Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Satellieten zijn er duizenden van, maar de meeste hebben geen erg interessante namen. (INTELSAT1, INTELSAT2, etc.)
Wat je bijvoorbeeld kunt doen zijn karakters uit boeken, films, etc.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
hier ff wat van wikipedia geplukt:
* Aphrodite (liefde, vruchtbaarheid, schoonheid en beschermster van planten- en dierenwereld)
* Apollon (zon, epidemische ziekten, licht, heling, medicijnen, boogschieten, dichtkunst, waarheid, voorspelling, dans, rede, intellectualisme en beschermer van herders en hun kuddes)
* Ares (oorlog, krijgslust)
* Artemis (maan, jacht, wilde dieren, maar ook vruchtbaarheid)
* Demeter (landbouw en graan)
* Dionysos (wijn en feesten)
* Hades (dood, rijkdom, kostbare metalen en god van de onderwereld)
* Hephaistos; (smeedwerk, vuur en vulkanen)
* Hera (huwelijk en gezin)
* Hermes (handel, verkeer, welsprekendheid, boodschapper van de goden, patroon van reizigers, dieven en bedriegers)
* Hestia (het huis en de haard)
* Pallas Athene (wijsheid, strategie en het handwerk)
* Pan (god van het woud en herdersleven)
* Poseidon (zeeën, aardbevingen en paarden)
* Zeus (oppergod, hemel en bliksem)
* Aether (de atmosfeer)
* Chaos (de leegte) ( leuk om je server chaos te noemen
* Erebus (het donker)
* Eros (de liefde)
* Gaia (de aarde)
* Hemera (de dag)
* Nyx (de nacht)
* Tartarus (de onderwereld)
* Uranus (de hemel)
MRTN
Maar ik zoek wel een benaming met digitale namen iets in die geest in ieder geval, dus geen donald, goofy en mickeyCyBeR schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:42:
space shuttles ben je vrij snel mee klaar
Satellieten zijn er duizenden van, maar de meeste hebben geen erg interessante namen. (INTELSAT1, INTELSAT2, etc.)
Wat je bijvoorbeeld kunt doen zijn karakters uit boeken, films, etc.
Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Ik dacht meer aan geek boeken zoals the hitchhiker's guide, mischien LotR, etc.Hari-Bo schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:43:
[...]
Maar ik zoek wel een benaming met digitale namen iets in die geest in ieder geval, dus geen donald, goofy en mickey
en die staan denk ik allemaal in de HK dus daar heft de TS niks aan.DizzyWeb schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:41:
Ik zou eens zoeken, er zijn al meerdere topics over servernamen.
Maar denk aan grootheden in de informatica
Babbage
Turing
Dijkstra
Gates
Torvalds
Stallman
die gast van elke 1,5 jaar 2 keer zoveel transistoren (Moore dus)
er zijn er vast wel meer
[ Voor 28% gewijzigd door TrailBlazer op 21-02-2007 12:52 ]
vhsvr## voor de virtual-server-hosting-server (virtual host server)
vssvr## voor de virtual server (virtual slave server)
Eh, aan 'vhsvr' kan ik iig al ontdekken dat 't een server is ('svr'), wat vh is is daarna ook wel te bedenken. Aan 'ganymede' kan ik niet ontdekken wat een computer doet.sariel schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:48:
Waarom niet gewoon niets-zeggende namen? Op die manier maak je het hackers ietsjes lastiger.
Dit is security through obscurity, en dan ook nog 's verkeerd geïmplementeerd.
Maar voor jezelf ook nu als ik een naam zie weet ik welke functies de desbreffende server heeft. bijv de zon server een dc.sariel schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:48:
Waarom niet gewoon niets-zeggende namen? Op die manier maak je het hackers ietsjes lastiger.
Maar wat me ook wel leuk lijkt is mijn passie (Formule1) erin te verwerken (moet nog wel accoord gaan uiteraard), dus dan krijg je bijv dit; Farina, Fangio, Clark, Lauda, Hakkinen (achternamen f1 wereldkampioenen).
Maar andere suggesties zijn nog steeds welkom.
001, 002, 003, 004, etc. Wat is daar mis mee?Hari-Bo schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:16:
Maar andere suggesties zijn nog steeds welkom.
Asterix en Obelix
fokke en Sukke
Suske en Wiske
Samson en Gert
Vincent en Jules
testservers gebruik je dan plaatsnamen voor.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Omdat een unieke naam simpelweg beter te onthouden is welke functie de server heeft (dc,app,exchange etc).Jazzy schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:18:
[...]
001, 002, 003, 004, etc. Wat is daar mis mee?
Verwijderd
ik ben wel voorstander van een goede naamgeving.
bijv.
BBB-LL-FFF-NNN
bbb = afkorting bedrijf
LL = afkorting land/plaats
FFF = afk. functie server
NNN = volgnummertje
Persoonlijk vind ik het waardeloos als de functie van een server niet blijkt uit de naam.
Wij hebben het momenteel zo srv-functie-naam bijv srv-dc-mercuriusVerwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:13:
lol. als je 25 exchange machines hebt zal je toch moeten gaan nummeren.
ik ben wel voorstander van een goede naamgeving.
bijv.
BBB-LL-FFF-NNN
bbb = afkorting bedrijf
LL = afkorting land/plaats
FFF = afk. functie server
NNN = volgnummertje
Persoonlijk vind ik het waardeloos als de functie van een server niet blijkt uit de naam.
Verwijderd
NLYEHVSFH1RC001
NLYEHVSFH1MS120
En dan nog een hele reeks. NL voor Nederland, EHV voor Eindhoven, SFH1 voor het gebouw + de verdieping waar ze staan en daarachter dan de naam waarop deze te bereiken of aan te herkennen is. Het is even lastig op het begin, maar na een tijdje wil je niet anders meer
[ Voor 30% gewijzigd door TommyGun op 21-02-2007 18:51 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Wabbawabbawabbawabba
bijvoorbeeld een windows 2000 domain controller in utrecht heet DC2KUT
een 2003 mail server in amsterdam heet ex2k3am, werkt voor mij mooi genoeg.
Verwijderd
niet de meest gelukkig gekozen naam imho LOLGrolsch schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:48:
ik gebruik hier gewoon functionele namen
DC2KUT
Tot je regelmatig servers van verdieping of vestiging moet gaan verhuizenTommyGun schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:31:
Waar ik stage liep (groot internationaal bedrijf) was het zo;
NLYEHVSFH1RC001
NLYEHVSFH1MS120
En dan nog een hele reeks. NL voor Nederland, EHV voor Eindhoven, SFH1 voor de verdieping waar ze staan en daarachter dan de naam waarop deze te bereiken of aan te herkennen is. Het is even lastig op het begin, maar na een tijdje wil je niet anders meer.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Mijn servernamen thuis komen allemaal uit "The dragonriders of Pern" (Anne McAffrey), en dan met name de gouden en bronzen fire lizards
Beauty, Farli, Kimi, meer, tralla, rocky, diver, zair...
Op mijn ene werk (sysop) zijn ze vernoemd naar vrouwen uit de wetten van de magie van Terry Goodkind: Berdine, shota, verna. Een Kahlan heb ik niet aangedurfd
Op het andere werk (programmeur) heten ze' saai "fileserver" en "netwerkhd"
Niet dat er (zowel thuis als op het werk) in de DNS geen CNAMEs naar dc, dns, www, ftp etc staan, maar toch
Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat mijn serverpark niet groter is dan 6 computers, 2 printers, 2 switches en nog wat zooi
[ Voor 55% gewijzigd door Paul op 21-02-2007 17:18 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Nee dan ben je goed bezig als dat "regelmatig'' moet gebeurenCAP-Team schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:08:
[...]
Tot je regelmatig servers van verdieping of vestiging moet gaan verhuizen
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
No production networks were harmed during this posting
Ik doe 't hier ook zo (websrv01, etc.) maar niet omdat ik 't zo wilde
Verwijderd
Reden? Teveel crashende machines ?elevator schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:38:
Na lange tijd voor gezonken of verongelukte schepen te zijn gegaan (Titanic, Prestige, Herald (of free enterprise), etc) gaan we nu voor godennamen: Bacchus , Thanatos, Tantalus, etc.
Een klant van ons had inderdaad zoiets, de host had de naam van een land, en de vm's erbinnen hadden plaatsnamen in dat land.YellowCube schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:21:
landen.
testservers gebruik je dan plaatsnamen voor.
</verzin het maar>
Nederlands is makkelijker als je denkt
Goh, daar heb je zomaar drie van onze servers te pakkenTrailBlazer schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:47:
Maar denk aan grootheden in de informatica
Babbage
Turing
Dijkstra
Gates
Torvalds
Stallman
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Dat had ik ook eens in m'n thuisnetwerk. Servers waren landen (chile, argentina) en de clients plaatsnamen. VM's bestonden nog niet (in mijn wereld)SeatRider schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:43:
[...]
Een klant van ons had inderdaad zoiets, de host had de naam van een land, en de vm's erbinnen hadden plaatsnamen in dat land.
</verzin het maar>
Bij een vorige baan hebben ze eens een heel arsenaal vissen als servers gehad. Goudvis, Guppie etc. Volgens de IT-propaganda uit beveiligingsoverwegingen. (De PC's heetten ook iets met PC1234 dus ze schatten potentiële hackers niet te hoog in.) Persoonlijk vond ik het nogal knullig staan in m'n verkenner: "Files op Guppie"
ja maar welke dan vraag ik me af. Babbage lijkt me knap. Dijkstra lijkt me ook sterkConfusion schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:47:
[...]
Goh, daar heb je zomaar drie van onze servers te pakken
Dan noem je je server (of de omschrijving ervan) toch "de A50 tussen Arnhem en Zwolle" ofzo?xtra schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:57:
Persoonlijk vond ik het nogal knullig staan in m'n verkenner: "Files op Guppie"
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar dat je uit de naam niet kan halen wat de server doet. Maakt een hacker iets lastiger. Maar een groot ander voordeel is dat de server gemakkelijk een andere functie er bij kan krijgen, zonder dat je de namen aan hoeft te passen. Het meest simpele SRV-001, SRV-002, SRV-003.
Bij ons gebruiken we trouwens de elementen (gold, argon, hydrogen, nitrogen, palladium, fluorine, germandium, niobium, zinc enz enz). We zitten alleen redelijk tegen het aantal elementen aan. Dus dan hebben we een uitdaging op ons server park......
Waarom lijkt je dat sterk? De overige drie heten Lovelace, Amdahl en Neumann.TrailBlazer schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:08:
ja maar welke dan vraag ik me af. Babbage lijkt me knap. Dijkstra lijkt me ook sterk
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Je hebt zo rond de 111 servers? Anyway anders kun je nog doorschuiven naar bv. oxiden (kaliumoxide), of andere combinaties.Rolfie schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 08:30:
Er is een advies hierover een best practice van microsoft over. Zoek maar eens op de wssra standaard.
Mijn voorkeur gaat altijd uit naar dat je uit de naam niet kan halen wat de server doet. Maakt een hacker iets lastiger. Maar een groot ander voordeel is dat de server gemakkelijk een andere functie er bij kan krijgen, zonder dat je de namen aan hoeft te passen. Het meest simpele SRV-001, SRV-002, SRV-003.
Bij ons gebruiken we trouwens de elementen (gold, argon, hydrogen, nitrogen, palladium, fluorine, germandium, niobium, zinc enz enz). We zitten alleen redelijk tegen het aantal elementen aan. Dus dan hebben we een uitdaging op ons server park......
xtra schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:57:
Persoonlijk vond ik het nogal knullig staan in m'n verkenner: "Files op Guppie"
dat woordgrapje kon ook niet echt uitblijven of wel.Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:31:
[...]
Dan noem je je server (of de omschrijving ervan) toch "de A50 tussen Arnhem en Zwolle" ofzo?
[ Voor 25% gewijzigd door YellowCube op 22-02-2007 10:26 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Lijken me niet zulke bekende pioniers op computer gebied. Nou ken ik van de overige 3 er maar 1 Neumann, Hoewel Amdahl wel een belletje rinkeltConfusion schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 08:58:
[...]
Waarom lijkt je dat sterk? De overige drie heten Lovelace, Amdahl en Neumann.
Domein: Duckstad
Fileserver1: Geldpakhuis1
Domeinserver1: Donald1
Ontwikkelaars/test machine: Willie1
Clients:
- Donald
- Kwik, kwek en kwak (administratie
- Katrien
- Goofy (die van mij
- Guus (van de Baas)
- Dagobert (meneer van financieen...)
[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 22-02-2007 11:31 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Oh, was het een grapYellowCube schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:26:
[...]
[...]
dat woordgrapje kon ook niet echt uitblijven of wel.
Bij voorkeur dynamische benamingen met actuele informatie over de files.
Verwijderd
hehe, die namen ken ik nog wel... bij een of andere telecom maatschappij niet verder bij name te noemen. Ik heb de palladium nog wel eens ingerichtRolfie schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 08:30:
Er is een advies hierover een best practice van microsoft over. Zoek maar eens op de wssra standaard.
Het security punt is gewoon heel zwak imho. Het vertraagt een hacker hooguit 2 seconden en de meeste hacks worden toch gescript en massaal uitgevoerd op ip's in de hoop dat er vulnerable machines tussen zitten.
Suske en Wiske - Lambik, Jerom, Sidonia, Crimson, Barabas, Snoefel en Gaffel, etc....
Lucky Luke - Rataplan, Joe, Jake, Averell, etcetcetc...
Guust Flater - Kwabbernoot, Pruimpit, Demesmaeker, joost-van-smit-aan-de-overkant
Bob de Bouwer - Wendy, BoerNijhof, Spud, Scoop, Muck, etcetcetc...
Ook TV-series laten zich er goed voor lenen....
[ Voor 22% gewijzigd door dmace op 22-02-2007 15:46 ]
>Select * FROM users WHERE clue > 0
beaker, kermit etc maar daar zijn er maar een beperkte hoeveelheid van
klant van me gebruikt autonamen, das ook een leuke lijst
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Verwijderd
nederland - rotterdam - domain controller - 1
NLROTDC01
of natuurlijk:
Thuis - zolder - fileserver - 1
THZOFS01
eventueel met een of meerdere '-' ertussen.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:59:
[LAND][PLAATS][FUNCTIE][NUMMER]
nederland - rotterdam - domain controller - 1
NLROTDC01
of natuurlijk:
Thuis - zolder - fileserver - 1
THZOFS01
Verwijderd
leest makkelijker idd maar typt niet makkelijker, en de namen worden dan onnodig langer.Bart_NL schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:09:
[...]
eventueel met een of meerdere '-' ertussen.
'gewoon' : nwfs1 , msfs-ex , nwfs-ex,
virtual machine: vm-dhcp-# (# = hoeveelste of bijv. test)
you had me at EHLO
Fileserver: FS01 FS02 etc
Exchange: EX01 etc
DHCP: DH01
Printserver: PS01
Lekker herkenbaar.
Donec eris felix, multos numerabis amicos
En dan upgrade je je server naar longhorn server. Moet je dan je server hernoemen? Zou dus nooit versie nummers in de naam gebruiken,Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 16:48:
ik gebruik hier gewoon functionele namen
bijvoorbeeld een windows 2000 domain controller in utrecht heet DC2KUT
een 2003 mail server in amsterdam heet ex2k3am, werkt voor mij mooi genoeg.
OurSQL
VRS1 t/m 25 (voice response system)
mediacluster1 en 2
appserver 1 en 2
statistics
exchange
firewall
checker
en ga zo maar door... goed, bij meerdere vestigingen zou het wat lastiger worden, maar kleine 100 machines zijn zo toch wel te beheren...
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!
| Fysieke Servers: Zon Mercurius Venus Aarde Maan Mars - Phobos - Deimos Jupiter - Metis - Adrastea - Amalthea - Thebe - Io - Europa - Ganymedes - Callisto - Themisto - Leda - Himalia - Lysithea - Elara - Euporie - Thelxinoe - Carme - Pasiphae en Sinope - Euanthe - Helike - Orthosie - Iocaste - Ananke - Praxidike - Harpalyke - Hermippe - Thyone - Mneme - Aitne - Kale - Taygete - Chaldene - Erinome - Aoede - Kallichore - Kalyke - Eurydome - Pasithee - Cyllene - Eukelade - Hegemone - Arche - Isonoe - Sponde - Autonoe - Callirrhoe - Megaclite Saturnus - Pan - Daphnis - Atlas - Prometheus - Pandora - Epimetheus - Janus - Mimas - Methone - Pallene - Enceladus - Telesto - Tethys - Calypso - Helene - Dione - Polydeuces - Rhea - Titan - Hyperion - Iapetus - Kiviuq - Ijiraq - Phoebe - Paaliaq - Skathi - Albiorix - Erriapo - Siarnaq - Tarvos - Mundilfari - Narvi - Suttungr - Thrymr - Ymir Uranus - Cordelia - Ophelia - Bianca - Cressida - Desdemona - Juliet - Portia - Rosalind - Belinda - Puck - Miranda - Ariel - Umbriel - Titania - Oberon - Caliban - Stephano - Trinculo - Sycorax - Prospero - Setebos Neptunus - Naiad - Thalassa - Despina - Galatea - Larissa - Proteus - Triton - Nereid - Halimede - Sao - Laomedeia - Psamathe - Neso Pluto Charon - Nix -Hydra Eris - Dysnomia Ixion Orcus Varuna Quaoar Sedna | Virtuele Servers: Actinium Aluminium Aluminum Americium Antimony Argentum Argon Arsenic Astatine Aurum Barium Berkelium Beryllium Bismuth Bohrium Boron Bromine Cadmium Caesium Calcium Californium Carbon Cerium Cesium Chlorine Chromium Cobalt Copper Curium Darmstadtium Dubnium Dysprosium Einsteinium Erbium Europium Fermium Ferrum Fluorine Francium Gadolinium Gallium Germanium Gold Hafnium Hassium Helium Holmium Hydrargyrum Hydrogen Indium Iodine Iridium Iron Kalium Krypton Lanthanum Lawrencium Lead Lithium Lutetium Magnesium Manganese Meitnerium Mendelevium Mercury Molybdenum Natrium Neodymium Neon Neptunium Nickel Niobium Nitrogen Nobelium Osmium Oxygen Palladium Plumbum Phosphorus Platinum Plutonium Polonium Potassium Praseodymium Promethium Protactinium Radium Radon Rhenium Rhodium Roentgenium Rubidium Ruthenium Rutherfordium Samarium Scandium Seaborgium Selenium Silicon Silver Sodium Stannum Stibium Sulfur Tantalum Technetium Tellurium Terbium Thallium Thorium Thulium Tin Titanium Tungsten Ununbium Ununhexium Ununoctium Ununpentium Ununquadium Ununtrium Uranium Vanadium Wolfram Xenon Ytterbium Yttrium Zinc Zirconium |
you had me at EHLO
Verwijderd
DOMAIN = Gallia
FS = Obelix
TS = Asterix
EXCH = Kakofonix
etc.
Namen genoeg!
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Johann Sebastian Bach
Ludwig van Beethoven
Johannes Brahms
Frederic Chopin
Georg Friedrich Handel
Franz Joseph Haydn
Franz Liszt
Claudio Monteverdi
Wolfgang Amadeus Mozart
Gioacchino Rossini
Richard Strauss
Giuseppe Verdi
Antonio Vivaldi
Anton Bruckner
Christoph Willibald Von Gluck
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Jean-Philippe Rameau
Franz Schubert
Robert Schumann
Piotr Iljitsj Tsjaikovski
Carl Maria von Weber
Richard Wagner
Op mijn oude stage hadden ze dieren zoals draak, varken, eend etc
I Don't Know, So Don't Shoot Me
Dat gedoe met planeten en goden is nergens goed voor, het moet functioneel zijn.
De voorbeelden van pjaminon zijn ook goed maar ipv serv01 ofzo kun je beter kiezen voor een benaming die iets over de functie zegt zoals PS01 voor printserver 01
[ Voor 22% gewijzigd door seq_uence op 24-02-2007 11:10 ]
Donec eris felix, multos numerabis amicos
Maar zoals eerder aangegeven kan je wél zien welk functie de servers hebben, en daarbij doen we zulke namen om ze simpelweg te onderscheiden.seq_uence schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 11:09:
Sorry hoor, maar al die aparte namen voor server maakt het er allemaal niet duidelijker op. Kies gewoon voor simpele korte benamingen die iets over de server zeggen. Zie mijn vorige post.
Dat gedoe met planeten en goden is nergens goed voor, het moet functioneel zijn.
De voorbeelden van pjaminon zijn ook goed maar ipv serv01 ofzo kun je beter kiezen voor een benaming die iets over de functie zegt zoals PS01 voor printserver 01
srv-dc-pluto
srv-app-mercurius etc etc