Upgraden systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

• dbreuning
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-04-2024
Tweakers!

Ik ben binnekort van plan mijn systeem wat te upgraden. Met wat bedoel ik dan ook wat en niet heel veel. Op dit moment heb ik het volgende:

CPU: AMD Athlon 64 3200+
RAM: 2x 512MB Corsair XMS Low Latency
VGA: Sapphire ATI Radeon X800 XT PE 256MB (AGP)
Edit: alle hardware zoals vermeld, aangekocht in mei t/m augustus van 2004 8) de tijd gaat te snel :(

Overige onderdelen: NEC DVDRW 8x, NEC DVDR, floppy drive, 160GB SATA HD Western Digital, Soundblaster Live Audigy 2 ZS, MSI K8T Neo FIS2R mobo.

De hoofdonderdelen die ik wil vervangen staan als eerste genoemd, evt. nog een extra hardeschijf.

OS is op dit moment Windows Vista Ultimate en dat loopt goed.

Waar ik zelf aan dacht qua vervanging is:

CPU: van 3200+ naar 3700+ (moeilijk te krijgen heb ik al gezien :'()
RAM: van 2x 512MB naar 3x 1GB
VGA: een betere kaart dan ik nu heb om in ieder geval wel wat nieuwere games te kunnen spelen indien nodig. Graag wat advies dus.

Wat denken jullie? Graag zie ik wat hulp/advies tegemoet. Ik ben niet van plan een heel NIEUW systeem aan te schaffen. Zelf heb ik een Xbox 360 en dat is mijn hoofd game machine. Op de PC wil ik op zijn minst een keer Crysis spelen en verder gewoon goed Vista gebruiken. Ook doe ik veel aan websites (2D graphics en webdesign) en layout in verscheidene Adobe produkten.
Qua budget zal ik een paar honder euro kwijt willen. Max. €500. Verder ben ik tegenwoordig niet meer zo thuis in de hardware vandaar mijn vragen hier.

- Dereck

[ Voor 8% gewijzigd door dbreuning op 21-02-2007 13:43 ]

www.easysoftwaredeployment.nl | www.provolve.nl

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Een 3200+ naar 3700+ lijkt me echt een slechte investering

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 00:48
Klopt, ik zit hier nu ook met een 2800+ en agp..
Wou ook wat uitbreiden maar mits de mogelijkheden beperkt zijn (agp, geen dual core socket) ga'k me gewoon een nieuw systeme aanschaven (e6400, 800mhz 2x1gb OCZ, 8800gts, p5b-e)

Is natuurlijk een dure grap, maar als van 3200 naar 3700 is gelijk kapert zegt een niet al te goed idee.. Je zult natuurlijk wat merken maar mijn mening is het geldverspilling.. Spaar een beetje door en koop je een goed systeem dat je later nog kan uitbouwen (p5b-e = quad core ready = 4 ram sloten,..) je weet wat'k bedoel..

Maja, tege je'm wilt uitbreiden is wss al helemaal wat nieuw in de computerwereld.. Het gaat allemaal zo snel.

Ook ene optie is overclocken als je nog even het onderste van de kan wilt halen van je pc.. als je een goedgeheugen hebt kan je'm met een 1:1 ratio proberen overclocken en haal je ook al een hoop snelheid uit je pc..

• dbreuning
SoulShot schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:24:
Klopt, ik zit hier nu ook met een 2800+ en agp..
Wou ook wat uitbreiden maar mits de mogelijkheden beperkt zijn (agp, geen dual core socket) ga'k me gewoon een nieuw systeme aanschaven (e6400, 800mhz 2x1gb OCZ, 8800gts, p5b-e)

Is natuurlijk een dure grap, maar als van 3200 naar 3700 is gelijk kapert zegt een niet al te goed idee.. Je zult natuurlijk wat merken maar mijn mening is het geldverspilling.. Spaar een beetje door en koop je een goed systeem dat je later nog kan uitbouwen (p5b-e = quad core ready = 4 ram sloten,..) je weet wat'k bedoel..

Maja, tege je'm wilt uitbreiden is wss al helemaal wat nieuw in de computerwereld.. Het gaat allemaal zo snel.

Ook ene optie is overclocken als je nog even het onderste van de kan wilt halen van je pc.. als je een goedgeheugen hebt kan je'm met een 1:1 ratio proberen overclocken en haal je ook al een hoop snelheid uit je pc..
Bedankt voor de reakties.

Ik wil inderdaad mijn PC sneller laten lopen. PC gamen geef ik weinig om de laatste tijd, vandaar de 360 :).

Maar overclocken ben ik altijd huiverig voor omdat ik bang ben iets te mollen. Dus eigelijk meer geheugen erbij is de beste oplossing + extra hardeschijf voor opslag.

Graag nog wat meer reakties _/-\o_ .

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Processor upgraden lijkt me erg moeilijk met een S754 bordje, is een dode productielijn, als je het heb over snellere alternatieven. Het lijkt me slim om te kijken naar een vervanging van je mobo ipv proc/geh/vidk.

Kijk bijvoorbeeld naar een simpel AM2 systeempje, en misschien heb je dan wat extra budget als je je huidige systeem verkoopt? Het beste lijkt me doorsparen voor zoiets als in de best buy staat, dus een Core 2 Duo 6600 met 2GB intern op een gigabit met een leuk videokaartje, 7950 bijvoorbeeld, zag ik laatst voor 230 ofzo ergens.

[ Voor 43% gewijzigd door ride277 op 21-02-2007 13:40 ]

| system specs |

• dbreuning
ride277 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:36:
Processor upgraden lijkt me erg moeilijk met een S754 bordje, is een dode productielijn, als je het heb over snellere alternatieven. Het lijkt me slim om te kijken naar een vervanging van je mobo ipv proc/geh/vidk.
Hmmm ok. Maar dan moet ik alsnog later op dat mobo nieuwere onderdelen zetten wat bijna neer komt op een nieuwe PC :).

Moet even nadenken want ik heb niet zo heel veel geld (dus sparen) voor een nieuwe PC...

Zie ineens dat je al had ge-edit. Ja dan wordt het dus een nieuw systeem. Wat zou ik voor deze kunnen vangen? Mijn alternatief is nog steeds upgraden maar goed...als ik hem verkoop dan kan ik dat wel weer gebruiken voor de nieuwe PC.

[ Voor 17% gewijzigd door dbreuning op 21-02-2007 13:42 ]

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Als je toch CPU, geheugen en videokaart wil upgraden, waarom dan inderdaad niet meteen overstappen op een Core2Duo of AM2-systeem met pci-e?
Dan bespaar je in ieder geval al op de kosten van je CPU en videokaart, en voor dat verschil heb je al bijna een nieuw moederbordje.

Verwijderd

Ik denk dat je indien je kiest voor upgrade, relatief meer winst kunt behalen door te upgraden naar twin pair geheugen zodat je dual channel gebruikt. Dus in setjes van 2 gelijke geheugen modules zoals je nu ook hebt, bijvoorbeeld 2GB (1024 x 2). Upgrade naar 3GIG is dan niet logisch.

Ik ben zelf momenteel ook aan het kijken wat ik aan mijn systeem (AMD XP 3000+, 1GB RAM, 9800 PRO 128MB) kan upgraden, maar ben tot de conclusie gekomen dat een overstap naar nieuwe hardware (C2D, 2GB RAM, 8800GTS) meer voor de hand liggend is.

Voor een upgrade van zowel videokaart (je wilt dan toch de snelste AGP voor 'langzamere' systemen --> X1950 PRO, bron: Toms Hardware) als geheugen in jouw huidige systeem ben je ongeveer 350 euro kwijt. Overstappen naar een C2D (E6300), GigaByte moederboard, kwaliteit voeding, 2GB RAM (PC6400), GF8800GTS kost je ongeveer 800 euro (het kan nog wel voor minder met PC4200 of PC 5300 geheugen en als je huidige voeding volstaat voor het nieuwe systeem). Persoonlijk vind ik het verschil van maximaal 450 euro zeker de moeite waard en je zit dan max. 300 euro boven je budget, even doorsparen is mijn advies... ;)

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

150~200 lijkt me toch wel redelijk om als vraagprijs te noemen. Misschien dat je er iets meer uit krijgt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Om nog even terug te komen op het upgrade verhaal, geheugen upgraden is duur, ddr (1) is een wederom een dode productielijn, alles wordt ddr2 of sneller (las laatst op de frontpage al over ddr3 voor moederborden). Daarnaast is agp ook overleden, en is het moeilijk om voor een leuk bedrag nog wat te vinden. (heb nog wel een 6800 GT AGP in de aanbieding eventueel, maar geen id hoe de prestatie daarvan zich verhoudt tot jouw huidige kaart). Mijn mening is dat vervanging van de basis een slimmere zet is. (bij voorkeur naar PCI-E en DDR2, dat gaat nog wel even mee)

| system specs |

• dbreuning
ride277 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:54:
150~200 lijkt me toch wel redelijk om als vraagprijs te noemen. Misschien dat je er iets meer uit krijgt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Om nog even terug te komen op het upgrade verhaal, geheugen upgraden is duur, ddr (1) is een wederom een dode productielijn, alles wordt ddr2 of sneller (las laatst op de frontpage al over ddr3 voor moederborden). Daarnaast is agp ook overleden, en is het moeilijk om voor een leuk bedrag nog wat te vinden. (heb nog wel een 6800 GT AGP in de aanbieding eventueel, maar geen id hoe de prestatie daarvan zich verhoudt tot jouw huidige kaart). Mijn mening is dat vervanging van de basis een slimmere zet is. (bij voorkeur naar PCI-E en DDR2, dat gaat nog wel even mee)
Wederom bedankt voor het advies allemaal.

Je hebt gelijk. Het is slimmer om meteen een nieuwe goede PC te kopen zodat je weer 3 jaar mee kan. Dat deed ik in 2004 ook (via PC Privé - jammer dat het weg is :'() maar dan kan ik weer tot 2010 verder als ik nu iets nieuws koop.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Dit past beter in Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14 dan houden we upgrade vragen centraal :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.