Toon posts:

[upgrade] mobo+proc+mem+video budget 450-500 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik ben bezig om een vriend van me te adviseren over zijn computerupgrade, waarbij alleen de essentiele zaken worden vernieuwd (dus moederbord, processor, geheugen en videokaart). Ik ga er vanuit dat zijn 350 Watt 5 jaar oude voeding het geheel nog trekt, en zoniet komen we daar vanzelf wel achter :+ Het systeem zal met name gebruikt worden om Vista fatsoenlijk te kunnen draaien, maar vooral om lekker op te kunnen gamen. Daarom heb ik met name de videokaart qua budget relatief veel toebedeeld.

Het volgende is in me opgekomen:

Proccesor:
AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W, Boxed) ong. 100 euro
Goedkoopste Dual Core-processor, deze keuze lijkt me redelijk voor de hand liggend

Moederbord:
Asus M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) ong. 90 euro
Relatief goedkoop AM2-moederbord, maar wel nForce chipset én Asus. Zou dit de beste keuze zijn in deze prijsklasse?

Videokaart:
Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) ong. 160 euro
In deze prijsklasse de ultieme videokaart, ook gezien het budget van het totale systeem mag hier best wat meer aan uitgegeven worden

Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) ong. 125 euro

Totaal: ong. 475 euro, mooi prijsje voor een leuke upgrade :)

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren of dit gezien het doel (vista vloeiend draaien en lekker gamen) het meeste uitgebalanceerde systeem is, uiteraard het budget van 450-500 euro inachtnemend. Over de processor ben ik vrij zeker, maar ik vind het moeilijk om te beslissen welk budget AM2-moederbord het meest geschikt is.

(update naar aanleiding van reacties)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 12:45 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Zelf heb ik ook naar dat mobo gekeken.
Kijk ook eens naar de MSI Moederbord K9N Platinum.

Dezelfde specs maar met 2x UTP (ipv 1) aansluiting en 2x FireWire (ipv 0)

Ga trouwens voor 2x 1 GB geheugen.
Bijvoorbeeld: Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 2

[ Voor 56% gewijzigd door DeeJee op 21-02-2007 12:22 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• dip
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-01-2023

dip

shut up ulé

Wat betreft het geheugen zou ik toch zeker wel voor 2GB gaan. In het achterhoofd houdende dat nieuwere games steeds zwaarder worden en steeds meer verwachten van het systeem. Vista sowieso meer geheugen gebruikt omdat deze veel gebruikte programma’s als het ware buffert, en swappen is wel het laatste dat je wilt.

Hoelang verwacht je zelf dat het systeem “mee moet kunnen draaien”?

Verder ben ik wel benieuwd wat voor HD er momenteel in het systeem zit. Dit kan de boel namelijk ook een behoorlijk stuk vertragen.

It's scientifically known, that base improves the tase of cheezes!

Verwijderd

Topicstarter
een 80 gb Maxtor, gewoon 7200rpm maar wel (P)ATA-interface..

De K9N Platinum heeft ook dezelfde nForce 750 chipset, maar volgens mij iets ruimer uitgerust?

Het systeem zal de komende 3 jaar toch wel de meeste games moeten kunnen draaien, wat btw ook wel belangrijk is, is dat het zal worden aangesloten op een 24" lcd die 1900x1200 ondersteunt!

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2007 12:28 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 12:26:
een 80 gb Maxtor, gewoon 7200rpm maar wel (P)ATA-interface..

De K9N Platinum heeft ook dezelfde nForce 750 chipset, maar volgens mij iets ruimer uitgerust?
Klopt. En maar 3 euro duurder.

Money for nothin' and your chicks for free