Toon posts:

3ware RAID set uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Raid controller: SATA hardwarematig, 2 aansluitingen, RAID 0/1
Oude HDD set: 2x 250GB
Nieuwe HDD set: 2x 400GB

Omdat 1 van de 2 250GB hdds defect is geraakt besloot ik 2 nieuwe 400GB schijven erin te hangen. Van de werkende 250GB heb ik die gesynchroniseerd met een 400GB. Vervolgens de 400GB met de tweede 400GB.

Wat blijkt is het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://ivokox.nl/3ware.GIF

Mijn vraag is: hoe kan ik deze 400GB schijven laten functioneren als 400GB schijven. Ze worden nog herkend als 250GB schijven.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Moet je dan niet met disk management gewoon de partitie/volume "extenden"?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al getest, hij ziet echt maar een 250GB hdd...

• maratropa
  • Niet online
Aja ik zie het de controller herkend 2 400gb schijven, maar heeft er wel een raid 1 van 250gb op zitten, dus dan kun je in de disk manager nog niks doen lijkt me omdat die ook maar van de controller door krijgt dat er 250gb is..

En er zit geen optie in je controller software of bios om die raid 1 te vergroten?

specs

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:16

lier

MikroTik nerd

Je zal op zoek moeten naar online expansion (dat is de term van hetgeen je wilt...).

Anders: 250GB disk pakken, hierop een image van je huidige omgeving zetten, nieuwe RAID aanmaken op de twee 400GB disks (van 400GB) en de image terug plaatsen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
De optie van een image had ik inderdaad ook in gedachte, maar niet echt een juiste oplossing dacht ik zo... hehe

Ik ga eens zoeken naar de hierboven genoemde kreet.

Bedankt tot zover!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Je hebt nu een mirror en volume van 250GB op een mirror van 400GB, op zich logisch. Nu moet je het volume van 250GB expanden naar 400GB. Als dat klaar is moet je onder het OS de partitie die nog steeds 250GB is expanden naar 400GB of er een aparte nieuwe partitie bij maken.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:16

lier

MikroTik nerd

John2B schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 19:51:
Je hebt nu een mirror en volume van 250GB op een mirror van 400GB, op zich logisch. Nu moet je het volume van 250GB expanden naar 400GB. Als dat klaar is moet je onder het OS de partitie die nog steeds 250GB is expanden naar 400GB of er een aparte nieuwe partitie bij maken.
Op het plaatje is te zien dat de mirror 250 GB is en niet 400 GB. Anders was het inderdaad heel erg makkelijk...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• maratropa
  • Niet online
lier schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:13:
[...]

Op het plaatje is te zien dat de mirror 250 GB is en niet 400 GB. Anders was het inderdaad heel erg makkelijk...
maar dat bedoelt john2b ook dacht ik, hij is EN in de controller EN in windows nog 250gb. Dus eerst moet de controller die extra ruimte beschikbaar maken aan het OS, en dan moet het OS die ruimte ook nog eens gebruiken. Dus eerst moet er toch een optie in de controller zitten om het raid volume te vergroten.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 22-02-2007 00:42 ]

specs

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-02 15:42
Ehm, de 3Ware 8000-series kan niet expanden. Dat kan pas vanaf de 9500-serie.

Volgens 3Ware is de enige manier om een groter volume te krijgen het aansluiten van lege schijven waarop je dan een volume aanmaakt. Het groter maken van bestaande volumes wordt niet ondersteund.

Dat wordt dus een backup maken en dan de array wissen.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Pagina: 1