto van de zaak) en daar ga ik op in. Naast wat sites met wat informatie ben ik eigenlijk geinteresseerd in de Tweaker-ervaringen in Zweden.

Ik zal zelf vlak buiten Stockholm werkzaam worden en ik heb intussen al een cursus Zweeds gescoord, om de taal ook onder de knie te gaan krijgen. Op zich niet nodig in mijn werk, ook al niet omdat de gemiddelde Zweed goed Engels spreekt (in mijn ervaring tot dusverre beter dan de gemiddelde Nederlander). Anyway, zijn er mensen met tips of aan/afraders?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47

Qwerty-273

Meukposter

Zoals elke emigrant zal je goed moeten uitzoeken hoe deze situatie je pensioen en eventuele sociale regelingen beinvloed. Ben je van plan om binnen een paar jaar weer naar NL te emigreren dan zal je daar jezelf goed over moeten inlichten met eventueel behulp van je pensioenfonds etc.

Zelf geen ervaring met Zweden (en Zweden :+) maar laat je eventueel goed inlichten door iemand uit Zweden met alle noodzakelijke registraties etc. die je moet volgen om er te wonen/werken. Hoe het zit met sociale regelingen/belastingen etc.

PS. Gefeliciteerd en veel succes :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Dank je wel. :)

Wat pensioen betreft zit het wel OK. Ik heb het allemaal wat doorgelezen en je betaalt een soort pensioenopbouw bij de overheid (a la AOW), en daarnaast heb ik een premievrij pensioen, waar m'n toekomstige werkgever 22% van m'n bruto inkomen ingooit. De toekomstplannen heb ik nog niet vastomlijnd voor ogen, dat is ook nog een discussie met m'n vriendin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

Als je vriendin kinderen neemt mag ze na het baren in Zweden twee jaar meer werken.

In Nederland krijg je voor elk jaar dat je in het buitenland zit 2% minder AOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Dat AOW-verhaal is me bekend, maar zoals gezegd bouw ik daar ook pensioenrechten op. Hoe bedoel je dat van die kinderen? Dat haar pensioengerechtigde leeftijd dan 2 jaar hoger komt te liggen? Overigens zijn we niet van plan aan de kinderen te gaan, dus dat scheelt alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43565

Hillie schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 14:29:
Dat AOW-verhaal is me bekend, maar zoals gezegd bouw ik daar ook pensioenrechten op. Hoe bedoel je dat van die kinderen? Dat haar pensioengerechtigde leeftijd dan 2 jaar hoger komt te liggen? Overigens zijn we niet van plan aan de kinderen te gaan, dus dat scheelt alweer.
Dat moeders geacht worden thuis te blijven bij het kind totdat deze 2 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Is dat geen broodje aap? Maar goed, maakt ook weinig uit, aangezien kinderen niet aan de orde zijn. Wat dat betreft heb ik het wel getroffen, denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 09-01-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Volgens mij is het ook verstandig om je huis verkocht te hebben voordat je naar Zweden gaat... Iemand bij Ericsson die een aanbod kreeg om naar Zweden te gaan toen Ericsson @ Enschede gesloten werd vertelde dat ie anders veeeel (tientallen procenten) belastig kon gaan betalen. Het precieze weet ik er niet van, maar het lijkt me wel iets om even uit te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

CubicQ schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 16:08:
Volgens mij is het ook verstandig om je huis verkocht te hebben voordat je naar Zweden gaat... Iemand bij Ericsson die een aanbod kreeg om naar Zweden te gaan toen Ericsson @ Enschede gesloten werd vertelde dat ie anders veeeel (tientallen procenten) belastig kon gaan betalen. Het precieze weet ik er niet van, maar het lijkt me wel iets om even uit te zoeken...
Onzin... Ik ken iemand die naar buitenland gegaan is en zijn huis hier voor dik geld verhuurt heeft (gemeubileerd). Zeg 1200 per maand.. Ja, daar moet hij inkomstenbelasting over betalen (huurinkomsten) dus dat zijn die 10tallen procenten, maar hij hield er nog goed aan over hoor. Zeer goed.

Maar ja, moet je hier wel iemand hebben die een oogje in het zeil kan houden en bereidt is om kleine klusjes op te knappen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Over dat AOW verhaal, dat kan je alsnog binnen een jaar na emigratie regelen bij de SVB. Door een premie te blijven betalen kan je er voor zorgen dat deze consequenties van korting op de AOW ongedaan worden gemaakt, en je dus wel de volle 100% krijgt.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Cyberpope schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:04:
[...]

Onzin... Ik ken iemand die naar buitenland gegaan is en zijn huis hier voor dik geld verhuurt heeft (gemeubileerd). Zeg 1200 per maand.. Ja, daar moet hij inkomstenbelasting over betalen (huurinkomsten) dus dat zijn die 10tallen procenten, maar hij hield er nog goed aan over hoor. Zeer goed.
Twee dingen die toch wel van wezenlijk belang zijn:
- Op het moment dat je emigreert heb je te maken met de belastingregels in het buitenland: dus welk buitenland is wel redelijk van belang. De belastingaanslag ging dus ook over de belasting in Zweden
- Die belasting was een belasting over de verkoop van het huis. Nou weet ik niet wat Hillie van plan is met z'n woning, maar de kans zit er wel in dat hij die zal verkopen, dan is dit wel even een puntje.

Kleine Google-zoektocht levert op: wanneer je in Zweden belastingplichtig bent betaal je 30% belasting over de winst bij verkoop van je woning. Dat klinkt al meteen een stuk beter (en logischer...) dan 30% van de waarde ;) Maar nog steeds wel iets wat je wilt voorkomen indien mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Jep, ik wil in principe m'n huis verkocht hebben voor ik wegga. Als dat niet lukt ga ik even kijken in hoeverre ik dat huis binnen de Nederlandse belastingen kan laten vallen, i.p.v. de Zweedse.

Wat die AOW betreft, ik zal ook dat eens uitzoeken. Bedankt voor de SVB-tip kamstra! Misschien loont het totaal niet, aangezien ik in Zweden ook pensioensgebeuren op ga bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Topicstarter
Zweden heeft trouwens ook een leuke belastingregeling voor "foreign experts": De eerste drie jaar betaal je over slechts 75% van je inkomen inkomstenbelasting, wat toch weer een leuke korting inhoudt. Van wat ik begrijp val ik wel onder de voorwaarden. Zie een pagina van de Zweedse belastingdienst. Van een ander document begreep ik dat de 5-jaren termijn (men verwacht dat je dan weer weg bent) niet problematisch is, aangezien ik verder EU-ingezetene ben en dan geen problemen heb om toch te blijven. De implicaties voor eventuele pensioenopbouw moeten de mensen in Zweden nog even doorrekenen.

Pagina: 1