Toon posts:

Netwerk configuratie Microsoft Virtual Server 2005

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatieschets:
Binnen ons netwerk (Netwerk A) maken we gebruik van een Windows 2003 Server (Server 1) waarop Microsoft Virtual Server 2005 draait. Binnen deze Microsoft Virtual Server 2005 omgeving is een Virtuele Microsoft Windows 2003 server aangemaakt (Virtual Server 1.1). Onze Windows 2003 server (Server 1) is middels een aparte NIC (NIC1) rechtstreeks gepatched naar ander netwerk (Netwerk B ). Deze patch functioneert goed (vanaf Server 1 kan ik overal bij in Netwerk B ). De NIC1 is in Microsoft Virtual Server 2005 als NIC1.1 gekoppeld aan Virtual Server 1.1. De overige NIC's in de Windows 2003 Server (Server 1) worden in Netwerk A gebruikt en zijn niet beschikbaar.

Netwerk B
10.65.89.xxx
|
|
Netwerk A
Server 1
NIC1: 10.65.89.50 / Gateway 10.65.89.254 ----- Virtual Server 1.1, NIC1.1

Overige informatie:
- We maken gebruik van fixed IP-adressen
- DNS is niet nodig omdat alles via IP-adressen verloopt

Vragen:
- Is het mogelijk om, door NIC1 in MS Virtual Server te koppelen als NIC1.1 aan Virtual Server 1.1, Netwerk B te bereiken?
- Zo ja, hoe moeten NIC1 en NIC1.1 geconfigureerd worden als ik vanaf Virtual Server 1.1 bij Netwerk B wil komen?

Ik heb een aantal zaken geprobeerd, maar niets schijnt te werken:
- NIC1.1 zelfde configuratie geven als NIC1 (incl. gateway)
- NIC1.1 configuratie geven in zelfde range als NIC1 (incl. gateway)
- NIC1 exclusief reserveren voor Virtual Networks middels protocol.

Verwijderd

lijkt me dat je gewoon even de help link moet klikken...

maar goed. In je configuratie scherm ga naar je nic van de virtuale server en zet deze op de fysieke server nic. Log in op de virtual server en geef hem een ip (dus niet een reeds bestaand ip!!!) in het subnet waar ook je echte server zit >> al klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de virtual server een ip geven dat in hetzelfde subnet zit als de server werkt niet. Als het zo voor de hand liggend zou zijn, zou ik de vraag niet stellen.

Ik gaf in mijn initiele post ook al aan:
- de nic in de virtual server gezet op de nic fysieke server
- geprobeerd: configuratie nic virtuele server in zelfde subnet als fysieke server (niet zelfde ip-adres)

Dit lost het niet op. Ik kan vanaf de fysieke server wel bij netwerk B, vanaf de virtuele server niet.

Verwijderd

zo simpel is het echter wel. oftewel je doet iets fout of je krijgt ergens een error (die je dan weer in je logs kan vinden).

netwerk A en B zijn overigens dezelfde c-klasse. Type je niet gewoon je subnetmask fout... of staat er een fout in je tekeningetje.

overigens een simpel testje. Kan je van je fysieke server wel bij je virtuele server en andersom, dan is er niks mis met je virtuele nic config. Dan zal je moeten gaan kijken of de router etc.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 14:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels alles al meerdere keren nagelopen en was net als jij in de overtuiging dat het zo simpel zou moeten zijn als jij schetst, echter werkt om een vage reden niet.

Netwerk A en B zijn van zelfde c klasse.

Ik zal nogmaals alles langslopen en controleren of ik binnen diezelfde c klasse van host naar virtuele kan komen. Het kan best zijn dat ik dat al heb geprobeerd, maar om eerlijk te zijn kan ik me dat inmiddels na allerhande pogingen niet meer herinneren.

Ik wil je wel bedanken voor al je input en snelle replies. Mocht ik nog ontdekken wat het probleem veroorzaakt, zal ik dat hier nog even posten. Nogmaals bedankt.

Verwijderd

als je 2 netwerken hebt met dezelfde iprange dan heb je gewoon een netwerk probleem en haal je een truc uit op de originele server om toch op "B" te komen...

• Moob
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-03-2025
Als ik je goed begrijp, vanaf het fysieke netwerk wil je het virtuele netwerk bereiken, zul je de fysieke server waarop je virtuele omgeving draait moeten laten routeren. Je zult dan eerst een loopback adapter erbij moeten zetten en dan ICS aanzetten. Op de netwerk systemen die bij de virtuele servers moeten voeg je dan een gateway toe naar de virtuele omgeving.

Kijk voor meer info even op de site van MS mbt Virtual Server.

Moob
Modbreak:Het bedrijf heet voluit Microsoft, en kortweg MS. :|

[ Voor 7% gewijzigd door Equator op 25-02-2007 20:48 ]

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:29

Asteroid9

General Failure

Het zou toch leuk zijn als we in elk geval binnen PNS die kinderachtige MS notatie achterwege kunnen laten... :/

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat wat jij wilt kan in bijna alle gevallen werken. Eigenlijk werkt 't maar in een geval niet en dat is als je netwerk A en netwerk B dezelfde IP-range gebruiken. Dus jij mag gaan uitleggen waarom die twee netwerken dezelfde IP-range hebben.

Verder stel je onomwonden dat de overige netwerkkaarten van de fysieke server niet beschikbaar zijn. Dat klink alsof het zootje in elkaar geprutst is door een of meer personen met een ernstig gebrek aan netwerkkennis.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 14:13:
zo simpel is het echter wel. oftewel je doet iets fout of je krijgt ergens een error (die je dan weer in je logs kan vinden).

netwerk A en B zijn overigens dezelfde c-klasse. Type je niet gewoon je subnetmask fout... of staat er een fout in je tekeningetje.

overigens een simpel testje. Kan je van je fysieke server wel bij je virtuele server en andersom, dan is er niks mis met je virtuele nic config. Dan zal je moeten gaan kijken of de router etc.
Ik heb alle instellingen nogmaals nagelopen en geconstateerd dat alles goed staat. Echter was een reboot van de server noodzakelijk om alles te laten werken... Het was dus inderdaad zo simpel, alleen realiseerde ik mij niet dat ik moest rebooten om het te laten werken.

Achteraf heb ik nogmaals een aantal voor de hand liggende configuratiefouten nagelopen en ontdekt dat het Microsoft Virtual Network protocol op de fysieke netwerkkaart welliswaar ingeschakeld kan lijken, echter pas na reboot 'pakt' hij die instelling ook. Ik heb dit protocol namelijk weer uitgeschakeld, alles functioneerde nog. Echter na nogmaals reboot functioneerde het niet meer. Protocol weer ingeschakeld, niets functioneerde, echter na nogmaals reboot weer wel...

Iedereen bedankt voor de input.
Pagina: 1